Kom inte på någon, bara min KS125 -73 som rasade i växellådan två gånger och som CDI-boxen la av på. När den gick så var den bäst. 99 oktan och outboard oil direkt i tanken. Tankade alltid 10 liter, tanken rymde 17. Alltid oljeflarran på pakethållaren. Inget sidostöd.
Man fick lyfta foten för att växla upp. Kände väl inte samma förtroende som för mina hojar efter den.
Jag hade två tjejkompisar som köpte varsin Laverda 500. Kan ha varit 1979-80.
Snygg ja. Det var också allt.
Stenhård fjädring.
Hård sadel.
Hårdjobbade bromsar.
För klen generator så den laddade inte tillräckligt i stan.
Bytte parkeringljuslampan från 5 W till 20 W vilket blev bättre än H4 plus 5 W men inte tillräckligt. 20 W var lagligt dagtid.
Hård koppling.
Jag har fortfarande kvar skarvsladden som jag skrev ”Röd + Svart -” på. Den lånades ut…
Annars har jag inte kört mer än 15-20 hojar. Har aldrig varit så intresserad av andras hojar. En gammal cb450 som vibrerade, trumma fram och allt var sämre än min cb500 -73.
Långlånade en gs1000E när jag hade min Kawa 750-4 -80. Satan va den gick (1982). Men tung och klumpig. CBXen från Donken till obelisk-rondellen på Sveavägen räknas knappt. Varvade inte ur den precis.
Fast alla tester läste jag ju och köpte hoj efter dessa.
Zyndapp KS125 -73 Bäst i test Bike*
Suzuki Dr500 -81. Bäst i test.
Kawasaki z750 E-1 -80. Bäst i test.
Suzuki Dr600 -86. Bäst i test.
Yamaha TDM900, kanske inte bäst i test men min kravspec på ca 20 punkter vaskade fram den så den är absolut bästast i hela världen.
Kawasaki z750 LTD twin -82. 55 hästar, max vrid vid 3000 varv, då kan inte vinna något. Jag har velat haft en sedan 1982. Det ser asball ut. Sällsynt. Köpte min när jag gick på kryckor. Kunde inte ens provsitta den. Åhhh den var ju perfekt. I stan på låga varv, på vintern, på 80-milaetapper med packväskor.
Bytt ljuddämpare, styre, längre stötdämpare och sänk och uppstyvad fram och mindre mätare än jätteklockorna som var original, och två kugg mindre bakdrev i aluminium.
Jag väljer oftast Kawan före Yamahan vilket är ett gott betyg eftersom jag är så nöjd med TDMen.
Så jag har inga andra hojar att dissa (förutom Laverdan) på egna erfarenheter. Men jag kan dissa alla tillverkade 2003 och senare!
*Det var ju Bikes tester som gällde och tidningen startade 1979, långt efter att KS125an blev frånåkt av de japanska 125orna.
Klistermärket ”Bike ljuger” hade jag aldrig.
Men jag vet var dom såldes.