Rulla till Tjeckien

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
2022 funkade mitt Mastercard i Polen, Tjeckien, Slovakien, Slovenien och några länder till.
2019 tog inte alla tyska mackar kort, bara kontanter. Dock hade macken i Hamburg en bankomat. Jag har kunnat betalat med kort på mackarna i Tyskland sedan dess.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Vi tog färjan från Karlskrona till Gdynia (med bil). Stena Princess tror jag den hette.
Äcklig jävla gammal färja som luktar offentlig toalett överallt och spolar dom i grannhytten så luktar det i din hytt. Och decimeterstora (skojar inte) rosthål dom målat över över hela skeppet.
Men det är praktiskt att komma fram på morgonen.
Nu siktade vi ju på östra Tjeckien så för oss passade motorvägen genom Polen bra. Det var ingen vägtull på de väldigt fina vägarna i Polen vi använde (Sverige borde skämmas) med gott om rastplatser och bensinstationer. Toppfart 140. Tyvärr fullt med mikropenismänniskor som gillar att kolla hur just ditt rövhål luktar. Så pass upp bakifrån. Även om du kör i 150.

Och från vad jag hört ska man ge fan i Tyskland. Petiga poliser. Håll dig till de ännu fria länderna i östra Europa.

Annars verkade allt vara som i Sverige. I Polen funkade alla kort som de skulle. I Tjeckien vägrade blip med telefon att funka. Dom flesta talar engelska. Vädret var bättre och ölen MYCKET billigare.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Har du räknat på hur många mil per dag det blir?
.. nej .. ? Måste man det? 😁

Blir det hotell eller camping?
Inte camping då jag inte vill ha med mig för mycket bagage, så det blir nog B&B eller nåt vandrarhem. Måste kolla dessa i närheten där. Sen har jag en kusin i Chrudim, och en kompis i Prag. Jag får nog kvarta hos dom, dom har tjatat sig trötta på att jag ska komma dit.

Jag ska ringa min bank idag, se om min kort funkar. Jag har bara ett kort, har inte behövt nåt annat på .. 30 år. Men det är så klart en bra ide att fördela äggen, så att säga.

Tackar för all info. Detta blir spännande.. hoppas jag inte fegar ur eller nåt. Jag har en finsk gubbe här i föreningen som jag brukar fråga om grejer när jag behöver, och han säger att jag bara ska hoppa på hojen och åka. Bästa psykologen i världen.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det kan man tro men det finns länder där bara Visa/Mastercard funkar att betala med om det är utgivet av inhemsk bank. Holland var så, iaf för 12-13 år sen när jag bodde där och fick använda kontanter till allt. Kanske bättre nu.
Kanske kan det ha varit så när det gäller bankkort? Alltså "Debit card" och inte "Credit card". (Liksom som i "forntiden" då butikerna i Danmark endast accepterade deras nationella Dankort. Innan detta ändrades för bra många år sedan.)

För jag har svårt att se att hotell och krogar - för att inte nämna flygplatsen Schiphol - skulle kunna kräva att alla internationella resenärer skulle ha kort från nederländska banker.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kanske kan det ha varit så när det gäller bankkort? Alltså "Debit card" och inte "Credit card". (Liksom som i "forntiden" då butikerna i Danmark endast accepterade deras nationella Dankort. Innan detta ändrades för bra många år sedan.)

För jag har svårt att se att hotell och krogar - för att inte nämna flygplatsen Schiphol - skulle kunna kräva att alla internationella resenärer skulle ha kort från nederländska banker.

Minna ej debit eller credit men kan absolut ha varit som du säger. Det var inte överallt det var problem, mest i matbutiker och så men på mer turistiga ställen funkade alla kort generellt.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Minna ej debit eller credit men kan absolut ha varit som du säger. Det var inte överallt det var problem, mest i matbutiker och så men på mer turistiga ställen funkade alla kort generellt.
Bilade till Amsterdam för ett par veckor sedan och mitt vanliga Swedbank betalkort funkade överallt utan problem, både i Tyskland och Nederländerna. Handlade både i turistbutiker, restauranger, hotell och mindre matbutiker. Tankade också i både Tyskland och Nederländerna. Dåligt, dyr soppa...

Skickat från min SM-X700 via Tapatalk
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Angående bro+färja då är det smidigast att köpa en kombination biljett som gäller både bron och puttgarden färjan. Den köper jag på nätet innan åker så blir det mycket billigare än att betala den vid bron (får ett bokningsnummer som visar i luckan) tror det skiljer 7-10€

Det smidigaste sättet att komma ner tycker jag är katamaranen Trelleborg-Sassnitz den tar bara 2.5 timmar
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det tipset jag kan ge är att låta resan ta tid. Det springer snabbt iväg någon timme vi köer/vägbygge med omledningar/ felkörning mm . Ta en paus ibland och se till att hålla vätskebalansen man svettas mer än man tror när det är varmt.
Framförallt ha kul och försök hitta småvägar finns mycket fint att se.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag bokar aldrig något i förväg. Allergisk mot måsten.
Blir inte stressad av att inte ha boende bokat eller färja hem.

En gång i och utanför Warszawa blev det lite strul då appen Kartor i min iPhone 6 inte var uppdaterad. Campingplatserna var nedlagda (3 st) en hade aldrig funnits, en var bnb eller vandrarhem eller oklart.
Åker ut från stan till motorvägen. Ett motelliknande ställe hade inga rum. Ett annat var helt nedsläckt och ett tredje var öppet men det var bröllopsfest och därmed abonnerat. Hmm. Klockan är 21.30. Börjar mörkt. Fulcampa i Polen? Svänger av motorvägen. Hittar en grusväg, åker en bit och ser ett litet fält i en glänta. Mörkt. Det vita som syns här och där, i ljuset från hojen, är toapapper. Jag backar ut och följer vägen lite till. Läskigt, jag hör banjon. Vänder och åker vidare på motorvägen.
Allt ok. Vad gör man? Man åker tills det löser sig. Om det så tar hela natten.
Några mil senare, lite efter 22. En stor röd skylt. HOTELL. Stort hotell dessutom. Jag svänger av, de har öppet, jag får ett rum och parkerar hojen utanför mitt rum.
Nu gick det en massa tid på att leta campingar och hotell som inte fanns. Jag har aldrig varit med om detta varken före eller efter. Konstigt. Lite nyare telefon nu och jag kör med Google Maps. Bokar som sagt inget i förväg.
Första gången i modern tid blev det Danmarksbron ner och Gdansk-Nynäs hem.
Andra gången blev det tvärt om.
Ingen av gångerna hade jag bestämt vilken väg jag skulle ta hem.

IMG_3539.jpeg
Warszawa och en liten liten motorcykel.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det som är fördelen med puttgarden/bron är att båten går hela tiden så man bara bokar den kvällen innan man tänker köra över och biljetten gäller hela dagen
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har ca 30 mil till Göteborg. 40 mil till bron.
Tar jag färjan till Kiel så är övernattning fixad.
Tar jag bron-Puttgarden så måste jag ta en övernattning i norra Tyskland
utan kört spec lång in i Tyskland.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har ca 30 mil till Göteborg. 40 mil till bron.
Tar jag färjan till Kiel så är övernattning fixad.
Tar jag bron-Puttgarden så måste jag ta en övernattning i norra Tyskland
utan kört spec lång in i Tyskland.
Har många gånger åkt trelleborg-rostock/Travemünde men tycker att jag som åker själv får betala så mycket för en hytt sen blir det inte så många timmar sömn och frukosten på båten är både dyr dålig. Många gånger har jag hittat ett bra rum längs vägen för samma pris som hytten med sin 70cm breda säng

Man får väga för och nackdelar
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
.. nae! Det blir inget i år heller. Camilla blev väldigt upprörd och grät mycket, och ältade en massa för mig okända faror. Hon menar att jag kommer bli dödad och få hojen stulen. Det blev en väldigt jobbig kväll igår, mest för att jag inte får en syl i vädret, hon fattar inte riktigt min mening med trippen. Hon tror att jag är naiv och dum i huvet.

Så jag fokuserar på nåt närmare mål tillsvidare. Hon föreslog att jag skulle åka uppåt i Sverige, kanske tälta på hennes brors tomt i Åre (om jag nu måste tälta). Eller åka ut och tälta nånstans omkring sörmland, så jag i värsta fall kan komma hem fort om nåt skulle skita sig. Där ryker ju äventyret.

Samt menar hon, och det har hon en bra poäng med hur som helst, åka två eller fler. Då kan man hjälpa varandra om nåt skiter sig.

Fan jag tror jag bara sätter mig på hojen och åker åt nåt håll bara, se var det slutar för dagen och vad som händer. Visst finns det björnar i jämtland, men vill dom verkligen äta mig?
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
.. nae! Det blir inget i år heller. Camilla blev väldigt upprörd och grät mycket, och ältade en massa för mig okända faror. Hon menar att jag kommer bli dödad och få hojen stulen. Det blev en väldigt jobbig kväll igår, mest för att jag inte får en syl i vädret, hon fattar inte riktigt min mening med trippen. Hon tror att jag är naiv och dum i huvet.

Så jag fokuserar på nåt närmare mål tillsvidare. Hon föreslog att jag skulle åka uppåt i Sverige, kanske tälta på hennes brors tomt i Åre (om jag nu måste tälta). Eller åka ut och tälta nånstans omkring sörmland, så jag i värsta fall kan komma hem fort om nåt skulle skita sig. Där ryker ju äventyret.

Samt menar hon, och det har hon en bra poäng med hur som helst, åka två eller fler. Då kan man hjälpa varandra om nåt skiter sig.

Fan jag tror jag bara sätter mig på hojen och åker åt nåt håll bara, se var det slutar för dagen och vad som händer. Visst finns det björnar i jämtland, men vill dom verkligen äta mig?
Nej dom vill äta lokalproducerat!
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Tycker det är bättre att vara lite svävande med resmålen om man vet att det kan stöta på patrull. Sedan kan man ju alltid ta lite skäll när man kommer hem! :)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Åk till Norge!
Jag gillar verkligen deras vägar och vyer.
Jag har inte fricampat där och inte heller kört deras grusvägar.
Rv 70 är en ok väg för att ta sig ur Sverige. Sedan norrut i Norge snarare än söderut.

Starta en ny tråd så får du säkert en massa tips.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
What? Är väl säkrare i Tjeckien än förort i Stockholm. Inga bomber i Tjeckien. Dumheter. Bara åka. Strunta i tanten. Hon verkar ha alla fördomar. Sovjetunionen har upplösts och det ligger inte ett moln av koldamm överallt i Polen heller. Husen är fina och folket är trevligt.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top