Rs 125

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Hej!

Vet att trådarna har funnits men får inga svar osv!
så nu försöker jag få svar här.

Jag undrar när man måste byta kolv på sin Aprilia rs 125?
Vilka strypningar den har?
Får man dra pluggen i avgasröret?
Och vart kan man köpa mycket reservdelar för en billig peng?
Och behöver jag vara orolig över något annat som slits på hojen? så som packaningar osv? vad i så fall?

Mycket tacksam för svar!

//Jocke
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Angående kolvbyte så ska intevalen vara runt 500-2000mil eller vad jag läste i IB, lite beror på om den är strypt eller ostrypt.

Angående om man får dra några pluggar, nej det får du inte göra för då överskrider man rätt KW som den va org.

Vilka pluggar som finns beror i vilket utförande den är tillvärkad i, 80km/h, 11kw, full power.

( Aprilia RS 125: Avg. Porten, trotteln och finns en spärr i CDI boxen så den inte går lika bra på något varvtal, sänker bullernivån )

här är listan från SH.

Aprilia RS 125

Om strypningarna på Aprilia Rs125 och hur du skall gå till väga för att Strypa ur hojen.

Till att börja med är det ju så att Aprilia: n har följande strypningar
*Cdi- box
*Trottelstopp
*Variabel avgasport
*samt olika storlekar på förgasare, och olika versioner av rs125

Som säkert redan känt så har rs125: an en effektsvacka någon stans mellan 4500-5500rpm och den är endast av två anledningar första, klara kravet 15hk.
För det andra, sänka bullernivån.

För att bli av med detta ruskigt irriterande varvtalssänkning så monterar man av den bakersta kåpan (bakkutsen, kåpa och passagerar sadel) genom att skruva ur dom små torxen som den sitter med.
Där under kommer du sedan att se två stycken större svarta boxar., det ena är cdi- boxen och det andra är boxen för den variabla avgas porten.

Då ska du börja at montera av den boxen på som det sitter en lapp med en massa siffror på, om jag inte missminner mig så står det även ”nippon” på den.
Det är alltså INTE den boxen som det står ”ducati” på!

Då kollar man i motsatta ände emot vad kabelhärvan går in i, där kommer det vara en svart lite hårdare typ av Silicon massa, är det inte det så har någon redan varit där och pillat.

För att återgå till den svarta massan, det är bara att pilla bort den med någon form av vassare verktyg, var dock lite försiktig. Man ska pilla längs med långsidorna då det är längs med ena långsidan som den så kallade metall bryggan infinner sig. I botten ligger ett kretskort och ut från den går den lilla metall bryggan, klipp av bryggan och se till att ändarna inte nuddar varandra. För säkerhets skull koppla in och ta en provtur, om allt funkar ska den gå som
en gud, det blir en helt annan hoj att köra. Sedan fyller man igen hålet med exempelvis bygg- silicon.


Nu vidare till punkt två, trottelstopp.
Det är bara att kika under tanken ner på förgasaren, där brukar det sitta en liten bensinslangsbit på trottelvajern som gör att det inte går att vrida trotteln så mycket som det ska gå.


Punkt tre då, variabel avgasport allmänt känt även som ”rejv”.
För att kolla om den variabla avgasporten är inkopplad, det är mycket sällan den är det från fabrik.
Så kikar man helt enkelt under tanken på höger sida, lite till höger från batteriet så finns det en massa olika kontakter och kablar där kikar man om man kan se någon kabel som inte är ihopkopplad, om så är fallet så är det bara att koppla ihop dessa, detta är även suveränt då det bara är att koppla ur dessa före besiktningen.
Annars kan man ju kontrollera om avgasporten är i funktion på olika sätt.
Glöm inte att gå upp i munstycke när du strypt ur din hoj, då det finns stor risk att den kommer att skära annars, hur kolla längre ner i tråden.

När alla strypningar är borta så har man ca. 32hk(varierar) på vevaxeln, men det som igentigen är intressant är ju vad man har på bakhjulet och vad man verkligen kan få ner för hk i backen efter en effektförlust på vägen dit på ca. 13%.

Ja då var det till sist punkt fyra, Rs125:an har sålts med en rad olika förgasare monterade, allt från 80km/h versionen i tyskland med 24mm till fullpower versionen i tyskland med 34mm förgasare.
Men storlekarna som cirkulerar på marknaden är 24, 28 och 34mm. Vanligast på dom svensksålda är 28mm, och det är även det vanligaste även i tyskland.
Men på vissa tyska hojar runt årsmodellerna runt –97 –98 så har dessa utrustats med 34mm förgasare, ruggit bra om man vill ha trim på.
Sen finns det en rad andra olika strypningar och modifieringar, vissa cyklar i världen har inte ens en variabel avgas port och därför räknas dessa inte som FP (fullpower) cyklar.
På 80km/h varianten i tyskland så finns det inte heller någon avgasport, och tydligen har det visat sig finnas även cyklar med 28mm förgasare som avsaknar variabel avg. p.
Nu ryktas det även om att dom absolut senaste rs125:eek:rna från typ –05 och framåt kommer att ha 24mm förgasare, och det är förmodligen för att göra det svårare att ta ur stora effektuttag ur rs:en

Import Aprilia RS 125

--------------------------------------------------------------------------------

Har lite viktig fakta om tyskimporterade Aprilia Rs:eek:r

Det är många som går på minan att man har köpt en tyskinporterad Rs för att man tycker det är så mycket billigare i tyskland, det är det oxå.
Men man måste också kolla upp ifall det är någon skillnad på svensksålda och tyskstålda Rs:eek:r. Har själv gått på den tabben att jag köpte en Rs i tyskland.
Var skit nöjd i början men när jag väl ville att den skulle vara urpluggad så fick jag problem.
Dom tysksålda har oftast inte:

En variabel avgasport.
Dom har en mindre förgasare
Och dom har ibland också ett annat avgassystem !

Det är överhuvudtaget inga problem att köpa en tyskinporterad Rs, bara man vet att det finns rätt grejer på den, som dom svensk sålda har !

Lite info om vad som kan va bra att kolla ifall man vill vara på den säkra sidan! :

Cdi-box nummret skall vara: 071 000 09 10 QCA 91

Ljuddämpare/avgassystem nummret : MPB.1 E 11 00 39 (nummret står på den inåtriktade sidan av ljuddämparen!)

Att det är en 28mm Dellorto förgasare

Och att det sitter en variabel avgasport med vajer, solinoid och allting. Solinoiden är en liten guldaktig metal cylinder som sitter brevid batteriet på högersida (under tanken). OBS. Sladden från solinoiden behöver inte vara inkopplad, bara den finns där.


Jag hade en j*vla tur att dom inte hade bytat avgassystem, cdi-box och förgasare på min, utan dom hade bara tagit av den variabla avgasporten och att dom hade bara satt en plugg i början av avgassystemet ( fast den är borta nu :) )

Har nu bytt alla munstycken och tagit bort avgaspluggen (som jag nämde innan) och installerat en Aprilia Rs Original avgasport.
 

Bifogat

  • cdi%20strypning%20rs125.JPG
    cdi%20strypning%20rs125.JPG
    21.6 KB · Visningar: 97
Last edited:

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Tack så jätte mycket för svaren! du skrev där uppe att något sänkte bullernivån? vilken spärr va det?
Och om man skall trimma! vad skall man göra som är ganska osynligt för polisen? (alltså att inte polisen skall komma på en)?

Och vad av dessa säker försämrar och sliter mer på hojen? om man vill att den skall gå så bra som möjligt har jag hört att man tex skall ta bort pluggen i avgasröret? stämmer detta?

Vet du något ställe man kan köpa billiga reservdelar från Sverige respektive Tyskland?

Och på mitt avgasrör står det
aprilia ZD 41018 vad säger detta?

//Jocke


Angående kolvbyte så ska intevalen vara runt 500-2000mil eller vad jag läste i IB, lite beror på om den är strypt eller ostrypt.

Angående om man får dra några pluggar, nej det får du inte göra för då överskrider man rätt KW som den va org.

Vilka pluggar som finns beror i vilket utförande den är tillvärkad i, 80km/h, 11kw, full power.

( Aprilia RS 125: Avg. Porten, trotteln och finns en spärr i CDI boxen så den inte går lika bra på något varvtal, sänker bullernivån )

här är listan från SH.

Aprilia RS 125

Om strypningarna på Aprilia Rs125 och hur du skall gå till väga för att Strypa ur hojen.

Till att börja med är det ju så att Aprilia: n har följande strypningar
*Cdi- box
*Trottelstopp
*Variabel avgasport
*samt olika storlekar på förgasare, och olika versioner av rs125

Som säkert redan känt så har rs125: an en effektsvacka någon stans mellan 4500-5500rpm och den är endast av två anledningar första, klara kravet 15hk.
För det andra, sänka bullernivån.

För att bli av med detta ruskigt irriterande varvtalssänkning så monterar man av den bakersta kåpan (bakkutsen, kåpa och passagerar sadel) genom att skruva ur dom små torxen som den sitter med.
Där under kommer du sedan att se två stycken större svarta boxar., det ena är cdi- boxen och det andra är boxen för den variabla avgas porten.

Då ska du börja at montera av den boxen på som det sitter en lapp med en massa siffror på, om jag inte missminner mig så står det även ”nippon” på den.
Det är alltså INTE den boxen som det står ”ducati” på!

Då kollar man i motsatta ände emot vad kabelhärvan går in i, där kommer det vara en svart lite hårdare typ av Silicon massa, är det inte det så har någon redan varit där och pillat.

För att återgå till den svarta massan, det är bara att pilla bort den med någon form av vassare verktyg, var dock lite försiktig. Man ska pilla längs med långsidorna då det är längs med ena långsidan som den så kallade metall bryggan infinner sig. I botten ligger ett kretskort och ut från den går den lilla metall bryggan, klipp av bryggan och se till att ändarna inte nuddar varandra. För säkerhets skull koppla in och ta en provtur, om allt funkar ska den gå som
en gud, det blir en helt annan hoj att köra. Sedan fyller man igen hålet med exempelvis bygg- silicon.


