RSV4 -Tråden

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Frågar här också om ngn vet. Är det ngn som har koll på uppmätt db på en -10 med original dämp?
Jag ska köra ett par bandagar på Åsen och vill inte riskera att få stå på sidan om o titta på...
Förr var det inte så noga där men dom kanske har blivit tuffare?
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Frågar här också om ngn vet. Är det ngn som har koll på uppmätt db på en -10 med original dämp?
Jag ska köra ett par bandagar på Åsen och vill inte riskera att få stå på sidan om o titta på...
Förr var det inte så noga där men dom kanske har blivit tuffare?
Jag körde min tuono v4 med bortplockad flapper på gelleråsen Förra veckan. Ingen som klagade. Demon var där med sin också och arrow slipon och klarade sig. Rsv4an låter väl inte mer? Den har några extra varv innan varvstopp iofs.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Tidigare modeller bullrar mer! Beror ju ganska mycket på hur man kör också! Jag har vrit med när kompisen blev avplockad med org pipa på Anderstorp.

Vad betträffande flärpen så på de tidigare modellerna med tidig mjukvara så behöver man inte koppla bort flärpen. Då den är alltid fullt öppen om växel är i!
 
Last edited:

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Vad bra att ni nämner "flärpen" undrade just vad det är och kom på att i början så ändrade den ljud när man la i en vxl, det blev högre ljud, men efter ommappning/uppdatering så försvann det?
Jag frågade på Probike om det men dom hade inga svar alls, såg ut som frågetecken.
Är det något jag behöver plocka bort?

Jag kör med ett Austin nu så jag har inte tänkt på det på sistonde, den låter ju ännu mer så tanken var att sätta tillbaks original och klara sig med det utan att köpa en till pipa.
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Vad bra att ni nämner "flärpen" undrade just vad det är och kom på att i början så ändrade den ljud när man la i en vxl, det blev högre ljud, men efter ommappning/uppdatering så försvann det?
Jag frågade på Probike om det men dom hade inga svar alls, såg ut som frågetecken.
Är det något jag behöver plocka bort?

Jag kör med ett Austin nu så jag har inte tänkt på det på sistonde, den låter ju ännu mer så tanken var att sätta tillbaks original och klara sig med det utan att köpa en till pipa.
Tror du klarar dig fint med orginalen. Släng i en högre växel på rakan bara för att vara på säkra sidan. På kinnekulle var det 2st rsv4or med korta ar burkar. Ska vara 95db där också. Men kanske inte är lika hårda när smc kör.

Jag har tagit bort flärpen på min tuono pga att på den modellen så öppnar den inte föränn vid 6 tusen varv. Och jag tyckte den var för tyst under det. Det är mest en smaksak. Vissa säger att den går bättre med den borta också. Andra säger att man tappar vrid. Men öppnar din sig ändå När växel läggs i så behöver du ju inte bry dig.

Jag gillar att vara på och pilla och när det låter lite extra ?
 
Last edited:

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Pär, minns du hur högt db det var på Anderstorp som din kompis blev avplockad pga?

tyvärr inte det var 2011 har jag för mig ,men vill tro mig minnas att det var precis över 100 db.

Vad gällande "flärpen" så har man med uppdatering av mjukvaran ändrat funktionen och nu mera öppnar den inte förrens efter ett visst varvtal ( vet inte exakt vilket men säg 5000-6000).
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Ok, tack för infon. Då förstår jag varför den inte ändrade ljudet när jag la i vxl efter att dom gjort service/uppdatering.
Ni vet ju mer än "märkesverkstan" :)
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Ang bankörningen på Åsen så undrar jag ni som kört där om inte 1:an o 2:an är för långa där?
På anderstorp hade det nog funkat men i Ejes så går det väl inte mer än 50km/tim om jag minns rätt?
Hårnålen blir kanske mer rätt med 2:an hela vägen fram, vad tror ni?
 

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Tjena!

Har nyligen skaffat mig en 2011:as Rsv4 factory aprc. Färsch hoj med lite godis.
Tanken är att under sommaren och vintern göra en bandagsräcer av hojen. Då den blev dyrare än jag tänkt mig så får jag kitta lite pö om pö i takt med att löner dimper in på kontot.

Men några frågor har jag hunnit kommit på!
Here goes.

1. Vad är modellbeteckningen på dämparna? Har sökt men ej funnit. Dom borde väl ha nått nummer så man kan söka upp dom på öhlins hemsida?

