Rs 125

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Sen måste du tänka på en sak att stå ej o torrkör för länge med kopplingen indragen, då driver ej oljepumpen till 2T oljan, o då får inte kolven någon smörjning.

Oljepumpen drivs ju av kransen på kopplingskorgen. Dvs oljepumpen snurrar när motorn går, oberoende av om kopplingscentrum står still.

Men att stå still med kopplingen indragen och växel i onödigt länge är ju inte bra för kopplingen, så det kan man ju undvika iaf.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
aa okej! de vita sockerbitarna från rave motorn är ju inkopplade med varandra! men vart hittar jag denna vajern?
AA okej så om det säger klick så är rave motorn inkopplad? men rave motor är väl den silvriga lilla saken som sitter till höger om batteriet? det går bara 2 kablar ut från den?

AA okej så man kan säga att den är strypt om den inte är inkopplad? så egentligen om man inte vill ha den så kan man knipps av av de där 2 kablarna som går till rave motor rätt av och hojen funkar ändå?

Men om jag bara har 110 munstycke då skall jag väl ej köra med trim då alltså? (raven urkopplad?)
Men vilket munstycke brukar sitta på om det är en svensk såld Aprilia?

Du menar alltså om man typ står och väntar på grönt ljus så skall man inte ha kopplingen intryckt och 1 växeln i? utan man skall lägga den i friläge?
//Jocke


Du kan ju först kolla upp så alla delar till den variabla avgasporten finns så du ser att vajer + RAVE motorn siter på plats, sen kollar du om kabeln till RAVE motorn är inkoplad, bara se så den vita plinten är ikoplad, plinten är några cm från RAVE motorns bak gavel, vajern löper framot.

Om du har svårt o höra om det säjer click när du startar så kan du lyfta på tanken o lysa ner mot framgaveln på RAVE motorn där vajern är inkoplad o se om den rör på sig precis när du startar.

En annan sak är att köra, dra fullgas på 1an från låga varv runt 2000 o kän om den tvekar vid 7500-9000varv, tvekar den inte så fungerar troligen sakerna som det ska.

Ja man kan köra med Rave motorn avstängd, detta resulterar i prinsip samma sak som strypt hoj till en viss del, kommer fungera betydligt sämre om du tängt varva mera.

bara ta loss förgasaren, lossa på stora mutern under förgasaren, det ska vara ett munstycke precis under denna stora muter som kallas huvudmunstycke, bara läsa av vad det står på munstycket, om det är 110 så är den bestyckad för strypt för 11kw.

115 eller 120 bör sita i för oplugad hoj. själv kör jag 130 :)

Ja a du vad man kan bytta för att den inte ska slitas för mycke, kolv bör bytas i mellan åt var 500-1000mil beroende hur du kör.

I samband med kolvbyte så kan du bytta kolvbultslager okså så vet du att det är friskt när du bytte det.

Finns la en hel del saker att byta men mycke beror okså hur man tängt framföra den.

Sen måste du tänka på en sak att stå ej o torrkör för länge med kopplingen indragen, då driver ej oljepumpen till 2T oljan, o då får inte kolven någon smörjning.[/QUOTE]
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Oljepumpen drivs ju av kransen på kopplingskorgen. Dvs oljepumpen snurrar när motorn går, oberoende av om kopplingscentrum står still.

Men att stå still med kopplingen indragen och växel i onödigt länge är ju inte bra för kopplingen, så det kan man ju undvika iaf.

Vad jag läst så slutar oljepumpen pumpa olja om man har växel i o drar in kopplingen, främst har jag hittat denna facktan på race avdelningen där några beskrivit detta när man står o innan man ska dra iväg så står folk vid start med växel i o varvar upp den på höga varv för att motorn ska få upp tempen o förbränigen så den inte sotar innan start o detta har vart ett problem att det är bätre att göra detta så sent som möjligt innan start.

Om det är saning de dom skrivit har jag inte blekaste arning.

aa okej! de vita sockerbitarna från rave motorn är ju inkopplade med varandra! men vart hittar jag denna vajern?
AA okej så om det säger klick så är rave motorn inkopplad? men rave motor är väl den silvriga lilla saken som sitter till höger om batteriet? det går bara 2 kablar ut från den?

AA okej så man kan säga att den är strypt om den inte är inkopplad? så egentligen om man inte vill ha den så kan man knipps av av de där 2 kablarna som går till rave motor rätt av och hojen funkar ändå?

Men om jag bara har 110 munstycke då skall jag väl ej köra med trim då alltså? (raven urkopplad?)
Men vilket munstycke brukar sitta på om det är en svensk såld Aprilia?

Du menar alltså om man typ står och väntar på grönt ljus så skall man inte ha kopplingen intryckt och 1 växeln i? utan man skall lägga den i friläge?
//Jocke
[/QUOTE]

Det va ju bra att kopplingen till rave motorn va inkoplad, ja den ska ha 2 kablar men den ska vara guldig ( Rave motorn ).

Vajern hitar du mellan rave motorn & kylaren framot, svår att se men det går med lampa om det är dåligt med ljus.
Om du väntar på grönt ljus så är det inget bekymer att ha växel i o kopplingen intryckt.

Om det säjer klick nån sek efter du starta hojen så är den troligen inkoplad o fungerar men ibland kan de vara andra saker som säjer klick. så säkrast är la att lysa in o kolla o se så den rör på sig så man kan säkerhetställa att den fungerar.

Jo man kan säja att den är strypt när plinten är urkoplad till rave motorn, jo klart man kan knipsa av kablarna men varför skulle man vara så dum o göra nått sånt på en fungerande sak, baar koppla ut plinten i sånna fal, man ska ju inte förstöra en fungerande sak.

Vet ej vilka munstycken som siter på dom svenska Rotax 122 & 123 motorn med dellorto 28a orginal. men nån stanns mellan 110-120 skulle jag tro.

Här har du bilder hur strypningar kan se ut + rave motor med kabel.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    6.1 KB · Visningar: 68
  • 3.jpg
    3.jpg
    25.9 KB · Visningar: 129
  • 5.jpg
    5.jpg
    15.3 KB · Visningar: 185
  • 6.jpg
    6.jpg
    31.3 KB · Visningar: 253
  • 17867.jpg
    17867.jpg
    31.8 KB · Visningar: 79
  • cdi-instruct.jpg
    cdi-instruct.jpg
    61.2 KB · Visningar: 180
  • rave9.jpg
    rave9.jpg
    6.5 KB · Visningar: 99

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Vad jag läst så slutar oljepumpen pumpa olja om man har växel i o drar in kopplingen, främst har jag hittat denna facktan på race avdelningen där några beskrivit detta när man står o innan man ska dra iväg så står folk vid start med växel i o varvar upp den på höga varv för att motorn ska få upp tempen o förbränigen så den inte sotar innan start o detta har vart ett problem att det är bätre att göra detta så sent som möjligt innan start.

Om det är saning de dom skrivit har jag inte blekaste arning.

Men så om jag har fel munstycke nu och rave motorn är inkopplad så mår inte mc bra av detta? men att rave motorn är inkopplad är alltså också olagligt? plus att det slits lite mer på hojen om jag fattar rätt! det är därför man skall sätta en brytare på!

Och de där bilderna fattar jag de två rave motor bilderna! och visningen när man klipper bryggan!
men va är det för andra bilder? jag ser tex ingen skillnad på de två bilderna när det är ett kryss och en bock? va är skkillnaden ocg vad är det för något? även de andra bilderna fattar jag nada? hehe

Det va ju bra att kopplingen till rave motorn va inkoplad, ja den ska ha 2 kablar men den ska vara guldig ( Rave motorn ).

Vajern hitar du mellan rave motorn & kylaren framot, svår att se men det går med lampa om det är dåligt med ljus.
Om du väntar på grönt ljus så är det inget bekymer att ha växel i o kopplingen intryckt.

Om det säjer klick nån sek efter du starta hojen så är den troligen inkoplad o fungerar men ibland kan de vara andra saker som säjer klick. så säkrast är la att lysa in o kolla o se så den rör på sig så man kan säkerhetställa att den fungerar.

Jo man kan säja att den är strypt när plinten är urkoplad till rave motorn, jo klart man kan knipsa av kablarna men varför skulle man vara så dum o göra nått sånt på en fungerande sak, baar koppla ut plinten i sånna fal, man ska ju inte förstöra en fungerande sak.

Vet ej vilka munstycken som siter på dom svenska Rotax 122 & 123 motorn med dellorto 28a orginal. men nån stanns mellan 110-120 skulle jag tro.

Här har du bilder hur strypningar kan se ut + rave motor med kabel.[/QUOTE]
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad jag läst så slutar oljepumpen pumpa olja om man har växel i o drar in kopplingen, främst har jag hittat denna facktan på race avdelningen där några beskrivit detta när man står o innan man ska dra iväg så står folk vid start med växel i o varvar upp den på höga varv för att motorn ska få upp tempen o förbränigen så den inte sotar innan start o detta har vart ett problem att det är bätre att göra detta så sent som möjligt innan start.

