Rs 125

Flanders

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Aprilia AF1 sintesi
Tjena, jag har en gammal AF1a med rotax 123 motorn och 34mm dellorto, vid ca 6000 rpm så börjar den bluddra ordentligt, oavsett belastning. Vad kan detta bero på?
Ostrypt, 160 huvudmunstycke, 60 lågfart, nålen näst högst upp.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Bluddrar den från 6000 rpm till redline eller bluddrar den bara från 6000 till ca 6500 rpm?

Om det är det senare så är det för att tändningen är inställd så att den förtänder mindre just då pga ljudkrav.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Tjena, jag har en gammal AF1a med rotax 123 motorn och 34mm dellorto, vid ca 6000 rpm så börjar den bluddra ordentligt, oavsett belastning. Vad kan detta bero på?
Ostrypt, 160 huvudmunstycke, 60 lågfart, nålen näst högst upp.

Alldeles för stort huvudmunstycke, närmare 125-150 ska du köra med.

Men som sakt alla 2T är olika så det är bara montera mindre tills den slutar bludra, nu va de bara en fingervisning på munstyckstorlekar, men mindre ska monteras om det inte är nått annat fel som att T-stiftet är kast o klarar ingen belastning över 6000varv, sånt kan okså hände men de kanske du vet bätre om ditt T-stift fungerar o inte surar ner sig.
 
Last edited:

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Hej igen!
Jag körde min mc idag och jag märker om man tex går upp på 3000-4000 varv på ettan och ligger där så axar den med tiden om du förstår vad jag menar!
Så om
jag håller inne gasen ökar den jätte långsamt men sedan kommer den bra :-D
Vad kan det vara för något? :O
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966

Vad händer om du kör på säg 1-2 tusenVarv o drar halvgas/fullgas ?

Vid vilket varvtal drar den bätre ?
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
men om man säger att jag startar från stillastående och kryper frammåt! Men om jag sedan drar fullgas eller drar i mycket gas rullar den fortare och fortare och sedan sticker den iväg! Jag vet inte exakta varvtalen "/
men vad kan det vara?

Vad händer om du kör på säg 1-2 tusenVarv o drar halvgas/fullgas ?

Vid vilket varvtal drar den bätre ?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
men om man säger att jag startar från stillastående och kryper frammåt! Men om jag sedan drar fullgas eller drar i mycket gas rullar den fortare och fortare och sedan sticker den iväg! Jag vet inte exakta varvtalen "/
men vad kan det vara?

Lite gran låter de som den ska vara till en viss del, lättare om du läger upp en filmning annars, för som sakt kan vara lite halv seg o sen vid ett vist varvtal kommer den igång, värkar som antingen fuggen inte e rätt bestyckad + att avgasporten kanske kärvar en del, eller fastnat, för om vi säjer att allt fungerar o du drar fullgas på säg 1an, så bör den dra varvmätaren ut utan bekymer från 2000-4000varv.

Svårt o veta på de lilla du beskrivit.

Hur låter den från motorn, andas lätt, andas tungt, möööööööööööar, bludrar o så vidare, allt är viktigt om du kan berätta.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
så det kan vara nogot som är helt fel?
Det låter lite som att den går ner och sluddrar lite tycker jag men jag vet inte riktigt till hundra! Film kan jag tyvärr inte lägga upp nu men kommer nog kanske kunna fixa det hyffsat snart!
Vad menar du med avgasporten? Och vad gör
man åt det? Vart sitter den exakt?
Och med bestyckningen menar du munstycket va?
//Jocke

Lite gran låter de som den ska vara till en viss del, lättare om du läger upp en filmning annars, för som sakt kan vara lite halv seg o sen vid ett vist varvtal kommer den igång, värkar som antingen fuggen inte e rätt bestyckad + att avgasporten kanske kärvar en del, eller fastnat, för om vi säjer att allt fungerar o du drar fullgas på säg 1an, så bör den dra varvmätaren ut utan bekymer från 2000-4000varv.

Svårt o veta på de lilla du beskrivit.

Hur låter den från motorn, andas lätt, andas tungt, möööööööööööar, bludrar o så vidare, allt är viktigt om du kan berätta.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
så det kan vara nogot som är helt fel?
Det låter lite som att den går ner och sluddrar lite tycker jag men jag vet inte riktigt till hundra! Film kan jag tyvärr inte lägga upp nu men kommer nog kanske kunna fixa det hyffsat snart!
Vad menar du med avgasporten? Och vad gör
man åt det? Vart sitter den exakt?
Och med bestyckningen menar du munstycket va?

OCH SÅ UNDRAR JAG OM DET ÄR SVÅRT ATT FÅ I NEUTRALLÄGE PÅ HOJEN NÄR MAN STÅR STILL? DET ÄR INGA PROBLEM NÄR MAN RULLAR LITE! MEN SEDAN NÄR MAN STÅR STILL GÅR DEN INTE I! SKALL DET VARA SÅ ELLER VAD ÄR DET FÖR FEL?

//Jocke

Lite gran låter de som den ska vara till en viss del, lättare om du läger upp en filmning annars, för som sakt kan vara lite halv seg o sen vid ett vist varvtal kommer den igång, värkar som antingen fuggen inte e rätt bestyckad + att avgasporten kanske kärvar en del, eller fastnat, för om vi säjer att allt fungerar o du drar fullgas på säg 1an, så bör den dra varvmätaren ut utan bekymer från 2000-4000varv.

Svårt o veta på de lilla du beskrivit.

Hur låter den från motorn, andas lätt, andas tungt, möööööööööööar, bludrar o så vidare, allt är viktigt om du kan berätta.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
så det kan vara nogot som är helt fel?
Det låter lite som att den går ner och sluddrar lite tycker jag men jag vet inte riktigt till hundra! Film kan jag tyvärr inte lägga upp nu men kommer nog kanske kunna fixa det hyffsat snart!
Vad menar du med avgasporten? Och vad gör
man åt det? Vart sitter den exakt?
Och med bestyckningen menar du munstycket va?

OCH SÅ UNDRAR JAG OM DET ÄR SVÅRT ATT FÅ I NEUTRALLÄGE PÅ HOJEN NÄR MAN STÅR STILL? DET ÄR INGA PROBLEM NÄR MAN RULLAR LITE! MEN SEDAN NÄR MAN STÅR STILL GÅR DEN INTE I! SKALL DET VARA SÅ ELLER VAD ÄR DET FÖR FEL?

//Jocke

sen finns de en annan sak är att progrund av att det är en växlad hoj så kan den bludra o ha sig lite på det lägre växlarna, men det tunnas ut när man kör en högre växel o varvar mera, så även om den bludrar lite så behöver inte det vara nått bekymer om den inte bludrar massor, om du testar att varva ut ett par växlar upp till 4-6an o sen saktar ner o kör på 1an, kör inte för länge, utan få i 1an när du saktat ner o drar på, hur käns den då?

Skrev ju de innan med avgasporten ett par rader upp eller nån annan sida, bara plocka isär o gör rent för säkerhetskul.

Angående bestyckning så menar jag bestycka förgasaren ja, bestycka förgasaren/ bytta munstycke, flyta nålenn upp-ner, skruva på luftskruven.

Angående neutral att få i när motorn körs, så har jag problem okså att få när den är igång, men det fungerar hyfsat om jag letar neutral innan jag stannar hojen, men hopplöst om jag står stilla o försöker, fungerar i mellan åt med handen men annars vill de inte eller vill, annars när den är död fungerar de lätt att få i neutral, nja nä tror inte det är något fel på din, har haft flertal växlade hojar där jag haft bekymer att få i neutral, man får vara väldigt lätt på foten när man växlar från 1an till neutral annars far 2-3an i utav farten.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
aa okej så det behöver inte vara något fel då pga att den bluddrar lite! hur är din hoj när du skall åka från stillastående och axa mycket?
vart sitter luftskruven?
AA okej så man skall i stor sätt inte kunna få i neutralen när man står stilla!
och sedan en fråga ångande motoroljan som blandas i bensinen!
Den förra ägaren sa att man skulle använda en olja som heter Castrol tts olja! men den är ju så satans dyr! jag har hört att det går lika bra att använda biltemas olja som hel hel syntetisk! stämmer detta? vilken olja använder du och vilken rekommenderar du?
//Jocke

sen finns de en annan sak är att progrund av att det är en växlad hoj så kan den bludra o ha sig lite på det lägre växlarna, men det tunnas ut när man kör en högre växel o varvar mera, så även om den bludrar lite så behöver inte det vara nått bekymer om den inte bludrar massor, om du testar att varva ut ett par växlar upp till 4-6an o sen saktar ner o kör på 1an, kör inte för länge, utan få i 1an när du saktat ner o drar på, hur käns den då?

Skrev ju de innan med avgasporten ett par rader upp eller nån annan sida, bara plocka isär o gör rent för säkerhetskul.

Angående bestyckning så menar jag bestycka förgasaren ja, bestycka förgasaren/ bytta munstycke, flyta nålenn upp-ner, skruva på luftskruven.

Angående neutral att få i när motorn körs, så har jag problem okså att få när den är igång, men det fungerar hyfsat om jag letar neutral innan jag stannar hojen, men hopplöst om jag står stilla o försöker, fungerar i mellan åt med handen men annars vill de inte eller vill, annars när den är död fungerar de lätt att få i neutral, nja nä tror inte det är något fel på din, har haft flertal växlade hojar där jag haft bekymer att få i neutral, man får vara väldigt lätt på foten när man växlar från 1an till neutral annars far 2-3an i utav farten.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
aa okej så det behöver inte vara något fel då pga att den bluddrar lite! hur är din hoj när du skall åka från stillastående och axa mycket?
vart sitter luftskruven?
AA okej så man skall i stor sätt inte kunna få i neutralen när man står stilla!
och sedan en fråga ångande motoroljan som blandas i bensinen!
Den förra ägaren sa att man skulle använda en olja som heter Castrol tts olja! men den är ju så satans dyr! jag har hört att det går lika bra att använda biltemas olja som hel hel syntetisk! stämmer detta? vilken olja använder du och vilken rekommenderar du?

Mycket tacksam för svar

sen finns de en annan sak är att progrund av att det är en växlad hoj så kan den bludra o ha sig lite på det lägre växlarna, men det tunnas ut när man kör en högre växel o varvar mera, så även om den bludrar lite så behöver inte det vara nått bekymer om den inte bludrar massor, om du testar att varva ut ett par växlar upp till 4-6an o sen saktar ner o kör på 1an, kör inte för länge, utan få i 1an när du saktat ner o drar på, hur käns den då?

Skrev ju de innan med avgasporten ett par rader upp eller nån annan sida, bara plocka isär o gör rent för säkerhetskul.

Angående bestyckning så menar jag bestycka förgasaren ja, bestycka förgasaren/ bytta munstycke, flyta nålenn upp-ner, skruva på luftskruven.

Angående neutral att få i när motorn körs, så har jag problem okså att få när den är igång, men det fungerar hyfsat om jag letar neutral innan jag stannar hojen, men hopplöst om jag står stilla o försöker, fungerar i mellan åt med handen men annars vill de inte eller vill, annars när den är död fungerar de lätt att få i neutral, nja nä tror inte det är något fel på din, har haft flertal växlade hojar där jag haft bekymer att få i neutral, man får vara väldigt lätt på foten när man växlar från 1an till neutral annars far 2-3an i utav farten.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966

Nej behöver inte vara nått fel alls angående om den bluddrar lite på det lägre växlarna, vist bludrar den på ett lägre varvtal så är det lågfartsmunstycket troligen som är för stort, men bluddrar den på ett högre varvtal fast låg växel så är det inget bekymer som sakt om den inte bludrar så den tok dör.

Luftskruven sitter höger sidan av förgasaren framot nära insuget.
på en sån här fugge ger det mera bränsle om den är mera utskruvad o mindre vid inskruvad.

Jo klart man ska kuna få i neutral vid stilastående, men ibland är det tusan svårt att få i det, men inget o sura över, man lär sig annars får man leva med att få i neutral när motorn är avstängd.

Motorolja blandas inte på en 2-T hoj ;)

växelådsolja hälles i motorn med rätt mängd.

2-T olja hälles i separat oljetanken som siter monterad på hojen.

Angående vad för olja man kan köra med e de upp till var o en, har testat olika genom årena.

Den jag kört med mycke är la främst quaker state 2-T olja helsyntet.

Så länge det är Helsyntet så är det lungt i stort sätt, bara välja mellan biltema / shell / Prem o så vidare, TTR, fins många 2-T oljor helsyntet.

Sen angående mellan olika oljor, försök köra med samma, för i bland när man blandar mellan olika oljor så kan det bli en rörig massa om man har otur.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
aa okej men om man vrider på luftskruven så den ger mer bränsle! Går den snabbare eller blir axet bättre då eller vad är det som händer?

Aa okej jag menade den oljan som häls i en separat olje tank men sedan blandes med bensinen! :)
men så det är ingen som säger att castrol tts oljan är bättre en biltemas?
Så det har istort sätt ingen betydelse om man använder en olja som är dyrare eller om man använder den billigaste om de är helsyntetiska då förstås :D


Nej behöver inte vara nått fel alls angående om den bluddrar lite på det lägre växlarna, vist bludrar den på ett lägre varvtal så är det lågfartsmunstycket troligen som är för stort, men bluddrar
den på ett högre varvtal fast låg växel så är det inget bekymer som sakt om den inte bludrar så den tok dör.

Luftskruven sitter höger sidan av förgasaren framot nära insuget.
på en sån här fugge ger det mera bränsle om den är mera utskruvad o mindre vid inskruvad.

Jo klart man ska kuna få i neutral vid stilastående, men ibland är det tusan svårt att få i det, men inget o sura över, man lär sig annars får man leva med att få i neutral när motorn är avstängd.

Motorolja blandas inte på en 2-T hoj ;)

växelådsolja hälles i motorn med rätt mängd.

2-T olja hälles i separat oljetanken som siter monterad på hojen.

Angående vad för olja man kan köra med e de upp till var o en, har testat olika genom årena.

Den jag kört med mycke är la främst quaker state 2-T olja helsyntet.

Så länge det är Helsyntet så är det lungt i stort sätt, bara välja mellan biltema / shell / Prem o så vidare, TTR, fins många 2-T oljor helsyntet.

Sen angående mellan olika oljor, försök köra med samma, för i bland när man blandar mellan olika oljor så kan det bli en rörig massa om man har otur.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
aa okej men om man vrider på luftskruven så den ger mer bränsle! Går den snabbare eller blir axet bättre då eller vad är det som händer?

Aa okej jag menade den oljan som häls i en separat olje tank men sedan blandes med bensinen! :)
men så det är ingen som säger att castrol tts oljan är bättre en biltemas?
Så det har istort sätt ingen betydelse om man använder en olja som är dyrare eller om man använder den billigaste om de är helsyntetiska då förstås :D

Finns inget som säjer att den ska generera mer eller mindre effekt för att ändra luftskruven, det som kan bli bätre är om den bludrar mycke på låga varv upp till halvgas.

Nej finns inget som säg att biltemas är sämre en castrol TTS.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
AA okej så jag kan behöva skruva lite på luftskruven för att den inte skall bluddra?
AA okej tack så mycket :D

Finns inget som säjer att den ska generera mer eller mindre effekt för att ändra luftskruven, det som kan bli bätre är om den bludrar mycke på låga varv upp till halvgas.

Nej finns inget som säg att biltemas är sämre en castrol TTS.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Du nämnde tidigare i sidan att man kan ta bort en grej så att man kan gasa fullt ut! (alltså den stoppar så man Inge kan gasa fullt ut) vad är det för exakt specifik grej jag skall leta efter och hur gör jag! Jag hittar den inte :O


AA okej så jag kan behöva skruva lite på luftskruven för att den inte skall bluddra?
AA okej tack så mycket :D
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
AA okej så jag kan behöva skruva lite på luftskruven för att den inte skall bluddra?
AA okej tack så mycket :D

hjälper inte alla gånger utan då måste man bytta ner sig lite i munstycke, men bara skruva o se hur den fungerar om det blir bätre eller sämre.
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Aa okej! Men munstycket är ju jätte krångligt att komma åt! Det är ju så liten yta att Mecka på i rs:an "/ jag kommer ju inte ens åt luftfilltret! Kommer inte åt skrivarna :(

Du nämnde tidigare i sidan att man kan ta bort en grej så att man kan gasa fullt ut! (alltså den stoppar så man Inge kan gasa fullt ut) vad är det för exakt specifik grej jag skall leta efter och hur gör jag! Jag hittar den inte :O

tack i förhand och fö tidigare svar :D

hjälper inte alla gånger utan då måste man bytta ner sig lite i munstycke, men bara skruva o se hur den fungerar om det blir bätre eller sämre.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top