Säker körning vid onykterhet

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Självklart skulle jag aldrig skjutsa någon som var såå påverkad, men om en polare tagit 2-3 starköl han vet självklart vad han gör osv. Får man skjutsa en sådan, finns det någon promillegräns för en passagerare på motorcykel?

Det är diskuterat här förr, och vi kom fram till att passageraren får vara på lyset
Det finns ju T.o.m MC-taxi.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Gällande körning med alkohol i kroppen har jag tre enkla regler:

MC: Max en starköl (burk)

Bil: Körning med alkohol i kroppen bedöms efter risken att polisen ska stoppa mig.

Snöskoter: Om man är tillräckligt nykter för att (1) Hitta nycklarna, går oftast bra då jag för det mesta lämnar dem i skotern (2) Hitta skotern (3) klarar att starta skotern. Om de ovanstående 3 kriterierna uppfylls så bedömmer jag att man är lämplig att framföra fordonet.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Bil: Körning med alkohol i kroppen bedöms efter risken att polisen ska stoppa mig.

Snöskoter: Om man är tillräckligt nykter för att (1) Hitta nycklarna, går oftast bra då jag för det mesta lämnar dem i skotern (2) Hitta skotern (3) klarar att starta skotern. Om de ovanstående 3 kriterierna uppfylls så bedömmer jag att man är lämplig att framföra fordonet.

Skaffa snabbare bil så är det bara att dra polisen när dom försöker stoppa dig, sen kan du köra samma regel som för snöskoter :yoparty


:tungan :corn
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Hm, min ironi-mätare gav inget utslag här... Jag hoppas du skojar...? :va

Gällande körning med alkohol i kroppen har jag tre enkla regler:

MC: Max en starköl (burk)

Bil: Körning med alkohol i kroppen bedöms efter risken att polisen ska stoppa mig.

Snöskoter: Om man är tillräckligt nykter för att (1) Hitta nycklarna, går oftast bra då jag för det mesta lämnar dem i skotern (2) Hitta skotern (3) klarar att starta skotern. Om de ovanstående 3 kriterierna uppfylls så bedömmer jag att man är lämplig att framföra fordonet.
 
Last edited:

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
En liten svart
Ha ha ha! Olsson. Tömmer du ett par treor vin om dagen på semestern och är bitter för att du inte kan köra hoj?
@Loser: Det är nog så att outlaw-Olsson författat sin egen lagtext efter tycke och smak. :)
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Skaffa snabbare bil så är det bara att dra polisen när dom försöker stoppa dig, sen kan du köra samma regel som för snöskoter :yoparty


:tungan :corn

Jag har gått i de tankarna, kanske någon typ av trimmad stadsjeep typ Porsche Cayenne skulle vara ett lämpligt val?
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Ha ha ha! Olsson. Tömmer du ett par treor vin om dagen på semestern och är bitter för att du inte kan köra hoj?
@Loser: Det är nog så att outlaw-Olsson författat sin egen lagtext efter tycke och smak. :)

Mnjäe, såg ut att vara för välformulerat för att det skall komma ifrån nämnda herre. Men han kanske har fått hjälp, eller gått en sommarkurs. :D
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Det är diskuterat här förr, och vi kom fram till att passageraren får vara på lyset
Det finns ju T.o.m MC-taxi.

Vet inte vad som gäller enl. lag. Men även passagerare får blåsa vid ev. kontroll. Enl. Polisen vid det tillfället får inte passageraren vara onykter, vilka gränser som gäller vet jag dock inte.

Sen all ironi åsidosatt som visat sig tidigare i tråden, så anser jag att det är bra järndött att sätta sig bakom styre/ratt vid minsta lilla intag utav alkohol.
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
nu vet jag inte hur pass seriös trådstartaren är men
alkoholpåverkad förare = NaKcSKåTT dIreKt
 

Kneedrag

Guest
Flame Flame lame it is.

finns inte i min värld att sätt sig på hojen ens när man tagit en öl, ett glas vin osv.
Har ju bara 2 hjul så man måste vara 110% fokuserad när man kör med de krafter och farter som det för med.
Det är så lätt att ha en olycka bara man är lite lite trött och hungrig också (been there done that är så jäkla arg på mig själv efter min singelolycka ,kostare ju en del att laga hojen ).
 

Temo

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2004
Ort
Oslo
Hoj
ZX9R -98
Tidigare körde jag aldrig med alkohol i kroppen men.... En kväll när jag varit på Wiskeyprovning testade jag att spela MotoGP på mitt Playstation.

Det visade sig att jag hade snabbare tid än när jag var helt nykter. Dessutom kunde jag köra längre på slangen och även göra en stoppie!

Så nu när jag ska ut å "busa" med hojen på riktigt så dricker jag alltid Wiskey. Men är noga med att välja singelmalt. Har nämligen upptäckt att jag ofta får framhjulssläpp när jag druckit blended.

Vill man prova att göra en 12a (köra på bakhjulet så att nummerplåten tar i) så rekomenderar jag en 12årig Oban eller Bellvine.

Vid bankörning gäller lite rökigare sorter så som Laproig eller Ardbeg.
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tidigare körde jag aldrig med alkohol i kroppen men.... En kväll när jag varit på Wiskeyprovning testade jag att spela MotoGP på mitt Playstation.

Det visade sig att jag hade snabbare tid än när jag var helt nykter. Dessutom kunde jag köra längre på slangen och även göra en stoppie!

Så nu när jag ska ut å "busa" med hojen på riktigt så dricker jag alltid Wiskey. Men är noga med att välja singelmalt. Har nämligen upptäckt att jag ofta får framhjulssläpp när jag druckit blended.

Vill man prova att göra en 12a (köra på bakhjulet så att nummerplåten tar i) så rekomenderar jag en 12årig Oban eller Bellvine.

Vid bankörning gäller lite rökigare sorter så som Laproig eller Ardbeg.

:fyllisar :banana
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Hehehe.. :yoparty


Så nu när jag ska ut å "busa" med hojen på riktigt så dricker jag alltid Wiskey. Men är noga med att välja singelmalt. Har nämligen upptäckt att jag ofta får framhjulssläpp när jag druckit blended.

Vill man prova att göra en 12a (köra på bakhjulet så att nummerplåten tar i) så rekomenderar jag en 12årig Oban eller Bellvine.

Vid bankörning gäller lite rökigare sorter så som Laproig eller Ardbeg.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Jag känner att begreppen "flame" respektive "troll" behöver redas ut här på sporthoj.com.

När någon postar ett inlägg för att provocera och driva fram en hetsig debatt så är det ej en "flame" utan ett "troll", möjligvis "flame bait".

En "flame", med rötter på Usenet, är tvärt om när någon efter att ha gjort sin åsikt hörd blir nedöst med svidande kritik/förolämpningar.

Det här är ett exempel på ett
troll.jpg
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top