Om det är saning de dom skrivit har jag inte blekaste arning.
Mig veterligen har RS125-motorn helt konventionell typ av apparatdrivning som på de flesta 2T. Dvs vatten- och 2T-oljepump drivs via kugghjul i primärtransmissionen.

clutch.jpg
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Men så om jag har fel munstycke nu och rave motorn är inkopplad så mår inte mc bra av detta? men att rave motorn är inkopplad är alltså också olagligt? plus att det slits lite mer på hojen om jag fattar rätt! det är därför man skall sätta en brytare på!

Och de där bilderna fattar jag de två rave motor bilderna! och visningen när man klipper bryggan!
men va är det för andra bilder? jag ser tex ingen skillnad på de två bilderna när det är ett kryss och en bock? va är skkillnaden ocg vad är det för något? även de andra bilderna fattar jag nada? hehe .

Om du har fel munstycke så sliter det hårdare på motorn om den är avstrypt, avstrypt är alla avstrypnigar så den andas som den ska, är inte bara inkoplad RAVE motor utan även trotelstop + om det siter strypt luftslang på luftburken & strypt avgasystem, men en hel del som såldes har inte det strypta avgasystemet utan med full power systemet + strypta luft slangen i luftburken.

Brytaren är främst om du vill köra ostrypt eller strypt genom en knapp trykning, inget annat i stort sätt, annars skippar du brytaren o koplar in de o kör men den eller har den urkoplad o kör strypt, bara välja helt själv :)

Angående bilderna va främst så du vet alla delar till RAVE motorn + vajer o allt andra, sen färgen.

Den bilden som du ser en cylinder o ett kryss & en bock, den bilden visar så du har den variabla avgasporten i cylinder år rätt håll, monterar man den år fel holl tar den i kolven så du vet.

Bara kolla på avgasporten, den avfasade delen ska vara vänd uppot, den som är mera avfasad, den sida som är mindre avfasad ska vara vänd nerot, bara kolla i framkant de som sticks ner först i cylindern, det är denna som är avgasporten som du bör göra ren i bland för den klägas igen av olja + förbrända avgaser o tillslut kärvar den fast, men bara göra i samband när du byter kolv.

Om motor är avstrypt så genererar den mer effekt, om du inte har typat hojen för mer effekt blir den olaglig efter typ paprena, men det går att strypa av hojen o typa om den, men om den lämnar mer effekt så blir den olaglig att framföra med fel körkortsbehörighet, detta hindrar inte massa RS125a ägare att strypa av dom o köra dom en då, men om man skulle råka ut för en olycka o försäkrigsbolaget kollar upp allt o skulle se att den är ostrypt så ja du de kan man baar spekulera i men tror inte dom lär tycka om det

Mig veterligen har RS125-motorn helt konventionell typ av apparatdrivning som på de flesta 2T. Dvs vatten- och 2T-oljepump drivs via kugghjul i primärtransmissionen.

clutch.jpg

Jo det flästa har ju fast drivning av 2T oljan + vatten för att de ska pumpa så länge motorn är igång.

Men en sak tycker jag tycker är lurig, är hur det kan fungera med kopplingen, kopplingskorgen är inte fast skruvad på ingående pri axel in till växelådan, utan träs bara på, vist en bra lösning att snabbt bytta koppling om nått strular.
 
Last edited:

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
aa okej men vart sitter Tteslostop? strypt luftslang och strypningen på avgassystemet? men om man tar loss alla dessa strypningar då mår hojen bättre eller? men om jag har tagit bort alla strypningar och har fel munstycke så skall jag hellst byta enligt dig eller? men vilket munstycke rekomenderar du isåfall? Men på den bilden där det är ett kors och en bock alltrså variabla avgasporten! jag tycker de är identiska?
Men vad gör avgasporten då? eller skulle jag bara göra rent den?
JAg fatta inte riktigt den där? eller det du skrev om avgasporten?
//Jocke

Om du har fel munstycke så sliter det hårdare på motorn om den är avstrypt, avstrypt är alla avstrypnigar så den andas som den ska, är inte bara inkoplad RAVE motor utan även trotelstop + om det siter strypt luftslang på luftburken & strypt avgasystem, men en hel del som såldes har inte det strypta avgasystemet utan med full power systemet + strypta luft slangen i luftburken.

Brytaren är främst om du vill köra ostrypt eller strypt genom en knapp trykning, inget annat i stort sätt, annars skippar du brytaren o koplar in de o kör men den eller har den urkoplad o kör strypt, bara välja helt själv :)

Angående bilderna va främst så du vet alla delar till RAVE motorn + vajer o allt andra, sen färgen.

Den bilden som du ser en cylinder o ett kryss & en bock, den bilden visar så du har den variabla avgasporten i cylinder år rätt håll, monterar man den år fel holl tar den i kolven så du vet.

