RVS-motorrenovering på burk?!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vet ej hur lika de är, men teorin är samma.
Är övertygad om att det är bluff.
Vad gäller teflonpreparat så skall man vara glad för att dom inte fungerar som nasarna säger.
Vore reklamen sann skulle oljefilmen inte fästa tillräckligt på metallytorna och motorn skära.
Har svårt för att tro att ett teflonlager hindrar slitaget mer än ingen kontakt alls, som är fallet vid korrekt oljefilm.
När man börjar sälja teflonbelagda motorer utan olja som håller lika länge som ordinära motorer så skall jag börja tro på det.
Och Saida.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... att friktionsytor som har blivit gropiga byggs på med nytt material. ...
Vem har sagt att alla friktionsytor ska vara helt släta? Skulle dom det så polerade man fodren istället för att hona dom.
Avsikten med honingen (förutom att få rätt mått) är att få lagom grova honingsrepor i fodrets ytor. Dessa repor "innehåller" olja. Denna olja bidrar till tätheten mellan ringar och foder och givetvis också till smörjningen mellan dessa. Alla som har skitat ner sig tillräckligt mycket i gamla puffror till bilar och hojar har lärt sig att foder som är blanka invändigt _aldrig_ kommer att fungera bra, inte ens med gammaldags kolvringar, dvs de som var för långa och alltid måste filas in till rätt kolvringsgap i aktuellt foder.
Så, hur skulle fodren och deras interaktion (fint ord det där!:D ) med ringarna fungera om "groparna" (dvs reporna från honingen) byggdes på med nytt material tills de blivit släta?

I mina ögon är och förblir dessa "mirakelmedel" inget annat än snake oil.

Pacman, om inte jag misstar mig (har inte orkat leta) så var väl du aktiv i den förra tråden om dessa medel:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=70074
Då vet du också att jag med fler efterlyste seriösa oberoende tester av medlet. Mig veterligt dök det inte upp några sådana tester. Det blev istället helt tyst. Det brukar bli det då seriösa tester efterlyses.
Som sagt, mirakelkurer av dessa typer dyker upp vart 10:e år eller nåt sånt. Nån mindre nogräknad tillverkare tjänar säkert rätt stora stålar under nåt år för att sen försvinna. Nån godtrogen importör säljer och tjänar en slant, ett antal kunder köper och hoppas. Och sen tystnar allt. Som sagt, snake oil.


För de som upplever skillnad vid användning av dessa medel:
*Placebo, man "vill" märka en klar skillnad eftersom man just lagt ner en ansenlig summa pengar. Fullt förståeligt och fullt mänskligt.
*Medlet kan ge en reell skillnad. Ett tag. Det kan olja med högre viskositet göra också, dels i form av mindre oljeförbrukning, dels i form av mindre skrammel och rassel. Men vid nästa oljebyte så står man ju där igen.

Diesel kan bevisligen användas för att lösa bort koks och sot men det innebär ju inte att _slitaget_ försvinner. Alltså kan man, teoretiskt sett, tänka sig en kombination av nåt dieselliknande (fotogen, varnolen, kristallolja eller liknande) blandat med tjock olja eller med nåt som ökar viskositeten i befintlig olja. En sådan blandning skulle alltså kanske kunna dels ge högre kompression (mindre koks i ringarna och tjockare oljefilm) och tystare motor med lägre oljeförbrukning. Men är den renoverad för det?
Det är ju faktiskt skillnad på att åtgärda symtom och att åtgärda felet som sådant.
En huvudvärkstablett tar tillfälligt ner febern och tar bort skallebanket hos den som är förkyld men förkylningen kvarstår ju i alla fall.


Läs gärna den där andra tråden, jag har rätt ingående beskrivit och framförallt motiverat med fakta varför jag inte tror på mirakelkurerna.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är ju så oljorna är skapta!
Smörjmedel blandat med detergenter (tvättmedel) och ämnen som gör att lösta partiklar håller sig flytande för att samlas upp i oljefiltret.
Dagens oljor är löjligt bra!
Tillsatserna bryts dock ner, men det är både lättare, billigare och bättre att byta oljan än att renovera den med nya tillsatser.
Tillsatser behövs ej, då hade dom redan funnits i oljan.
Tänk även på att oljans egenskaper är balanserade, så om man tillför något så kan det bli fel i sista änden.

Har man problem med smörjsystemet på äldre motorer så mäter man upp lagerspelen samt oljepumpen. OK? Byt olja och filter tätt ett par gånger så blir det rent i kanalerna också.
Vanligaste felet med smörjsystem so jag råkat på är helt enkelt att fjädern till övertrycksventilen blivit slapp. Är man seriös så byter man den, är man jag så drar man ut den...
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vem har sagt att alla friktionsytor ska vara helt släta? Skulle dom det så polerade man fodren istället för att hona dom.

OK. Att fodren inte ska vara helt släta känner jag ju till, och då skulle det inte vara så lyckat om medlet fungerade på det sätt som beskrivs på hemsidan. Nu är jag övertygad. :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
OK. Att fodren inte ska vara helt släta känner jag ju till, och då skulle det inte vara så lyckat om medlet fungerade på det sätt som beskrivs på hemsidan. Nu är jag övertygad. :)



NJA nu stämmer ju det inte riktigt

Mellan kolvringar och foder sker "metallisk" kontakt vilket man Absolut inte vill ha i ram och vevlager

Att man vill ha lite " rå yta" i fodren är för att möjlig göra inkörning av kolvringar och foder

Det finns en metod som kallas kork honing vilket ger i det närmaste blank yta

Jag gillar inte denna metod just bara för att inkörning av ringar inte fungerar , metoden ska dock ge rejält mycke lägre friktion ( mer hk)

Nicasil likaså är betydligt slätare än gjutgärns foder
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jaha idag har jag hällt i smörjan i motorn, inte för att motorn går dåligt utan mera för förebyggande. Ska kanske ta isär motorn för att se effekten av det.
Förstår inte varför alla är så skeptiska många har fått väldigt bra resultat.
Och varför skulle mc varuhuset ljuga i sitt test de gjorde.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Rvs

Jaha nu har man kört litegrann. Kan nog konstatera att den låter något något mindre. Men vi får väl se hur motorn ser ut om 1000 mil då ska det skruvas
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Var så god och testa medlet men jag kan lova er att det i bästa fall är oskadligt för motorn.....

De tilltänkta verkningsmekanismerna som anges är totalt omöjliga. Bla skrev man att det var förhöjd temp pga spel som gjorde att partiklarna valde att bygga upp ett keramskikt på en del ställen, hur hade de tänkt sig att partiklarna skulle känna skillnad på de fåtal graders skillnad spelet skulle orsaka när tempskillnaden i en motor är hundratals grader. För om det är sant så vore det festligt att se ex undersidan av en kolv som blivit behandlad med detta mirakelmedel, ingen mekanisk nötning men väl gott om värme.....
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Undrar om det hjälper när ramlagren ser ut som på min avatar?Det kallas väl motorrenovering på burk:D
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Var så god och testa medlet men jag kan lova er att det i bästa fall är oskadligt för motorn.....

De tilltänkta verkningsmekanismerna som anges är totalt omöjliga. Bla skrev man att det var förhöjd temp pga spel som gjorde att partiklarna valde att bygga upp ett keramskikt på en del ställen, hur hade de tänkt sig att partiklarna skulle känna skillnad på de fåtal graders skillnad spelet skulle orsaka när tempskillnaden i en motor är hundratals grader. För om det är sant så vore det festligt att se ex undersidan av en kolv som blivit behandlad med detta mirakelmedel, ingen mekanisk nötning men väl gott om värme.....

Jag är nog 100% säker på att en yta bildas i cylindern åtmindstone. (det har ju alla tester visat) därmed att effektförlusten blir mindre, detta borde väl rimligtvis också medföra lägre bensin förbrukning.

Sen om det är bra på lång sikt har man ju ingen anning om eller om det kan reparera kolvbultar och vev, vevlager osv som de påstår.

Frågan är också hur denna (nya yta) påverkar motorns andra delar som Robban hade en utläggning om.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag är nog 100% säker på att en yta bildas i cylindern åtmindstone. (det har ju alla tester visat) därmed att effektförlusten blir mindre, detta borde väl rimligtvis också medföra lägre bensin förbrukning.

Sen om det är bra på lång sikt har man ju ingen anning om eller om det kan reparera kolvbultar och vev, vevlager osv som de påstår.

Frågan är också hur denna (nya yta) påverkar motorns andra delar som Robban hade en utläggning om.

Det är mycket möjligt att där bildas ett skikt i cylindern men inte på det sättet fabrikanten anger och framförallt inte med den enorma precision som man anger.
Läser man texten där de förklarar hur det fungerar och besitter lite kemikunskaper så inser man att allt deras snack om joner och katalysatorer bara är förvirrat struntprat. När det sen kommer till hur själva uppbyggnaden går till så förklarar de ingående hur en massa friktionsvärme skulle få ämnet att börja reagera och bygga upp en yta vilket skulle minska friktionen, problemet är bara att de temperaturer och verkansmetoder de anger är orimliga i en motor.

Teflonmedel i oljan ger också en uppbyggnad av cylindern men inte fan fungerar det ändå, har man inkorrekt cylinder/kolv spel så att man skulle tjäna på att minska det är en honing och några nya kolvar rätt väg att gå.
 
Last edited:

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Det är mycket möjligt att där bildas ett skikt i cylindern men inte på det sättet fabrikanten anger och framförallt inte med den enorma precision som man anger.
Läser man texten där de förklarar hur det fungerar och besitter lite kemikunskaper så inser man att allt deras snack om joner och katalysatorer bara är förvirrat struntprat. När det sen kommer till hur själva uppbyggnaden går till så förklarar de ingående hur en massa friktionsvärme skulle få ämnet att börja reagera och bygga upp en yta vilket skulle minska friktionen, problemet är bara att de temperaturer och verkansmetoder de anger är orimliga i en motor.

Teflonmedel i oljan ger också en uppbyggnad av cylindern men inte fan fungerar det ändå, har man inkorrekt cylinder/kolv spel så att man skulle tjäna på att minska det är en honing och några nya kolvar rätt väg att gå.

Ja jag är ingen kemist direkt men helt klart ökar detta medel effekten i motorn det måste väl du ändå godta?:D
Sen är ju som sagt frågan om det är beständigt eller/och om motorn tar stryk.:confused:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja jag är ingen kemist direkt men helt klart ökar detta medel effekten i motorn det måste väl du ändå godta?:D

NEJ......

Minskat kolv/cylinder spel ger iof minskat blowby vilket resulterar i högre effekt men, där finns ett optimalt spel och där finns inga som helst bevis för att detta undermedel skall hjälpa till att uppnå detta.

Att där blir en påbyggnad är solklart men de har inte bevisat att denna är av godo eller att påbyggnaden sker selektivt, tittar man i rapporten från det tyska testinstituten ser du en 3D mappning av cylindern före och efter och den visar påbyggnad men inte att det endast sker där det behövs utan snarare att det sker över hela ytan.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jaha ja. Motaloy är tillbaks. Om jag inte minns fel var det i början av 80-talet som det sist såldes under nåt halvår eller så. Om det nu fungerar så bra, varför fortsatte man inte sälja det då?

Och till förespråkarna:
Jag har tidigare (i denna eller den andra tråden) efterlyst oberoende tester av ex vis Statens Provningsanstalt, någon högskola/universitet eller liknande. Den som kan visa upp sådana tester som bevisar att undermedlen verkligen fungerar kommer att sälja vanvettiga kvantiteter. Och kommer därtill att kunna tiodubbla priset och därmed göra den fetaste vinsten i motorbranschens historia. Redan gratisreklamen i form skriverier om testet i alla upptänkliga motortidningar (som ju skulle bli resultatet) har ett enormt värde.

Men:
Några oberoende tester har aldrig uppvisats trots de oerhörda ekonomiska effekter som ett sådant test skulle resultera i. Vad betyder det?
De enda tester vi sett är från helt okända privatägda tyska laboratorier (finns dom ens?) och från svenska hojhandlare. Jag vill inte svartmåla någon hojhandlare men de är verkligen inga oberoende testinstitut. Och om jag minns rätt så vet vi inte heller exakt hur testerna gjorts, hur eventuella parametrar förändrats mellan testerna med mer. Jag är till och med tveksam till om en hojhandlare (inget illa sagt om hojhandlare) ens har kompetensen att göra så exakta tester som det måste till för detta. Och de flesta av dom har inte ens kompetensen att redovisa testerna på ett vetenskapligt sätt. Ja, ni vet det där med att redovisa alla testmetoder, parametrar med mer för att säkerställa reproducerbarheten.
Som sagt, inget illa sagt om hojhandlare men dom är inte rätt för ett seriöst oberoende vetenskapligt test.

Så: Det som verkar för bra för att vara sant, det är inte sant. Och det vet ni.
Den som vill bli lurad blir det.

Och om nån undrar varför jag lägger mig i ämnet?
Jag bryr mig om mina hojåkande polare och engagerar mig därför i konsumentupplysningens namn.
Ja, det är tillåtet att köpa och testa, det var inte så jag menade. Men tänk igenom saken först.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
En kompis blev skitpoppis på StureCompagniet i mitten på -90talet när han sålde bakpulver till hugande spekulanter. Alla var skitnöjda.

Är du säker på att det inte var PUREX:rolleyes:

Vi somär lite äldre kommer ihåg U'Rigello ölkrökaren. Han var inte (på) riktig (t) han heller trots att han var på TV och nästan övertygade en hel värld.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top