2. Smidigt sätt att ordna raceväxlat? Om jag flyttar om växelpinnen på den ingående axeln så att jag fortfarande kan använda OEM QS-Sensorn så tar sensorn i sidostödet när jag fäller ner det.. Går det att lösa på nått sätt? Annars så får jag klara mig utan sidostöd..

3. Var ute idag och testade lite vad den gick för och när jag gjorde hårda inbromsningar från höga hastigheter var det som den började "orma" sig. Nästan som om bakdäcket åkte upp i luften, men det tror jag inte det gjorde.. Nån som kan ha nån aning om vad det beror på?

4. Hur är serviceintrevallerna? Hittar ingenting om det i böckerna jag fått med mig..
Dämparna? Hur ofta ska dom servas?

5. Vad är lämplig allrounddrevning för våra svenska banor? Original är 16-42 va?

6. Har ni några allmänna tips till en stackare som aldrig kört italienskt förrut? Saker man ska se upp med, vanliga fel mm..

Det får räcka.. Kommer säkert på mer i sinom tid! :)

Jag blir väldigt tacksam för folk som tar sig tid att svara! :)
//Mats
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
1. FGRT fram
Bak ehh.. Minns inte

2.Tänk på att qs givaren bara funkar i en riktning . (push)

3. Den sladdar lite bak , blir vääääldigt lätt bak tack vare chassits geometri, hyggliga bromsar och bra motorbroms(trots bra slirkoppling). Vänj dig, det är stabilt men nervöst .

4. Gata,1000mil olja/filter. Ventiler 2000mil. Halvera allt vid ren racing. Gafflar varannat år. Dämpar bör va samtidigt .

5. 15-43

6. Inget särskilt mot andra . Är den bråkig att starta när den är varm, byt kablar mellan batteri och startmotor till grövre.


Grattis, fanimig den bästa hoj som byggts för aktiv körning tillgänglig för vanliga människor :banana
 

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
2.Tänk på att qs givaren bara funkar i en riktning . (push)

20150619_120307.jpg
(vet inte varför bilden blev roterad 90 grader..)
Såhär ser det ut. Jag vill bara flytta om växelpinnen så att den sitter nedanför den utgående axeln istället för ovanför som den gör nu. Då kan jag ju fortfarande använda den nuvarande (push) sensorn.
Men gör jag det så tar sensorn i stödet när jag fäller ner det.
Ingen som har stött på likanande problem och löst det? :)

1. FGRT fram
Bak ehh.. Minns inte

Nån som annan som kan tänkas veta? :)

Grattis, fanimig den bästa hoj som byggts för aktiv körning tillgänglig för vanliga människor :banana

Tack tack! :) Känns onekligen bra!
 

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Måste tillägga nu efter ca 40 mil att det här är utan tvekan den bästa motorcykeln jag har kört!
Så härlig! Å ljudet sen.. ojojoj! :)
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Måste tillägga nu efter ca 40 mil att det här är utan tvekan den bästa motorcykeln jag har kört!
Så härlig! Å ljudet sen.. ojojoj! :)
Håller helt med dig! Gjorde precis som du och slog till på en likadan 2011.
Intressant steg upp från en "sävlig" gammal twin. Liten, rask och lite argare :kär
Kommer oxå att köra den enbart på bana så bygget är påbörjat.
Bytte till ett 520 kit (15-43) igår. Ettan känns fortfarande duktigt lång jmf med RSV'n men det går nog att vänja sig.
Känns fortfarande lite skummt att varva långt bortom 10k men man vänjer sig väl med de oxå...för det låter ju så, sjukt gött :banana
Banpremiär på Mantorp 9/7. Är så sjukt sugen på att få piska till den ordentlig...
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Håller helt med dig! Gjorde precis som du och slog till på en likadan 2011.
Intressant steg upp från en "sävlig" gammal twin. Liten, rask och lite argare :kär
Kommer oxå att köra den enbart på bana så bygget är påbörjat.
Bytte till ett 520 kit (15-43) igår. Ettan känns fortfarande duktigt lång jmf med RSV'n men det går nog att vänja sig.
Känns fortfarande lite skummt att varva långt bortom 10k men man vänjer sig väl med de oxå...för det låter ju så, sjukt gött :banana
Banpremiär på Mantorp 9/7. Är så sjukt sugen på att få piska till den ordentlig...

Synd att de är lika trött som min RSV-R 1127cc ;) "Båda lämnade ca 170 på slangen samma dag i samma bänk" , men helt klart så börjar jag gilla V4an mer och mer men jag skulle nog vilja ha 2015 motor för mera pulver, just nu går v4an Factory som hybrid åt mig....gata och bana....får tyvärr inte köra med den i BoTT :(
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Synd att de är lika trött som min RSV-R 1127cc ;) "Båda lämnade ca 170 på slangen samma dag i samma bänk" , men helt klart så börjar jag gilla V4an mer och mer men jag skulle nog vilja ha 2015 motor för mera pulver, just nu går v4an Factory som hybrid åt mig....gata och bana....får tyvärr inte köra med den i BoTT :(
Nåja, "trött" är ett mycket relativt begrepp i detta sammanhang. 170 på slangen är 45-50 mer än vad min gamla Bettan får ur sig. Så för min del lär det räcka och bli över :)
Med de få mil jag fått till hittills, i makligt tempo på allmän väg så är nog den viktigaste skillnaden formatet. Den känns verligen ett par storlekar mindre - bra för någon med lätt dvärgväxt :D
Och lite elektronisk assistans känns rätt bra oxå...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Synd att de är lika trött som min RSV-R 1127cc ;) "Båda lämnade ca 170 på slangen samma dag i samma bänk" , men helt klart så börjar jag gilla V4an mer och mer men jag skulle nog vilja ha 2015 motor för mera pulver, just nu går v4an Factory som hybrid åt mig....gata och bana....får tyvärr inte köra med den i BoTT :(
Wildcard på Gelleråsen? Snack om att testa släppa in V4orna på Bike Week. Så har jag ännu fler att bli frånåkt av där med...
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Wildcard på Gelleråsen? Snack om att testa släppa in V4orna på Bike Week. Så har jag ännu fler att bli frånåkt av där med...

Mja det kan nog behövas...BoTT har tappat lite mycket förare till i år av olika anledningar, Lite mycket pankaka motorer som har gått sönder...och alla har inte råd att ha två motorer varje år :), Blir dyrt till i vinter om de kommer släppa in V4orna...man lär ju vilja ha en 2015 motor om man ska kunna fajtas med 1199 R 2015 pankaka som lämnar 199hp på slangen stock.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tjena!

Har nyligen skaffat mig en 2011:as Rsv4 factory aprc. Färsch hoj med lite godis.
Tanken är att under sommaren och vintern göra en bandagsräcer av hojen. Då den blev dyrare än jag tänkt mig så får jag kitta lite pö om pö i takt med att löner dimper in på kontot.

Men några frågor har jag hunnit kommit på!
Here goes.

1. Vad är modellbeteckningen på dämparna? Har sökt men ej funnit. Dom borde väl ha nått nummer så man kan söka upp dom på öhlins hemsida?

2. Smidigt sätt att ordna raceväxlat? Om jag flyttar om växelpinnen på den ingående axeln så att jag fortfarande kan använda OEM QS-Sensorn så tar sensorn i sidostödet när jag fäller ner det.. Går det att lösa på nått sätt? Annars så får jag klara mig utan sidostöd..

3. Var ute idag och testade lite vad den gick för och när jag gjorde hårda inbromsningar från höga hastigheter var det som den började "orma" sig. Nästan som om bakdäcket åkte upp i luften, men det tror jag inte det gjorde.. Nån som kan ha nån aning om vad det beror på?

4. Hur är serviceintrevallerna? Hittar ingenting om det i böckerna jag fått med mig..
Dämparna? Hur ofta ska dom servas?

5. Vad är lämplig allrounddrevning för våra svenska banor? Original är 16-42 va?

6. Har ni några allmänna tips till en stackare som aldrig kört italienskt förrut? Saker man ska se upp med, vanliga fel mm..

Det får räcka.. Kommer säkert på mer i sinom tid! :)

Jag blir väldigt tacksam för folk som tar sig tid att svara! :)

//Mats

Min TV4 va så som ny , gaffelbenen stack upp lite olika i kronan men nån millimeter ... Mitt ormande försvann då de va lika . Lätt att kolla ialf .
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ang bankörningen på Åsen så undrar jag ni som kört där om inte 1:an o 2:an är för långa där?
På anderstorp hade det nog funkat men i Ejes så går det väl inte mer än 50km/tim om jag minns rätt?
Hårnålen blir kanske mer rätt med 2:an hela vägen fram, vad tror ni?
1an använder du inte alls efter att du lämnat depån. Farten i Ejes beror väl på hur fort du kör. 60-65 har jag för mig jag sett på min mätare vid något tillfälle. Ta den på tvåan liksom hårnålen.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top