Bara kolla på avgasporten, den avfasade delen ska vara vänd uppot, den som är mera avfasad, den sida som är mindre avfasad ska vara vänd nerot, bara kolla i framkant de som sticks ner först i cylindern, det är denna som är avgasporten som du bör göra ren i bland för den klägas igen av olja + förbrända avgaser o tillslut kärvar den fast, men bara göra i samband när du byter kolv.

Om motor är avstrypt så genererar den mer effekt, om du inte har typat hojen för mer effekt blir den olaglig efter typ paprena, men det går att strypa av hojen o typa om den, men om den lämnar mer effekt så blir den olaglig att framföra med fel körkortsbehörighet, detta hindrar inte massa RS125a ägare att strypa av dom o köra dom en då, men om man skulle råka ut för en olycka o försäkrigsbolaget kollar upp allt o skulle se att den är ostrypt så ja du de kan man baar spekulera i men tror inte dom lär tycka om det



Jo det flästa har ju fast drivning av 2T oljan + vatten för att de ska pumpa så länge motorn är igång.

Men en sak tycker jag tycker är lurig, är hur det kan fungera med kopplingen, kopplingskorgen är inte fast skruvad på ingående pri axel in till växelådan, utan träs bara på, vist en bra lösning att snabbt bytta koppling om nått strular.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Jo det flästa har ju fast drivning av 2T oljan + vatten för att de ska pumpa så länge motorn är igång.

Men en sak tycker jag tycker är lurig, är hur det kan fungera med kopplingen, kopplingskorgen är inte fast skruvad på ingående pri axel in till växelådan, utan träs bara på, vist en bra lösning att snabbt bytta koppling om nått strular.


Jag tycker det ser ut att vara en hel konventionell primärtrans/koppling jag. Korgen lagrad på kopplingsnavet som i sin tur är fäst på lådans ingående axeln. Inga konstigheter.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
aa okej men vart sitter Tteslostop? strypt luftslang och strypningen på avgassystemet? men om man tar loss alla dessa strypningar då mår hojen bättre eller? men om jag har tagit bort alla strypningar och har fel munstycke så skall jag hellst byta enligt dig eller? men vilket munstycke rekomenderar du isåfall? Men på den bilden där det är ett kors och en bock alltrså variabla avgasporten! jag tycker de är identiska?
Men vad gör avgasporten då? eller skulle jag bara göra rent den?
JAg fatta inte riktigt den där? eller det du skrev om avgasporten?
//Jocke

Tteslostop :S

Du menar trotelstopp, siter en gummisak som hindrar att du inte kan gasa fulgas, bara kolla in i förgasaren eller känna med fingret när du gassar fulls så ser/känner du direkt om den inte kan ge fullgas, bara kolla vad som hindrar detta o ta bort saken som hindrar fulgas då.

Strypningen på luftslagen är hela luftslangen o måste bytas ut för att bli avstrypt om man inte karvar upp med en kniv eller dylik.

Angående om abgasystemet är strypt får man läsa av betekningen på expansionskammaren, eller slutdämparen, men säkrast på expansionskammaren.

Om den är 80km/h versonen skulle jag bytt till nytt rör eller fått tag i 'FP röret, den är så himla strypt så vet inte om det är lönt att få till röret, finns även ett rör med katalysatorn i, då måste man kapa isär röret o plocka ut katalysatorn, ( kolla bild )

råder ej att köra med fel munstycke, kan resultera att hojen värmernyper o bli stora skador på både kolven + cylindern, billigare att bestycka om förgasaren en att byta cyl/kolv.

Bara plocka isär förgasaren under o lossa stora bulten o kolla på munstycket som siter monterat på denna Bulten som du drar ut, om du har 110 skulle jag vart försiktig, men som alla 2T så går de inte förbestämma vilket munstycke just din hoj vill ha utan du får köpa en sats eller några o testa med, 120-125-130 o kanske upp till 150 så man är på säkra sidan, sen börja med största o se hur hojen känns, om den bludrar/varvar ej ut/ryker mycke, så ska du ha i mindre munstycke.


Den variabla avgasporten är hela altet från RAVE cdi till RAVE motor + vajer + allt vid cylindern, avgasporten är själva avgasporten som siter monterad i cylindern som dras upp o ner med vajern som Rave motorn drar i, kolla bild på avgasport.

Den avgasventil kommer att ändra timings avgasporten i enlighet med rpm i en 2-taktsmotor. Beståndet avgaserna blockering gör att motorn förlorar mycket kraft på "2 stroke kick". Motorn kommer inte att vara tillgänglig att andas ordentligt. Det enda det är bra för är en ganska bra botten dra. Beståndet avgaserna blockering är en metalblock ersätts med avgasventil som flyttar för att få de mest hästkrafter på varje varv.

här har du text från en annan sida, stavningen är fel angående att den va på ENG o jag överförde stavnigen i google, orkar inte rätt.

Den avgasventil (även kallad RAVE1 eller RAVE2 för RS125) regleras av en hjärna som justerar öppnandet av den hastighet som du är på. På höga varvtal det ger hjärnan för spolen att dra kabeln så att det finns en stor öppning, vid låga varvtal - liten öppning.

Liten öppning = hög motståndskraft = mer hästkrafter på lågt varvtal.
Stor öppning = lågt motstånd = mer hästkrafter på höga varvtal.

Så det betyder när motorcykeln är beståndet, kommer det inte få rätt motstånd / öppning på höga varvtal, vilket innebär att motorcykelns förlorar extremt mycket hästkrafter. Eftersom 2 slag blir början hästkrafter på 8-11 000rpms.
RAVE 1 är ett elektroniskt avgasventil, och RAVE 2 är en Vacum avgasventil. RAVE = Rotax Automatisk Variable

Angående avgas RAVE avgasporten så ber jag lite om ursäkt att jag skrev fel längre upp angående vilket håll avgasporten ska vara vänd när den monteras i cylindern.

Sen om den kan ta i kolven, nej det kan den inte.

Men om du plockar isär o kollar hela avgasporten när du gör rent den, kolla efter sprikor på den, om den går av så kommer den falla ner o kolven kommer ta i den o då kommer kolven ta skada o kanske ett ras.

Den mest avfasade delen ska vara vänd neror, detta är på grund av att när den är öppen max så ska flödet gå jämt i avgasportens överkant o inte hindras av Rave avgasporten.

Själv tycker jag det är mera skonsamt att aldrig någonsin starta den o bara ställa in den i ett mörkt men tort rum lagom svalt :yoparty

Men om man måste köra så är det mera skonsamt att köra lite strypt så den inte utväxlar full effekt, då sliter den betydligt mindre på alla saker i hela motorn.

Men vill man köra FP så fungerar det utmärkt bara man byter som sakt kolv typp var 500-800mil o ser till så motorn får sin smörjning så kommer den fungera många problem fria mil :)
 

Bifogat

  • RS125-POWERVALVE.jpg
    RS125-POWERVALVE.jpg
    26.3 KB · Visningar: 807
  • rave4.jpg
    rave4.jpg
    60 KB · Visningar: 296
  • DSCF0941.jpg
    DSCF0941.jpg
    67.7 KB · Visningar: 116
  • 6.jpg
    6.jpg
    44.3 KB · Visningar: 71
  • 7.jpg
    7.jpg
    48.8 KB · Visningar: 95
  • 8.jpg
    8.jpg
    46.1 KB · Visningar: 102
  • 10.jpg
    10.jpg
    40.8 KB · Visningar: 104

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
aa okej! men är det bra att ta loss den där gummisaken så man kan gasa fullt ut?
men jag behöver bara oroa mig för munstycket om jag kör så att mc är helt avstrypt?
fattar inte heller du mena om avgasventilen :p eller är det som rave motorn fixar?
HEHE så du skelle helst inte köra mc alls?
Men vad tycker du jag skall göra för att inte köra för olagligt!
Jag vill inte köra olagligt så att poliserna lätt kan se att jag gör det!
Vad tycker du jag skall göra på hojen och vad tycker du jag skall undanstå?
alltså vad mår mc bra utav att ta bort och vad mår den inte bra utan att ta bort? (mer slitage)?
//Jocke
Tteslostop :S

Du menar trotelstopp, siter en gummisak som hindrar att du inte kan gasa fulgas, bara kolla in i förgasaren eller känna med fingret när du gassar fulls så ser/känner du direkt om den inte kan ge fullgas, bara kolla vad som hindrar detta o ta bort saken som hindrar fulgas då.

Strypningen på luftslagen är hela luftslangen o måste bytas ut för att bli avstrypt om man inte karvar upp med en kniv eller dylik.

Angående om abgasystemet är strypt får man läsa av betekningen på expansionskammaren, eller slutdämparen, men säkrast på expansionskammaren.

Om den är 80km/h versonen skulle jag bytt till nytt rör eller fått tag i 'FP röret, den är så himla strypt så vet inte om det är lönt att få till röret, finns även ett rör med katalysatorn i, då måste man kapa isär röret o plocka ut katalysatorn, ( kolla bild )

råder ej att köra med fel munstycke, kan resultera att hojen värmernyper o bli stora skador på både kolven + cylindern, billigare att bestycka om förgasaren en att byta cyl/kolv.

Bara plocka isär förgasaren under o lossa stora bulten o kolla på munstycket som siter monterat på denna Bulten som du drar ut, om du har 110 skulle jag vart försiktig, men som alla 2T så går de inte förbestämma vilket munstycke just din hoj vill ha utan du får köpa en sats eller några o testa med, 120-125-130 o kanske upp till 150 så man är på säkra sidan, sen börja med största o se hur hojen känns, om den bludrar/varvar ej ut/ryker mycke, så ska du ha i mindre munstycke.


Den variabla avgasporten är hela altet från RAVE cdi till RAVE motor + vajer + allt vid cylindern, avgasporten är själva avgasporten som siter monterad i cylindern som dras upp o ner med vajern som Rave motorn drar i, kolla bild på avgasport.

Den avgasventil kommer att ändra timings avgasporten i enlighet med rpm i en 2-taktsmotor. Beståndet avgaserna blockering gör att motorn förlorar mycket kraft på "2 stroke kick". Motorn kommer inte att vara tillgänglig att andas ordentligt. Det enda det är bra för är en ganska bra botten dra. Beståndet avgaserna blockering är en metalblock ersätts med avgasventil som flyttar för att få de mest hästkrafter på varje varv.

här har du text från en annan sida, stavningen är fel angående att den va på ENG o jag överförde stavnigen i google, orkar inte rätt.

Den avgasventil (även kallad RAVE1 eller RAVE2 för RS125) regleras av en hjärna som justerar öppnandet av den hastighet som du är på. På höga varvtal det ger hjärnan för spolen att dra kabeln så att det finns en stor öppning, vid låga varvtal - liten öppning.

Liten öppning = hög motståndskraft = mer hästkrafter på lågt varvtal.
Stor öppning = lågt motstånd = mer hästkrafter på höga varvtal.

Så det betyder när motorcykeln är beståndet, kommer det inte få rätt motstånd / öppning på höga varvtal, vilket innebär att motorcykelns förlorar extremt mycket hästkrafter. Eftersom 2 slag blir början hästkrafter på 8-11 000rpms.
RAVE 1 är ett elektroniskt avgasventil, och RAVE 2 är en Vacum avgasventil. RAVE = Rotax Automatisk Variable

Angående avgas RAVE avgasporten så ber jag lite om ursäkt att jag skrev fel längre upp angående vilket håll avgasporten ska vara vänd när den monteras i cylindern.

Sen om den kan ta i kolven, nej det kan den inte.

Men om du plockar isär o kollar hela avgasporten när du gör rent den, kolla efter sprikor på den, om den går av så kommer den falla ner o kolven kommer ta i den o då kommer kolven ta skada o kanske ett ras.

Den mest avfasade delen ska vara vänd neror, detta är på grund av att när den är öppen max så ska flödet gå jämt i avgasportens överkant o inte hindras av Rave avgasporten.

Själv tycker jag det är mera skonsamt att aldrig någonsin starta den o bara ställa in den i ett mörkt men tort rum lagom svalt :yoparty

Men om man måste köra så är det mera skonsamt att köra lite strypt så den inte utväxlar full effekt, då sliter den betydligt mindre på alla saker i hela motorn.

Men vill man köra FP så fungerar det utmärkt bara man byter som sakt kolv typp var 500-800mil o ser till så motorn får sin smörjning så kommer den fungera många problem fria mil :)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
aa okej! men är det bra att ta loss den där gummisaken så man kan gasa fullt ut?
men jag behöver bara oroa mig för munstycket om jag kör så att mc är helt avstrypt?
fattar inte heller du mena om avgasventilen :p eller är det som rave motorn fixar?
HEHE så du skelle helst inte köra mc alls?
Men vad tycker du jag skall göra för att inte köra för olagligt!
Jag vill inte köra olagligt så att poliserna lätt kan se att jag gör det!
Vad tycker du jag skall göra på hojen och vad tycker du jag skall undanstå?
alltså vad mår mc bra utav att ta bort och vad mår den inte bra utan att ta bort? (mer slitage)?
//Jocke

Att ta bort trotelstopp genererar att man kan gassa fullgas, detta är bara 1 sak i alla strypningar, om det är bra eller inte, motorn får mera luft, vill man strypa av så gör man det annars låter man bli.

på sätt o vis ja du behöver bara tänka på munstycket om den är helt avstrypt i allfall om avgasporten/förgasaren kan öppnas helt, om du inte bytter avgasystem som andas öppnare o på de viset magnar/fett på/ner bränslet o moste bytta till annat.

Vilken del är det du inte fattar om avgasporten, avgasporten ingår i Rave power valve.

Nopp skulle inte köra alls om jag skulle vart den typen som tycker om att spara det o inte använda det, använder sakerna de till dom är tillvärkade till.

En polis lär inte se i första skedet att den är avstrypt, då måste man veta om just den modelen hur den fungerar avstrypt, eller riva isär motorn delvis för att kolla upp om den är strypt.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
aa okej!

Men det där med trotelstoppen fattar inte riktigt vad den sitter någon stans? eller hur man gör? med avstrypningarna menar jag? det där med avgasventilen menar han rave motorn då?

Men om den killen som jag köpte hojen av skriver så här vad menar han då?

De som är borta är avgasstrypningen som finns under tanken, det är en sladd som man bara drar ur så den är bara att koppla ihop igen.
Den andra är den strypningen som ska sitta på avgasröret som du fick med.
Och den tredje är cdi boxen, den som sitter på nu är den ostrypta.
Men tänk på att den ska helst gå ostrypt därför annars kan det finnas risk för att den sotar igen. Om du vill ha mer information om allt det här och vad som händer om man kör strypt så är det bara att ringa aprilia-återförsäljaren i Karlskoga.

Att ta bort trotelstopp genererar att man kan gassa fullgas, detta är bara 1 sak i alla strypningar, om det är bra eller inte, motorn får mera luft, vill man strypa av så gör man det annars låter man bli.

på sätt o vis ja du behöver bara tänka på munstycket om den är helt avstrypt i allfall om avgasporten/förgasaren kan öppnas helt, om du inte bytter avgasystem som andas öppnare o på de viset magnar/fett på/ner bränslet o moste bytta till annat.

Vilken del är det du inte fattar om avgasporten, avgasporten ingår i Rave power valve.

Nopp skulle inte köra alls om jag skulle vart den typen som tycker om att spara det o inte använda det, använder sakerna de till dom är tillvärkade till.

En polis lär inte se i första skedet att den är avstrypt, då måste man veta om just den modelen hur den fungerar avstrypt, eller riva isär motorn delvis för att kolla upp om den är strypt.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
aa okej!

Men det där med trotelstoppen fattar inte riktigt vad den sitter någon stans? eller hur man gör? med avstrypningarna menar jag? det där med avgasventilen menar han rave motorn då?

Men om den killen som jag köpte hojen av skriver så här vad menar han då?

De som är borta är avgasstrypningen som finns under tanken, det är en sladd som man bara drar ur så den är bara att koppla ihop igen.
Den andra är den strypningen som ska sitta på avgasröret som du fick med.
Och den tredje är cdi boxen, den som sitter på nu är den ostrypta.
Men tänk på att den ska helst gå ostrypt därför annars kan det finnas risk för att den sotar igen. Om du vill ha mer information om allt det här och vad som händer om man kör strypt så är det bara att ringa aprilia-återförsäljaren i Karlskoga.

Vet inte själv var trottelstoppet sitter utan bara vad jag läst mig till var de ska sitta, du får leta om de finns ens nått, kan ju som sakt vara borta redan.

Angående att den kan sota igen om du stryper den är troligen att han har redan bytt mynstycke i förgasaren till större o då kommer den köras fett om du stryper den, de som kan hända om den körs fett är att kolvens topp sotar, toppens förbäningskammare sotar, avgassystemet sotar.

Som jag uppfata det har han kopplat ut kontakten till rave motorn, så bara koppla i den igen om du inte gjort de redan
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
aa okej men skall tritesloppen sitta på någon vajer?
Så jag skall alltså inte strypa ner den så? Utan den mår bra av att vara så som den är?
Aa okej så skall jag bara fixa den där strömbrytaren med :-D men ser inte de på besiktningen att jag har en strömbrytare till den?
//Jocke

Vet inte själv var trottelstoppet sitter utan bara vad jag läst mig till var de ska sitta, du får leta om de finns ens nått, kan ju som sakt vara borta redan.

Angående att den kan sota igen om du stryper den är troligen att han har redan bytt mynstycke i förgasaren till större o då kommer den köras fett om du stryper den, de som kan hända om den körs fett är att kolvens topp sotar, toppens förbäningskammare sotar, avgassystemet sotar.

Som jag uppfata det har han kopplat ut kontakten till rave motorn, så bara koppla i den igen om du inte gjort de redan
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
aa okej men skall tritesloppen sitta på någon vajer?
Så jag skall alltså inte strypa ner den så? Utan den mår bra av att vara så som den är?
Aa okej så skall jag bara fixa den där strömbrytaren med :-D men ser inte de på besiktningen att jag har en strömbrytare till den?
//Jocke

borde sitta mellan troteln & trotelocket, ända stället jag kan tänka mig därav namnet okså trottelstopp, stoppar troteln, troteln är den som förs upp o ner när du gasar o inte gassar.

