Ryssland, upprustning

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, men vad fan kan våran militär göra då?

Lumpen, vilket skämt, inte fan har vi nån arme och sätta in, luftvapnet kanske funkar. Sen har vi inget mer.

Ja. Flygvapnet är väl ganska bra. Jag läste någonstans om hur vårat flygvapen är rankat styrkemässigt och det var förvånansvärt högt. Jag tror det var på fjärde plats eller så. Men ta nu det med en nypa salt för jag har ingen källhänvisning.
Resterande delar av vårat försvar har jag ingen aning om men efter dom senaste årens nedrustningar så har jag ganska svårt att tro att vi ligger så bra till totalt sett.
 

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
Ja. Flygvapnet är väl ganska bra. Jag läste någonstans om hur vårat flygvapen är rankat styrkemässigt och det var förvånansvärt högt. Jag tror det var på fjärde plats eller så. Men ta nu det med en nypa salt för jag har ingen källhänvisning.
Resterande delar av vårat försvar har jag ingen aning om men efter dom senaste årens nedrustningar så har jag ganska svårt att tro att vi ligger så bra till totalt sett.
Mje.

Teknikmässigt är det säkert en korrekt siffra, men styrkemässigt som i slagkraftigt kan det inte stämma. Nu är det väl en fyra-fem år sedan jag var lite intresserad av vårt försvar men då berättade statistiken att vi hade lite drygt 100st gripenplan men endast 50st stridsfärdiga piloter.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mje.

Teknikmässigt är det säkert en korrekt siffra, men styrkemässigt som i slagkraftigt kan det inte stämma. Nu är det väl en fyra-fem år sedan jag var lite intresserad av vårt försvar men då berättade statistiken att vi hade lite drygt 100st gripenplan men endast 50st stridsfärdiga piloter.

Ja. Jag tänker som sagt inte gå i ed på att den informationen är 100% tillförlitlig.

100 plan och 50 piloter låter ju ganska klent. Känns lite onödigt att ha så många plan över dessutom.
Någon där kanske skulle ha tänkt efter hur många plan vi behövde. Det går ju att fördela pengarna bättre än att köpa plan som vi inte har piloter till. Fast dom satt väl fast i en gammal beställning och hade åtagit sig att köpa ett visst antal plan förstås.

Man lär sig något nytt varje dag. :yoparty
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja. Jag tänker som sagt inte gå i ed på att den informationen är 100% tillförlitlig.

100 plan och 50 piloter låter ju ganska klent. Känns lite onödigt att ha så många plan över dessutom.
Någon där kanske skulle ha tänkt efter hur många plan vi behövde. Det går ju att fördela pengarna bättre än att köpa plan som vi inte har piloter till. Fast dom satt väl fast i en gammal beställning och hade åtagit sig att köpa ett visst antal plan förstås.

Man lär sig något nytt varje dag. :yoparty

Det kan ju vara så att vi håller på att utbilda på Gripen för fullt.
Dessutom torde det väl stå ett gäng 37 och mögla i förråd, till dom borde det finnas piloter så det räcker.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ja. Flygvapnet är väl ganska bra. Jag läste någonstans om hur vårat flygvapen är rankat styrkemässigt och det var förvånansvärt högt. Jag tror det var på fjärde plats eller så. Men ta nu det med en nypa salt för jag har ingen källhänvisning.
Resterande delar av vårat försvar har jag ingen aning om men efter dom senaste årens nedrustningar så har jag ganska svårt att tro att vi ligger så bra till totalt sett.

Det är med allra största sannolikhet en uppgift från kalla krigets dagar. På 50-talet hade vi världens fjärde-femte största flygvapen, lite beroende på hur man räknade. Med alla reserver inräknade kunde vi mönstra en bit över 1000 militära flygplan i alla dess sorter. Flygvapnet hade nån gång kring 1955 en maffig uppvisning då man flög med exakt 1000 flygplan över Stockholm.

Vad gäller Fpl 39 är 204 beställda av Flygvapnet, den senaste uppgiften jag läste var att 154 av dessa är levererade idag. Av dem har minst fyra totalhavererat (bortsett de två som havererade före planet blev operativt och inklusive ett plan som tankades sönder på Vidsel). Alltså bör flygvapnet som mest kunna mönstra ca 150 fpl 39.

Det kan ju vara så att vi håller på att utbilda på Gripen för fullt.
Dessutom torde det väl stå ett gäng 37 och mögla i förråd, till dom borde det finnas piloter så det räcker.


Antalet piloter är hemligt, men de är iaf fler än 50.

Vi har inget förrådsställt vad gäller flygplan, det skulle både vara vansinnigt dyrt och onödigt, vi har idag ungefär dubbelt så många fpl 39 som flygvapnet har behov av.

Samtliga fpl 37 skrotas eller ställs på museum.

Någon där kanske skulle ha tänkt efter hur många plan vi behövde. Det går ju att fördela pengarna bättre än att köpa plan som vi inte har piloter till. Fast dom satt väl fast i en gammal beställning och hade åtagit sig att köpa ett visst antal plan förstås.

Man lär sig något nytt varje dag. :yoparty

Fpl 39 började projekteras kring 1980, då var det bedömda behovet 400 flygplan för att kunna sätta upp 20 divisioner till vårt invasionsförsvar. När det väl var dags att lägga ordern var behovet nere i hälften och nu börjar det närma sig en åttondel.

Inte lätt att göra förutsägelser i det tidsspannet.
 
Last edited:

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Inte lätt att göra förutsägelser i det tidsspannet.

Vad som är jävligt märkligt är att andra politiker kan göra utrikespolitiska förutsägelser på sisådär (MINST) 50 år framåt kanske? För ni vet väl alla att det inte blir några fler krig för Sveriges del?

Ungefär som att montera bort krocksäkerheten i en bil bara för att man bara använder den när man kör och handlar ibland. Så länge det inte smäller klarar vi oss bra. :)




Och sen när det smäller..
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
...

Ungefär som att montera bort krocksäkerheten i en bil bara för att man bara använder den när man kör och handlar ibland. Så länge det inte smäller klarar vi oss bra. :)....




Och sen när det smäller..


Ungefär som när all ubåtsjaktförmåga togs bort, sen stog det en rysk ubåt i Gåsefjärden. Många konstiga byggen och kompromisser blev det sen.
 

Bifogat

  • dalle_230.jpg
    dalle_230.jpg
    6.5 KB · Visningar: 381

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Vad som är jävligt märkligt är att andra politiker kan göra utrikespolitiska förutsägelser på sisådär (MINST) 50 år framåt kanske? För ni vet väl alla att det inte blir några fler krig för Sveriges del?

Ungefär som att montera bort krocksäkerheten i en bil bara för att man bara använder den när man kör och handlar ibland. Så länge det inte smäller klarar vi oss bra. :)




Och sen när det smäller..

Precis, historien har lärt oss att ingen någonsin kan vara säker på när/om det smäller. Inte ens när vi pratar enstaka år i förväg.

Diskussionen angående Ryssland idag skulle lika gärna kunna gälla Tyskland på 30-talet. Då menade många så sent som våren 1939 att inget krig skulle drabba europa inom "överskådlig framtid".

I början av seklet hette det att världens nyfrälsta arbetarfolk aldrig skulle kriga mot varandra igen.

På 1980-talet ansåg många experter Sovjetunionens kollaps som "otänkbar".
Att hela östblocket skulle falla samman som ett korthus sågs närmast som en knarkares feberdrömmar.

1989 var vänner till min familj och semestrade i Jugoslavien, att det landet skulle bli skådeplats för samma utstuderade barbari och grymhet mot civila som hemsökte Östfronten 1941-45 bara ett par år senare skulle de flesta skratta högt åt och säga "det var då det, idag är vi annorlunda"

Nu står vi här, ett sekel och ett par hundra miljoner döda senare och har lärt oss vad? Absolut ingenting. En värld av människor kommer alltid vara en potentiell krutdurk, de flesta av oss skulle kunna mörda kvinnor och barn i kallt blod under fel omständigheter, det är bara naivt att tro att vi är bättre än de andra som befolkat denna planeten.

De som inte lär av historien är dömda att upprepa den.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En värld av människor kommer alltid vara en potentiell krutdurk, de flesta av oss skulle kunna mörda kvinnor och barn i kallt blod under fel omständigheter, det är bara naivt att tro att vi är bättre än de andra som befolkat denna planeten.

De som inte lär av historien är dömda att upprepa den.

Då är jag naiv då.

Gemensamt för nästan alla krig är att minst ena parten har en sjuk uppfattning om människovärde.
Se bara på dom ständiga krigen runt om i världen, människor som kommer från grannbyn kan man skjuta som lösspringande hundar, för dom är man inte släkt med, alltså hyser man ingen empati för dom, dom saknar mänskligt värde.

Sverige har inga såna länder som direkta grannar, alltså löper vi väldigt liten risk att bli krigade med, alltså är det liten risk att jag kommer att börja se ett grannfolk som utan värde, därför kommer inte jag att mörda kvinnor och barn.

Men jag förstår hur du tänker, och på många ställen i världen finns det folk som ser ett annat folk som underlägsna/mindre värda, och således kommer det att krigas i all överskådlig framtid.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Då är jag naiv då.

...människor som kommer från grannbyn kan man skjuta som lösspringande hundar, för dom är man inte släkt med, alltså hyser man ingen empati för dom, dom saknar mänskligt värde.

Sverige har inga såna länder som direkta grannar...

Men jag förstår hur du tänker, och på många ställen i världen finns det folk som ser ett annat folk som underlägsna/mindre värda...
Hur vet du det om det inte varit krig i grannländerna? Att du inte har sett sånt beteende hänger sannolikt ihop med just det faktum att det faktiskt inte varit krig här i krokarna på rätt länge. Om man istället tittar på de folk som befinner sig i närheten och när de faktiskt krigade senast (och för all del även vid praktiskt taget alla tidigare tillfällen) så kan man direkt konstatera att de knappast betett sig på det sätt som du förefaller tänka dig. Nästan tvärtom, törs man nästan påstå.

Du är naiv och dessutom fördomsfull.

Precis, historien har lärt oss att ingen någonsin kan vara säker på när/om det smäller.

De som inte lär av historien är dömda att upprepa den.
Btw, vilka är det egentligen du anser att vi skall starta krig mot? Att det är det du vill har jag fattat. Men inte mot vem. Men det kanske kvittar :confused:
 
Last edited:

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Varför Ryssland upprustar?


Som jag fattar det är det direkt relaterat till att USA har långt gående planer och deals på att bygga baser/missilbaser i forna öst stater.

Yep, du hörde rätt...USA vill FORTFARNDE bygga nya missilbaser......helst så långt ifrån deras egna gränser som bara möjligt.


Tror fan Ryssarna upprustar.....glöm inte att notera för eftervärlden VEM som startade skiten den här gången.:huvet
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Man har alltid en Arme´.


Sin egen.


Eller nån annans.


Så svagt som Sverige är just nu, så skulle det rent militärtekninskt inte vara svårt att gå in här för någon.
Sen att det inte SKER pga andra politiska orsaker är en ANNAN femma.

Men som mitt inledande uttryck beskriver realiteter, dvs allt i världen är en balans, och uppstår ett vakuum någonstans så fylls det ALLTID ut, förr eller senare, en ren naturlag.
Så uttryckte oxå Stf Skolchefen det hela i den elitskola man visade upp i propagandainslaget, och pekade bl.a på U.S.A´s planerade upprustningsplaner.

Och visst har han rätt. Vem kan förvägra ryssarna att skaffa lite nytt, efter att ha skrotat närmare 100 divisioner!
(sen att dessa var kategori III-förband, d.v.s högaffelförband, syns ju inte i nedrustningsavtalen)

Den ryska björnen har väl aldrig varit svag, men man har alltid lyckats maskera hur den mått på ett bra sätt. (Maskirovka)
Se bara på alla (på utsidan) rostiga landstigningsfarkoster i MIB:en (marininfanteribrigaden) nere i Baltisk.
De har full funktionalitet även idag. (men detta vägrar vissa att erkänna)
Smart drag: Låt de se bedagade ut - fortsätt putsa maskinrummen.

Ryssar är duktiga på sånt.
Svenskar (ffa politiker) naiva, och vill gärna framstå som poliskt korrekta, oavsett vad deras underrättelsetjänst viskar i deras öra. O nej, inte tro sånt ont om DEM! O nej inte kritisera. Fy vad fult.

Eller varför lades ubåtsjaktskapaciteten ner, när den äntligen kommit upp ur marianergraven och var på sin absoluta topp?
Blev de svenske FÖR bra?

För hur skulle DET sett ut, i et storpolitiskt perspektiv, om illa Sverige haft ihjäl et gäng Amerikanska, eller föralldel Tyska ubåtsmatroser?


Sov du lilla videung, än så är det vinter...
Politiker vill inte se
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
För hur skulle DET sett ut, i et storpolitiskt perspektiv, om illa Sverige haft ihjäl et gäng Amerikanska, eller föralldel Tyska ubåtsmatroser?

bättre låta dom leka i den svenska skärgården än ha ihjäl några, ingen idé att fäktas militärt med varken USA eller Ryssland, idag bemödar de nog sig inte ens med att leka i svenska skärgården.

Sverige är liksom inte med i det som nu utspelar sig med olja, gas, mellanöstern osv., lyckligtvis.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top