RSV4 -Tråden

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Vet du vad?

Om du använder "Svara med citat" funktionen i nederkant på inlägget så slipper man gå tillbaka i tråden och försöka lista ut vem och vad du svarar på, och med den funktionen så kan man enkelt se i verktygslisten högst upp om man har ett svar på något av sina inlägg så slipper man gå runt i alla trådar och leta om någon svarat.



Tänk på att om det är ett långt inlägg du svarar på så är det bra om man kortar ner det lite..

Bra va?

jo Känner till detta.. slarvade bara lite :Bugar:Bugar
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Hämtade min RSV igår, satan vad den rör på sig!! :kär

Har ni andra också ett ganska tydligt "ventilslammer" på era maskiner på tomgång? Min 09a har gått 270 mil och den tidigare ägaren har nyligen kontrollerad och justerat vissa av ventilerna.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Hämtade min RSV igår, satan vad den rör på sig!! :kär

Har ni andra också ett ganska tydligt "ventilslammer" på era maskiner på tomgång? Min 09a har gått 270 mil och den tidigare ägaren har nyligen kontrollerad och justerat vissa av ventilerna.


Jag kom från Honda innan min rsv4 och var helt nojjig på alla nya ljud finns på apan ibörjan.

Inget att bry sig på.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag har märkt av att ett konstigt problem ca var tionde start av hojen.
Hojen startar med väldigt lågt varv och bluddrar. Rör jag inte gasen så dör den. Jag måste vrida av tändningen och starta igen för att den ska hoppa igång som vanligt.
Detta händer bara när hojen är varm.
Har någon råkat ut för detta?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har märkt av att ett konstigt problem ca var tionde start av hojen.
Hojen startar med väldigt lågt varv och bluddrar. Rör jag inte gasen så dör den. Jag måste vrida av tändningen och starta igen för att den ska hoppa igång som vanligt.
Detta händer bara när hojen är varm.
Har någon råkat ut för detta?

Du ska nog passa på att få din mjukvara uppdaterad.

Har du race-ecu/upplåst ECU (då står det race vid uppstart) så är det 1338AD13
Har du standard ECU så är det 13A9AA23

Dessa är inte att räkna som garanti, din åf kan begära arbetskostnad för åtgärden.
Dessa passar aPRC SOM icke-aPRC RSV4:eek:r.
(denna info och mera hittar man på märkesklubbens forum; www.apriliaklubben.se )

När nya mjukvaran är laddad (Via PADS eller Navigator-verktyget) så blir det en annan sak, troligen.

Nya mjukvaror släpps kontinuerligt, dessa kom ut på "marknaden" för ett år sedan precis.
 
Last edited:

E-Dahlin

Ny medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
Stockholm / Kungsholmen
Hoj
Nuvarande: -15 Aprilia Tuono Factory / Tidigare: -13 Aprilia RSV4 Factory APRC / -12 Yamaha R1 / -10 BMW S1000RR / - 10 CB1000R / -08 CBR 600RR / -09 CBR 1000RR / -08 CBR 1000RR / -08 CBR 600RR
Hej på er!

Jag är ny RSV4a ägare och har lagt 55mil på henne nu. Är grymt imponerad över hur lättkörd den är. Hade en 2012 R1a fram till i vintras och den hojjen kom jag aldrig överens med trots timmar lagda på försöka ställa fjädringen rätt för mig, samt ECU mappning för att få bort hård motorbroms och yxiga gaspådrag. Nåja, allt kan inte passa alla.

Har ett par frågor till er som kört Aprilia ett tag.
Det är dags för 100mila och jag bor centralt Sthlm. Ringt runt till Probike i v och förutom att det är helt omöjligt att komma fram till verkstaden på vissa anläggningar så ligger de 2månader!? Bort och bokar för de jag pratat med. Känns lite konstigt då det är högsäsong och de borde vara måna om sina kunder.

Så, kan ngn rekomendera ett annat bra Aprilia servicecenter?

Sen, jag fick höra från Probike när jag köpte hojjen att den har en "inkörningsmap" som skall tas bort och ersättas av senaste mappen vid 100mila.
Gör den mapen en övergripande effektsänkning eller vad är skillnaden?

Att jag frågar är för att om jag ställer ner ATC och AWC till 1 och drar fullt från start så kan jag inte påstå att "hon" är trött direkt. Ett gupp räcker på 2an vid fullt gaspådrag för att den skall gå upp på bakhjulet. Hade inte förväntat mig det om den varit nedtagen på effekt på t.ex 1an och 2an.

M.v.h / E
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Att jag frågar är för att om jag ställer ner ATC och AWC till 1 och drar fullt från start så kan jag inte påstå att "hon" är trött direkt. Ett gupp räcker på 2an vid fullt gaspådrag för att den skall gå upp på bakhjulet. Hade inte förväntat mig det om den varit nedtagen på effekt på t.ex 1an och 2an.

M.v.h / E

Grattis till din nya hoj. och tyvärr är det nog så att du nu är fast i V4 träsket :)

och det stämmer ( se tidigare i tråden ) att det finns "inkörningsspärr" på de senare modellerna. (min 2010 hade det inte )

Den ska gå upp på bakhjulet UTAN gupp på 1&2 utan ansträngning.. med liten knuta i asfalten går det både på 3:an & 4:an att få upp den.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Service: Kolla med Starol i Enköping eller Bike Port i Hudik (en bit att åka).

Min Tuono är svår att hålla rakt spår med på 4an om det är minsta ojämnt, RSV4an är inte riktigt lika lätt men vänta tills du får vanliga mappen... ;)
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Verkade som om min post försvann i uppdateringen ..

Det gällde Packning på RSV4 , då jag har för avsikt att vara borta en 7-8 dagar , vad jag tror jag behöver är

* liten/mellan tankväska
* 2 sidoväskor samt en "topväska"
* ryggsäck

det kan tyckas som mycket packning men jag behöver även utrymme till 3-5 lite bensin ( ni som kört rsv4 vet varför) samt allt man behöver för en veckas öldrickande på isle of man !

jag har hittat den här som verkar smidig

Aprilia RSV 4 Factory Sportrack 670.701.jpg
 
Last edited:

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Någon som skulle vilja PMa mig ett reg. nummer? Sen jag testade en RSV4a i somras är jag helt såld och tänkte leta lite höstfynd. Dock har jag inte kollat försäkring än och skulle vilja få en uppfattning för om det är möjligt...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skakar om tråden lite, så den inte somnar..

Ni med rsv4, var försäkrar ni?
Eftersom ja bara lär köra ett par veckor sammanlagt så hade ju kanske avställningsbar varit värt det?

Fick snabbt ett pris via lf hemsida på 6300kr halv/helår.
Rätt ok? Får väl skriva över den på nån annan när jag inte ska åka mer... Ska ju mest ha den på bana så då gäller ändå inget...
Tips?
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Hmm fick du verkligen 6300 kr ?? ha ha jag får 4632/mån hel/hel och 1800/mån halv/hel hos IF..

lutar mot trygg i år
 

Chev Chelios

Live a little
Gick med
3 Jan 2010
Ort
Strömstad
Hoj
Aprilia RSV4
rsv4r premiärtur.jpg

Premiären med nya hojen i dag, över all förväntan måste jag säga:Bugar:Bugar:Bugar

Finns det nått bra kit som städar upp bakpartiet lite på en annars så grymt fin hoj? Typ miniblinkers etc.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Finns ett flertal olika tailtidy, exvis Evotech eller R&G. De rensar upp bra! Skit i mindre blinkers, vi bakom vill se vart du ska.
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Hallå där!

Det är som så nu att jag har gått och kärat ner mig lite i RSV4an :tungan
Provsatt på mässan förra året och provkörde även tounon i somras.
Sen så bara _måste_ man ju ha en hoj här nere med alla alpvägar etc :hihi

Tänkte bara höra om någon här har koll på modellens historik?
Själv funderar jag på en 2013 eller 2014.
Har googlat och kommit fram till följande:

2009: modellen lanseras R version och Factory
2011: APRC som tillval
2012: APRC som standard på båda versioner, tidigare bara som tillval, Sachs dämpare på R istället för Showa
2013: ABS och uppdaterad APRC på båda versioner, större tank 18.5 L, nya frambromsar
2014: Motoruppdatering till 184 hk (tidigare 180)
2015: RR och RF versioner lanseras

Stämmer ovanstående? Något felaktigt, något glömt? Ni får gärna komplettera tabellen lite!

Hoppas nu kunna få tag i en båge till schysst pris från Tyskland typ.
Om någon har vägarna förbi alperna i sommar så får ni gärna hojta till så kan vi ta en sväng om jag lyckas få tag i en cykel :)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top