Sämsta hoj du kört!

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kom ju på att jag kört en HD Breakout 2015 också. Den var förstås sämre än Guldvingen men den hade ju inte sidovagn; detta djävulens påfund.
Sidovagn gör ju fordonet trehjuligt, därmed är det inte en MC, utan en styggelse.

Trehjuliga fordon är den sämsta kompromissen någonsin. Om någon inte vet, låna en lådcykel. Trodde mina organ skulle lämna kroppen genom sidan när jag svängde första gången.

En annan fin egenskap med trehjulingarna är att man aldrig missar ett potthål, eller något annat man inte vill köra på. 😊
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Sidovagn gör ju fordonet trehjuligt, därmed är det inte en MC, utan en styggelse.

Trehjuliga fordon är den sämsta kompromissen någonsin. Om någon inte vet, låna en lådcykel. Trodde mina organ skulle lämna kroppen genom sidan när jag svängde första gången.

En annan fin egenskap med trehjulingarna är att man aldrig missar ett potthål, eller något annat man inte vill köra på. 😊
Kommer att tänka på för något år sedan när jag kör med bilen i regnet på E22 och börjar komma ifatt några lustiga bakljus. Det visar sig vara en gammal ful guldvinge med sidovagn och en liten lustig släpvagn. Det första jag tänkte "varför?" Är det så viktigt att känna vinden när han kör så är det väl bättre med en liten cabriolet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Polarens frugas Virago 535. Tror originaldäcken sitter kvar, bromsarna är ändå inte skarpa nog att låsa hjulen. Motor är slö, seg, orkeslös och vibrerar som en slagborr.
Sittpositionen är fantastisk, om man vill tappa all form av känsla för vad hojen har för sig, få ont i ryggen efter några km, och få ont i njurarna av varenda jävla gupp.
Inte ens låter den bra. Låter mer som en gammal kompressor med V-motor än en MC.

Fy fan vilket jävla bojsänke. Det är den enda hojen jag faktiskt var rädd i krökarna i 60 på, för jag hade ingen jävla aning om vad som hände, och den var extremt diffus i färdrikrning.

Tvåa på listan kommer tantens EN500. Mest för att jag fick köra hem åbäket i ösregn hela vägen, och jag hade ont i precis hela kroppen efter första milen eller två. Och det var 45 mil hem. Men den är bättre på precis allt än Viragon. Den är rätt lätt att köra, den hamnar där man siktar, och man får feedback när man kör, och bromsarna kan faktiskt låsa däcken! Och motorn är samma gamla radtvåa som bara tuffar och går. Visserligen fullkomligt könlös, men fortfarande bättre än Viragons jävla mongomotor.

Fantasilöst? Mjoh... Kanske... Men av alla lik jag kört är Viragon i särklass sämst. De flesta hojar har iaf något som man kan tycka om, som exempelvis W800, att den är ett sladdrigt spaghettistaket med en totalt menlös motor gör den ändå lite charmig och skoj.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
De flesta hojar har iaf något som man kan tycka om, som exempelvis W800, att den är ett sladdrigt spaghettistaket med en totalt menlös motor gör den ändå lite charmig och skoj.
Jag har inte kört någon men tycker att det är ok att den finns. Har svårt för kamdrivningen och bromsskivan. En homage till Eddie Lawsons racehojs fula framskivor? Känner målgruppen till Eddie Lawson? Nä.

Citatet då? Jo, kul att du tyckte att den var lite charmig och skoj trots att den är sladdrig och har menlös motor.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Har bara haft MC i 13 år, byter sällan hoj och har varit väldigt nöjd med de jag haft så har inte så bra underlag att utse en sämsta-hoj från. Fast jag kan hålla med om kritiken mot MT-09. Hyrde en sådan av första generationen (tror det var en -14) i Spanien för en massa år sedan och det var ingen optimal hoj för bergsvägarna. Hopplöst svampig fjädring som gav dålig känsla för vad framhjulet höll på med och samtidigt en väldigt yxig och oförfinad gaskontroll som var mer som av/på, men samtidigt med fördröjning.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kommer att tänka på för något år sedan när jag kör med bilen i regnet på E22 och börjar komma ifatt några lustiga bakljus. Det visar sig vara en gammal ful guldvinge med sidovagn och en liten lustig släpvagn. Det första jag tänkte "varför?" Är det så viktigt att känna vinden när han kör så är det väl bättre med en liten cabriolet
Efter att ha kört med sidovagn tänker jag alltid ”varför” när jag ser en…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ha med hunden? Annars vet jag inte.
Låda bakpå
Ta bilen
I ryggsäcken

Det enda rationella jag tänker är att man vill ha med svärmor för att mörda henne i ett sk ”utökat självmord”…

Att köra med sidovagn borde klassas som självmordsförsök - plus mordförsök på alla andra trafikanter inom riskområdet (stort).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låda bakpå
Ta bilen
I ryggsäcken

Det enda rationella jag tänker är att man vill ha med svärmor för att mörda henne i ett sk ”utökat självmord”…

Att köra med sidovagn borde klassas som självmordsförsök - plus mordförsök på alla andra trafikanter inom riskområdet (stort).
Vi har hunden i ett pet palace, för han är en liten sak, men har man en större krake får de ju inte plats i lådor. Men personligen hade jag hellre kört med släp till hunden än sidovagn. Även om det är en såndär fräsig sidovagn med länkage som tillåter lutning.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Vi har hunden i ett pet palace, för han är en liten sak, men har man en större krake får de ju inte plats i lådor. Men personligen hade jag hellre kört med släp till hunden än sidovagn. Även om det är en såndär fräsig sidovagn med länkage som tillåter lutning.
🐕‍🦺 Vi har en kvinna i gruppen som alltid tar med sin hund på turer i ryggan🙂
20240710_175542.jpg20240710_175033.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vi har hunden i ett pet palace, för han är en liten sak, men har man en större krake får de ju inte plats i lådor. Men personligen hade jag hellre kört med släp till hunden än sidovagn. Även om det är en såndär fräsig sidovagn med länkage som tillåter lutning.
Uppskattar hunden verkligen att sitta i ett släp bakom hoj och få både buller, avgaser och vägstänk uppslängt på vagnen? Tänker att man tappar lite kontakten med jycken också jämfört med att den sitter bredvid i sidovagn.

När jag hade hund (salig i åminnelse) så byggde jag en cykelkärra för transport men han avskydde den så använde den bara en gång med honom 😅
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Uppskattar hunden verkligen att sitta i ett släp bakom hoj och få både buller, avgaser och vägstänk uppslängt på vagnen? Tänker att man tappar lite kontakten med jycken också jämfört med att den sitter bredvid i sidovagn.

När jag hade hund (salig i åminnelse) så byggde jag en cykelkärra för transport men han avskydde den så använde den bara en gång med honom 😅
Vår skrutt sitter som sagt i en pet Palace på bönpallen. Men det är ju bara att bygga släpet för att ta passagerare och köra med svemokrök. :hihi
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Jag hävdar att den fyrhjuliga övningsmotorcykeln (”bilen” som några kallar den) är mer optimal än trehjulingen! 😊
Inte i halt väglag. Eller som salig Bosse Rindar sa, ja halare det är ju bättre är sidvagnsmotorcykeln, för den går att styra med gasen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte i halt väglag. Eller som salig Bosse Rindar sa, ja halare det är ju bättre är sidvagnsmotorcykeln, för den går att styra med gasen.
Det gör man ju med bilar i halka med. Om de inte är felhjulsdrivna. :hihi
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top