Särbehandlas man med hoj?

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Tidigare ikväll blev jag stannad av polisen för första gången på mc. Kom puttrandes lugnt genom stan och såg att det var kontroll. Jag ser hur den ena polisen skiner upp och avbryter den kontroll han gör på bilen han redan har inne för att springa ut i vägen och vinka in mig. Har mitt tonade lyktskydd på och förbereder mig på ett par slantar i böter, inte mer med det.

Innan jag ens hunnit ta upp visiret så har han börjat granska däckmönster och springer ivrigt fram och tillbaka för att granska hojen men verkar ganska snart inse att han inte har mycket att anmärka på. Han ber mig ta fram körkortet och granskar det en stund och påpekar sedan att jag ska ha glasögon eller linser och frågar varför jag inte har glasögon på mig. Berättar att jag bara använder linser och då dyker ficklampan genast upp och han börjar lysa mig i ögonen för att kontrollera att så verkligen är fallet.

Sen fortsätter han granskningen av hojen och det dyker upp frågor om dittan och dattan. Innan han ens bett mig starta hojen så berättar han för mig att ljuddämparen inte är laglig. Innan han ber mig starta och han börjar varva så frågar han hur långt jag kört så att den faktiskt har hunnit bli varm, vilket jag måste säga uppskattas mycket. Han tar fram sin mobiltelefon med decibelmätare i och varvar upp till en 9000 varv sisådär. Han visar nöjt upp den med resultatet 109 dB på skärmen. Jag berättar att den ska mätas på 5200 varv en halvmeter ifrån. Det spelar dock ingen roll eftersom den ändå låter för mycket.

Till saken hör att jag besiktigat hojen med den dämparen och den låter faktiskt exakt 103 dB. Detta är dock otänkbart men han håller ändå med om att han tyvärr inte kan ge mig böter ändå eftersom de inte har någon mätutrustning med sig. Sedan kontrolleras hojen lite mer samt ljudnivån diskuteras ytterliggare en stund till. Sedan ropar han till sig sin kollega med orden "Här har du något att bita i. Se till att hitta något olagligt på denna." Sedan börjar allting om med noggrann översyn av varenda centimeter på hojen och ytterliggare tjafs om ljuddämparen.

Till slut kommer de på lyktskyddet och påpekar att jag minsann ljugit när jag sagt att jag besiktigat hojen precis som den är. Låter lite förvånad och säger att jag kanske köpte det efteråt trots allt, eftersom jag fått stenskott i lyktan. Prat om ljusbilden osv och jag fortsätter spela ovetandes och berättar var jag köpt det och att det inte fanns några klara skydd där. Till och med priset på det vill de ha reda på.

De verkar ha ett visst överseende med det eftersom jag trots allt inte visste om att det inte var lagligt och att jag blivit lurad som köpt det i en butik och att de kunde förstå att jag ville skydda mig från stenskott. Får välja på att slita loss det eller få flygande besiktning och väljer givetvis det första alternativet.

Slutligen får jag blåsa och med orden "Du var ju iallafall nykter" släpper de till slut iväg mig. Närmare 20 minuter måste det ha tagit och under denna tiden blev ingen annan stannad.

Jag är nöjd med att ha sluppit böter, men nu till frågeställningen. Upplever ni andra också att de är extra mycket ute efter att "sätta dit" motorcyklister? När jag blivit stannad med bil brukar det inte ta mer än max någon minut. Är det helt enkelt så att i princip alla poliser har fått nog och börjat ogilla alla som kör lite sportigare hojar?

Last edited:

YZF R6

Värst av alla
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
R6 -06
Poliserna vet vad vi sitter på och vad "vi" brukar göra med dom, men dom har inga bevis och då blir dom frustrerade och måste ge oss ett "kompensations straff".

Så upplever jag iaf situationen!

// Andreé

Gsx-r Freak

Gsx-r 4 ever
Gick med
4 Jan 2006
Hoj
Gsxr600k4 +14e skrotet=bra fotpall
Att dom granskar noggrant, brukar ju vara standard och en och annan moralpredikan. Men inte att dom säger till sin kolega den biten om att här har du nått att bita i se till och hitta fel??? va fan e de för jävla stil. Han blev bergis alltid vald sist när de var dags och spela fotboll på dagis:D

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Va fasiken, din hoj låser ju som en smygfis. Det måste vart enna sura poliser. Nåja, så är det ibland.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Visst särbehandlas man om man kör hoj! Och inte bara det, är man yngre så särbehandlas man lite till!

Jag tänker lite på situationen sist jag blev stoppad. En polis stod i vägbanan och vinkade in bilar för nykterhetskontroll. När jag kom åkande långt bort, så riktigt såg jag hur hon väntade in mig. De bilar som åkte framför lät hon bara passera - särbehandling.

Hon såg inte så värst trevlig ut när hon pekade var jag skulle ställa mig. Jag plockade fram körkortet och tog av mig hjälmen för att blåsa, och när hon såg min ålder (lämplig TDM-ålder) så var det ungefär som att slå på en strömbrytare. Plötsligt blev hon riktigt trevlig och började diskutera hojen etc. Det märktes ju liksom så tydligt att hon hade väntat sig en 20-årig slyngel att sätta dit... särbehandling?

Bara en reflektion, jag noterar själv skillnaden på hur man blir bemött som 40-åring jämfört med hur man blev bemött som 20-åring.

Eller så är det min charm... :D

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
För mig har det varit tvärtom - jag har kommit panikbromsande in i en trafikontroll me avgassmällar o sen blivit omringad av hela kontroll styrkan.
Dom flina som fan o fråga om den gick bra "vi hörde dig 3 mil innan"

Man trodde nästan dom skulle släpa in en trafikpolisbussen o gangbanga en fett i baksättet men dom verka nästan vara ute o kolla på mcen för att köpa.

Sen hörde man på radion - "släpp han nu de kommer en raggarbil...."
Sen rusa hela gangbang teamet ut på vägen o gav sig på raggarbilen...

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Närmare 20 minuter måste det ha tagit och under denna tiden blev ingen annan stannad.

de missade under tiden förmodligen någon med promille eller droger i kroppen

Under dagen framgick att cirka 15.000 personer
dagligen kör bil med alkohol i kroppen. Antalet rattonyktra och rattfyllerister har ökat, men
tyvärr finns inte, återigen till följd av besparingar, de resurser inom trafikövervakningen, som skulle behövas för att stävja det hela.

http://länkarna.se/trafik.htm

I allt fler dödsolyckor har föraren varit påverkad av alkohol. Enligt siffror från Vägverket var 42 procent av de personbilsförare som omkom under förra året påverkade.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15610997.asp

Av de bilförare som omkom i singelolyckor förra året var 60 procent alkoholpåverkade. För motorcyklister var andelen 36 procent och för mopedister 50 procent.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=621992,00.html?from=sectionlinks77

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Vet inte, aldrig orkat stanna på sånna kontroller :)

Edit.
Kanske ska tillägga varför, precis därför man ofta blir behandlag som du blev.
Vart många som gjort trådar om liknande behandling.

Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Dock tycker jag inte att jag fick någon dålig behandling på så vis och de var inte direkt otrevliga eller sura heller för den delen. Det var bara det att det verkade som att det var så självklart att de skulle kolla mig så noga och att jag fick uppfattningen av att det helt enkelt var något man alltid gör när det kommer en hoj och kanske speciellt då med en yngre förare på. Jag förstår dem helt och hållet men samtidigt så har jag alltid trott att de åtminstone försöker vara lite diskreta med att de kanske inte riktigt vill behandla alla lika.

Jag tror YZF R6 slår huvudet på spiken. Och för övrigt så är det precis som HanneZ säger, min hoj gör verkligen inte mycket väsen av sig så jag tror det är ytterst sällan som någon stör sig på den.

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Besök Uppsala, då får ni riktigt känna på hur det är att bli särbehandlad. Här jagas det nitiskt och allt som går att klämmas, kläms åt. Bäst på att sätta åt mc-åkare är tydligen målet detta år....också.
(Linköping leder ff till Uppsala polisens stora förtret)

Sist jag blev stoppad, då var det av en mc-polis & det var i samband med en stuntdag i Tierp. Innan jag knappt hunnit öppna munnen kom det en till & ytterligare en till mc-polis & stannade vid mej. *kan tilläggas att det var rent obehagligt med tre poliser som granskar en så där* Han som stoppade mej sa att det bara var en rutinkontroll då jag frågade vad jag gjort fel, och sen börja han kolla igenom hojen.

Allt var ok tyckte han, men sen öppnade en av hans kollegor munnen.
- Reflexen, sa han. - Den är bra sa ja, alla säger att det syns jättebra.
- Mmmm, men den får inte sitta på regplåten.
-Nähä, men polaren har besiktat sin så. Det var ok? Men ok då, kan jag sätta den på passargerarpinnen då?
-Nä, den ska sitta centrerad på hojen. Nu hade du alltså tur, för hade jag stannat dej först....då hade de blivit ombesiktning. Å vill du klara dej från mej hädanefter, då fixar du det där bums!! Undrar just om de håller på så där mot bilister också......Näää.

Sen kom tusen frågor om när den skulle besiktas nästa gång, årsmodell, modell, om det var import osv. Grinig värre var tonen.

Nu hade jag faktiskt tur, det kunde ju vara "sprätthöken" som stoppade mej först & då hade jag åkt på besiktning fast hojen är en -06:a.

Jag fes iväg på ettan med mitt nya Scorpionsystem, som tur var slapp jag redovisa det....då hade helvete brakat lös.

Visst är det ju märkligt att snutarna undrar vad man har emot dem??
Om de bara kunde bete sej mot oss som mot övriga trafikanter, då skulle iaf jag förmodligen kunna tycka rätt bra om dem.

// Ullis

Last edited:

ansen

highlander
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
CBR600-såld Yamaha1000-såld Ninja900-kraschad Honda Fireblade-nuvarande
Besök Uppsala, då får ni riktigt känna på hur det är att bli särbehandlad. Här jagas det nitiskt och allt som går att klämmas, kläms åt. Bäst på att sätta åt mc-åkare är tydligen målet detta år....också.

Sist jag blev stoppad, då var det av en mc-polis & det var i samband med en stuntdag i Tierp. Innan jag knappt hunnit öppna munnen kom det en till & ytterligare en till mc-polis & stannade vid mej. *kan tilläggas att det var rent obehagligt med tre poliser som granskar en så där* Han som stoppade mej sa att det bara var en rutinkontroll då jag frågade vad jag gjort fel, och sen börja han kolla igenom hojen.

-Nähä, men polaren har besiktat sin så. Det var ok? Men ok då, kan jag sätta den på passargerarpinnen då?
-Nä, den ska sitta centrerad på hojen. Nu hade du alltså tur, för hade jag stannat dej först....då hade de blivit ombesiktning. Å vill du klara dej från mej hädanefter, då fixar du det där bums!! Undrar just om de håller på så där mot bilister också......Näää.

Sen kom tusen frågor om när den skulle besiktas nästa gång, årsmodell, modell, om det var import osv. Grinig värre var tonen.

Nu hade jag faktiskt tur, det kunde ju vara "sprätthöken" som stoppade mej först & då hade jag åkt på besiktning fast hojen är en -06:a.

Jag fes iväg på ettan med mitt nya Scorpionsystem, som tur var slapp jag redovisa det....då hade helvete brakat lös.

Om de bara kunde bete sej mot oss som mot övriga trafikanter, då skulle iaf jag förmodligen kunna tycka rätt bra om dem.

// Ullis

attans....e dem så nitiska på oss i Uppsala....får man passa sig :) har varit ute ikväll å kört lite i stan.....förvånansvärt många volvo-raggare å bmw-sluskare man har mött vid rödljusen......självklart har ja piskat dem....drar väl upp i 60-70 på nån sekund sådär sen lägger man sig i laglig hastighet då kör dem om i tron om att dem vann :) ganska skojigt.....Men inte en snut har ja sett än....dem kanske kommer när man minst anar det...
Var i Uppsala brukar dem hänga då ? så man vet vart man ska smygköra.....eller inte köra alls :)

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag blev stoppad i min första poliskontroll någonsin (B-kort i 11-12 år, A-kort i 5 år = antingen så har jag haft "tur" eller så har polisen för få alkokontroller) för några veckor sedan mitt inne i Stockholm vid stadshuset och det enda polistjejen klagade på var att jag inte hade aktuellt skattemärke på (hade visst 2005 års märke, hoppsan), det var inget snack om varken ljudmätning eller annat.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
De e äkta sporthojs diskriminering - när ja blåste omrking me en slö offroad för 10 år så blev man aldrig stoppad - snuten förutsatte att man var en slö pendlargubbe..men de va man inte.....Men varje gång dom får syn på en sporthoj så slår dom på blåljus o slår larmanrop på radion o kallar på helikopter - fast man står o tankar.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto

Om de bara kunde bete sej mot oss som mot övriga trafikanter, då skulle iaf jag förmodligen kunna tycka rätt bra om dem. // Ullis
ja det finns väl grinollar överallt antar jag,men många gånger sköter de sitt jobb på ett ganska bra sätt. Men sen finns det en del som gillar att blåsa förbi och köra ifrån snuten som lite sport och sånt kan ju kanske irritera litet antar jag. jag och lillebrorsan var nere på den lokala macken och tankade,jag med husan 650 som iof var reggad brorsan med sin fyrfemtio yamaha,och han har naturligtvis inget mc kort,polisen åkte förbi och såg oss vilket gjorde att de gjorde en u sväng och kom till oss med en hiskelig fart.
nå de tjatade först på mig hade inga blinkers osv,men den var reggad och kort har jag,fast de kollade inte,jaja jag har kört lite enduro själv sa den ena polisen och du får inte köra med crossdäck på gata,nej ok sa jag men vi ska bara tanka.
Då kläcker brorsan ur sig går det bra med dom här? fetaste trelleborg dubbdäcken på asfalt med ett jätteflin och utan körkort,JÄTTESUCK från poliserna när de ser att vi inte blev rädda,jaja kör inte på vägen bara typ sen drog de. har även mött polizei med minicrossen från jobbet ett antal ggr men de har aldrig brytt sig,visserligen sitter det ufo ljus fram men det hörs att det inte är en moped om jag säger så.
antar att det är värre i större städer där fler busar med hojarna och poliserna blir nog kinkigare då. men som sagt grinollar finns det överallt,tror de flesta faktiskt är bra men de ska väl sätta sig i respekt eller nåt,som befälen i lumpen typ,första månaderna så var det ett jävla skrik och gap men sen när man lärde känna dom så var faktiskt de flesta helt ok.::tummenupp :tummenupp
// Ullis[/QUOTE]

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Och jag som en gång ville bli polis fy fan vad man skäms!
Den kåren måste vara den mest patetiska vi har i sverige.
Skulle jag varit polis idag skulle jag stannat hemma och kollat på TV för jag hade skämts för hur vi uppträder, lösa brott står inte överst på listor längre... fordonskontroll och hastighetsövervakning däremot där kan vi göra stort ingrepp, i brist på kompetens för annat

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Letar.....
Har bara varit ute för trevliga poliser.

Sist polarna blev stoppade var av en Mc polis som legat efter dom i minst 5min så dom skulle få ner snitthastigheten och slippa böterna.

Det kallar jag snälla poliser.

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Jag blev stoppad för fortkörning förra sommaren. 101 km/h på 90-väg. Polisen anropade sin kolega på radion flera gånger för att kontrollera att det verkligen var 101 km/h och inte 201 eller liknande. Sen påpekade han att det är dumt att köra på väven i bakdäcket, att det är bra med blinkers, att hojen var i ett "allmänt bedrövligt skick" och viktigast av allt: Att skylten ska sitta väl synligt eller hur det nu var. (Hade den uppskruvad under cutsen.)

Det slutade med 1000:- för fortkörningen och några ord om att jag skulle fixa skylten och däcket. Det var väl rätt snällt?

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Kan inte påstå att jag råkat ut för otrevliga poliser i samband med att jag blivit intagen på kontroll.

Sist var på 108:an mellan Lund och Kävlinge. Blir invinkad och den kvinnliga polisen kommer fram och ber om körkort och att jag ska blåsa. Vilket hon får kolla samt blåser lungorna ur mig. Nada problem. "- Tack för att jag fick störa, ha en fortsatt trevlig dag!"

Plötsligt kommer hennes storväxte manlige kollega fram och ser lite skeptisk ut. Lägger en släng blick på hojjen, under tiden han håller ett öga på trafiken för invinkning till kontroll, "- 600? Räcker det?" Ja, svarar jag, än så länge i alla fall :hihi "- Jag hade hoj förr men jag blev tagen 3 ggr för fortkörning så jag sket i det sen."
OOOOOOkaay?! :D O du ska vara polis? "- Ja, jag vet" kläcker han ur sig och skäms lite. Hahaha!! Han vart ärlig i alla fall!
"- Kör nu fint så länge vi kan se och höra dig härifrån, right?" Ja, klart. Jag kör alltid fint!
"- Jo, det säjer alla med sporthoj. Jag vet vad ni sysslar med:" Sen blinkar han till med ena ögat och lämnar mig för att ta på min hjälm och köra hem.

Ups....:yoparty

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Haft hoj i 4år men jag har inte ens blivit stoppad... :arsele

Tror inte ens jag träffat på någon poliskontroll när jag kört hoj...:gnissla

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...