Sämsta hoj du kört!

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Lånade en RE-5 i Linköping av en lumparkompis för att blåsa ner till västkustvänner som låg med båt i Gamleby.

View attachment 501123

First edition med fungerande kakburk.
"Harmonisk" är inte det första man tänker på... Wankeln är ju enskivig, så den börjar som en enstånka, men mycket hårdare och charmlöst. Den klättrar sedan upp i varv, men ovilligt och tungt - och med en massa trista "trappor" i effektutvecklingen.

Ganska precis motsatsen till vad man väntade sig. Lång men ändå vinglig och spårkänslig. Ovillig att byta spår



Yamaha Tr1

View attachment 501124

The original gångjärnshoj.
Bytlånade min Laverda mot denna med en resekompis några mil på väg ner till Jugoslavien. Jag pekade på flera bra fickor att svänga in och byta tillbaka på, men färden fortsatte flera mil extra.
Wankel-Sukan har luftkylda avgasrör av en ovanlig modell. Den hade ju problem med kylning generellt.
För inte har det med någon inblandning av luft innan avgaserna lämnar ljuddämparna?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Bandit 600 Girliebike..Haha du är ju för söt...Nu retar du upp gubben! Så feedbacken är bättre på din cbr 87? än en 1200gs!? Det gör mig illamående!:krama Och vilken feedback söker du? Berätta!
Jag behöver feedback från styre, fotpinnar och sadel som överensstämmer med det ögonen ser. Eftersom BMW gjort allt för att få bort vägkänsla i GS så blir jag illamående.
Jag har samma problem i många bilar.
Den gamla Hondan filtrerar inte bort speciellt mycket alls.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja snorunge :krama.. ..ingen riktig bandit olje luft kylt ska de vara!
Tack!
Jag vet, men jag vill köra och inte mecka, bestycka och ultraljudstvätta läckande förknasare etc. Försökte köpa en urbandit i fjol men den snubben vägrade ringa upp för jag stod inte på hitta/eniro, men han la ut bilder på hus och bil mm. Brorsan kontaktade och bor ännu närmre, men icke.

Ska jag ha gammalt räppel ska det nog ändå vara avkåpad gsxr. 750 eller 1100 kan kvitta.

Nu är det inte bara bra att den gått så lite för den drog en massa soppa och vill inte gå riktigt rent under 4000 rpm. Kört kem och syntetisk 2-taktsolja och den blir bättre och snålare, men åtgärd krävs nog ändå, misstänker spridare. Fick sjukt bra bemötande hos bröderna nilssons i hbg! Får r se om jag kan trivas med denna, tvek på den ännu.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Wankel-Sukan har luftkylda avgasrör av en ovanlig modell. Den hade ju problem med kylning generellt.
För inte har det med någon inblandning av luft innan avgaserna lämnar ljuddämparna?

Dels är har själva avgasportens hus en massa gjutna kylflänsar, och sedan är själva avgassystemet dubbelmantlat med "kalluft" som rör sig i mellanrummet och blandas med avgaserna just i slutet.


Ändå svetsheta avgaser när man rullat på lite.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag behöver feedback från styre, fotpinnar och sadel som överensstämmer med det ögonen ser. Eftersom BMW gjort allt för att få bort vägkänsla i GS så blir jag illamående.
Jag har samma problem i många bilar.
Den gamla Hondan filtrerar inte bort speciellt mycket alls.
Vi är mer eniga på dessa ämnen än en del andra…
Jag provade en tidig cbr1000f och en martincbx direkt efter varandra, sent åttiotal eller tidigt nittio. Vid den jämförelsen var cbren diffus martinen brutal., för att uttrycka sig diplomatiskt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En Triumph Daytona 955. Som jag sett på blocket. Och åkte med en kompis för att kolla in.
Fick reda på av ägaren att laddningen krånglat och det hade gjort att hastighetsmätaren in funkat. Men den laddade ca 14,3 V till batteriet så det var OK. Han hade också en skippat stor service vid 4000 mil.. Oljan var svart och när jag tog upp den på depåstöd (års modellen med dubbel sving) så gick kedjan av främre kedjedrev med ibland små knyckar (skurna länkar) när jag kompisen snurrade bakhjulet. Egentligen dags sluta här men jag tog risken med en provtur. Såg när vi rullade iväg (säljaren på en ny Triumph) att hastighetsmätaren inte funkade. Den rullade på bra men ute på motorväg med lite fritt och jag höjde farten började framdelen skaka våldsamt så jag slog av. Säljaren sa sedan att det var vid 180 km/h enligt hans hastighetsmätare. När vi kom tillbaka stod vägmätaren stod på samma km som innan provturen efter körda ~15 km.
Jag ville ha en Daytona att köra, inte ett serviceobjekt. Skakningarna fram gillade jag inte. Har kört fortare utan problem på SV650S, Sprint RS och GSX1300R.
Så det blev ingen affär.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hondan 650 ca 1975 eller 1972 de kvittar.
Jag körde från Ekerö till Yxland Norrtälje.
Visserligen gammal å orginal.
Honda Cb 500 2012. Så trött. Bytte in den till en Ktm 790 duke. Var som dag å natt
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det fanns en gång i tiden en liten bensinmack i byn som hyrde ut mc nämligen Z400R och Z400LTD och det hände sig ibland att man hyrde nån av dessa. Den senare hade förresten belt drive. Ja nu borde dissen komma för på den tiden var jag minsann inte sen med att dissa dom efter en hyr-session fast nu går det inte hur mkt jag än försöker.

Lifan 250 är med råge annars det sämsta jag kört men jag tycker inte den hör hemma här eftersom det är en kines-hoj. Eller förresten Puch-moped-skrotet jag hade (mc enligt polisen då) vinner på knockout
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kollegans HD Nightrod. Märklig hjulbas, gick inte att svänga med (skraaaap), märkliga elfel (den var ett år gammal). Skithoj som var dyr också.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Ska lägga till en hoj
Yamaha MT09 2019
Hur Yamaha kan till verka en mc med så dålig väg hållning och fördröjning i gasen är helt otroligt
Provkörde 2st med samma problem som var helt nya och exakt samma problem wobbel tendenser och fördröjning i gasresponsen
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ska lägga till en hoj
Yamaha MT09 2019
Hur Yamaha kan till verka en mc med så dålig väg hållning och fördröjning i gasen är helt otroligt
Provkörde 2st med samma problem som var helt nya och exakt samma problem wobbel tendenser och fördröjning i gasresponsen
Jag tyckte inte den var undermålig men det var kanske en senare. Demo med lite lull.

Vad jag inte gillade var frossan vid acc mellan dryga 100 och till den inte orkade dra nåt vidare vid ca 170. Frossa?! På en modern hoj med aluram! Är SP lika kass eller var det det ex jag testade? SP har ju gula och guldfärgade fjädringskomponenter, alltså mycket bättre.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Har aldrig kört ngn dålig hoj och i ngn mening trivts med alla +20 st som jag ägt. Men den hojen som stannat kvar i minnet som tråkig
Ska lägga till en hoj
Yamaha MT09 2019
Hur Yamaha kan till verka en mc med så dålig väg hållning och fördröjning i gasen är helt otroligt
Provkörde 2st med samma problem som var helt nya och exakt samma problem wobbel tendenser och fördröjning i gasresponsen
Fick för mig att jag inte direkt kört ngn dålig hoj men dock tråkiga.
Men blev nu påmind om att min då flong nya Hypermotard 939 var så jävla dålig gasrespons att den stundtals var outhärdlig. Samt att vissa dagar var den bättre och vissa dagar sämre. Att man kan släppa sån skit på marknaden. Underbar hoj förövrigt! Hade även en Hypermotard 821-15 den var helt perfekt i gasresponsen.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hjälpte en kvinna i min grupp köra hem denna efter lite fix på verkstad. Kom 2-3 kilometer innan jag var tvungen att stanna, helt ledbruten. Tog sin tid köra hem den de ca 1,5 milen. Fattar inte hur folk grejar dessa hojar och fotpinnar så långt fram.
FB_IMG_1721113396228.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kom ju på att jag kört en HD Breakout 2015 också. Den var förstås sämre än Guldvingen men den hade ju inte sidovagn; detta djävulens påfund.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Köpte en Dyna Super Glide och det är utan vidare den BÄSTA hoj jag kört. 😄🙃 Fast den har framflyttade fotpinnar och sänkt fjädring. Helt underbar. Imorgon ska jag tatuera in Harley Davidson på bröstet!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Min Virago Xv1100 1997 när jag köpte den.

Krampaktig sittposition, 0,5bar i båda däcken. Bromsar med stoppaträcka på runt 200m. Så dålig på alla punkter.


Nu är den lite bättre på allt efter jag byggt om den lite.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det där med glidare och huruvida de är att betrakta som trafikvärdiga skulle man kunna skriva en avhandling om och då har jag provat 1 eller kanske 2. För det mesta når jag inte pedalerna.

Har försökt köra någon runda med folk på glidare. De är alltid ”vildhuvudet” eller ”rågasaren” i deras gängse sammanslutning. Man tror de driver med en men efter att ha kört en VN800 med de rätta attributen, som meterbrett styre, kan jag konstatera att det gör de inte. Fordonen är precis så dåliga.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top