EDIT: Höftade lite med effektuppgifterna, så för att klargöra:
MV Agusta F3675: 126 hk
MV Agusta F3800: 140 hk
Ducati 899 Panigale: 148 hk
Aprilia RSV4: 184 hk
Det är alltså de två hojarna i 140 hk segmentet jag nog först och främst siktar på i dagsläget. Fås nya för ~150'.
Vill ju verkligen ha Italienskt.
Med risk för att hamna utanför trådens syfte så väljer jag dock ändå att svara lite på din fråga. Båda de hojar du nämnt ovan (MV800 och Duc899) har fått mycket bra recensioner som rena sportmaskiner. Det som skiljer dem åt är naturligtvis motorkaraktären. MV = mer krut på slutet och Duc = mer vrid i botten. Det som MV:n har fått en del kritik för och det gäller väl i princip över hela modellprogrammet är att elektroniken som reglerar "ride by wire" alltså gasresponsen inte riktigt fungerar som den ska. Det blir en fördröjning mellan gaspådrag och acceleration.
För övrigt håller jag med Pär