Ja om rätt munstycke siter i så mår den bätre av att vara avstrypt.

De e de som heter göma :rolleyes: bara göma på sådant vis att den ej syns, annars tar man bort strömbrytaren när man ska bes ;)
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
okej så det är den som hindrar att man Inte kan gasa fullt ut?
Men är ju inte så bra på delar så vart sitter trotel och trotelslocket?
À okej för de lär la se om jag knippsat av en av kablarna och dragit en strömbrytare dit :O så man kan alltså återställa?
/Jocke

borde sitta mellan troteln & trotelocket, ända stället jag kan tänka mig därav namnet okså trottelstopp, stoppar troteln, troteln är den som förs upp o ner när du gasar o inte gassar.

Ja om rätt munstycke siter i så mår den bätre av att vara avstrypt.

De e de som heter göma :rolleyes: bara göma på sådant vis att den ej syns, annars tar man bort strömbrytaren när man ska bes ;)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
okej så det är den som hindrar att man Inte kan gasa fullt ut?
Men är ju inte så bra på delar så vart sitter trotel och trotelslocket?
À okej för de lär la se om jag knippsat av en av kablarna och dragit en strömbrytare dit :O så man kan alltså återställa?
/Jocke

Ja det är det som hindrar att man inte kan gasa fullgas men många plockar bort trotelstoppet, men du får la kolla om du har någon trottelstopp plugg.

http://www.easyparts.nl/showdrawing...4-m1595-m1235-s1589-d25102/Carburettor_I.html

Här har du länk på fuggen, NR

1 Förgasare
2 wirer gummi
3 wirer ( kommer ej på namn men skysterar vajern )
4 trotelock med skruv
5 Trotelfjäder
6 Trotelnål stopp
7 Trotelnål clipps
8 Trotelnål
9 Trotel

Annars helt enkelt så koplar du bara ut sockeln till RAVE motorn när du inte vill ha den inkoplad o sen kopplar i när du vill ha den i.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
aa okej så det är inte säkert att alla är utrustade med trotesloppet?
Vad va det för massa saker du rangordna där? Förstod inte riktigt?
Hur har du gjort på din? Har du en strömbrytare?

Ja det är det som hindrar att man inte kan gasa fullgas men många plockar bort trotelstoppet, men du får la kolla om du har någon trottelstopp plugg.

http://www.easyparts.nl/showdrawing...4-m1595-m1235-s1589-d25102/Carburettor_I.html

Här har du länk på fuggen, NR

1 Förgasare
2 wirer gummi
3 wirer ( kommer ej på namn men skysterar vajern )
4 trotelock med skruv
5 Trotelfjäder
6 Trotelnål stopp
7 Trotelnål clipps
8 Trotelnål
9 Trotel

Annars helt enkelt så koplar du bara ut sockeln till RAVE motorn när du inte vill ha den inkoplad o sen kopplar i när du vill ha den i.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
aa okej så det är inte säkert att alla är utrustade med trotesloppet?
Vad va det för massa saker du rangordna där? Förstod inte riktigt?
Hur har du gjort på din? Har du en strömbrytare?

Jo om dom är strypta efter 11kw så ska det finnas strypning troligen till 99%, men en hel del hojar såldes redan FP, sen blev de lite olika strypnigar beroende på landets bestämelser.

Jag lista bara upp delarna vad dom heter i en förgasare, du kunde ju inget så du har nåt o börja på o lära dig.

Jag har koplat ut min RAVE motor, min avgasport har gått av så jag har fixat så den är fast i öppet max läge, har inte orkat köpa en ny power valve port, en ny kostar 500-1200kr, beror på matrial dom är gjorda i.
 
Last edited:

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
aa okej men om jag skall hitta trotelsloppet och göra så att jag kan gasa fullt ut skall jag följa vajern från gashandtaget då?

Jo om dom är strypta efter 11kw så ska det finnas strypning troligen till 99%, men en hel del hojar såldes redan FP, sen blev de lite olika strypnigar beroende på landets bestämelser.

Jag lista bara upp delarna vad dom heter i en förgasare, du kunde ju inget så du har nåt o börja på o lära dig.

Jag har koplat ut min RAVE motor, min avgasport har gått av så jag har fixat så den är fast i öppet max läge, har inte orkat köpa en ny power valve port, en ny kostar 500-1200kr, beror på matrial dom är gjorda i.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top