Ryssland, upprustning

TRON

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Ort
bor:
Hoj
Lightbike
Gäller inte det bara nerfallna flygare??? Fallskärmssoldater är ju ett direkt hot. Vad vet jag, var under ytan och utan pikadoll... Chansen att ens se en fallskärmssoldat där är inte så stor, och om det skulle hända kan jag allafall inte skjuta.

Jodå man får skjuta på en luftlandsättning men inte på någon som räddar sig i fallskärm.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Hood må ha varit den flottans stolthet, men om jag inte minns galet var hon en kvarleva från det första värdskriget, och hade i praktiken inte en sportmössa mot varken Bismarck eller Tirpitz. När ett par timmars skjutande "bara" ledde till att tyskarna själva sänkte sitt fartyg undrar jag om Hood ens hade lyckats med mer än att skada färgen ens om hon rammat Bismarck...

Att Bismarcks roder skadades av en torped som släppts från en gammal Swordfish-dubbeldäckare som kom tillräckligt nära fartyget för att släppa torpeden enbart för att det flög så långsamt att tyskarna sköt framför det är en annan historia...

I vilket fall som helst, att det går bygga fartyg som tål att pucklas på på det sättet ens i fem minuter, än mindre flera timmar, det är ganska fantastiskt!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
I en blogg skrev en CUF:are något så skrämmande oinitierat att jag verkligen hade önskat att det var ett nytt lågvattenmärke i försvarsdebatten. Diskussionen som följde är rätt intressant och innehåller mycket av det som finns att säga. Länk nedan.

http://joelfalk.blogg.se/1184840447_pellns_i_omodernt_tnk.html
En blogg? Varför länkar du till en intill döden enfaldig blogg? Nä fan, ft, det duger inte. Saliga försvarsfrämjandet existerar tyvärr inte längre och deras hemsida funkar bara periodvis. Synd, för där kunde man läsa en del insiktsfulla saker. Som t ex att JAS, det är det bara skit med. Dyrt och omodernt, ingen mening me'att. Piloterna och flygvapenofficerarna är vår tids kavallerister. De tycker så mycket om sina hä... flygplan, menar jag, sina fina uniformer, sitt schangdobla vapenslag och sina ädla traditioner. De är vår tids kavallerister. Luftens riddare! Precis som kavalleriet kunde leva i nästan 100 år på att Napoleons kyrrasiärer sprängde de österikiska linjerna vid Marengo lever det svenska jaktflyget på traditionen från 1940 - oförmögna att inse att de är har ungefär lika mycket att komma med som en Suzuki GS400E i ett R1000-lopp på Anderstorp. Sen kvittar det egentligen om ryssarna rustar upp eller rustar ner, JAS är lika meningslöst i bägge fallen. Fast luftens riddares fixering vid sina hästar och deras förmåga att, i samverkan med det linköpingska militärindustriella komplexet, förbruka de till buds stående medlen så till den milda grad att när de har snott åt sig så att de har nog för att kunna utöva sitt paradrytteri så finns inte nog kvar så att det räcker till ett anständigt värn för riket. Tack för det! Skrota JAS. Spräng Linköping i luften, tutta på! Hell yeah :yoparty

http://www.forsvarsframjandet.org/FMF-98-2/luftforsvaret.htm
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Av dessa tycker jag framförallt Warspite förtjänar att nämnas, "The Old Lady" som deltog i 25 sjöslag och två världskrig, hon fick in en träff på den italienska Guilo Cesare på ett avstånd överstigande 26000 yards. Det berättas om att hon när hon log för ankar för skrotning bröt sig loss från ankarkättingen och flöt omkring för egen maskin i bukten. Ett bevis på att Nelsonandan inte bara genomsyrar männen i fartygen.

För den intresserade rekommenderas Robert K Massies Dreadnought och Castles of Steel som avhandlar slagskeppens tidiga historia och glansdagar.

Var inte Warspite en Dreadnought?

En blogg? Varför länkar du till en intill döden enfaldig blogg? Nä fan, ft, det duger inte. Saliga försvarsfrämjandet existerar tyvärr inte längre och deras hemsida funkar bara periodvis. Synd, för där kunde man läsa en del insiktsfulla saker. Som t ex att JAS, det är det bara skit med. Dyrt och omodernt, ingen mening me'att. Piloterna och flygvapenofficerarna är vår tids kavallerister. De tycker så mycket om sina hä... flygplan, menar jag, sina fina uniformer, sitt schangdobla vapenslag och sina ädla traditioner. De är vår tids kavallerister. Luftens riddare! Precis som kavalleriet kunde leva i nästan 100 år på att Napoleons kyrrasiärer sprängde de österikiska linjerna vid Marengo lever det svenska jaktflyget på traditionen från 1940 - oförmögna att inse att de är har ungefär lika mycket att komma med som en Suzuki GS400E i ett R1000-lopp på Anderstorp. Sen kvittar det egentligen om ryssarna rustar upp eller rustar ner, JAS är lika meningslöst i bägge fallen. Fast luftens riddares fixering vid sina hästar och deras förmåga att, i samverkan med det linköpingska militärindustriella komplexet, förbruka de till buds stående medlen så till den milda grad att när de har snott åt sig så att de har nog för att kunna utöva sitt paradrytteri så finns inte nog kvar så att det räcker till ett anständigt värn för riket. Tack för det! Skrota JAS. Spräng Linköping i luften, tutta på! Hell yeah :yoparty


...hm. finns nog MANGEN som skriver under paa detta... :tummenupp
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Hood må ha varit den flottans stolthet, men om jag inte minns galet var hon en kvarleva från det första värdskriget, och hade i praktiken inte en sportmössa mot varken Bismarck eller Tirpitz. När ett par timmars skjutande "bara" ledde till att tyskarna själva sänkte sitt fartyg undrar jag om Hood ens hade lyckats med mer än att skada färgen ens om hon rammat Bismarck...


Fel, Hood var av en nyare generation än "kvarlevorna" från första världskriget, (som tex Queen Elizabeth-klassen av "Super dreadnoughts" där Warspite ingick), titta på hennes konstruktion, fart och bestyckning snarare än året hon byggdes. Hon var en dödligt farlig motståndare både till Bismarck och Tirpitz, de var högst likvärdiga i både fart och bestyckning emedan tyskarna var bättre skyddade, 38 cm artilleri gör mer än repar lacken på tyskt pansar...:)

Tyskarna hade knappast haft den respekten de hade för henne om hon varit ofarlig.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Hood må ha varit den flottans stolthet, men om jag inte minns galet var hon en kvarleva från det första värdskriget, och hade i praktiken inte en sportmössa mot varken Bismarck eller Tirpitz. När ett par timmars skjutande "bara" ledde till att tyskarna själva sänkte sitt fartyg undrar jag om Hood ens hade lyckats med mer än att skada färgen ens om hon rammat Bismarck...

Att Bismarcks roder skadades av en torped som släppts från en gammal Swordfish-dubbeldäckare som kom tillräckligt nära fartyget för att släppa torpeden enbart för att det flög så långsamt att tyskarna sköt framför det är en annan historia...

I vilket fall som helst, att det går bygga fartyg som tål att pucklas på på det sättet ens i fem minuter, än mindre flera timmar, det är ganska fantastiskt!

Bismarck träffades av 3 torpeder (har ja för mig det var) i den flygräden men pga dess grundliga skydd så gjorde ingen nån egentlig skada, förutom den förödande lilla skadan på rodret. Efter slaget i danmarksundet där PoW fått in några träffar på Bismarck som gjorde att fartyget läckte olja, vilket var de spår torpedflygplanen sen följde och att Bismarck därefter drabbades av sitt öde.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
All fokus riktas vanligtvis mot de episka slagskeppsduellerna och hangarfartygen men de mindre fartygen är inte att förglömma. Då tänker jag i första hand på den i Sverige ganska modest namngivna fartygstypen Jagare, som på engelska heter Destroyer och på tyska Zerstörer.

I Royal Navys stenhårda skola for sjöofficerare var posten som jagarchef det stora elddopet. En officerslön var väldigt låg för allt utom sjökommenderingar vilket gjorde att dessa var mycket hett eftertraktade och den högre ledningen sållade skoningslöst bort alla de som inte visade handlingskraft och aggressivitet enligt Lord Nelsons devis "Slå först, slå hårt, fortsätt att slå". Ingen kunde nå de högre graderna och kommenderingarna i flottan utan att ha visat sin duglighet ombord på en jagare, ett mindre fartyg som fanns i stora kvantiteter och som enkelt kunde offras med en handvändning och en efterföljande axelryckning, något jagarcheferna var mycket väl medvetna om.

Det är detta som ligger bakom många heroiska händelser som utspelade sig under tidiga WW2, bland annat HMS Glowworms sista strid.

Den lilla ensamma brittiska jagaren mötte den tyska tunga kryssaren Admiral Hipper och hennes jagareskort. Hopplöst underlägsen beslutade sig ändå fartygschefen Roope att anfalla. I skydd av rök och under våldsam tysk beskjutning avfyrade hon samtliga sina torpeder och salva efter salva från sina kanoner mot tyskarna. När torpederna missat kom den smått legendariska ordern från fartygets chef. -"Standby to ram", legenden förtäljer att den sönderskjutna och brinnande Glowworm hade fått en träff som kortslutit elsystemet och fått mistlurarna att vråla ett blodisande ljud samtidigt som hon kom farande ut ur röken för att ramma den tyska bjässen. Admiral Hipper rammades och en stor reva drogs upp i sidan, Glowworm fick därefter ytterligare träffar från mycket nära håll, vilket det enda fungerande pjästornet heroiskt besvarade medan fartyget började sjunka. Bara några minuter senare sjönk jagaren till botten med sin chef och större delen av besättningen. Admiral Hippers chef var så imponerad av det hjältemod britterna visat att han återgav händelsen för Röda Korset varefter HMS Glowworms chef Roope postumt tilldelades Victoriakorset, den högsta utmärkelsen en brittisk soldat kan få.

En annan liknande händelse är när det skadade och bogserade brittiska hangarfartyget HMS Glorious hanns upp av de tyska slagkryssarna Scharnhorst och Gneisenau. Glorious eskort var svag och bestod av två jagare från 1920-talet, HMS Ardent och HMS Acasta. Dessa tvekade dock inte en sekund, trots att det var uppenbart självmord, utan flög som ilskna bandhundar till angrepp mot de tyska jättefartygen. HMS Ardent träffades ganska snabbt och sjönk till botten med man och allt medan Acasta lyckades genomföra flera torpedanfall mot tyskarna som under tiden hamrade sönder Glorious med sitt svåra artilleri. Scharnhorst fick en torpedträff och flera träffar från jagarkanonerna innan även Acasta brinnande sjönk till botten efter nära två timmars strid som hon vägrade att dra sig ur trots de hopplösa oddsen. Scharnhorst och Gneisenau halade omedelbart flaggorna till halv stång och hedrade sina motståndare med besättningen på givakt på däck. Efter denna strid togs bägge de tyska slagfartygen ur strid för reperationer vilket möjliggjorde att allierade trupper säkert kunde föras bort från det ockuperade Norge. Ardent och Acasta hade genom sina till synes meningslösa offer räddat tusentals kamrater undan döden.

I tider när USA får all cred för att ha kastat tyskarna tillbaka till Berlin är det värt att påminna om britternas järnhårda kamp för överlevnad under 1940.

Med såna försvarare blir en nation aldrig besegrad.
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Den ryska senaten har enhälligt beslutat att lägga avtalet om konventionella styrkor i Europa (CFE) på is. Nato beklagar beslutet.

CFE-avtalet reglerar utplaceringen av styrkor och militär utrustning.

Det undertecknades den 19 november 1990 mellan Nato och Warszawapakten – de två stora militärblocken som stod mot varandra under kalla kriget.
TT

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70649791_852__,00.html

Javisst. Sen säger våra politiker att det är helt sjysst att avveckla vårt försvar till långt under minimum eftersom det inte finns nåt hot mot oss inom överskådlig tid....
Bara att hoppas på att man blir överkörd av en buss innan ryssarna invaderar Baltikum och passar på att ta oss när dom ändå är i farten.
 

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
:rofl

säg inte att du är såndär "ryssen kommer" som det fanns gott om förr om åren:näsblod
Har du redan glömt bort att du slutade svara på vår förra diskussion i tråden? :hihi

Om man påstår att Sverige inte påverkas av "internationella spänningar" är man helt enkelt inte med i matchen. Som litet men framgångsrikt land är vi snarare ett av de länder som påverkas mest av världspolitiken både direkt och indirekt.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Har du redan glömt bort att du slutade svara på vår förra diskussion i tråden? :hihi

eh, jag brukar inte sluta svara så det måste vara något jag missat:confused:

Om man påstår att Sverige inte påverkas av "internationella spänningar" är man helt enkelt inte med i matchen. Som litet men framgångsrikt land är vi snarare ett av de länder som påverkas mest av världspolitiken både direkt och indirekt.

lyckligtvis kommer Sverige inte stå i centrum när det smäller, att vi påverkas på ett eller annat vis är väl inte konstigt, dock inte militärt, lyckligtvis.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
lyckligtvis kommer Sverige inte stå i centrum när det smäller, att vi påverkas på ett eller annat vis är väl inte konstigt, dock inte militärt, lyckligtvis.

eeeh? med smäller menar du nästa storskaliga krig i europa eller?

och då kommer sverige inte att påverkas militärt alltså?

eller..??
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top