Ryssland, upprustning

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur erövrar man ett land? Ett sätt är att starta med en strandremsa för att sätta iland sina soldater och maskiner, som får ta över resten av landet. Du tänker bra långt du. :pannkyss

som sagt, resten av europa kan mobilisera landvägen inåt land och stoppa den landsatta styrkan där. du vet, det får bara plats ett begränsat antal man på en båt medans ett land rymmer hela den militära delen av befolkningen;)

Då tar vi en geografi-lektion.
Rysslands karta

Som du ser är deras MINSTA kust det baltiska havet.. Kusten mot stilla havet är uppskattningsvis längre än hela Europas samlade kust mot Atlanten.
Om du tittar uppe i högra hörnet på kartan kan du även se att Ryssland och USA är grannar. Mer eller mindre ett stenkast ifrån varandras fasta land...

självklart ser jag det, men har DU sett att det är en jävla omväg till allt annat "norrifrån"?:va det du inte verkar ha tänkt på är att det bara är den västra sjättedelen (ungefär) av landet som är någorlunda "tätbefolkat" och att resten består av is. hade du tänkt att hela armén skulle åka skidor alla de hundratals mil det trots allt är till usa för att därefter åka båt över sundet (som de skulle ha fått varifrån?) och med klapprande tänder och blåfrusna näsor be de till tänderna beväpnade amerikanerna att ge sig?:va

Att fartyg färdas med närmare 20-25 knop är inte ovanligt, speciellt inte i militära flottor. 25 knop är knappt 50km/h, och de kan ta "fågelvägen".
Det tar oerhört mycket längre tid att färdas på land.

jämför du de 25 knopen till havs med de 100 km/h till lands och dessutom kortare vägar för sistnämnda och räkna om så får vi se vad du säger sen:pannkyss

Underbara citat. Citeras för att du inte ska kunna editera och ta bort det. :D :pannkyss :såjaponken

Det märks att du är ung. :rolleyes:

jag har som princip att inte editera mina inlägg av andra orsaker än att jag ändrar mig rörande åsikter de förevisar. att du försöker trycka ner mig och mina argument är inte anledning nog så oroa dig inte:såjaponken

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det största som finns i den ryska Östersjöflottan är två stycken robotjagare av Sovremmenyj-klass. I övrigt består den av mindre fartyg som fregatter, korvetter, patrullbåtar och ubåtar.
Ska vi bli rädda om vi vaknar en morgon och upptäcker att de "skvalpar utanför Gotland" :va

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hangafartygsstridsgrupper i Östersjön är ungefär som att hålla hajar i en guldfiskskål, det vill säga inte aktuellt. Ryssland har idag ett operativt hangarfartyg, Admiral Kuznetsov, hon sorterar under norra flottan som är baserad i och kring Murmansk.

Det största som finns i den ryska Östersjöflottan är två stycken robotjagare av Sovremmenyj-klass. I övrigt består den av mindre fartyg som fregatter, korvetter, patrullbåtar och ubåtar.

det är ju precis det jag menar!
murmanskflottan har en jävla omväg till allt av invaderingsintresse (om de jäklarna inte är ute efter norra kiruna eller dylikt...) jämfört med en eventuell flotta parkerad vid baltikum som ju å ena sidan har nära till civilisationen men å andra sidan är ganska instängt så inget av det känns, för mig iallafall, motiverat. visst, hangarfartyg kan skicka ut misiler och flygplan, men det kan landbaserade misilsilos och flygplatser också... och sistnämnda har som sagt närmare till någon slags civilisation.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
murmanskflottan har en jävla omväg till allt av invaderingsintresse (om de jäklarna inte är ute efter norra kiruna eller dylikt...) jämfört med en eventuell flotta parkerad vid baltikum som ju å ena sidan har nära till civilisationen men å andra sidan är ganska instängt så inget av det känns, för mig iallafall, motiverat. visst, hangarfartyg kan skicka ut misiler och flygplan, men det kan landbaserade misilsilos och flygplatser också... och sistnämnda har som sagt närmare till någon slags civilisation.

Du har spelat för mycket RedAlert.

Edit:

Det heter robotar, inte missiler. :fakta

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du har spelat för mycket RedAlert.

Edit:

Det heter robotar, inte missiler. :fakta

spelar varken det, cs, time of duty eller några dylika skitspel:fakta
och jag skiter väl i vad det heter, jag håller på gammeldags krigföring med svärd, pil och båge:tummenupp :tungan

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Inte undra på att du tror att man tar sig fram snabbast på land.

jag tror att stora sträckor världen över går snabbast med flyg och näst efter det båt, men jag tror även att usa, på den tid det tar ryssland att fara från murmansk till amerikas kust, hinner mobilisera sitt försvar vid strandremsorna för att möta ett eventuellt anfall.
innebär det faktum att du inte kommenterade mitt senaste långa inlägg med svar på alla dina synpunkter att mina argument vann över dina eller att du är lat?:D

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
innebär det faktum att du inte kommenterade mitt senaste långa inlägg med svar på alla dina synpunkter att mina argument vann över dina eller att du är lat?:D

I ditt inlägg fanns inte mycket annat än okunskap att svara på, så då vann latheten. Slöseri med tid. :näsblod :tummenupp

:tungan

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en

Du har fått det mesta om bakfoten.

En stor del av idén med bakom hangarfartyg och deras strategiska doktrin är just att inte vara beroende av var hemmabaser ligger. De ligger väldigt sällan i hamn någonstans och då de är atomdrivna och dessutom väldigt snabba så har de samtliga jordens hav som sitt operationsområde.

Vad gäller "missiler" avfyras de från strategiska robotubåtar och inte hangarfartyg.

Östersjöflottan är tänkt att operera i östersjön, problemet med att den är "ganska instängd" där, är alltså ett icke-problem.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Personligen ser jag hellre att ryska räktrålare spanar på oss i "hemlighet" än att deras Baltiska flotta ligger och skvalpar utanför Gotland.

Sådan spaning är förmodligen på upphällning.

Enligt Säpo prioriterar utländska underrättelsetjänster numera den civila sfären i det svenska samhället. Förr stod försvarsinformation högst i kurs. Förändringen är markant, menar Säpo.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=712167

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja ja ja, huvudsaken att jag får skjuta massa ryssar om det smäller.

mmm tänk så mysigt, jag och min psg90, skjuta bort skallbasen på dessa låga människor.

:)

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Hoj
CBR1000RR Repsol
förvisso sant, men resten är ändå infryst i tundrans is så den spelar ingen roll.:hihi

Ryssarna är rätt bra på is...

25 000 atomdrivna ton fördelat på 160 m :yoparty

50_Let_Pobedy.jpg

Här är en bild på deras nya leksak som i framtiden bl.a. kommer att kunna bära 16 "små" robotar av SS-NX-30- typ.

Yury_Dolgoruky_pilot_strizhi_info_-2.jpg

Måste vara mäktigt att vara maskinist på något av de där fartygen. Jag petar ibland på "vanliga" pannor som lämnar ett par MW och blir lika impad varje gång. Att sitta med närmare 400MW kärnkraft är sinnessjukt :yoparty

Låt ryssarna ha sitt roliga..

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Rolig "Tänk-om-de-blir-krig" diskusion...

För de som liksom tror att Ryssen måste gå landvägen eller vattenvägen för att invadera Sverige kan jag ju upplyssa att det finns falskärmssoldater.

Nu är jag inte så inne på Ryska armén etc etc men dom har nog tillräkligt med grabbar som kan "hoppa från himmelen" för att kunna nedgöra större delen av de svenska försvaret på väldigt kort tid.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
ja ja ja, huvudsaken att jag får skjuta massa ryssar om det smäller.

mmm tänk så mysigt, jag och min psg90, skjuta bort skallbasen på dessa låga människor.

:)

Låga, hur då låga? Är ryssar verkligen kortare än andra?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024