RVS-motorrenovering på burk?!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Uri Gellert hette han.
Kompis med Michael Jacksson nu för tiden.
Andlig rådgivare....
Motaloy gjodes en kemisk/metallurgisk undersökning av.
Det var lödtenn.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Uri Gellert hette han.
Kompis med Michael Jacksson nu för tiden.
Andlig rådgivare....
Motaloy gjodes en kemisk/metallurgisk undersökning av.
Det var lödtenn.

Eftersom detta är en tråd om skämtartiklar (min åsikt) försökte jag vara rolig.:)

Jag såg att han har gått över till bilbygge. En bil täckt med kändisars bestick som han hade "tänkt" böjda. Nu mer håller Uri Gellert wannabes till "in the Matrix"

Dr.Bike

Guest
Glöm bort ALLA tillsatser som lovar guld och gröna skogar!

Oljetillsatser för lägre friktion såväl som "motorrenoverare"

HADE de funkat, då hade alla stora (välkända/välrenommerade) komersiella bolag redan haft dem på hyllan.

Jag ska erkänna att RVS reklam KÄNNS vederhäftig, och i teorin verkar allt bra. Men...

Funkar rvs inte så ta till något annat placebo:rofl

http://www.blocket.se/vi/10494328.htm?ca=21_s

Åfan, säger som Robban: Motaloy är back in town... Vi som varit med en liten stund längre minns... ;)
Och jag tror mig ha sett Mpotaloy liggandes hos min släkting på västkusten i hans gamla Koppartransmack när jag var liten grabb! Och de grejerna var helt klart från 50-talet! Så lurendrejeriet har tydligen pågått i decennier! :)

Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Glöm bort ALLA tillsatser som lovar guld och gröna skogar!

Oljetillsatser för lägre friktion såväl som "motorrenoverare"

HADE de funkat, då hade alla stora (välkända/välrenommerade) komersiella bolag redan haft dem på hyllan.

Jag ska erkänna att RVS reklam KÄNNS vederhäftig, och i teorin verkar allt bra. Men...

Åfan, säger som Robban: Motaloy är back in town... Vi som varit med en liten stund längre minns... ;)
Och jag tror mig ha sett Mpotaloy liggandes hos min släkting på västkusten i hans gamla Koppartransmack när jag var liten grabb! Och de grejerna var helt klart från 50-talet! Så lurendrejeriet har tydligen pågått i decennier! :)

Undermedel i alla fall gått från pillerform till flytande:gnissla Lite utveckling iallafall.

Kommen ni inte ihåg magneten runt bilens bensinslang för att få mer effekt och lägre förbrukning. Den var skoj:)

Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kan berätta om en annan "bränslebesparande" moj som säljs på Blocket just nu (orkar inte leta efter annonsen). Det är en dieselbesparare för lastbilar. den ska kunna spara upp till 22% bränsle. Jajamensan, 22%, nästan en fjärdedel!
Låt mig säga så här, bränslet för en modern lastbil eller långtradare bör vara den näst största kostnaden näst efter lönekostnaden. Fanns det ett sätt att spara 22% av den kostnaden så skulle ALLA[/i] tillverkare av lastbilar och/eller motorer använda den metoden eftersom driftskostnaderna av förståeliga skäl är ett mycket starkt konkurrensmedel.
Skulle det med så enkla medel gå att spara upp till 22% så skulle de tillverkare som _inte_ använde denna mirakelmetod gå under.

Jaså, Motaloy var lödtenn. Ja, där ser man.
Nån gång när blyet försvann ur soppan började det säljas blytabletter som skulle "lösas upp" i bensinen (hur nu det skulle gå till?) och ersätta blyet för att minska spikningar och minska slitaget på ventiler, säten och styrningar.
Emellertid var det någon biltidning (Vi Bilägare eller Teknikens Värld tror jag) som testade. Tabletterna låg kvar i tanken under långa tider och körsträckor utan att överhuvudtaget lösas upp i bensinen.

Det sägs att det under 1800-talet i USA såldes olja gjort på ormar som skulle bota alla medicinska problem, fattigdom, svält med mer. Därav benämningen "Snake Oil" för mirakelkurerna.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Klart bilen går bättre när man joniserar (eller var det avjoniserar?) bränslet.
Det vet ju alla.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Argumentet att "om det funkade så skulle alla stora bolag använda medlet" (RVS mfl.) verkar återkomma, och det känns väl hållbart men är ju inte riktigt att betrakta som ett bevis för att medlet inte gör nytta. :)

EDIT:
Förtydligande: Man säger ju i princip att "eftersom ingen använder det kan det inte fungera".

Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Klart bilen går bättre när man joniserar (eller var det avjoniserar?) bränslet.
Det vet ju alla.

Herre jisses, trodde magneten var utdöd efter något repotage i trafikmagasinet (nån gång på 80 talet, eller var det i början av 90?)

Sen hittar man detta efter en snabbsök
http://www.mec.as/default.asp?ItemID=1044&lang=sve

En annan grunka som kan göra portning överflödigt:D
http://www.ridetech.se/Shop/Index.php?ArticleId=ISK-76
Angående denna pryl får någon gärna kommentera som är vass på flöden hur detta ska nu funka.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skitbra uppfinning!
Man ger fullgas, så att insugningsluften sätter fart på turbinen.
Sedan, när man släpper gasen, så funkar den som en turbo!
Har alltid önskat mig en turbo som bromsar när man gasar och överladdar på avslag.
Tänk vad mjukt och fint man kan köra med en sådan.
Med motaloy, flytande motorrenovering, magneter och en sådan snurra plus mjuk körning och lättrullande däck kan jag sänka min bränsleförbruning med över 100% och bli Sveriges största petroleumproducent.
Jag skall bli oljeshejk!

Dr.Bike

Guest
En annan grunka som kan göra portning överflödigt:D
http://www.ridetech.se/Shop/Index.php?ArticleId=ISK-76
Angående denna pryl får någon gärna kommentera som är vass på flöden hur detta ska nu funka.

Fasen...att jag inte tänkt på det!
Nu blir man arbetslös på portningsfronten! :D

Å samma firma har oxå DENNA!
(det västa jag sett i smörja!) Inte en kvalitetsspec så långt ögat når!
Inte ens viskositet (förstorar man bilden anar man att det är en 10w-40), men MASSOR av fagra ord!
Man vet inte ens om det är en mineral eller syntet!!! :rofl
På gränsen till bedrägeri!

Och priset... 295!!! Spänn!!!

Nåt föralla er som tror dyrt = bra!! :D

http://www.ridetech.se/Shop/Application/Article/ArtPreviewPage.php?Id=732

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jaha nu har jag kört lite mera och tycker att väellådan fungerar något smidigare. Undrar vad f..n som händer där inne i motorn.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Förmodligen fungerar medlet trots allt. Läste på nätet att ryska oljeborrare använt medlet länge och behöver ej byta borrskäret så ofta.Snart kanske det är dax att slå till på en burk.

Ja varför inte. Jag har i alla fall inte ännu hört att det på något sätt skulle skada motorn

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ja varför inte. Jag har i alla fall inte ännu hört att det på något sätt skulle skada motorn

Det skadar säkert inte motorn för då hade de fått skadeståndskrav riktade mot sig men det har absolut ingen verkan...

Vill ni betala så fine men jag hade lagt pengarna på riktig service och oljebyten istället...

Argumentet att "om det funkade så skulle alla stora bolag använda medlet" (RVS mfl.) verkar återkomma, och det känns väl hållbart men är ju inte riktigt att betrakta som ett bevis för att medlet inte gör nytta. :)

EDIT:
Förtydligande: Man säger ju i princip att "eftersom ingen använder det kan det inte fungera".

Visst det är inget bevis i sig men man undrar varför de som upptäckt den mest revolutionerande slitageminskaren sen trycksmörjningen på 1800-talet inte satsar på att försöka sälja den i lite mer omfattning än via en halvtaskig hemsida....

Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... Undrar vad f..n som händer där inne i motorn.
Antagkligen samma sak som om du bytt till olja med högre viskositet. Då brukar nämligen osynkade lådor gå mjukare.

Högre viskositet ger också lägre oljeförbrukning och lägre ljudnivå i motorn.
Lät inte den där meningen som nästan klippt ur reklamen för dundermedlen?:D

Ett varningens ord när vi ändå pratar om viskositet och lådor:
Använd INTE olja med högre viskositet till synkade lådor (mestadels bara i bilar) för att få dom att växla mjukare. Synkningen behöver friktionen för att fungera, tro mig, jag har provat.

Angående den här länken:
http://www.mec.as/default.asp?ItemID=1044&lang=sve
Många tester på gång och många lovord. Men inget nyare än år 2004. Sen verkar allt ha dött.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Fasen...att jag inte tänkt på det!
Nu blir man arbetslös på portningsfronten! :D

Å samma firma har oxå DENNA!
(det västa jag sett i smörja!) Inte en kvalitetsspec så långt ögat når!
Inte ens viskositet (förstorar man bilden anar man att det är en 10w-40), men MASSOR av fagra ord!
Man vet inte ens om det är en mineral eller syntet!!! :rofl
På gränsen till bedrägeri!

Och priset... 295!!! Spänn!!!

Nåt föralla er som tror dyrt = bra!! :D

http://www.ridetech.se/Shop/Application/Article/ArtPreviewPage.php?Id=732

För att få extra super duper turbo power så kan man dessutom köpa till Omega tillsats för 247:- för 350g :D :arsele :D :näsblod

Shit jag höll på att glömma beställa "Super Action,...snabbast i stan" Omega rengöringsolja 131:-/350g

Och när man ändå är igång så är det vällika bra och hälla i en Omega packningsskydd 373:-/190g

:huvet :rolleyes:

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Orkade inte kolla packningsskyddet.
Men:
Finns faktiskt preparat som funkar.
Mjukar upp torra o-ringar och gummipackningar, så att de tätar igen.
Har använt till gammal skit.
Funkar.
Dock inte så CP-dyrt som Omega...

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
Skitbra uppfinning!
Man ger fullgas, så att insugningsluften sätter fart på turbinen.
Sedan, när man släpper gasen, så funkar den som en turbo!
Har alltid önskat mig en turbo som bromsar när man gasar och överladdar på avslag.
Tänk vad mjukt och fint man kan köra med en sådan.
Med motaloy, flytande motorrenovering, magneter och en sådan snurra plus mjuk körning och lättrullande däck kan jag sänka min bränsleförbruning med över 100% och bli Sveriges största petroleumproducent.
Jag skall bli oljeshejk!

Fan det roligaste jag läst på länge!!! :D

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha