Ryssland, upprustning

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Om man inte smilar när man ser det här så vetefan: :D

USS%20Iowa-bow%20aerial%20view%20firing%203%2016-inch%20guns.jpg


Mer onödig info - kanontornen på Missouri sitter inte fast i skrovet och skulle således falla ut om fartyget kantrade. I underhållet så ingår det att "jacka upp" tornen några mm och smörja "lagerbanorna".
Samma gällde Bismarck. När hon sjönk så ramlade kanontornen ur fartyget.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bismarck_(slagskepp)
 
Last edited:

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Ort
Vendelsö
Hoj
CBR1000RR Repsol
Samma gällde Bismarck. När hon sjönk så ramlade kanontornen ur fartyget.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bismarck_(slagskepp)

"Hon sänktes efter en ca två timmar lång eldstrid med såväl tung artillerield men framför allt torpedbeskjutning på kort avstånd från kryssaren Dorsetshire. På order av fartygschefen Kapitän zur See Ernst Lindemann sprängdes Bismarck av den egna besättningen."

2 timmar :yoparty Har gått en dokumentär om Bismarck och den är mycket sevärd.

Här har ni en rätt kass video på en torpedbeskjutning. JÄVLAR är nog rätt ord att yttra när man blir träffad :D

[YOUTUBE-ID]cwWzFSePevw[/YOUTUBE-ID]
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
I helgen fläckades mitt innan neutrala intryck av ryssar! Först blir jag med vänner hotade av två ryska medelålders män innen på ett mc donalds i sthlm. Vi satt och åt våra meal när de två kom fram apraka och började klänga på en tjej i vårt gäng. Bad dom att dra varpå deras patriotiska sida tog vid och de förklarade att det var stora grejer på gång i mother russia, och att svenskjävlarna skulle dö bla bla bla. =)

Sen idag var vi på cosmonova och satt bakom ett par (som jag tog för ryssar) och tvingades höra dem skratta bort hela föreställningen. Dom måste ha varit minst 40år och verkade vara helt nyktra. Ändå satt de och skrattade och kastade godis på oss efter att en av oss frågade om de kunde hålla käften...

Nu tar vi dom!!?
 

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
I helgen fläckades mitt innan neutrala intryck av ryssar! Först blir jag med vänner hotade av två ryska medelålders män innen på ett mc donalds i sthlm. Vi satt och åt våra meal när de två kom fram apraka och började klänga på en tjej i vårt gäng. Bad dom att dra varpå deras patriotiska sida tog vid och de förklarade att det var stora grejer på gång i mother russia, och att svenskjävlarna skulle dö bla bla bla. =)

Sen idag var vi på cosmonova och satt bakom ett par (som jag tog för ryssar) och tvingades höra dem skratta bort hela föreställningen. Dom måste ha varit minst 40år och verkade vara helt nyktra. Ändå satt de och skrattade och kastade godis på oss efter att en av oss frågade om de kunde hålla käften...

Nu tar vi dom!!?
Det är då man tar fram sina ryskakunskaper och ställer asen :tummenupp

Jösses vad ni kan en massa, om utländska fartyg :näsblod , vart lär man sig allt det där, inte i lumpen sådär rakt av skulle jag gissa.
History Channel!
 
Last edited:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Ge mig mer! Pansarskeppsporr klår Jenna Jameson any dag :drool

Har en gammal VHS någonstans i källaren "The kings of battleships" motsv, fifan va ballt när dom krigar.
Först brassar de granater på varandra i en timme utan att träffa.
Sedan när det väl smäller så sprängs hela båten till flis o muttrar och en av tusen överlever. :yoparty
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
2 timmar :yoparty Har gått en dokumentär om Bismarck och den är mycket sevärd.

Här har ni en rätt kass video på en torpedbeskjutning. JÄVLAR är nog rätt ord att yttra när man blir träffad :D

De värsta jag hört är nog just Bismarck, när hon 1941 sänkte den gamla brittiska kryssaren Hood med ett par välriktade skott rätt i ammuntionsförrådet. Hood small bokstavligen i luften och sjönk åp några minuter med enbart 3 man ur en besättning på dryga 1400 som överlevde.

Edit:
En liten bild oxå :)
 

Bifogat

  • battleship-gun-blast-radius.jpg
    battleship-gun-blast-radius.jpg
    141.4 KB · Visningar: 79
Last edited:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Eh, är det ett spel eller på riktigt :confused:

På riktigt såklart, värt att komma ihåg.

Jag är definitivt anti mer "försvar", iaf det "försvar" som sker över runt hela jordklotet för "demokrati"/"mänskliga rättigheter"/MFV i Irak/byte av statschefer/billiga oljepriser etc.
Känns som man luckrat upp de gamla FN-överenskommelserna om att inte starta anfallskrig. Men det har diskuterats några gånger och just denna gången så orkade jag inte.

Det enda försvaret jag gillar är det som sker för att skydda det egna territoriet för regelrätta anfall.
Men, det hindrar inte att jag är fascinerad av krig så det blir lite bakvänt :)
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Jag har en "mötte Lassie" variant om det omtalade pansaret från Tirpitz. I Tromsö, där hon blev sänkt, använder de idag delar av hennes pansar vid t.ex. vägbyggen som provosoriska broar att köra/gå på. Så jag är en liten, liten del av den krigshistorien!
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Jag har en "mötte Lassie" variant om det omtalade pansaret från Tirpitz. I Tromsö, där hon blev sänkt, använder de idag delar av hennes pansar vid t.ex. vägbyggen som provosoriska broar att köra/gå på. Så jag är en liten, liten del av den krigshistorien!

Hur då? :D
 

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
De värsta jag hört är nog just Bismarck, när hon 1941 sänkte den gamla brittiska kryssaren Hood med ett par välriktade skott rätt i ammuntionsförrådet. Hood small bokstavligen i luften och sjönk åp några minuter med enbart 3 man ur en besättning på dryga 1400 som överlevde.

Edit:
En liten bild oxå :)
Och sedan snurrade runt runt då hon förlorat styrförmågan efter en torpedträff(?), ingenjörsmiss eller otur? De välriktade skotten föregicks också av många "positionsskott" eller vad fanken ni artillerister kan kalla det. Hood gick av på mitten då ammunitionsbranden knäckte skrovet och sjönk därför likt Titanic.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Och sedan snurrade runt runt då hon förlorat styrförmågan efter en torpedträff(?), ingenjörsmiss eller otur? De välriktade skotten föregicks också av många "positionsskott" eller vad fanken ni artillerister kan kalla det. Hood gick av på mitten då ammunitionsbranden knäckte skrovet och sjönk därför likt Titanic.

Det episoden hände efter slaget i Danmarkssundet, där Hood sänktes. De va brittiska torpedplan ifrån ett hangarfartyg som fick in den torpedträffen så rodret låset sig vilket fick till följd att efterföljande brittiska fartyg kunde få kontakt med Bismarck. Om man vill kalla de ingenjörsmiss lr inte vet jag inte. En torped med några hundra kg sprängladdning i är nog svårt att skydda en så liten detalj som rodret ifrån.

Bismarck behövde inte mer än ett par salvor innan de träffade Hood. Prince of Wales behövde däremot fyra av ett gäng salvor innan de lyckades få in ett par träffar på Bismarck. Hood sköt aldrig mot Bismarck ens, utan trodde felaktigt att ett annat tyskt fartyg var Bismarck (Prins Egune lr nåt hete de andra).

Titanic sjönk på dryga 2 timmar. Hood gick under på mindre än 5min. Att Titanic bröts itu berodde som de sa i filmen på att jävligt tungt arsle :) Så likheterna är inte så jättestora anser jag.


Edit:
Prinz Eugen hete de andra tyska fartyget
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Hood var ett mycket vackert fartyg, Royal Navy förlorade sin kanske stoltaste symbol den dagen i Danmarkssundet.

Royal Navy, den mest anrika av alla flottor, genomsyrad av sina traditioner och sin obändiga Nelsonanda förtjänar ju givetvis en plats i en slagskeppsdiskussion.

Av dessa tycker jag framförallt Warspite förtjänar att nämnas, "The Old Lady" som deltog i 25 sjöslag och två världskrig, hon fick in en träff på den italienska Guilo Cesare på ett avstånd överstigande 26000 yards. Det berättas om att hon när hon log för ankar för skrotning bröt sig loss från ankarkättingen och flöt omkring för egen maskin i bukten. Ett bevis på att Nelsonandan inte bara genomsyrar männen i fartygen.

Royal Oak var ett annat gammalt traditionsrikt fartyg som deltagit i Skageracksslaget 1916 och som sänktes under den legendariska inbrytningen i Scapa Flow 1939 av den tyska ubåten U-47.

För att inte tala om Rodney och Nelson som deltog i mången klappjakt på tyska fartyg och dessutom gjorde stora insatser som flytande artilleri under och efter invasionen vid Normandie.

För den intresserade rekommenderas Robert K Massies Dreadnought och Castles of Steel som avhandlar slagskeppens tidiga historia och glansdagar.
 

Bifogat

  • Warspite.jpg
    Warspite.jpg
    3 KB · Visningar: 216
  • Royal Oak.jpg
    Royal Oak.jpg
    2.3 KB · Visningar: 216
  • rodney.jpg
    rodney.jpg
    13.3 KB · Visningar: 60

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
Det episoden hände efter slaget i Danmarkssundet, där Hood sänktes. De va brittiska torpedplan ifrån ett hangarfartyg som fick in den torpedträffen så rodret låset sig vilket fick till följd att efterföljande brittiska fartyg kunde få kontakt med Bismarck. Om man vill kalla de ingenjörsmiss lr inte vet jag inte. En torped med några hundra kg sprängladdning i är nog svårt att skydda en så liten detalj som rodret ifrån.

Bismarck behövde inte mer än ett par salvor innan de träffade Hood. Prince of Wales behövde däremot fyra av ett gäng salvor innan de lyckades få in ett par träffar på Bismarck. Hood sköt aldrig mot Bismarck ens, utan trodde felaktigt att ett annat tyskt fartyg var Bismarck (Prins Egune lr nåt hete de andra).

Titanic sjönk på dryga 2 timmar. Hood gick under på mindre än 5min. Att Titanic bröts itu berodde som de sa i filmen på att jävligt tungt arsle :) Så likheterna är inte så jättestora anser jag.


Edit:
Prinz Eugen hete de andra tyska fartyget
Nu upprepade du precis det jag sa, men det är väl ok. Att båtarna gick av på mitten tycker jag är en tillräckligt stor likhet.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Hangafartygsstridsgrupper i Östersjön är ungefär som att hålla hajar i en guldfiskskål, det vill säga inte aktuellt. Ryssland har idag ett operativt hangarfartyg, Admiral Kuznetsov, hon sorterar under norra flottan som är baserad i och kring Murmansk.

Får de för sig att de vill ha ett hangarfartyg i Östersjön kan de förmodligen ha ett inom en vecka. Gotland, ryska flottans stolthet...

Naturligtvis kan det inte hända. Vår beredskap är god. Dessutom har ryska försvaret ingen kapacitet, 25% försvarsanslagsökningar varje år under de sista 7-9 åren har oavkortat gått till att fylla sandsäckar utan offensiv förmåga och de ca 50 Backfires som behändigt följde gränsen mot Baltikum ner mot Ukraina när Ukraina började pilla på kranen på pipelinen för ett par år sedan var papperssvalor.

Enligt Säpo prioriterar utländska underrättelsetjänster numera den civila sfären i det svenska samhället. Förr stod försvarsinformation högst i kurs. Förändringen är markant, menar Säpo.

"Njetskij spionskij på nerlagtskij förbandskij."

Tror fan att de inte lägger energi på att spionera på svenska försvaret. De vet redan mer om det än våra förtroendevalda, inklusive den nya försvarsnerskärningsministern. Dessutom lär de inte se det som ett problem.

I helgen fläckades mitt innan neutrala intryck av ryssar! Först blir jag med vänner hotade av två ryska medelålders män innen på ett mc donalds i sthlm. Vi satt och åt våra meal när de två kom fram apraka och började klänga på en tjej i vårt gäng. Bad dom att dra varpå deras patriotiska sida tog vid och de förklarade att det var stora grejer på gång i mother russia, och att svenskjävlarna skulle dö bla bla bla. =)

Sen idag var vi på cosmonova och satt bakom ett par (som jag tog för ryssar) och tvingades höra dem skratta bort hela föreställningen. Dom måste ha varit minst 40år och verkade vara helt nyktra. Ändå satt de och skrattade och kastade godis på oss efter att en av oss frågade om de kunde hålla käften...

Åk till Helsingfors... upptäckte att det tillkommit ett nytt inslag i gatubilden. Stenrika ryssar. Tänk dig att du slår ihop de ombordvarande på en amerikansk lyxkryssning med den kombinerade goda smaken i samtliga tyska bidrag till Eurovision song contest.

I en blogg skrev en CUF:are något så skrämmande oinitierat att jag verkligen hade önskat att det var ett nytt lågvattenmärke i försvarsdebatten. Diskussionen som följde är rätt intressant och innehåller mycket av det som finns att säga. Länk nedan.

http://joelfalk.blogg.se/1184840447_pellns_i_omodernt_tnk.html
 
Last edited:

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Kommer inte ihåg vad man diskuterade i lumpen riktigt, men var det så att man bröt mot diverse lagar om man skjöt mot en person i fallskärm, så länge inte den personen skjuter mot mig?
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Nu upprepade du precis det jag sa, men det är väl ok. Att båtarna gick av på mitten tycker jag är en tillräckligt stor likhet.

Förlåt så mkt. De va precis vad jag gjorde.

Faktumet att båtarna just sjönk är ju rätt slående likt också.
Sen att Titanic först reste aktern som gick av pga sin tyngd, sen bröts av ifrån främre halvan och medans den främre delen sjönk så flöt den aktre delen ytterliggare ett tag till medans Hood small i luften ung i mitten, båda delarna reste sig med fören respektive aktern rätt upp och sjön nästan ögonblickligen.


Kommer inte ihåg vad man diskuterade i lumpen riktigt, men var det så att man bröt mot diverse lagar om man skjöt mot en person i fallskärm, så länge inte den personen skjuter mot mig?

Är det krig och de kommer fallskärmsoldater neddinglande så nog skulle ja skjuta tillbaka iaf. Jag tar gärna alla taktiska fördelar jag kan få.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kommer inte ihåg vad man diskuterade i lumpen riktigt, men var det så att man bröt mot diverse lagar om man skjöt mot en person i fallskärm, så länge inte den personen skjuter mot mig?

det stämmer om jag minns rätt.
 

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Superfast
Gäller inte det bara nerfallna flygare??? Fallskärmssoldater är ju ett direkt hot. Vad vet jag, var under ytan och utan pikadoll... Chansen att ens se en fallskärmssoldat där är inte så stor, och om det skulle hända kan jag allafall inte skjuta.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top