RS125 blandade frågor, drevning, segt axx, dålig topp.

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Satt o tängte på en sak, nån som vet hur många MM drevet blir mindre per kugg ?

Funderar skaffa ett drevämne 29kuggars, har monterat 32bak nu ju, har inte mätt exakt hur mycke mindre drev i mm jag kan ha men ser ut att vara med ögonmott 6-7mm tillgodo innan kedjan går i navet på fälgen.

Blir 29 förlitet blir de 30mm, men skulle tillomed vela montera 28a men tror kedjan tar i fälgnavet då.

Annars om nån har ett annat Framdrev liggandes hemma man kan få, eller få köpa för en rätt billig peng. 14-17 e de jag söker.

Du har inte funderat på att köpa dig ett nytt 14-17 drev ? det lär ju inte kosta så mycket, Och om du ändå ska ha dig en ny termostat kan du ju ta Drevet samtidigt?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Du har inte funderat på att köpa dig ett nytt 14-17 drev ? det lär ju inte kosta så mycket, Och om du ändå ska ha dig en ny termostat kan du ju ta Drevet samtidigt?

Allt kostar pengar om man ska ringa återförsäljare för aprilia, för hittar ingen stans i swe som säljer Drev eller andra saker till hojen ju :huvet

Maila vrm o fråga om han hade drev eller kunde ta hem, se om man kan få svar, kan hoppas han har :)

Funderar o testa om jag ska blockera halva kylaren med nått o se om jag kan få upp tempen, vill ju hälst ligga runt 55-70grader. 2-T arbetar rätt bra där innan den tapar effekt om den går högre i tempen.
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Finns ju jättebra internet sidor med bra pris på tillbehör och reservdelar till Aprilia. :)
 

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Allt kostar pengar om man ska ringa återförsäljare för aprilia, för hittar ingen stans i swe som säljer Drev eller andra saker till hojen ju :huvet

Maila vrm o fråga om han hade drev eller kunde ta hem, se om man kan få svar, kan hoppas han har :)

Funderar o testa om jag ska blockera halva kylaren med nått o se om jag kan få upp tempen, vill ju hälst ligga runt 55-70grader. 2-T arbetar rätt bra där innan den tapar effekt om den går högre i tempen.

Tycker det är konstigt att inte en vanlig mc butik kan fixa delar till olika märken

Här på Åland har vi 2 st mc butiker jag far alltid till 1 av dom och han fixar delar till iprincip vilken hoj som hälst och det är lilla Åland?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Finns ju jättebra internet sidor med bra pris på tillbehör och reservdelar till Aprilia. :)

Då tycker jag du ska plocka fram 1 eller flera sidor till aprilia RS125 00a, allt från org till race e de jag söker :)

Jag har då inte hittat nån sida i SWE :huvet

Går bra med utlandet okså men orkar inte förskottsbetala innan.

Drev har jag hittat en sida i swe. F 14-17 B 39-45

De delar som e intressantast.

Drev F + B
Hastighetsdrivningen i framhjulet med tillhörande lösa platta i fälg.
Kåpor Race/org
Elektronik trimboxar o så vidare
Cylindrar
Membran
Insug
Avgasystem
Lager svinglager/ hjulager/ motorlager
framstötdämpare skysterbara
Bakstötdämpare skysterbar
Klistermärkenkit org/ roosi eller annan.
Andra fäljar
Styrdämpare skysterbar.

O mycke mera :tuttar

Tycker det är konstigt att inte en vanlig mc butik kan fixa delar till olika märken

Här på Åland har vi 2 st mc butiker jag far alltid till 1 av dom och han fixar delar till iprincip vilken hoj som hälst och det är lilla Åland?

Vilken tur du har med butik :tuttar önskar jag hade sån tur me :Bugar tror jag bor på fel ort :huvet
 
Last edited:

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
www.apriliagenuineparts.co.uk

Där hittar du varanda skruv, du kan köpa allting där. Utom en ram förståss! :)

Den sidan är engelsk, då jag utan lycka hittat någon svensk. Förutom ÅF och där är priserna hutlösa! :brinnerup

Jättebra sida förövrigt!
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Finns väl ingen som köper originaldrev längre då det finns piratvarianter till halva priset och minst lika bra kvalitet.

Allright har JT-drev för 115:- (14t). Även 15,16,17t som inte syns just i reservdelsbrowsern.
Först, kika reservdelsbrowser:
http://allright.arwidson.fi/selain/yhteensopivuus.php?toim=MP&maa=SE

Leta upp lämplig återförsäljare:
http://www.allright.eu/SE/aterforsaljare.html
Om du nu bor i Rävlanda så har du ju en ÅF i Partille och två i Borås.

Knata in och beställ och ha grejerna troligen två dagar senare.
Finns inte grejerna du ska i reservdelsbrowser frågar du enkelt bara återförsäljaren om dessa så ska du se att han/hon fixar det. Hur svårt kan det va?
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hej igen.

Hitta felet troligen varför jag inte fick upp tempen, felet låg i termostaten att smutts hade satt sig i mellan så den stog vidöppen konstant, torkade rent o montera allt o nu fungerar den bätre, stabil temp o når efter en stunds körning 55-60 :)

Har även monterat org avgasystemet o den fungerar facktist mycke bätre, nu orkar den varva ut över 11000varv ända uppot 13500 utan bekymmer på 6an, så ett högre framdrev skulle behövas, ska skaffa mig ett 17framdrev o montera åter 40bakdrev :)
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Hej vet du om det är svårt att få tag i mc delar till aprilia rs 125 (09)?
typ som kolv och avgasrör så den låter bättre?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hej vet du om det är svårt att få tag i mc delar till aprilia rs 125 (09)?
typ som kolv och avgasrör så den låter bättre?

Vet i tusan hur de e me delar till 09an, i swe hittar jag inte mycke i allfall till varken 98-05, men från 06 så har jag hittat mera.

Här finns delar från 2006 http://www.easyparts.nl/choosesubmodel/1/2037/0-968-1-m412-m1604-m1595-m2037/RS_125_2006_2008.html

Priset e ju inte billigaste men varje lilla skruv har dom.

.------------------------------------------------------------
Ja ja vad toppar denn skapelse med 13 / 32 drevningen nu då, jag nåde på 11500varv 150km/h, skulle värkligen behövt ett 17framdrev så jag fått montera åter mitt 40bakdrev.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hej igen.

Nu hitta man yterligare ett fel på hojen, har tyckt att de vart trögt att växla på hojen o trode de först va att oljan kanske va helt slut eller nått annat så idag fick jag lite tid o kolla oljan o hälde ut all olja, blev förvånad när jag bara fick 2.1dl olja, när de ska vara 6dl :O

Så nu har jag fylt på 6dl ny olja, hoppas de löser problemet :p kan ju alltid hoppas :)

Har funderat hur mycke olja de ska vara i motor när oljelampan ska varna för låg nivå, finns en givare i tråget, fast kanske inte fungerar, glömde sätta på tändnigen när jag hälde ut all olja o kolla om lampan lös.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har funderat hur mycke olja de ska vara i motor när oljelampan ska varna för låg nivå, finns en givare i tråget, fast kanske inte fungerar, glömde sätta på tändnigen när jag hälde ut all olja o kolla om lampan lös.

Den lampan är till oljetanken, dvs tvåtaktsoljan :hihi
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Den lampan är till oljetanken, dvs tvåtaktsoljan :hihi

Du har fel så fel så fel.

Längst till höger e varning för låg nivå 2T oljan o den lampan fungerar.

Dessa lampor har jag som kan lysa.

Dessa sitter monterade under hastighet/varv mätan.
Låg nivå motorolja.
Strålkastare.
Neutral.
blinkers.

Denna lampan varnar vid varvräknaren till höger.
Låg nivå 2T olja.

Gick över idag o mäte upp vad för squise jag hade, blev förvånad när jag fick fram att jag hade 2.10mm :rolleyes: när de ska vara org 1.5, blir att ändra squisen en dag nu när jag ska montera i ny kolv.

Sen kolla jag in i avgasporten o under boost porten, har kolat på en del bilder o som de ser ut har jag troligen en 122cyl fast de ska vara en 123 på min motor, eller hur de e, porten under boost e mindre i allfall mot den nyare cyl som ska ha en större, samma med hjälportarna avgas va yterpyter minjatyr små, måste göras nått åt kan man ju säja, fram med portsakerna o porta åning cyl när jag ska byta kolv, kommer ju röra på sig betydligt bätre en vad de gör nu med dessa strypningar :gnissla sen när man kollade på toppen så va den från 1996 :confused:

Så här ser motorn ut i allfall.
 

Bifogat

  • rs125motor.jpg
    rs125motor.jpg
    33.2 KB · Visningar: 117
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har du ingen lampa som varnar för låg bränslenivå då? Eller du kanske har bränslekran med reserv? :va
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
hej igen, rev loss cyl igår kväll, kolla loppet o hitta en betäckning ( 124K3 ) nån som vet vet vad de e för cyl ? för vad jag vet finns bara 122 & 123.

Mäte squisen med nya wösner kolven okså o blev mycke bätre, hamnade på 1.75mm, sen har jag haft en liten spik/lite varmt i framkant av cyl så den har börjat bränna pyte lite i kanten, hade ändå tängt svarva cyl så jag får ner squisen till i allfall runt 1 - 1.5 mm till en början, kommer ju göra susen, känns ju så himla tröt nu, vist vaknar effekten till liv vid 8000, men händer knapat inget förens 9000varv där FB vaknar till liv, skulle vara trevligare om man hade effekt från i allfall 7000, se hur portningen blir om de kan hjälpa den från lägre varv + mera effekt på nuvarande varvtal.

Loppet håller borningen 53.99 uppefrån o ner så de e ju helt okej.

Mätte min gammla kolv, den va ju som sakt sliten, står på kolvtoppen att den ska vara 53.98, slitnast va den i botten där va den 53.65, miten 53.84, toppen där den ska vara smalare va den 53.75

Kolvrings gapet låg på den övre 0.30 & den undre 0.25 så kolvringarna värkar vara bytta, mina nya kolvrigar fick jag ett kolvrigsgap på 0.25 :)

Ska börja måla portmapp senare idag efter jag tvättat cyl för den va väldigt lortig.
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ska du porta den? Allting elelr bara avgasporten?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ska du porta den? Allting elelr bara avgasporten?

Nu va allt ihop efter ett par timmars grejande :D

Mäte som sakt upp squisen med nya kolven o fick 1.75 men va inte helt nöjd så slutade med att jag rev bort cylinderfotspackningen, fick upp att packningen va 0.48mm, troligen vart 0.50mm från böjan o aningen stel efter sina mil :D

Har en squise på 1.27, anigen bätre från de va innan på 2.10 :D

Använde packning på tub till cylinderfoten, vatnet paserar ju i framkant genom blocket/cyl så kan ju vara bra om de e tätt så man slipper vattenläcka :D

Gick på o gjorde en lättare portning till en början på cyl, forma om central avgasporten + brädda hjälportarna en del, sen forma jag om lite på boost o höjde den 1mm.

Sen va de dags att starta upp hojen, ojojoj lätt som satan starta den :yoparty ut o tog en sväng o körde in kolven o sen hem o montera 17framdrev, men kedjan räckte inte till för att få på 40 bakdrevet :mad: fattades 4 länkar :mad:

Vart lite sent så orka inte lösa problemet så fick bli 17/32 drevning, kedje spänarna på max o pyte lite slak kedja, gick ju vägen tillslut efter jag bytt ut org spänarna mot längre M8a bultar, de gamla losnade från svingen i max spänt läge, men åna ju sig tillslut, ut en snabbis o testa hojen med nya drevnigen, ojojoj rätt trevlig käns den fast den e så låg drevad, Nolade max hastigheten o körde hemmot men börja regna o bil i vägen så fick vänta på att rakan skulle komma o sen kunde jag slänga i 2an o varva ut o han precis varva närmare 10000 på 3an. innan jag fick släppa av för kurvan så körde lungt hem i spöregnet som drog över mig :mad: kom hem o mätarn visade 124km/h :)

Får ta de senare idag när jag ska köra en längre sväng o se vad den värkligen toppar, vet att den orkar varva ut 4an utan bekymer men hur långt på 5an vet jag inte men lär märka senare hur den orkar när jag kommit upp i fart :tuttar
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Nu va allt ihop efter ett par timmars grejande :D


Gick på o gjorde en lättare portning till en början på cyl, forma om central avgasporten + brädda hjälportarna en del, sen forma jag om lite på boost o höjde den 1mm.



ojojoj rätt trevlig käns den fast den e så låg drevad

Härligt, går den bättre med portningen då?

Hur kommer du åt boostporten? Går det med dremeln?


Enligt mig är 17/32 högre drevning än 17/40 :tungan
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top