Ryssland, upprustning

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Menar du att dom är helt inkompetenta på försvarshögskolan?

Nu pratar vi om ett uttalande av en person vid FHS. Det finns mycket duktigt folk där. Tyvärr har de som säger annat än det som har bestämts vara sant den här veckan, från politiskt håll och av media, ofta svårt att göra sig hörda.

Det finns många tomtar i akademia. Jag ser ingen orsak att FHS skulle vara undantaget. Eller, för att förtydliga: Jag visste redan innan, genom faktiska exempel, att så inte är fallet. Nu fick jag det ytterligare bekräftat.

Noterar f ö med intresse att du avstår från att i övrigt besvara mitt inlägg.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
här sitter ni och tjafsar, jag har övat 40timmar i sträck nu... :)

Praeparatus Supervivet
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Det kanske är det som är poängen, hur mycket försvar behöver Sverige? kan Sverige lösa saker på andra sätt? osv.

Vad är "poängen" du pratar om?

Ett försvar kan aldrig anpassas efter något nutida hot, det är totalt omöjligt eftersom man automatiskt ligger med minimum 10 års "fasförskjutning". Upprustningen som inleddes 1939 hade nått sina mål någon gång runt 1948 och då var kriget över sedan länge. Betänk dessutom att detta var en upprustning som skedde mitt under ett brinnande världskrig som mänskligheten inte sett motstycke till varken förr eller senare. Det skulle nog gå aningen trögare idag.

Dessutom är 2007 års försvar en blek skugga till och med av det slaktade försvaret av 1939 års modell.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Nu pratar vi om ett uttalande av en person vid FHS. Det finns mycket duktigt folk där. Tyvärr har de som säger annat än det som har bestämts vara sant den här veckan, från politiskt håll och av media, ofta svårt att göra sig hörda.

Det finns många tomtar i akademia. Jag ser ingen orsak att FHS skulle vara undantaget. Eller, för att förtydliga: Jag visste redan innan, genom faktiska exempel, att så inte är fallet. Nu fick jag det ytterligare bekräftat.

Noterar f ö med intresse att du avstår från att i övrigt besvara mitt inlägg.

Jag tror inte att det är så enkelt att det bara är en person på FHS som gör den bedömningen, på vilket sätt är hon en tomte då?

eh, läste ditt inlägg och ser att du inte ställt någon fråga till mig, vad ska jag svara på?

Vad är "poängen" du pratar om?

Betänk dessutom att detta var en upprustning som skedde mitt under ett brinnande världskrig som mänskligheten inte sett motstycke till varken förr eller senare. Det skulle nog gå aningen trögare idag.

Dessutom är 2007 års försvar en blek skugga till och med av det slaktade försvaret av 1939 års modell.

Som jag sa, poängen är kanske att tänka efter, hur mycket försvar behöver Sverige? kan Sverige lösa saker på andra sätt? osv.

Att det tar tid och kostar pengar att upprusta är väl ganska självklart, ifall man inte ser sig tvingad att behöva delta militärt i ett större krig så saknar det betydelse. Regeringen och FHS verkar ha den uppfattningen att det inte finns något krigshot för Sveriges del de närmaste åren.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Alla är inte rädda för ryssarna.

Kustbevakningens chef Örjan Samuelsson är på väg till posten. De av hans män som är i tjänst är ute till havs.

–Gasledningen ser jag inte som någon stor fara. Det är säkrare att frakta gasen i en ledning på havsbotten än till lands. Och personligen är jag inte ett dugg rädd för ryssen, säger Örjan Samuelsson.

Matti Wainsoo sitter länge tyst. Men det håller inte hela vägen.

–Det finns ingenting positivt i det. Vi har inte någon nytta av den. Bygg ledningen på land istället, säger han.

–Fan, vad du är negativ. Vi ska vara kompis med dem istället.

–Med ryssarna?

–Ja, det kan vi väl vara. De har resurser de. Vi har ingenting. Det enda vi har är kärnkraften och den ska vi lägga ner. Det är kul att det händer någonting, säger Kjell Ahlqvist.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_650417.svd

Mina svenska vänner har rätt att ha en egen åsikt. Vi hoppas kunna vinna över dem på vår sida med utförliga svar på var och en av deras relevanta frågor. Det säger Gerhard Schröder, styrelseordförande i Nord Stream, om det svenska motståndet mot gasledningen i Östersjön.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_650533.svd


Framtidens Ryssland – vän eller fiende?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_650445.svd
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
snällare regler inom försvaret.

Försvarsminister Sten Tolgfors (m) vill införa frivillig militärtjänst. Före nästa val 2010 ska pliktlagen ändras så att ingen sätts i fängelse på grund av vapenvägran, uppger Ekot.

Men frivilligheten ska bara gälla i fredstid.

Om Sverige hamnar i ett krig gäller den allmänna värnplikten.

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70672646___,00.html
 
Last edited:

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
Regeringen och FHS verkar ha den uppfattningen att det inte finns något krigshot för Sveriges del de närmaste åren.
Och det är då den absoluta sanningen menar du? Du måste vara varje regerings våta dröm; en person försedd med ögonbindel som varken tänker eller ifrågasätter.

Och alla dessa förbannade artiklar? Den sista är ju HELT ovidkommande! :va

De senaste rapporterna om valfusk, Putin och hans gelikars längtan efter att återigen bli sedda som en stormakt tillsammans med folkets (outtalade och uttalade) längtan efter en ny kommuniststat är knappast något som andas fred och ro i framtiden.

du har inte följt med nyheterna den senaste tiden va :)
Du är sannerligen en expert på att följa nyheterna, men du kanske ska börja tänka på att man måste tolka och förstå nyheterna för att få ut något av värde.
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag tänker inte ge mig in i debatten, men för alla som är intresserade kan jag varmt rekomendera boken "Operation Garbo" av Harry Winter. Den är väl inte dagsaktuell kanske men väldigt läsvärd, om en framtida rysk invasion av Sverige. Vill minnas att han förutspådde ubåtskränkningarna innan de hände i den boken.
 

Dr.Bike

Guest
Politikerna kör kniven i ryggen på försvaret. Eller hur? De är i själva verket fosterlandsförsvarare.

Generalmajoren som skrev artikeln jag länkade till menar iofs något helt annat. Men vad fan vet han...

Du är dig lik.
Lyssnar som det behagar.
Men såklart generalmajoren vet bättre.
Han har ju högre grad.
Alltså måste han ju ha rätt.
Auktoritetstroende är helrätt.
Ingen ens på hans egen nivå säger säkert emot honom...eller vad tror du?
Bara för att du hittade ETT uttalande från toppnivå betyder inte detta att du läst sanningen.

Eller..så har du gjort det. Vem vet.
Men om jag då påstår att jag är kompis med ÖB, har jag vetorätt över dig då?
Men din debatteknik att alltid förringa det andra säger istället för att framhålla det du själv säger är botten.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Och det är då den absoluta sanningen menar du? Du måste vara varje regerings våta dröm; en person försedd med ögonbindel som varken tänker eller ifrågasätter.

nej men helt taget ur luften tror jag inte det är, du menar alltså att regeringen i det här fallet bäddar för en rysk invasion?

Och alla dessa förbannade artiklar? Den sista är ju HELT ovidkommande! :va

De håller sig inom ämnet, någon annan eller du nämnde gasledningen, någon talade om upprustning av svenska försvaret så den sista var en liten parantes.

folkets (outtalade och uttalade) längtan efter en ny kommuniststat är knappast något som andas fred och ro i framtiden.

det låter lite märkligt, de som tänker överklaga valresultatet är just kommunistpartiet

"Den enda oppositionen blir Kommunistpartiet, som i domstol ska kräva att valet görs om på grund av valfusk."

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=989324&lid=puff_989708&lpos=extra_0

Du är sannerligen en expert på att följa nyheterna, men du kanske ska börja tänka på att man måste tolka och förstå nyheterna för att få ut något av värde.

Det är det jag tycker mig göra, att vi kommer fram till olika slutsatser eller syn är inte konstigt.

Vill minnas att han förutspådde ubåtskränkningarna innan de hände i den boken.

Vilka man underkänt en del av på senare tid.

"Försvarets experter står inte längre bakom den bandupptagning som gjordes i Hårsfjärden 1982. Därmed faller det starkaste beviset om ryska ubåtar på svenskt vatten.
Det var i oktober som vår reporter Lars Borgnäs bland annat granskade bevisvärdet på bandupptagningen. Men först nu träder experterna fram och kritiserar bevisningen."

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=75455&a=975927&lid=puff_986424&lpos=extra_0
 
Last edited:

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
nej men helt taget ur luften tror jag inte det är, du menar alltså att regeringen i det här fallet bäddar för en rysk invasion?

De håller sig inom ämnet, någon annan eller du nämnde gasledningen, någon talade om upprustning av svenska försvaret så den sista var en liten parantes.

det låter lite märkligt, de som tänker överklaga valresultatet är just kommunistpartiet

"Den enda oppositionen blir Kommunistpartiet, som i domstol ska kräva att valet görs om på grund av valfusk."

