Så jävla förbannad, känns sjukt orättvist.

Motocicletta

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2006
Hoj
DUCATI
fan vad jag har medkänsla! blev själv stoppad vid rutin kontroll med avställd hoj men jag fick bara böter för miniskylt. sicken röta jag hade....

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Som sagt - man kan väl begära att folk tänker och agerar litegrann på egen hand också, och inte bara sitter och gapar efter att bli matade med "att göra"-listor.

FEL, man ska aldrig tro eller förutsätta att "folk" tänker eller agerar själva. Det öppnar enbart för missförstånd och feltolkningar, något som en myndighet borde vara medveten om och därmed förhindra genom glasklara förklaringar till den medborgare dom vänder sig till.

Hur svårt är det för dom att lägga till "du måste" framför den mening som berättar om ansökan om nytt körkort? Visar det sig att folk missförstår det dom skriver så är ju det ett bevis för att det dom skrivit inte är tillräckligt bra formulerat och kan misstolkas. Då anser jag att det är deras SKYLDIGHET att rätta till den mening som orsakar missförstånd för att undvika det i framtiden.

Det enda dom gör om dagarna är ju att skicka ut liknande papper och då ska man fan kunna kräva att dom utvecklas och blir bättre på sitt arbete, precis som vilket företag/anställd som helst. Det faktum att det rör sig om en myndighet ska inte göra att dom blir "onåbara" och därmed kan skicka ut samma felformulerade/svårtolkade brev i tid och evighet, vilket i sin tur leder till dyra böter för vanliga svenssons och vissa fall kanske till och med förlorade jobb pga indragna körkort.

Att sen ha mage att säga "rätt åt dig, eftersom du körde ifrån polisen!" har jag heller ingen förståelse för? Varför skulle Johan i det här fallet vara mer förtjänt av detta missförstånd än vad ni själva skulle vara om ni blivit av med körkortet? Han har ju tagit sitt straff för det brott han begått och det faktum att han nu blir av med körkortet igen beror ju på ett missförstånd till följden av ett otydligt formulerat brev. Kan ge mig faan på att ni hade blivit minst lika upprörda som honom om detta drabbat er själva. Men det hade givetvis varit en annan sak, eller?

Till Johan vill jag bara säga: Tycker synd om dig, jag hade säkert gjort samma misstag om det varit mitt körkort som dragits in. Tyvärr är dom svenska myndigheterna och rättsväsendet lika flexibla som en gråsten, så jag tvivlar på att dom kommer att ge dig körkortet tillbaks. Det vore ju att erkänna att dom gjort fel.....:rolleyes:

Men lycka till!

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
....... Visar det sig att folk missförstår det dom skriver så är ju det ett bevis för att det dom skrivit inte är tillräckligt bra formulerat och kan misstolkas. Då anser jag att det är deras SKYLDIGHET att rätta till den mening som orsakar missförstånd för att undvika det i framtiden.

ll!

Jag missförstår din text som om du tycker BMWjohan är ett klantarsle som missat att beställa ett nytt kort.

Är det fortfarande din skyldighet att rätta till det?

Det är bara att konstatera att DU är skyldig att känna till vad som gäller av den enkla anledningen att INGEN skulle kunna bedömmas som SKYLDIG till NÅGONTING om det var tvärtom.

Dock tycker jag synd om BMWjohan.

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Vilken moment-22-soppa :(
Lider med dig nu när våren är här och allt.

Låter som du behöver en bra advokat precsi som har diskuterats i föregående inlägg. Vidare så tycker jag nästan detta borde ut i media för att sätta ljus på problematiken. Du kan ju omöjligen vara helt på det klara vilka regler som gäller, det skall möjligen Polisen eller Länsstyrelsen vara bäst på - inte du.

Finns säkert någon tolkning i lagen som gör att du hamnar i någon rävsax och ingemansland.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag missförstår din text som om du tycker BMWjohan är ett klantarsle som missat att beställa ett nytt kort.

Är det fortfarande din skyldighet att rätta till det?

Det är bara att konstatera att DU är skyldig att känna till vad som gäller av den enkla anledningen att INGEN skulle kunna bedömmas som SKYLDIG till NÅGONTING om det var tvärtom.

Dock tycker jag synd om BMWjohan.

Nej, eftersom jag är en privatperson och det jag skriver här inte får några som helst följder för dom som läser det så är jag inte skyldig till nånting alls.

Men hade jag suttit på en myndighet och författat ett brev till dig som du missförstod så anser jag att det är min skyldighet att se över hur jag formulerat mig för att om möjligt undvika missförstånd i framtiden, ja.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Som iaf juridikstuderande är det bästa råd jag kan ge dig att prata med en advokat, gärna en med specialområde straffrätt eller offentlig rätt (straffrätt för brottet, offentlig rätt för myndighetsutövandet som föranledde hela situationen).

Det bör gå att "lösa", för det första saknade du uppsåt varför grov olovlig körning inte bör bli aktuellt. Men det hela är, dessvärre måste jag nog meddela, ännu krångligare än vad de flesta tror.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
...Visar det sig att folk missförstår det dom skriver så är ju det ett bevis för att det dom skrivit inte är tillräckligt bra formulerat och kan misstolkas. Då anser jag att det är deras SKYLDIGHET att rätta till den mening som orsakar missförstånd för att undvika det i framtiden.

Information är svårt...inom ett företag kan man maila, sätta upp lappar, trycka dit post-it´s i pannan på folk, you name it, och lik förbannat är det ALLTID några tomtar (ofta samma personer) som "nää, det är det ingen som sagt till mig" å "nää, så uppfattade inte jag den informationen..."

Någonstans har alla normalt funtade vuxna individer ett ansvar att hålla sig hyggligt informerade. Våra svenska myndigheter är stora nog som de är...kan ju fan inte ha folk som sitter och lusläser alla skrivningar överallt och försöker fantisera ihop hur Svenne Banan i Rakvattnet ev skulle kunna tolka den och den paragrafen, speciellt efter en dåligt dag på jobbet. Myndigheterna är inga tankesmedjor, de ska se till att vissa gemensamma regelverk efterlevs. Då får man leva med en viss standardisering.

Vad gäller Johans fall så lider jag med dig, verkar vara en riktigt fet soppa för ett litet misstag utan uppsåt. Hoppas det löser sig. :tummenupp

Mr THÖRN

Ja,, ärkemongo det är fan sant!!
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
aRR !!!!11
Fy faan, jag lider oxå med dig ..

Men får man fråga hur fort du körde första ggn?? För det var väl fortkörning?
Kanske missat det i texten,

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Fy faan, jag lider oxå med dig ..

Men får man fråga hur fort du körde första ggn?? För det var väl fortkörning?
Kanske missat det i texten,

Sök på trådar startade av mig så hittar du en tråd som heter typ "jag fick en månads fängelse för fortkörning". där har du alla detaljer. men typ 250 plus

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Det stod bara lite info om hur man går tillväga för att få ett nytt sen när min spärrtid gått ut

Men du fick väl papprena från VV, ang klistra in foto etc och skicka in för ett nytt utfärdat körkort. LR(?)

Hur har du kunnat bommat detta:confused:

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Nej, eftersom jag är en privatperson och det jag skriver här inte får några som helst följder för dom som läser det så är jag inte skyldig till nånting alls.

Men hade jag suttit på en myndighet och författat ett brev till dig som du missförstod så anser jag att det är min skyldighet att se över hur jag formulerat mig för att om möjligt undvika missförstånd i framtiden, ja.

OM du lever efter den inställning som du redovisar i den här tråden, vad du
som medborgare har skyldighet att VETA och rätta dig efter kommer du
garanterat att råka illa ut för eller senare.

Oavsett vad du tycker, så har du skyldighet att VETA och inhämta kunskap
om en massa saker, inte minst i trafiken.

Ett exempel, DU är skyldig att veta och rätta dig efter ALLA trafikmärken,
trafikregler både de av vägverket/regeringen instiftade som de kommunala
besluten, utan att ett enda papper skickas till dig.

Kan garantera dig att det finns många fler.......

KentW

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Polis och rättsväsende i ett nötskal. Precis som om det ligger i hela förfarandet att dribbla med folk. Någon som träffat en polis som inte ljuger och kör rundor?

Ja, en hel del faktiskt.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det stod bara lite info om hur man går tillväga för att få ett nytt sen när min spärrtid gått ut

Men du fick väl papprena från VV, ang klistra in foto etc och skicka in för ett nytt utfärdat körkort. LR(?)

Det var det han missade att göra..........begära att få ett nytt KÖRTILLSTÅND,
att skicka in foto gör du sen, och då får du INTYGET=KÖRKORTET=PLASTBITEN.

KentW

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Jag har redan pratat med läns och polis och alla och alla säger typ bara det är inte upp till oss. Läns säger ring polisen. Polisen säger ring läns.

Köra utan körkort vet jag inte om jag vågar med den hoj jag har nu. Jag har en ktm 950 sm och det är jävligt rolig att köra, men inte så snabb tyvärr.

Jag lider med dig. Fattar inte varför lst hänvisar till polisen dock. Hela körkortshantering ligger ju på lst. Polisen omhändertar ju bara körkortet i avvaktan på lst eller länsrättens beslut.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Det var det han missade att göra..........begära att få ett nytt KÖRTILLSTÅND,
att skicka in foto gör du sen, och då får du INTYGET=KÖRKORTET=PLASTBITEN.

KentW

Körtillstånd att begära, när man har blivit av med det ?
Kommer dock inte ihåg ifall jag gjorde det, för att få VV papprerna, men tror inte det, kan ha fel dock.

Var nu några år sen jag själv fick en tråkig spärrtid.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Japp, det ska man visst göra. Jag sitter lite i den sitsen just nu. Ska ha förnyat mitt B-kort senast 1:a maj, men det känns så onödigt att göra det när jag troligtvis har mitt A-kort en månad senare. Drygt att göra två körkort under en och samma månad.

när du väl skickat in nya bilden på dig själv så använder dem den bilden till ditt nya kort med A-behörigheten så allt du behöver göra är att åka ner till posten ta med ditt pass å plocka ut ditt nya körkort..

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept