Så har man klotat, men måste jag byta hjälm nu?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Förr, för inte SÅ länge sedan, avgjorde läkaren på en RR-tävling om hjälmen skulle kasseras (klippa hakbandet) genom att klämma på hjälmen ur olika vinklar med så stor kraft läkaren förmådde (exempelvis genom att sätta hjälmen mellan knäna och pressa åt). Hördes ett knakande/knäppande ljud kasserades hjälmen om inte ansågs den då ok att fortsätta köra med.

Nu var ju detta ett väldigt simpelt test som i grunden baserades på att hjälmskalet var gjort av glasfiber som bildar skikt när de bryts sönder. Dagens hjälmar har helt andra material och är ofta en blandning av olika materialtyper varför detta test inte funkar till 100%.

Vad man för övrigt vid denna tidpunkt inte tog hänsyn till var den komprimering (ihoptryckning) som innerskalet (ofta frigolit) utsattes för.

Det ser ut, på bilden av din hjälm, som om det varit "heads on" med hakpartiet och att ytterskalet fått en kraftig smäll. Vad händer om en lika kraftig smäll träffar på exakt samma ställe igen? En fråga ingen av oss kan svara på naturligtvis, utan att genomföra ett test (förslagsvis utan huvud i hjälmen :D ).

Hade du enbart skrapat av färgen och man sett grundfärgen och kanske små fragment av glasfibermaterialet/kompositen så hade jag behållit hjälmen och kört vidare efter att ha lagt ett skyddslager av tejp eller lack (fuktskydd). Men så som skadan ser ut på bilden hade jag bytt hjälm!

Mvh!
// Niklas

Last edited:

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
R1 Race Edition..
Det börjat likna pajkastning.. OM DET FINNS MINSTA TVIVEL OM HJÄLMEN ÄR SKADAD SKALL DEN BYTAS. Punkt slut.. Om du tycker jag har fel så kör med en sprucken hjälm..
Snålheten bedrar visheten, GAMMALT ordspråk..

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy