Sälja till utlandet

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Hej. Jag har en hoj ute på blocket som en utlänning lyckats se och vill köpa. Han är beredd att betala mig fullt pris via PayPal och kommer själv ordna med frakt. Han försäkrar mig om att det inte kommer innebära några extra bekymmer för min del.

Jag har aldrig sålt till utlandet. Så naturligtvis är jag lite osäker och fundersam.

Min naturliga fråga är: Varför vill en amerikansk medborgare köpa något från en annan världsdel när man lika lätt kan köpa den hemifrån? Det är inte direkt som att min hoj är en raritet (en 2019 års KTM 690 Enduro R)

Vad ska man tänka om detta?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Hej. Jag har en hoj ute på blocket som en utlänning lyckats se och vill köpa. Han är beredd att betala mig fullt pris via PayPal och kommer själv ordna med frakt. Han försäkrar mig om att det inte kommer innebära några extra bekymmer för min del.

Jag har aldrig sålt till utlandet. Så naturligtvis är jag lite osäker och fundersam.

Min naturliga fråga är: Varför vill en amerikansk medborgare köpa något från en annan världsdel när man lika lätt kan köpa den hemifrån? Det är inte direkt som att min hoj är en raritet (en 2019 års KTM 690 Enduro R)

Vad ska man tänka om detta?

Scam!!! Skicka inget, du kommer ångra dig.

Med vänlig hälsning, K

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Och där kan vi stänga tråden, du svarar ju på det själv. Vill du prompt bli av med hojen utan att få betalt så är det enklare att lämna den ute över natten med nycklarna (glöm inte fotobevis på nycklarna till försäkringsbolaget), eller skänka den till någon här.

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Och där kan vi stänga tråden, du svarar ju på det själv. Vill du prompt bli av med hojen utan att få betalt så är det enklare att lämna den ute över natten med nycklarna (glöm inte fotobevis på nycklarna till försäkringsbolaget), eller skänka den till någon här.
Fast han säger ändå att han tänker betala innan jag skickar den. Så det är ju inte direkt så att jag kommer genomföra något förrän jag har pengar. Är det nånting jag lärt mig från att sälja saker på nätet är det att aldrig gå med på att skicka något förrän pengarna är på kontot eller på en säker och betrodd betaltjänst.

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Hoj
Ingen än
Fast han säger ändå att han tänker betala innan jag skickar den. Så det är ju inte direkt så att jag kommer genomföra något förrän jag har pengar. Är det nånting jag lärt mig från att sälja saker på nätet är det att aldrig gå med på att skicka något förrän pengarna är på kontot eller på en säker och betrodd betaltjänst.

Jag vill minnas att de tar tillbaka pengarna via PayPal efter ett tag, just därför de använder dem plattformen.

Låter som scam, gå inte på det.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Såhär då, skulle du köpa en osedd dussinhoj från USA, med allt vad det innebär med reggning osv, och dessutom skicka över pengarna på förhand till en helt okänd lirare som du har hittat på nätet?

Men för all del, vi andra, som har läst alla scam-trådar genom åren, kanske har helt fel, så sälj hojen, och berätta gärna för oss hur det gick :tummenupp

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Jag vill minnas att de tar tillbaka pengarna via PayPal efter ett tag, just därför de använder dem plattformen.

Låter som scam, gå inte på det.

Jag förstår. Hade en känsla av att det kunde vara så

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Såhär då, skulle du köpa en osedd dussinhoj från USA, med allt vad det innebär med reggning osv, och dessutom skicka över pengarna på förhand till en helt okänd lirare som du har hittat på nätet?

Men för all del, vi andra, som har läst alla scam-trådar genom åren, kanske har helt fel, så sälj hojen, och berätta gärna för oss hur det gick :tummenupp
Nej jag skulle ju så klart inte göra det. Men jag kan ju inte svara för vad folk i andra länder gör. Eftersom han erbjöd en betrodd betaltjänst så ville jag först dubbelkolla med folk som eventuellt har köpt/sålt till utlandet om det kan tänkas vara trovärdigt.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Men om man nu ändå låter köparen sätta in pengar via PP, kan man då inte lite snabbt flytta pengarna till ett annat konto, alternativt ta ut casch? Eller kan köparen/bedragaren ändå ta tillbaks pengarna från PP?

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Hoj
Ingen än
Men om man nu ändå låter köparen sätta in pengar via PP, kan man då inte lite snabbt flytta pengarna till ett annat konto, alternativt ta ut casch? Eller kan köparen/bedragaren ändå ta tillbaks pengarna från PP?
Tror det är upp till 180 dagar man har på sig att göra en begäran om återbetalning

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Min regel när jag säljer saker via blocket innebär att om folk inte kan skriva på hyfsad begriplig svenska så svarar jag inte öht.

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
#2 och #9 på denna lista beskriver det mest troliga scenariot.

https://heimdalsecurity.com/blog/paypal-scams-protect-your-account/
Det var något sånt jag behövde läsa. Nu känner jag mig mycket mer säker på min sak. Jag trodde PayPal var tryggt och att allt var lugnt så länge pengarna kunde föras över. Jag kände inte till de olika bluffmetoder som kunde användas genom detta. Men nu vet jag mer!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tror det är upp till 180 dagar man har på sig att göra en begäran om återbetalning

Även om köparen tagit emot en felfri hoj, kan han ändå kräva återbetalning utan att lämna tillbaks den? Mysko... :va

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Hoj
Ingen än
Även om köparen tagit emot en felfri hoj, kan han ändå kräva återbetalning utan att lämna tillbaks den? Mysko... :va
Helt klart, bedragare hittar alltid kryphål i alla plattformar, så även i PayPal.

Jag skulle aldrig ens svara på en annons från utlandet, det ska ske face2face, man ska gå igenom appen för att se att båda parter är "verkliga" innan man gör en försäljning. Alternativt sälja den till en firma.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Jag skulle aldrig ens svara på en annons från utlandet, det ska ske face2face, man ska gå igenom appen för att se att båda parter är "verkliga" innan man gör en försäljning.
Det beror på hur affären går till. Jag har sålt en bil till en Polack men han kom själv och hämtade den.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad var det som hände?

Efter som det varje(?) år är Sporthojare som vill sälja en hoj och undrar på SH hur de ska göra med de utländska köparna som redan betalt med Paypal men betalt för mycket av misstag och vill man skickar tillbaka misstaget/överskottet osv.

Och ty jag varit medlem på SH i snart 10 år.
Så var det naturligt lägga till raden om

Sold only at Buyers Visit i Gothenburg. No Paypal, LOL.

I Blocket annonsen.
Kanske på grund av ett tips från någon annan på SH för att minska "tidsödande intresse" för hojen. :huvet

Bra upplysande länk ! Tack andersbrink !
https://heimdalsecurity.com/blog/paypal-scams-protect-your-account/

PS Själv avskyr jag Paypal eftersom Paypal gör mina inköp några % dyrare än om jag betalar företaget direkt med något av mina VISA / Mastercard kort. Varför ge mina pengar till Paypal ?
Och tack vare denna avsky klarade jag mig från ett Scam. Fick ett mail från "Paypal" om att uppgradera min Kontouppgifter, aktuellt kortnummer osv. Fattade inte det var fråga om Phishing men genom min avsky för Paypal lät jag ändå bli uppdatera min Kontouppgifter.
Vilken d-a tur ! Nära jag åkt dit ! :huvet
DS

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...