Nu vidare till punkt två, trottelstopp.
Det är bara att kika under tanken ner på förgasaren, där brukar det sitta en liten bensinslangsbit på trottelvajern som gör att det inte går att vrida trotteln så mycket som det ska gå.


Punkt tre då, variabel avgasport allmänt känt även som ”rejv”.
För att kolla om den variabla avgasporten är inkopplad, det är mycket sällan den är det från fabrik.
Så kikar man helt enkelt under tanken på höger sida, lite till höger från batteriet så finns det en massa olika kontakter och kablar där kikar man om man kan se någon kabel som inte är ihopkopplad, om så är fallet så är det bara att koppla ihop dessa, detta är även suveränt då det bara är att koppla ur dessa före besiktningen.
Annars kan man ju kontrollera om avgasporten är i funktion på olika sätt.
Glöm inte att gå upp i munstycke när du strypt ur din hoj, då det finns stor risk att den kommer att skära annars, hur kolla längre ner i tråden.

När alla strypningar är borta så har man ca. 32hk(varierar) på vevaxeln, men det som igentigen är intressant är ju vad man har på bakhjulet och vad man verkligen kan få ner för hk i backen efter en effektförlust på vägen dit på ca. 13%.

Ja då var det till sist punkt fyra, Rs125:an har sålts med en rad olika förgasare monterade, allt från 80km/h versionen i tyskland med 24mm till fullpower versionen i tyskland med 34mm förgasare.
Men storlekarna som cirkulerar på marknaden är 24, 28 och 34mm. Vanligast på dom svensksålda är 28mm, och det är även det vanligaste även i tyskland.
Men på vissa tyska hojar runt årsmodellerna runt –97 –98 så har dessa utrustats med 34mm förgasare, ruggit bra om man vill ha trim på.
Sen finns det en rad andra olika strypningar och modifieringar, vissa cyklar i världen har inte ens en variabel avgas port och därför räknas dessa inte som FP (fullpower) cyklar.
På 80km/h varianten i tyskland så finns det inte heller någon avgasport, och tydligen har det visat sig finnas även cyklar med 28mm förgasare som avsaknar variabel avg. p.
Nu ryktas det även om att dom absolut senaste rs125:eek:rna från typ –05 och framåt kommer att ha 24mm förgasare, och det är förmodligen för att göra det svårare att ta ur stora effektuttag ur rs:en

Import Aprilia RS 125

--------------------------------------------------------------------------------

Har lite viktig fakta om tyskimporterade Aprilia Rs:eek:r

Det är många som går på minan att man har köpt en tyskinporterad Rs för att man tycker det är så mycket billigare i tyskland, det är det oxå.
Men man måste också kolla upp ifall det är någon skillnad på svensksålda och tyskstålda Rs:eek:r. Har själv gått på den tabben att jag köpte en Rs i tyskland.
Var skit nöjd i början men när jag väl ville att den skulle vara urpluggad så fick jag problem.
Dom tysksålda har oftast inte:

En variabel avgasport.
Dom har en mindre förgasare
Och dom har ibland också ett annat avgassystem !

Det är överhuvudtaget inga problem att köpa en tyskinporterad Rs, bara man vet att det finns rätt grejer på den, som dom svensk sålda har !

Lite info om vad som kan va bra att kolla ifall man vill vara på den säkra sidan! :

Cdi-box nummret skall vara: 071 000 09 10 QCA 91

Ljuddämpare/avgassystem nummret : MPB.1 E 11 00 39 (nummret står på den inåtriktade sidan av ljuddämparen!)

Att det är en 28mm Dellorto förgasare

Och att det sitter en variabel avgasport med vajer, solinoid och allting. Solinoiden är en liten guldaktig metal cylinder som sitter brevid batteriet på högersida (under tanken). OBS. Sladden från solinoiden behöver inte vara inkopplad, bara den finns där.


Jag hade en j*vla tur att dom inte hade bytat avgassystem, cdi-box och förgasare på min, utan dom hade bara tagit av den variabla avgasporten och att dom hade bara satt en plugg i början av avgassystemet ( fast den är borta nu :) )

Har nu bytt alla munstycken och tagit bort avgaspluggen (som jag nämde innan) och installerat en Aprilia Rs Original avgasport.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Tack så jätte mycket för svaren! du skrev där uppe att något sänkte bullernivån? vilken spärr va det?
Och om man skall trimma! vad skall man göra som är ganska osynligt för polisen? (alltså att inte polisen skall komma på en)?

Och vad av dessa säker försämrar och sliter mer på hojen? om man vill att den skall gå så bra som möjligt har jag hört att man tex skall ta bort pluggen i avgasröret? stämmer detta?

Vet du något ställe man kan köpa billiga reservdelar från Sverige respektive Tyskland?

Och på mitt avgasrör står det
aprilia ZD 41018 vad säger detta?

//Jocke

Ska inte finnas någon avgasplugg vad jag vet.

Angående ditt rör vet jag inte alls med din betäckning.

Angående bullernivån så sänks den om man har svakan i rigistret i varvtalet med pluggade CDI boxen, denna svacka försvinner om man knipsar brygan, bullernivån blir lite högre men inte mycke, men de gör främst mycke när man kör att slippa att hojen fastnar lite i varvtalet.

De jag kan tänka mig som polisen har svårt att se är om man får tag i det större insuget + den större fuggen 30-34 av samma dellorto märke ( men alla vet inte vad det siter för förgasare org o står oftast inte märke på förgasaren om man inte letar i manual eller dylik eller om inte polisen vet att den ska ha en viss sorts förgasare av det märket ) pluggar av allt som ska vara, sen säter du en strömbrytare tillgänglig, men ändå dold som du kopplar till Rejv motorn ( avgasport magnet motorn ) om man stänger av denna så kommer avgasporten falla i botenläge o hojen kommer axx satans seg o varva upp mycke mycke segare o kommer bli lite tystare i varvtalet.

Det som sliter på motorn är varvtalet framföralt, men kolven den blir de ju markant lite högre slitache på om man har hojen helt avpluggad.

Angående delar så har jag själv satans svårt att hitta delar men några ställen har jag funnit.

http://www.pjme.co.uk/acatalog/Aprilia_RS125_Engine_Top_End_.html

http://www.easyparts.nl/choosesubmodel/1/1595/0-968-1-m412-m1604-m1595/RS_125.html

finns mera men hittar inte dom just nu.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ska förklara det där med ljudnivån lite nogrannare.

Man har ändrat tändpunkten vid ca 6000 varv lite så att den blir lite tystare just där. Den blir alltså inte tystare vid 9000 varv utan bara vid 6000 +-3-400. Anledningen till att man gör så är att när man mäter hur mycket den låter så mäter man på halva maxvarvet eller nåt sånt.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
tack för svaren igen!
Jag är väldigt ny med hojen så fattr inte allt!
Men va mena du att man skulle göra för grej med strömbrytaren osv? Va vad det jag skulle koppla till den
och vad kommer hända? Hur för man lite
mer spesifikt?
//Jocke


Ska inte finnas någon avgasplugg vad jag vet.

Angående ditt rör vet jag inte alls med din betäckning.

Angående bullernivån så sänks den om man har svakan i rigistret i varvtalet med pluggade CDI boxen, denna svacka försvinner om man knipsar brygan, bullernivån blir lite högre men inte mycke, men de gör främst mycke när man kör att slippa att hojen fastnar lite i varvtalet.

De jag kan tänka mig som polisen har svårt att se är om man får tag i det större insuget + den större fuggen 30-34 av samma dellorto märke ( men alla vet inte vad det siter för förgasare org o står oftast inte märke på förgasaren om man inte letar i manual eller dylik eller om inte polisen vet att den ska ha en viss sorts förgasare av det märket ) pluggar av allt som ska vara, sen säter du en strömbrytare tillgänglig, men ändå dold som du kopplar till Rejv motorn ( avgasport magnet motorn ) om man stänger av denna så kommer avgasporten falla i botenläge o hojen kommer axx satans seg o varva upp mycke mycke segare o kommer bli lite tystare i varvtalet.

Det som sliter på motorn är varvtalet framföralt, men kolven den blir de ju markant lite högre slitache på om man har hojen helt avpluggad.

Angående delar så har jag själv satans svårt att hitta delar men några ställen har jag funnit.

http://www.pjme.co.uk/acatalog/Aprilia_RS125_Engine_Top_End_.html

http://www.easyparts.nl/choosesubmodel/1/1595/0-968-1-m412-m1604-m1595/RS_125.html

finns mera men hittar inte dom just nu.

Aa okej så den blir inte tystare i tongångs läge?
Är det polisen som gör dessa testerna eller?
Vet du om det är jätte svårt att byta kolven i mc?
//Jocke



Ska förklara det där med ljudnivån lite nogrannare.

Man har ändrat tändpunkten vid ca 6000 varv lite så att den blir lite tystare just där. Den blir alltså inte tystare vid 9000 varv utan bara vid 6000 +-3-400. Anledningen till att man gör så är att när man mäter hur mycket den låter så mäter man på halva maxvarvet eller nåt sånt.
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
tack för svaren igen!
Jag är väldigt ny med hojen så fattr inte allt!
Men va mena du att man skulle göra för grej med strömbrytaren osv? Va vad det jag skulle koppla till den
och vad kommer hända? Hur för man lite
mer spesifikt?
//Jocke



Aa okej så den blir inte tystare i tongångs läge?
Är det polisen som gör dessa testerna eller?
Vet du om det är jätte svårt att byta kolven i mc?
//Jocke

Han menar att du ska sätta en strömbrytare så att du kan stänga av avgasventilen. När du kör på över 8000 rpm så öppnar den och du får mycket effekt. På låga varv är den stängd för det ger en effektökning på just låga varv.

Om du då har den i stängt läge (kör under 8000 rpm) och stänger av strömbrytaren så får du inte alls lika mycket effekt på höga varv och den kommer inte att varva så mkt. Alltså en strypning.


Nej, den blir inte tystare på tomgång.

Ett sånt test komemr du nog inte råka ut för utan det är innan man kör in hojarna i Sverige som man kollar om de klarar bullerkraven.

Ja, det är lätt att byta kolv, om man kan det. Om man inte kan det bör man ta hjälp av någon kunnig för det är inte kul att stå där med en ny skuren kolv och cylinder ;)
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Vet inte om jag är trögfattad men fattar inte riktigt!
Skulle du kunna förklara typ precis hur man gör? när man lägger en strömbrytare dit? hur man gör och så? är ganska ny med mc :p
AA okej men är det typ samma sak att byta kolv på en mc som att byta på en moppe?
//Jocke

Han menar att du ska sätta en strömbrytare så att du kan stänga av avgasventilen. När du kör på över 8000 rpm så öppnar den och du får mycket effekt. På låga varv är den stängd för det ger en effektökning på just låga varv.

Om du då har den i stängt läge (kör under 8000 rpm) och stänger av strömbrytaren så får du inte alls lika mycket effekt på höga varv och den kommer inte att varva så mkt. Alltså en strypning.


Nej, den blir inte tystare på tomgång.

Ett sånt test komemr du nog inte råka ut för utan det är innan man kör in hojarna i Sverige som man kollar om de klarar bullerkraven.

Ja, det är lätt att byta kolv, om man kan det. Om man inte kan det bör man ta hjälp av någon kunnig för det är inte kul att stå där med en ny skuren kolv och cylinder ;)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Man koplar in en kabel mellan rave motorn, hur den ska kopplas in, ja du som vilken strömbrytare som hälst, ena läget är PÅ o andra läget OFF, sen vad du vill säta den väljer du helt själv, sen är det bara dra kabel från strömbrytaren till RAVE motorn, det går 2 kabalar till RAVE motorn, du koplar in strömbrytaren på en av dessa kabblar, bara knipsa av en av kablarna o så koplar du en av strömbrutans till ena kabeln o andra strömbrytans kabel till andra kabel.

RAVE motorn ser du om du lyfter upp tanken till höger om batterit, den är ca 5cm lång.

Om det är lätt att byta kolv, till o från, satans trong va det o tar ett par timar att bara riva isär allt.

Lättast är att plocka bort dessa saker för att komma åt cylindern.

Sitsen.
Tanken bör lyftas av om det är mycke bensin i den annars börjar det rina i överflöds slangarna om den stått vinklad bakot ett tag.
Sidokåporna.
Avgasystemet.
Luftburk.
Förgasare.
Övre stödbenet mellan ramen till cylindern.
Kylarslagarna.
Batterit.
Batteri hylan.

Avgasporten om det finns nån, i detta läge om de finns nån så se till o göra rent alla saker till den så det löper lätt i sitt spår i cylindern.

Sen är det dags att lossa på cylinderns 4 mutrar, vissa är tajta men allt går om man är pillig, sen är det bara lyfta cylindern rackt upp, annars vicka, kan ha ärjat fast i sina skruvhål, men allt losnar med våld :D
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
AA okej tack så mycket!
Men det går alltså bara två sladdar från rave motorn? så man kan inte ta fel när man knipsar av? men detta gör alltså så att den blir mer aggresivare på varvtalen 6000-8000?
//jocke

Man koplar in en kabel mellan rave motorn, hur den ska kopplas in, ja du som vilken strömbrytare som hälst, ena läget är PÅ o andra läget OFF, sen vad du vill säta den väljer du helt själv, sen är det bara dra kabel från strömbrytaren till RAVE motorn, det går 2 kabalar till RAVE motorn, du koplar in strömbrytaren på en av dessa kabblar, bara knipsa av en av kablarna o så koplar du en av strömbrutans till ena kabeln o andra strömbrytans kabel till andra kabel.

RAVE motorn ser du om du lyfter upp tanken till höger om batterit, den är ca 5cm lång.

Om det är lätt att byta kolv, till o från, satans trong va det o tar ett par timar att bara riva isär allt.

Lättast är att plocka bort dessa saker för att komma åt cylindern.

Sitsen.
Tanken bör lyftas av om det är mycke bensin i den annars börjar det rina i överflöds slangarna om den stått vinklad bakot ett tag.
Sidokåporna.
Avgasystemet.
Luftburk.
Förgasare.
Övre stödbenet mellan ramen till cylindern.
Kylarslagarna.
Batterit.
Batteri hylan.

Avgasporten om det finns nån, i detta läge om de finns nån så se till o göra rent alla saker till den så det löper lätt i sitt spår i cylindern.

Sen är det dags att lossa på cylinderns 4 mutrar, vissa är tajta men allt går om man är pillig, sen är det bara lyfta cylindern rackt upp, annars vicka, kan ha ärjat fast i sina skruvhål, men allt losnar med våld :D
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Ljuddämpare/avgassystem nummret : MPB.1 E 11 00 39 (nummret står på den inåtriktade sidan av ljuddämparen!)

när det står så! Vart är det nummret står då? Är det på innsidan i avgassystrmet eller är det bara på andra sidan (alltså den sidan som är vänd mot mc?)
//Jocke
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
AA okej tack så mycket!
Men det går alltså bara två sladdar från rave motorn? så man kan inte ta fel när man knipsar av? men detta gör alltså så att den blir mer aggresivare på varvtalen 6000-8000?
//jocke

Tänkte bara nämna så du inte knipsar fel utan du ska bara klippa 1 av dessa kablar till rave motorn så du inte knipsar båda för då kommer inte rave motorn fungera, utan 1 kabel som du knipsar, då kommer du ha 1 kabel in i rave motorn o 1 kabel till plinten, plinten är en delning som går koppla ur o i rave motorns kablar, plinten siter ca 10-15cm i från rave motorn.

Snarare blir den piggare varvtalet 0-8200varv sen går det utför o den kommer varva segare över detta varvtal, avgasporten öppnar vid runt 8200varv.
 
Last edited:

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Men eftersom det går två kablar dit nu är den aktiverad då eller om man kan kalla det då? eller jag fattar inte riktigt där! men jag skall alltså bara knipsa en och sätta en strömbrytare till den?
Men så detta gör att mc får snabbare axx upp till 8200 varv? och över det blir det sämre? men hur mycket kan den varva då? 8000 låter ganska mycket :O
Och kan man slå av respektive på när man kör?

//Jocke

QUOTE=Ferspeedboy;4664916]Tänkte bara nämna så du inte knipsar fel utan du ska bara klippa 1 av dessa kablar till rave motorn så du inte knipsar båda för då kommer inte rave motorn fungera, utan 1 kabel som du knipsar, då kommer du ha 1 kabel in i rave motorn o 1 kabel till plinten, plinten är en delning som går koppla ur o i rave motorns kablar, plinten siter ca 10-15cm i från rave motorn.

Snarare blir den piggare varvtalet 0-8200varv sen går det utför o den kommer varva segare över detta varvtal, avgasporten öppnar vid runt 8200varv.[/QUOTE]
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Men eftersom det går två kablar dit nu är den aktiverad då eller om man kan kalla det då? eller jag fattar inte riktigt där! men jag skall alltså bara knipsa en och sätta en strömbrytare till den?
Men så detta gör att mc får snabbare axx upp till 8200 varv? och över det blir det sämre? men hur mycket kan den varva då? 8000 låter ganska mycket :O
Och kan man slå av respektive på när man kör?

//Jocke
[/QUOTE]

Om den är inkoplad & att Rave boxen ej saknas som styr Rave motorn, ja då ska den fungera.

Antingen att du knipsar en av kablarna, antingen mellan plinten o Rave motorn eller innan plintern, bara välja själv eller så skafar du en skarvning så du kan återställa kabeln som den va innan.

Om man jämför axx med avgasporten i botten eller spärad i topp, så klart de blir skildnad, men effekten kommer inte kicka in förens vid 8000-9000varv där röret är avstämt efter cylinderns portar.

Själv upplever jag den betydligt piggare under 8000varv, men över de varvtalet så är den seg som attans om avgasporten forfarande är i boten.

Magnetmotorn arbetar med strö, när den får ström så drar den i avgasporten o utan ström så är den död o avgasporten faller till utsprungsläge, om man skulle kuna kopla på o av strömen till RAVE motorn under gång, ja de kan man, ser inte vad som skulle kuna ta skada om man koppla på o av.

Tänkte du på 8000varv är mycke med avgasporten i boten, jag har varvar 13000 med avgasporten i botten men satans segt varva den från 8000varv, mot avgasporten öppen, då blev de mera fart.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Men jag tänkte såhär att om redan rave motorn är inkopplad då har den ju redan detta grymma axet? varför skall man då sätta en strömbrytare på den? eller är det bara för att polisen inte skall kunna märka något? eller är det å att mc klarar sig utan rave motorn och att ägaren innan mig redan har kopplat ihop den men inte satt en strömbrytare på? men så om rave boxen redan är inkopplad så har jag denna fartökningen om jag fattar rätt?
Men strömbrytaren skall jag sätta dit så att jag skulle kunna stänga av den vid behöv?

så om jag fattar allt det andra rätt man varvtalen osv så blir det bättre ax upp till 8000 varv och över det blir den segare?
//Jocke


Om den är inkoplad & att Rave boxen ej saknas som styr Rave motorn, ja då ska den fungera.

Antingen att du knipsar en av kablarna, antingen mellan plinten o Rave motorn eller innan plintern, bara välja själv eller så skafar du en skarvning så du kan återställa kabeln som den va innan.

Om man jämför axx med avgasporten i botten eller spärad i topp, så klart de blir skildnad, men effekten kommer inte kicka in förens vid 8000-9000varv där röret är avstämt efter cylinderns portar.

Själv upplever jag den betydligt piggare under 8000varv, men över de varvtalet så är den seg som attans om avgasporten forfarande är i boten.

Magnetmotorn arbetar med strö, när den får ström så drar den i avgasporten o utan ström så är den död o avgasporten faller till utsprungsläge, om man skulle kuna kopla på o av strömen till RAVE motorn under gång, ja de kan man, ser inte vad som skulle kuna ta skada om man koppla på o av.

Tänkte du på 8000varv är mycke med avgasporten i boten, jag har varvar 13000 med avgasporten i botten men satans segt varva den från 8000varv, mot avgasporten öppen, då blev de mera fart.[/QUOTE]
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Men jag tänkte såhär att om redan rave motorn är inkopplad då har den ju redan detta grymma axet? varför skall man då sätta en strömbrytare på den? eller är det bara för att polisen inte skall kunna märka något? eller är det å att mc klarar sig utan rave motorn och att ägaren innan mig redan har kopplat ihop den men inte satt en strömbrytare på? men så om rave boxen redan är inkopplad så har jag denna fartökningen om jag fattar rätt?
Men strömbrytaren skall jag sätta dit så att jag skulle kunna stänga av den vid behöv?

så om jag fattar allt det andra rätt man varvtalen osv så blir det bättre ax upp till 8000 varv och över det blir den segare?
//Jocke.
[/QUOTE]

Om den är inkopplad o allt är som den ska så kommer hojen fungera efter så som den är byggd.

Du undra ju de ena o andra o slitache o så vidare, den kommer slitas mindre om rave motorn är avstängd, men den kommer okså utväxla mindre effekt o varva segare från 8000 varv.

strypningen va främst om du skulle ja du vet inte, nått i allfall.

Mej spelar de ingen roll om den är strypt eller inte, men för att den ska vara laglig att framföra så bör den vara strypt, de va la där de va främst om du skulle åka i klistret på bes eller polisen eller nåt annat rättssystem.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
aa okej så när rave motorn är avstängd det är då den går bättre?
Så du skulle rekommendera att ha den på hela tiden då det ger mindre slitage på hojen? det är alltså inte jätte jätte mycket skillnad? va kör du på?



Om den är inkopplad o allt är som den ska så kommer hojen fungera efter så som den är byggd.

Du undra ju de ena o andra o slitache o så vidare, den kommer slitas mindre om rave motorn är avstängd, men den kommer okså utväxla mindre effekt o varva segare från 8000 varv.

strypningen va främst om du skulle ja du vet inte, nått i allfall.

Mej spelar de ingen roll om den är strypt eller inte, men för att den ska vara laglig att framföra så bör den vara strypt, de va la där de va främst om du skulle åka i klistret på bes eller polisen eller nåt annat rättssystem.[/QUOTE]
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
aa okej så när rave motorn är avstängd det är då den går bättre?
Så du skulle rekommendera att ha den på hela tiden då det ger mindre slitage på hojen? det är alltså inte jätte jätte mycket skillnad? va kör du på?
[/QUOTE]

Om man kopplar in RAVE motorn så kommer den öppna avgasporten mellan 0-2500varv, sen stänga helt o sen öppna runt 8100-8300varv, lite beror om den är rätt instäld, är den inte de så kommer den öppna lite senare i varvtalet, kan även vara så att avgasporten är nergegad med olja o löper segt eller sliten vajer, men de märker man när man kör om den fungerar som den ska, man bör göra rent grejerna ca var 200mil annars 400-500mil, annars kör man tills hojen säjer till o då kommer den fungera sämre, men bar pilla i sär o se var problemet liger, oftast för mycke sot från avgasystemet som lagt sig som en hinna som hindrar den att röra sig tillslut.

Om hojen kommer fungera bra med den helt avstängd, när det kan jag inte på stå, för man kör oftare på varvtaler runt 9000-13000varv, en putrar runt under 8000varv.

Men det är ju från förare till förare hur man kör men har du inte tängt köra över 8000varv så kan man nästan lika RAVE motorn vara avstängd, men i mitt tycke så blir de jobbigt om man skulle varva över 8000varv när motorn kommer sega.

Om du ska köra Full Power Läge så måste du kolla upp så du har rätt munstycke i förgasaren, ( huvudmunstycke ) annars kommer den köras snålt o kommer bli högre slitach på Kolv/ringar/lopp/kolvbultslager/vevlager framföralt.

Hur min hoj körs, just nu har avgasporten gått av så jag har löst det med att spärra den i max öppet läge o kopplat ut RAVE motorn.

Fins inga spärrar i min så långt ögat når.
Har vart på cyl o gjort en lättare portning för stunden, blir mera en dag.
Har ändrat på toppen.
Monterat en smid race kolv.
Drevning 17/36. Org är oftast 17/40.
Kopplat in så jag har RAM AIR, allså lufthålet fram höger breve framlampan har jag kopplat in till luftburken så det blir lite luft tryck under körning o kallare luft till förbränigen i motorn.

Det som fortfarande är org & orört är:
Förgasaren
Membranet.
Insuget.
Luftburken, saknar snorken till luftburken.
Avgasystemet.

Förgasaren ska jag montera en 33-35mm
Annat insug 34mm
Annat membran för bätre flöde. kanske V-Force.
Annat rör.
Annan top.

I nuläget drar den oavsät körning 0.7, o vet ej topp men haft upp den med en 32mm fugge i 175km/h+, med nuvarande 28a så har jag vart uppe i motvind i 170, inte orkat pressa ut den, behöver en större fugge så jag får fart på sakerna, käns lite svag när man kommit upp i fart mot den större förgasaren.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Men hur vet jag att den är inkopplad sedan den förra ägaren hade den? Man kan lika gärna koppla ut den och köra utan den men då blir hojjen lite sämmre?
Och stänger och öppnar gör den alltså automatiskt om den är påslagen?
Men hur vet jag att jag här rätt munstycke i förgasaren?
Och vad rekomenderar du att man skall byta på hojen som slits ganska mycket? Är det några speciella grejor? Som typ lager osv?



Om man kopplar in RAVE motorn så kommer den öppna avgasporten mellan 0-2500varv, sen stänga helt o sen öppna runt 8100-8300varv, lite beror om den är rätt instäld, är den inte de så kommer den öppna lite senare i varvtalet, kan även vara så att avgasporten är nergegad med olja o löper segt eller sliten vajer, men de märker man när man kör om den fungerar som den ska, man bör göra rent grejerna ca var 200mil annars 400-500mil, annars kör man tills hojen säjer till o då kommer den fungera sämre, men bar pilla i sär o se var problemet liger, oftast för mycke sot från avgasystemet som lagt sig som en hinna som hindrar den att röra sig tillslut.

Om hojen kommer fungera bra med den helt avstängd, när det kan jag inte på stå, för man kör oftare på varvtaler runt 9000-13000varv, en putrar runt under 8000varv.

Men det är ju från förare till förare hur man kör men har du inte tängt köra över 8000varv så kan man nästan lika RAVE motorn vara avstängd, men i mitt tycke så blir de jobbigt om man skulle varva över 8000varv när motorn kommer sega.

Om du ska köra Full Power Läge så måste du kolla upp så du har rätt munstycke i förgasaren, ( huvudmunstycke ) annars kommer den köras snålt o kommer bli högre slitach på Kolv/ringar/lopp/kolvbultslager/vevlager framföralt.

Hur min hoj körs, just nu har avgasporten gått av så jag har löst det med att spärra den i max öppet läge o kopplat ut RAVE motorn.

Fins inga spärrar i min så långt ögat når.
Har vart på cyl o gjort en lättare portning för stunden, blir mera en dag.
Har ändrat på toppen.
Monterat en smid race kolv.
Drevning 17/36. Org är oftast 17/40.
Kopplat in så jag har RAM AIR, allså lufthålet fram höger breve framlampan har jag kopplat in till luftburken så det blir lite luft tryck under körning o kallare luft till förbränigen i motorn.

Det som fortfarande är org & orört är:
Förgasaren
Membranet.
Insuget.
Luftburken, saknar snorken till luftburken.
Avgasystemet.

Förgasaren ska jag montera en 33-35mm
Annat insug 34mm
Annat membran för bätre flöde. kanske V-Force.
Annat rör.
Annan top.

I nuläget drar den oavsät körning 0.7, o vet ej topp men haft upp den med en 32mm fugge i 175km/h+, med nuvarande 28a så har jag vart uppe i motvind i 170, inte orkat pressa ut den, behöver en större fugge så jag får fart på sakerna, käns lite svag när man kommit upp i fart mot den större förgasaren.[/QUOTE]
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Men hur vet jag att den är inkopplad sedan den förra ägaren hade den? Man kan lika gärna koppla ut den och köra utan den men då blir hojjen lite sämmre?
Och stänger och öppnar gör den alltså automatiskt om den är påslagen?
Men hur vet jag att jag här rätt munstycke i förgasaren?
Och vad rekomenderar du att man skall byta på hojen som slits ganska mycket? Är det några speciella grejor? Som typ lager osv?
[/QUOTE]

Du kan ju först kolla upp så alla delar till den variabla avgasporten finns så du ser att vajer + RAVE motorn siter på plats, sen kollar du om kabeln till RAVE motorn är inkoplad, bara se så den vita plinten är ikoplad, plinten är några cm från RAVE motorns bak gavel, vajern löper framot.

Om du har svårt o höra om det säjer click när du startar så kan du lyfta på tanken o lysa ner mot framgaveln på RAVE motorn där vajern är inkoplad o se om den rör på sig precis när du startar.

En annan sak är att köra, dra fullgas på 1an från låga varv runt 2000 o kän om den tvekar vid 7500-9000varv, tvekar den inte så fungerar troligen sakerna som det ska.

Ja man kan köra med Rave motorn avstängd, detta resulterar i prinsip samma sak som strypt hoj till en viss del, kommer fungera betydligt sämre om du tängt varva mera.

bara ta loss förgasaren, lossa på stora mutern under förgasaren, det ska vara ett munstycke precis under denna stora muter som kallas huvudmunstycke, bara läsa av vad det står på munstycket, om det är 110 så är den bestyckad för strypt för 11kw.

115 eller 120 bör sita i för oplugad hoj. själv kör jag 130 :)

Ja a du vad man kan bytta för att den inte ska slitas för mycke, kolv bör bytas i mellan åt var 500-1000mil beroende hur du kör.

I samband med kolvbyte så kan du bytta kolvbultslager okså så vet du att det är friskt när du bytte det.

Finns la en hel del saker att byta men mycke beror okså hur man tängt framföra den.

Sen måste du tänka på en sak att stå ej o torrkör för länge med kopplingen indragen, då driver ej oljepumpen till 2T oljan, o då får inte kolven någon smörjning.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top