Sämsta hoj du kört!

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Vilken är den sämsta hoj du kört?
Vi undantar äldre hojar av veterantyp.

Jag börja med Suzuki VS800.
Man måste stanna om du ser att vägen svänger.
Kass bromsar.
En kamrat hade en sådan makapär, jämt fick vi vänta på honom trots att vi höll
lagliga hastigheter.
Nu kör han BMW och kör som folk:)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Av trådstarten tolkar jag att "sämsta" = "tråkigaste".

Jag tycker nog det finns ett par tråkigare hojar än så, gamla Gpz900 och CB900 tycker jag känns tråkigare än VS800.

Sämsta i ren praktisk bemärkelse så vill jag nog placera en rad av Suzuki crosshojar jag haft det dåliga omdömet att köpa, även en TS250 gav ovanligt mycket timmar per körd timme.

Sen har man ju kört lite sladdrigt av typen stugmoppar som ägts av idioter som aldrig servat, pimpelgas, obefintliga bromsar, glapp överallt osv...
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Honda NC 700 var en hoj jag verkligen hade velat gilla.

Jag älskade de olika smarta tillverkningsmetoderna man använt sig av, och stuvmöjligheterna.

Tyvärr var jag tydligen inte redo att köra motorcykel med dieselkaraktär, även om jag gillar motorkaraktäristiken i bil.

Snittförbrukning på 0,7 l/milen var lite oväntat det också. Samma som på förgasarvaraderon...
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Honda Shadow VT600C 1988. Slutdiskuterat!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kawa VN 800, modell sent 90 tal.
Kommer aldrig någonsin sätta mig på någon form av glidare igen efter det, fy fan.
Det där vridet som glidarmaffian älskar att prata om lös med sin frånvaro, precis som komforten och väghållningen.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
BMW 1200GS. Känns som att sitta på en oljetanker.
Körde nån fd BMW polishoj från 2001 också, vad den nu hette...
Gillade inte den heller.
Provkörde MV Augusta Brutale. Gillade inte den heller 😆...
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Royal Enfield Himalayan. Allt var hemskt utom kvalitet. Men det spelar ju ingen roll om den håller för evigt och går att serva med ett multiverktyg när den är hemsk från generalagent till däck. En riktig skitcykel. Skit. Skit. SKIT!!
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
BMW 1200GS. Känns som att sitta på en oljetanker.
Körde nån fd BMW polishoj från 2001 också, vad den nu hette...
Gillade inte den heller.
Provkörde MV Augusta Brutale. Gillade inte den heller 😆...
Va oljetanker!!??BMW 1200GS Lillpojken körde upp på en sån idag! I Västerhaninge No prob.. Ny bliven stolt A kortsägare! :)
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Min Suzuki GP125, opålitlig, obekväm, svårkörd och finns inga reservdelar då allt är specialbyggt och måste tillverkas på nytt om det går sönder.

Men så jäkla kul att köra ändå 😁

IMG_20220624_220127.jpg
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Va oljetanker!!??BMW 1200GS Lillpojken körde upp på en sån idag! I Västerhaninge No prob.. Ny bliven stolt A kortsägare! :)
Stort grattis till honom 😃! Även jag körde upp på den modellen. Fast det var 2007.

Ca 10 hojar senare har jag kommit fram till att jag har roligare på mindre och lättare hojar. Smaken är som baken.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Va oljetanker!!??BMW 1200GS Lillpojken körde upp på en sån idag! I Västerhaninge No prob.. Ny bliven stolt A kortsägare! :)
Fast jag kan hålla med om den känslan…tills man börjar rulla och upptäcker den låga tyngdpunkten och manöverbarheten. Man får dock betala ett högt pris för att slippa känslan av att ha kontakt med vägen, varför man nu skulle vilja det?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kom inte på någon, bara min KS125 -73 som rasade i växellådan två gånger och som CDI-boxen la av på. När den gick så var den bäst. 99 oktan och outboard oil direkt i tanken. Tankade alltid 10 liter, tanken rymde 17. Alltid oljeflarran på pakethållaren. Inget sidostöd.
Man fick lyfta foten för att växla upp. Kände väl inte samma förtroende som för mina hojar efter den.

Jag hade två tjejkompisar som köpte varsin Laverda 500. Kan ha varit 1979-80.
IMG_0740.jpeg

Snygg ja. Det var också allt.
Stenhård fjädring.
Hård sadel.
Hårdjobbade bromsar.
För klen generator så den laddade inte tillräckligt i stan.
Bytte parkeringljuslampan från 5 W till 20 W vilket blev bättre än H4 plus 5 W men inte tillräckligt. 20 W var lagligt dagtid.
Hård koppling.
Jag har fortfarande kvar skarvsladden som jag skrev ”Röd + Svart -” på. Den lånades ut…

Annars har jag inte kört mer än 15-20 hojar. Har aldrig varit så intresserad av andras hojar. En gammal cb450 som vibrerade, trumma fram och allt var sämre än min cb500 -73.

Långlånade en gs1000E när jag hade min Kawa 750-4 -80. Satan va den gick (1982). Men tung och klumpig. CBXen från Donken till obelisk-rondellen på Sveavägen räknas knappt. Varvade inte ur den precis.

Fast alla tester läste jag ju och köpte hoj efter dessa.
Zyndapp KS125 -73 Bäst i test Bike*
Suzuki Dr500 -81. Bäst i test.
Kawasaki z750 E-1 -80. Bäst i test.
Suzuki Dr600 -86. Bäst i test.
Yamaha TDM900, kanske inte bäst i test men min kravspec på ca 20 punkter vaskade fram den så den är absolut bästast i hela världen.
Kawasaki z750 LTD twin -82. 55 hästar, max vrid vid 3000 varv, då kan inte vinna något. Jag har velat haft en sedan 1982. Det ser asball ut. Sällsynt. Köpte min när jag gick på kryckor. Kunde inte ens provsitta den. Åhhh den var ju perfekt. I stan på låga varv, på vintern, på 80-milaetapper med packväskor.
Bytt ljuddämpare, styre, längre stötdämpare och sänk och uppstyvad fram och mindre mätare än jätteklockorna som var original, och två kugg mindre bakdrev i aluminium.
Jag väljer oftast Kawan före Yamahan vilket är ett gott betyg eftersom jag är så nöjd med TDMen.

Så jag har inga andra hojar att dissa (förutom Laverdan) på egna erfarenheter. Men jag kan dissa alla tillverkade 2003 och senare! 😄

*Det var ju Bikes tester som gällde och tidningen startade 1979, långt efter att KS125an blev frånåkt av de japanska 125orna.
Klistermärket ”Bike ljuger” hade jag aldrig.
Men jag vet var dom såldes. 😎
 
Last edited:

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Fast jag kan hålla med om den känslan…tills man börjar rulla och upptäcker den låga tyngdpunkten och manöverbarheten. Man får dock betala ett högt pris för att slippa känslan av att ha kontakt med vägen, varför man nu skulle vilja det?
:va vidareutveckla..
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bra fråga, det finns konkurrens. Jag måste mog ändå säga min TZR 125. Mest för att just det exemplaret var i alldeles heroiskt dåligt skick. Gick inte rakt om man släppte styret, svängde egentligen bara åt ena hållet, som en amerikansk räserbil (förträngt vilket), bromsar var i det närmaste obefintliga, gick mätarfart 120 blås med frambromsen mot styret (145-160 utan, beroende på vindriktning och sånt) start på första kicken dock...

Men det finns lite kandidater som sagt. Teneré 660'n var ett eländigt vrak på många sätt, dock så ägde jag den i en tid när jag har både kunskap och verktyg för att se till att den till skillnad från TZR'en var trafiksäker, trots en del hemlagade delar pga tillgänglighet. Men skabbig, och tråkig. Av någon anledning så har alla Yammor jag ägt varit ena fantastiskt ruggiga lik.

Det finns också goda belägg för att min ZX9R B1 inte är någon bra hoj, jag har ägt den i över 15 år, men under den tiden har den aldrig riktigt, eh, fungerat? Egentligen är problemet att den behandlar topplockspackningar som tuggummi, trots försök med flera olika motorer. Det är ju dock ingen dålig hoj att köra, i jämförelse med annat i den här listan har jag haft mycket skoj på den.

Farsans VLX 600 som han hade en gång i (mörka) tider måste dynamiskt vara något av det värsta, kommer aldrig att bli kompis med OB-GYN körställningen, och resten? Ja, det blir inte sååå mycket mer mellanmjölk än så (möjligt undantag -se nedan).
Däremot så var den ju alldeles felfri, i många år, trots förgasare, alltid bara slarvigt parkerad i pannrummet någon gång i slutet av Augusti, och varje Maj så start på ett snabbt tryck på knappen, ingen underhållsladdning, ingen förgasartvätt, ingen tvätt egentligen öht, och många år inte en basservice heller. Aldrig något som helst bekymmer.
Morsan hade någon ER-5, och ja, mer "Meh" än så blir det nog inte. Motorn -meh, komfort -meh, praktik/användbarhet -meh, bränsleförbrukning -meh, bromsar -meh, fjädring -dubbelmeh. Den lyckades till och med med tricket att vara topptung trots att det var en hyfsat lätt hoj och dessutom låg. Men direkt dålig i jämförelsen, njaaa, den lyckades inte ens vara det.


"Bästa" hade nog varit en mycket, mycket enklare fråga. :hihi
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
:va vidareutveckla..
Vad? Telelevern tarvar väl ingen förklaring, eller? Den har sina kända fördelar men det är svårare att förklara den frånvaro jag åsyftar.
Vidare är det en besynnerlig körställning. Den ger till en början intrycket sv en stor och otymplig cykel. Sen är den stor, inte otymplig.
Mitt intryck av europeiska hojar är ganska mycket sämre kvalitet till en hel del fler penningar. Det hindrar inte att jag ändå vill ha en del hopplösa modeller.
Jag har nu köpt motorcyklarnas volvo för jag vill köra, en bandit. Får se hur det går. :gnissla
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top