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=989324&lid=puff_989708&lpos=extra_0

Det är det jag tycker mig göra, att vi kommer fram till olika slutsatser eller syn är inte konstigt.
Det är en diskussion, inte kommentars-vm, så försök att svara med sakliga och väl sammansatta meningar istället för att dissikera stycken hit och dit.

Nej, jag menar inte att regeringen bäddar för en rysk invasion. Det var faktiskt inte ens i närheten av vad jag försökte få fram. Det var snarare ett försök att få Dig att börja tänka lite kritiskt och förstå att statstjänstemän inte sitter på några absolut sanningar, det är människor av kött och blod som kan häva ur sig lite av varje beroende på omständigheterna.

Skillnaden mellan när jag eller någon annan glider ifrån ämnet med en liten parantes är att vi framför en åsikt eller kommentar i samband med det, du klistrar bara in en artikel utan någon som helst reflektion till ämnet. Vill du förklara varför det låter märkligt, eller läste du helt enkelt inte vad jag skrev? Din länk är återigen, meningslös och saknar relevans eller diskussionsvärde. Fan vad trött jag börjar bli. Förlåt.

Du kommer inte fram till slutsatser, du slabbar fram lite text som antingen är direkt från en artikel eller omarbetad från en artikel. Det är inte något jag skulle klassa som egna tolkningar eller förståelse för nyheten i sig.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Det är en diskussion, inte kommentars-vm, så försök att svara med sakliga och väl sammansatta meningar istället för att dissikera stycken hit och dit.

Kommentarerna var inte direkt till för att diskutera, bara en inflik, själv har jag nästan helt missat den där gasledningen, så tyckte det var bra att det fanns en artikel om det.

Vill du förklara varför det låter märkligt, eller läste du helt enkelt inte vad jag skrev?

Jo jag läste vad du skrev, varför låter det märkligt?, jo därför att det inte verkar som att ryska folket strävar att bli en kommunist stat, ifall man ex. sett dokumentären om Putin och Ryssland, sett hur det ser ut i Moskva nuförtiden osv., det verkar inte rimligt helt enkelt.

Du kommer inte fram till slutsatser, du slabbar fram lite text som antingen är direkt från en artikel eller omarbetad från en artikel. Det är inte något jag skulle klassa som egna tolkningar eller förståelse för nyheten i sig.

Ok, jag kanske är lite otydlig, kort, det jag tycker är bra är att Sverige inte är en krigshungrande stat eller tänker på att ta till vapen vid första möjliga tillfälle, utifrån det tycker jag att det finns en logik i den uppfattning som verkar finnas hos regeringen, FHS mfl. med de beslut som tas osv.

Din länk är återigen, meningslös och saknar relevans eller diskussionsvärde. Fan vad trött jag börjar bli. Förlåt.

Själv tycker jag det är kanon när det dyker upp länkar saker som berör ämnet när någon nämner olika saker som man inte direkt känner till eller inte vet mycket om, även om man inte behöver diskutera just innehållet i dessa.
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Vilka man underkänt en del av på senare tid.

"Försvarets experter står inte längre bakom den bandupptagning som gjordes i Hårsfjärden 1982. Därmed faller det starkaste beviset om ryska ubåtar på svenskt vatten.Det var i oktober som vår reporter Lars Borgnäs bland annat granskade bevisvärdet på bandupptagningen. Men först nu träder experterna fram och kritiserar bevisningen."

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=75455&a=975927&lid=puff_986424&lpos=extra_0

Ryska ubåtar på svenskt vatten? Hade vi inte en på land till och med? :D
Att ryssarna varit här och kikat är det väl inte många som tvivlar på va?

Sveriges försvar är inte (eller var inte) så dåligt som folk tror/påstår. När man diskuterar försvar av ett land så kan man inte bara jämföra teoretiska siffror på papper. Det finns 2st väldigt bra exempel på det historiskt sett: Vietnam och Afghanistan. På pappret borde de två länderna gått ner fortare än polsk glädjeflicka, men som vi vet så hade ju både USA och Sovjet en hel del bekymmer i sina respektive helveten.

Kikar man på Sveriges försvar och hur en eventuell invasion skulle ha gått till så är inte situationen värst olik USA vs. Vietnam.
Rent diplomatiskt sett så hade nog inte NATO tyckt att det varit nån höjdare att få Sovjet så tätt inpå knutarna mot Norge. Norges kuster är ju inte helt värdelösa strategiskt sett. Om Sovjet dessutom hade kontrollerat Sveriges kuster mot Östersjön så hade det ju oxå inneburit ett högre hot mot Europeiska NATO länder.

Om vi förutsätter att Sovjet anfallit Sverige med konventionella vapen snarare än kärnvapen så vet vi ju ganska väl hur en sådan invasion skulle ha gått till. Först och främst så hade vi fått ganska bra förvarningar om truppmobiliseringar eftersom sådana mobiliseringar sällan sker obemärkt, och det räcker knappast att skicka in 1000 soldater för att ta ett land.
Vi vet att man först skulle ha försökt slå ut infrastrukturen, lönnmördat viktiga nyckelpersoner, slå ut vatten, el, radio och TV.
Sedan skulle man troligen släppa ner fallskärmsjägare tillsammans med en del understöd via luften, troligen nära norska gränsen.

Antagligen skulle man inte bry sig om att försöka ta landvägen in genom Sverige eftersom det skulle innebära att man måste gå via Finland och ner efter kusten genom Norrland, och där pga hur naturen ser ut så har man i princip bara kustvägen att röra sig på. Den vägen skulle vi ha sprängt och minerat fullständigt sönder och samman. Ryska ingenjörstrupper skulle få jobba i åratal för att få ordning på den vägen.
Nästa alternativ är då att ta sig över Östersjön via båt och flyg. Vårat kustartilleri hade kanske inte kunnat hålla stånd så länge så låt oss anta att man lyckades ta sig i hamn. Nästa problem för ryssen blir att jobba sig inåt land med bepansrade fordon.
Då ska vi se, först har vi en hel del hyfsat stora slätter omgivna av hyfsat tät skog. Svenskt markförsvar skulle troligen vara ganska splittrat, men å andra sidan är det vad vi är utbildade för: Gerillakrigföring.
En stridsvagn är ju optimal på öppna fält men å andra sidan så är den oxå ganska sårbar, speciellt när det ligger robotförband i varenda dike och i varenda skogsdunge. Vi skulle inte vinna men vi skulle garanterat hejda upp anfallet ganska bra. Sen kommer Kilsbergen och miltals med skog. Nog för att en stridsvagn kan välta ett träd men det finns inte en chans för dom att ta sig fram i den terrängen vi kan erbjuda här.

Tanken har ju naturligtvis aldrig varit att vi skulle vinna någon invasion, utan snarare att fördröja och försvåra tills vi fått hjälp utifrån, och det tror jag vi hade lyckats ganska bra med.

Sverige har historiskt sett legat jävligt bra till när det gäller vapensystem, artilleri och materiell när det gäller försvarsstrid på egen mark. Tyvärr så slarvade tidigare regeringar bort det genom att förbjuda export av krigsmaterial och samtidigt dra ner på försvaret. Företag som Bofors och Hägglunds finns väl knappt ens kvar idag?
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Ryska ubåtar på svenskt vatten? Hade vi inte en på land till och med? :D
Att ryssarna varit här och kikat är det väl inte många som tvivlar på va?

Den är ganska klockren, man undrar hur det gick till, lite för mycket vodka i styrhytten?:va :D

Tyvärr så slarvade tidigare regeringar bort det genom att förbjuda export av krigsmaterial och samtidigt dra ner på försvaret. Företag som Bofors och Hägglunds finns väl knappt ens kvar idag?

Jag tycker inte det är så illa att staten minskat vapen/krigs intressen.
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Den är ganska klockren, man undrar hur det gick till, lite för mycket vodka i styrhytten?:va :D

Måste ju ha varit sjukt pinsamt för dom :D

Jag tycker inte det är så illa att staten minskat vapen/krigs intressen.

Beror ju lite på hur man ser det.
Det är klart att det vore fint om det var så enkelt som att "inga vapen = inget krig". Desvärre funkar det ju inte så. Och problemet nu är ju att tidigare skulle vi ju iaf haft en chans att försvara oss, men nu är det ju helt kört om det skulle hända nåt. Och saker händer, jag lovar. Fråga polackerna 1939, eller danskarna, eller norrmännen, eller för all del fråga Kuwaiterna och Jugoslaverna.

En liten sann historia som jag tycker är viktig i sammanhanget, och som får en att tänka om är denna:
För ett antal år sedan så sålde Bofors fartygskanoner till Bangladesh. Bangladesh var, och är, ett av världens fattigaste länder. Naturligtvis så tyckte många, speciellt fredsaktivister, att det var fasansfullt att Sverige sålde vapen till ett så fattigt land. Istället skulle man ge dom biståndspengar.
Nu är det så att Bangladesh ligger i Gangesdeltat och i princip den enda tillgång det landet har är fiske, vilket det finns ganska gott om just i deltat.
Nu var problemet att Indierna systematiskt gav sig in på Bangladesh territorie och fiskade upp fisken och där satt Bangladesh och kunde inte göra ett skit för att försvara sig.
Nu kan man ju undra då, är det bättre att Svenskarna skickar biståndspengar och mat till Bangladesh, eller är det bättre att vi hjälper dom med utrustning så att de kan försvara sina gränser, fiska sin egen fisk och på så sätt bygga upp en egen industri, ekonomi och komma igång med självförsörjning?
Kan ju vara värt att fundera på.
 

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
Företag som Bofors och Hägglunds finns väl knappt ens kvar idag?
Hägglunds och Bofors tillhör numera BAE Systems som är världens tredje största försvarsïndustri. Hägglunds producerar sådana enorma mängder att de industrier som förser Hägglunds med maskiner inte hinner med.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Hägglunds och Bofors tillhör numera BAE Systems som är världens tredje största försvarsïndustri. Hägglunds producerar sådana enorma mängder att de industrier som förser Hägglunds med maskiner inte hinner med.

Stämmer väl inte riktigt va? Bofors blev ju styckat, mig veterligen, och delar gick till Saab, en del till nåt amerikanskt bolag och en del åt nåt norskt.
I vilket fall så finns det ju noll kapacitet kvar jämfört för 15 år sedan.
Hägglunds vet jag inget om, pysslar de med militärt fortfarande då eller är det bara civilt nu för tiden?


Ps. På tal om Hägglunds gamla fina bandvagnar så hade vi en bonde som kom fram och frågade om han kunde få tjöpa en bandvagn, när jag gjorde lumpen.
Det roligaste var att han prompt bara ville ha framvagnen :D Undrar hur han hade tänkt styra :)
 

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
Stämmer väl inte riktigt va? Bofors blev ju styckat, mig veterligen, och delar gick till Saab, en del till nåt amerikanskt bolag och en del åt nåt norskt.
I vilket fall så finns det ju noll kapacitet kvar jämfört för 15 år sedan.
Hägglunds vet jag inget om, pysslar de med militärt fortfarande då eller är det bara civilt nu för tiden?
Den affären du pratar om skedde tidigare (gamling :hihi), då köptes Bofors upp av bl a Saab som i sin tur köptes upp av United Defence. UD köptes 2005 av BAE Systems som då fick Bofors och Saab Military Aircraft (Gripen) samtidigt som man slantade upp för Alvis-koncernen som då förvaltade Hägglunds.

BAE Systems Bofors, BAE Systems Hägglunds och Saab Military Aircraft ingår numera i BAE-koncernen.

Hägglunds tillverkar idag bl a Stridsfordon 90.

Storyn om Saab är ju ett satans trollhassel, men det där ska nog vara på ett ungefär rätt iaf.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Vilka man underkänt en del av på senare tid.

"Försvarets experter står inte längre bakom den bandupptagning som gjordes i Hårsfjärden 1982. Därmed faller det starkaste beviset om ryska ubåtar på svenskt vatten.
Det var i oktober som vår reporter Lars Borgnäs bland annat granskade bevisvärdet på bandupptagningen. Men först nu träder experterna fram och kritiserar bevisningen."

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=75455&a=975927&lid=puff_986424&lpos=extra_0


Är inte det starkaste beviset om ubåtar på svenskt vatten U-137? Den är lite svår att snacka bort. Folk som försöker förneka ubåtskränkningar tillhör samma skara som pratar om att månlandningen eller fotbolls-VM 1958 inte ägde rum.

Vad gäller ett sovjetiskt anfall över Östersjön så tyder det mesta på att det skulle vara ett företag med mycekt små chanser att lyckas. Det skulle kräva en ganska omfattande förbekämpning av det svenska attackflyget och flottan. En uppgift som skulle kräva väldigt mycket resurser och vara väldigt kostsamt för framförallt det sovjetiska flygvapnet som hade varit i rejält underläge över svenskt luftrum, det är först med SU-27 som man skulle haft ett plan med tillräcklig räckvidd och förmåga att fungera effektivt i en air superiority roll.

Men visst, historien är full av halsbrytande operationer som med hjälp av list och överraskningsmoment lyckats, se tex på Operation Weserubung eller Overlord. En förberedd och någorlunda intakt försvarsmakt med mer än 50% av ytattacken, attackflyget och ubåtsvapnet kvar hade dock tillfogat det ryska tonnaget enorma förluster i överskeppningsfasen.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top