RSV4 -Tråden

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kollade försäkring på en RSV4. 2270 kr för halvförsäkring.... gah.

Vad är era premier/ ålder?
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
53 år bor ”på landet” runt 10000:- hel/hel
 

GixxerHenke

Jag försökte iallafall.
Gick med
10 Jul 2011
Ort
Nårrje
Hoj
Ducati 999S
Intressant. Jag 172 cm lång provsatt några olika sporthojar på MC-mässan 2020.
Bla Kawa ZX-6R och nedan
som jag satt bäst på
Aprilia RSV4
samt
Yamaha YZF-R6
Hade inte en tanke på RSV4 förrän efter den provsittningen.
Så nu velar jag mellan
RSV4 för ungefär samma effekt som GSX1300R och
R6 för den lägre vikten, lägre priset samt stor service hos Yamaha i Mölndal.
Yamaha i Mölndal som jag har god erfarenhet av. :)
Kompisen Tobbe, 150cm lång, kör en Suzuki GSX-R600 och är därför en inspiration.
Klarar Tobbe en Sukka som har ca 810 mm hög sadel ska väl jag som är 220mm längre än Tobbe klara en hoj med ca 845 mm hög sadel.
Sätta ner fötterna ? Får duga med tårna ! :)

Smaken är som baken :)
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Hej.
Är det något mer som skiljer 2014 ifrån 2013 mer än 5hp?
Har 2013 och 2014 quikshift, R modellen?
Läste nått om att man behöver köpa nån upplåsning ifrån Aprilia om man ska in och greja i deras system, stämmer det?
Och vad är bäst om man vill ha lite mer effekt, en PC eller mappa om original ECU?
Nått man behöver ha koll på om man skulle köpa en?
Trevliga modds att göra?
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Hej.
Är det något mer som skiljer 2014 ifrån 2013 mer än 5hp?
Har 2013 och 2014 quikshift, R modellen?
Läste nått om att man behöver köpa nån upplåsning ifrån Aprilia om man ska in och greja i deras system, stämmer det?
Och vad är bäst om man vill ha lite mer effekt, en PC eller mappa om original ECU?
Nått man behöver ha koll på om man skulle köpa en?
Trevliga modds att göra?

Båda ha quickshifter och typ samma elektronik. Tror du får i några liter mer i tanken på en -14.
Ang ECU ska du vända dig till Gabro. Han gör underverk!
Ventilkoll är alltid bra och för min del så ska du köpa andra fotpinnar och lägre styre så får du en godisbit


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Var håller Gabro till då? Jag bor i Vänersborg.
Då är det bättre att mappa ECU’n än att montera en pc?
Ventilkontroll varje 1000mil? Nån större service?
Ingen som har en 13 eller 14 till salu med låga mil?
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Var håller Gabro till då? Jag bor i Vänersborg.
Då är det bättre att mappa ECU’n än att montera en pc?
Ventilkontroll varje 1000mil? Nån större service?
Ingen som har en 13 eller 14 till salu med låga mil?

Gabro bor i Italien, googla så hittar du!
Kan inte säga vad som är bäst, men hade gabro på min gamla och har vänner som har och det blir riktigt bra.
Ja 1000-milakoll är bra på de lite äldre.
Vid 2000 kommer ventilkoll på storservicen och den blir lite dyrare..
Har dålig koll nu sen jag sålde min, men har fotpinnar och lite godis kvar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Gabro bor i Italien, googla så hittar du!
Kan inte säga vad som är bäst, men hade gabro på min gamla och har vänner som har och det blir riktigt bra.
Ja 1000-milakoll är bra på de lite äldre.
Vid 2000 kommer ventilkoll på storservicen och den blir lite dyrare..
Har dålig koll nu sen jag sålde min, men har fotpinnar och lite godis kvar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Haha, okej! Skickar man ecu’n till han då med vilka mods man har gjort?
Finns det någon kunnig i Sverige?
Vad är det utöver ventiler på 2000mils servicen? Jag gör det mesta själv men själva ventilkontrollen kan ju vara bra att ha kvitto på.
Nån annan som har nått att säga om dessa maskiner?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jocobsson skriver: Haha, okej! Skickar man ecu’n till han då med vilka mods man har gjort?

Jag TROR: Att man själv byter EPROM i ECUn. Exempel på en annan Aprilia V60.
https://apriliarsv.com/threads/how-to-change-your-eprom.12782/

Jag TROR också
att om man inte vill ge sig på EPROM bytet själv finns det firmor med vana av RSV4 som kan göra EPROM bytet i Sverige.
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Jocobsson skriver: Haha, okej! Skickar man ecu’n till han då med vilka mods man har gjort?

Jag TROR: Att man själv byter EPROM i ECUn. Exempel på en annan Aprilia V60.
https://apriliarsv.com/threads/how-to-change-your-eprom.12782/

Jag TROR också
att om man inte vill ge sig på EPROM bytet själv finns det firmor med vana av RSV4 som kan göra EPROM bytet i Sverige.

Ok! Så EPROM är ”chiptrim”
Vilket kan ge mest effekt?
Att mappa om original ECU, mappa med en PC, eller en EPROM då?
Eller kan man kombinera en EPROM med en om mappning av ECU eller en PC?
Skulle andra trattar göra nån skillnad inför en mappning?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ok! Så EPROM är ”chiptrim”
Vilket kan ge mest effekt?
Att mappa om original ECU, mappa med en PC, eller en EPROM då?
Eller kan man kombinera en EPROM med en om mappning av ECU eller en PC?
Skulle andra trattar göra nån skillnad inför en mappning?

Köra den egna hojen i bänk är inbillar jag mig det som ger den mjukaste gasen. Utan ryck vid vissa varvtal.
(Varvtalsryck orsakade av att tillverkaren jobbat med att försöka lösa olika krav på tex ljudnivå).
Om det görs hos en bänkare som kan anpassa mappningen efter vad han mäter / till ditt avgassystem. #
(finns det bänkande tjejer ? :tummenupp I så fall ber jag Er om ursäkt ! :Bugar )

Och gäller det praktisk körning så föredrar jag en jämn vridmomentkurva på bakhjulet före kraftiga ökningar / minskningar av vridmomentet / motoreffekten vid ett visst varvtal.

Så den här frågan ska du ställa till den du tänker bänka hos. Vad han tycker. PC eller ändra i Aprilas ECU ?
Han är troligen mest van vid PC men kan kanske ECUn, bara att ECUn tar lite längre tid (tid kostar) men kan betalas av insparad PC.

Jag tror att fördelen med ett nytt EPROM är att man t.ex. kan slippa larm för t.ex. fel på avgasspjället (avgaspjället som redan ligger i "Kartongen med originaldelar" ) o.s.v.

# Kan behövas stort "Slip-On" + "extra liten ljuddämpare" på avgasröret före sliponet för klara bankörningskrav. "extra liten ljuddämpare" finns att köpa.
Jag har talat med en RSV4 ägare på en bandag 2020.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jocobsson skriver: Haha, okej! Skickar man ecu’n till han då med vilka mods man har gjort?

Jag TROR: Att man själv byter EPROM i ECUn. Exempel på en annan Aprilia V60.
https://apriliarsv.com/threads/how-to-change-your-eprom.12782/

Jag TROR också
att om man inte vill ge sig på EPROM bytet själv finns det firmor med vana av RSV4 som kan göra EPROM bytet i Sverige.


Nej nej nej!!!
Detta är inte nån gammal Denso-ECU från 90-talet. Du är i RSV4 tråden!

Följande gäller: Byta ECU eller programmera om befintlig. Det finns de som kan programmera om befintlig här hemma i Sverige. Då i kombination med bänk.

Alternativt att skicka egen ECU till nämnda trimfirma ”Gabro”. Eller köpa komplett från densamma..

PC och Marellis Rife-by-wire är inget att rekommendera. Undvik är min bestämda åsikt.
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Nej nej nej!!!
Detta är inte nån gammal Denso-ECU från 90-talet. Du är i RSV4 tråden!

Följande gäller: Byta ECU eller programmera om befintlig. Det finns de som kan programmera om befintlig här hemma i Sverige. Då i kombination med bänk.

Alternativt att skicka egen ECU till nämnda trimfirma ”Gabro”. Eller köpa komplett från densamma..

PC och Marellis Rife-by-wire är inget att rekommendera. Undvik är min bestämda åsikt.

Okej!
Finns det några att rekommendera i Sverige som är duktiga på Aprilia eller nån som är duktig att mappa i Västragötaland?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top