Så har man klotat, men måste jag byta hjälm nu?

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Alla ni som byter ställ utan repor & hjälmar för att man tappat den på heltäckningsmattan...det är ju säkert dyrare för FB än någon stackars skenförsäkrare i skogås..

Skärp er litegrann, min tjej är likadan men det gör det bara värre.

Den som byter hjälm som rullat av sadeln behöver en realitycheck..tro inte på allt ni läser, badar ni inte inom en timme efter mat också??

Håller med till hälften. Inte som att stället hålls samman av detonerande stubintråd som utlöses i kontakt med mark. :va
En skitrepa på något så mjukt och följsamt som skin är inget mer än just en skitrepa.

Hjälm vet jag inte vad jag ska tycka. För många inbrända åsikter. Kan inte nån hojtidning göra ett hjälmtest där de tappar diverse hjälmar från olika höjder och skalar upp o kollar ze frigolit? Eller finns det redan?

Själv har jag iaf trillat 2 ggr med olika hjälmar och andvänder båda fortfarande då de inte kom i kontakt med marken. Och orka inte med att försöka övertala mig om att jag bör byta ändå just in case... xD

För de första tycker jag att den va ful...

DU är ful! :mad:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jösses amalia. Akta blodtrycket flicka lilla. Och sluta vara så obstinat.
Jag har en hjälm som jag lånar ut till passagerare. Den gick jag omkull med i 140 ungefär, och den funkar precis lika bra som något annat. Om det inte vore för att jag har ett finare visir till en annan hjälm skulle jag lika gärna använda den själv.
Och bara för att grejjorna är nya betyder det inte att det är en garanti för att man inte slår sig när man ramlar.

garantin har inte att göra med ifall du slår dig eller inte, då kan du likabra köra utan skyddskläder.......garantin är för att du inte ska skada dig lika mycket/allvarligt som om du kört utan/med söndriga saker!

stackars dina passagerare.....hoppas du informerar dom innan du lånar ut din hjälm att den varit i backen ett X antal gånger och kanske inte skyddar deras huvud.

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Självklart byter man tjej om hon gått i backen en gång. Hon kan ju ha fått dolda skador. En hjälm som bara trillat i backen och är till synes hel och utan märken eller repor skulle jag däremot inte byta ut direkt. Om jag inte var sugen på en ny förstås. Jag för min del tror att allt snack om tappade hjälmar är en smula överdrivet.
Trådskaparens hjälm är förbrukad dock. Där ser man ju tydligt att den är skadad.
Skinnställ som är repigt skulle jag inte tveka en sekund att fortsätta åka med. Jag har varit i backen 100 gånger med mitt och det är inget fel på det.. Säkerhetsmässigt alltså. Utseendemässigt är en helt annan sak. :rolleyes:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
garantin har inte att göra med ifall du slår dig eller inte, då kan du likabra köra utan skyddskläder.......garantin är för att du inte ska skada dig lika mycket/allvarligt som om du kört utan/med söndriga saker!

stackars dina passagerare.....hoppas du informerar dom innan du lånar ut din hjälm att den varit i backen ett X antal gånger och kanske inte skyddar deras huvud.

Men nu var ju inte ditt ställ skadat? Helt repfritt och ett ställ fungerar ju långt ifrån likadant som en hjälm i praktiken. Jag hade aldrig försökt få det bytt, hade aldrig orkat.
En hjälm som man tappar i marken lite nätt hade jag heller inte tvekat att ta på mig igen, och hade jag oturligt nog vurpat med resultatet en helt oskadad hjälm hade jag tatt på mig den och hoppat på hojen vid nästa tillfälle igen.

Är det däremot synliga stora skador som trådskaparen hade jag givetvist bytt.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Men nu var ju inte ditt ställ skadat? Helt repfritt och ett ställ fungerar ju långt ifrån likadant som en hjälm i praktiken. Jag hade aldrig försökt få det bytt, hade aldrig orkat.
En hjälm som man tappar i marken lite nätt hade jag heller inte tvekat att ta på mig igen, och hade jag oturligt nog vurpat med resultatet en helt oskadad hjälm hade jag tatt på mig den och hoppat på hojen vid nästa tillfälle igen.

Är det däremot synliga stora skador som trådskaparen hade jag givetvist bytt.

eftersom dom fråga och jag kunde så skicka ja in det.
nä, ja köpte min hjälm kanske två år innan jag tog kortet och innan jag ens tagit kortet tappa ja hj'lmen typ 20 ggr i marken. men bytade inte för det. nu när ja blev påkörd hade ja samma hjälm och den sprack hela vägen där bak. fick hjärnskakning och en spricka i skallen.

men whaeva ni gör som ni vill, men bara för att det inte är en synlig skada betyder det inte att hjälmen är oskadad. :tummenupp

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
eftersom dom fråga och jag kunde så skicka ja in det.
nä, ja köpte min hjälm kanske två år innan jag tog kortet och innan jag ens tagit kortet tappa ja hj'lmen typ 20 ggr i marken. men bytade inte för det. nu när ja blev påkörd hade ja samma hjälm och den sprack hela vägen där bak. fick hjärnskakning och en spricka i skallen.

men whaeva ni gör som ni vill, men bara för att det inte är en synlig skada betyder det inte att hjälmen är oskadad. :tummenupp

Var det av ren okunskap som du iinte bytte hjälm 20ggr innan du tog körkortet?

Dominator-Rocks

Guest
Absolut så måste du byta, För de första tycker jag att den va ful... För de andra så tar du ut en ny på försäkringen, Trust me, I know, fick dubbelt så mycket som jag begärde! :D

Har dom inte hört av sig en? :va

Jag får dra iväg ett mail till och påminna dom.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Varför lämnade du in ditt ställ utan märken då?

du verkar inte ha nåt smart för dig så du kan läsa mina andra svar ja skrivit i denna tråd. tror nog du får svar på alla din undrande frågor då. :tummenupp ;)

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
du verkar inte ha nåt smart för dig så du kan läsa mina andra svar ja skrivit i denna tråd. tror nog du får svar på alla din undrande frågor då. :tummenupp ;)

Du verkar ju jättesmart som lämnar in ett helt felfritt skinnställ.

Hoppas du inte tillhör dom som gnäller över försäkringspremierna.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Du verkar ju jättesmart som lämnar in ett helt felfritt skinnställ.

Hoppas du inte tillhör dom som gnäller över försäkringspremierna.

Japp, jätte smart!:tummenupp Fick ett helt sprillans nytt skinnställ, jätte nöjd är jag. Och jag betala inte ett ruttet öre för det. :tummenupp

Nä ja gnäller inte på sånt som inte är lönt att gnälla på, till skillnad från andra!:tummenupp

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Japp, jätte smart!:tummenupp Fick ett helt sprillans nytt skinnställ, jätte nöjd är jag. Och jag betala inte ett ruttet öre för det. :tummenupp

Nä de e ju vi andra som kör med lite smårepiga skydd som betalar...

hahahhaahhah.....tror du min försäkring e gratis eller??? ja betalar hela året, ja ställer inte av. jag bölar inte för att ja har en saftig premie eftersom jag sjlv valt den typ av hoj.
vad du har för FB och vad dom gör för dig är inte mitt problem.

eftersom jag blev påkörd och det inte var mitt fel betala jag inget, ville försäkringsbolaget byta mitt ställ så gjorde jag det. snälla, skaffa dig ett liv eller gå till sandlådan om du ska tjafsa länge till!! ;)

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
hahahhaahhah.....tror du min försäkring e gratis eller??? ja betalar hela året, ja ställer inte av. jag bölar inte för att ja har en saftig premie eftersom jag sjlv valt den typ av hoj.
vad du har för FB och vad dom gör för dig är inte mitt problem.

eftersom jag blev påkörd och det inte var mitt fel betala jag inget, ville försäkringsbolaget byta mitt ställ så gjorde jag det. snälla, skaffa dig ett liv eller gå till sandlådan om du ska tjafsa länge till!! ;)

Haha...här får man tydligen inte fråga saker:)
Men jag tror nog att många med mig är redo att hålla med om att försäkringen är tillräckligt dyr.
Med andra ord så tror jag nog att de flesta här inne tycker att det är helt korkat att lämna in ett helt felfritt ställ.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Haha...här får man tydligen inte fråga saker:)
Men jag tror nog att många med mig är redo att hålla med om att försäkringen är tillräckligt dyr.
Med andra ord så tror jag nog att de flesta här inne tycker att det är helt korkat att lämna in ett helt felfritt ställ.

du får fråga precis va du vill, så länge du inte dumförklarar mig. alla gör olika val, detta va mitt val eller mitt FBs val. punkt slut. :tummenupp

så nu har du nog fått svar på alla dina frågor eller är det nåt mer du undrar över?!

försäkringspremien har inte så mycket med klädvalet att göra utan mer hur vissa typer av personer kör, du kan nog räkna in dig sjlv där. tror inte wheeliesar o annat stunt räknas som säkert eller acceptabelt av FB. sen att du utnyttjar din premie om du klotar när du stuntat är väl ditt val. jag råka ut för en olycka som inte va planerad, när du wheelar är det nog rätt planerat. och skadar du dig då så ska du inte få utnyttja din premie?! eftersom det redan kostar oss andra tillräckligt! :gnissla

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
du får fråga precis va du vill, så länge du inte dumförklarar mig. alla gör olika val, detta va mitt val eller mitt FBs val. punkt slut. :tummenupp

så nu har du nog fått svar på alla dina frågor eller är det nåt mer du undrar över?!

försäkringspremien har inte så mycket med klädvalet att göra utan mer hur vissa typer av personer kör, du kan nog räkna in dig sjlv där. tror inte wheeliesar o annat stunt räknas som säkert eller acceptabelt av FB. sen att du utnyttjar din premie om du klotar när du stuntat är väl ditt val. jag råka ut för en olycka som inte va planerad, när du wheelar är det nog rätt planerat. och skadar du dig då så ska du inte få utnyttja din premie?! eftersom det redan kostar oss andra tillräckligt! :gnissla

Jag har aldrig skrivit att man inte ska använda sin försäkring.
Men att byta in ett helt felfritt ställ låter för mig ganska dumt.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Mitt ställ har varit med på en störtdykning på grus innan. Syntes inget då och inget nu. Däremot börjar det bli lite "trådigt" där jacka går omlott med byxorna. De har ju i alla fall varit med 6000 mil +. Men om man ska byta dom innan det ens syns, så skulle jag väl bytt dom för länge sedan?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy