Så jävla förbannad, känns sjukt orättvist.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Man ska glömma att man måste söka ett nytt KK efter spärrtid..
Man ska få en härlig faktura av trafiksäkerhetsföreningen..
Man ska mecka 2 h i skinnställ innan man hittar dödaren avslagen..
Man ska hitta startnyckeln i tändningen på morgonen..
Man ska köra iväg med bromsskivelåset i..
Man ska komma fram med tom/öppen ryggsäck..
Man ska tappa hojen ifrån sig i garaget..

Man betar av lite saker, helt naturligt:tummenupp

I och med denna händelsen har jag avklarat hela listan.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
svenskt rättsväsende e ju ett skämt....

gillar alla förfinade snuthistorier..... jävla supercops... lögner o förtal.... sällan mycket bevis i trafikmål verkar det som... fattar inte hur en polismans ord kan väga tyngre än en civil människa....

:skrattaåt
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Polisen har ju inte gjort något fel här.
Jag har ju gjort lite fel i och med att jag inte fattat att man måste fixa ett nytt.
Jag tycker dock att länsstyrelsen har gjort mest fel eftersom att dom inte krävt in mitt körkort. Eftersom att dom aldrig krävde in det fattade ju inte jag att jag skulle fixa ett till så att jag hade två.

Edit: jag tycker dock att polisen kanske kunde ha varit lite schysst och låtit mig få åka hem och fixa ett nytt körkort. jag kunde gärna ha lovat han att inte köra förens jag hade ett nytt kort i handen.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Dock tycker jag det låter konstigt, den gång jag blev av med lappen var de väldigt noga med att kräva in det. Som tur var hade jag "tappat" bort det så jag har två körkort. Dock bara ett med A-behörighet. :(

Jag skickade inte in mitt och det har jag inte hört nå mer om så det var tydligen inte så viktigt.

En annan knasig grej:
Om man har körkortsbehörighet så måste man 12 (?) månader efter avlagt förarprov skaffa själva kortet, ta foto på sin vackra fejs och allt det där. Om man inte gör det så, ja jag vet det låter otroligt, så måste man göra om hela förarprovet. (Only i Swerige).

I alla fall, jag har en kompis som naturligtvis inte orkade bställa sitt körkort inom ett år utan istället åkte runt med sin lilla lapp. :3freak

Min granne började fundera varför det stog A1 på hans körkort när han var 25.
Han glömde skicka efter nytt körkort efter han kört upp när han var 18 år :D Gör om, gör rätt.
 
Last edited:

Lucus

Guest
jag tror han bara var trevlig för att du skulle göra som han sa..så han slapp att stå extra länge å tjafsa med dig.. tyvärr

hoppas det löser sig iallafall...

Jag håller med tror inte att polisen var trevlig för att han brydde sig avsevärt utan att han var trevlig för att han gjorde sitt jobb, som vilken serviceinriktad offentligt anställd som helst (sjuksköterska m.m.) Skulle polisen varit kompis-trevlig skulle han låtit dig köra vidare med en påminnelse om att ansöka om nytt körkort, men hur kan han veta att du inte ljuger för honom om ditt missförstånd?

Mötet med polisen låter i och för sig som en avrättning där exekutionsbetjänten är trevlig och medlidande men ändå blir du ”fucked”. Detta är vad polisen gör de dribblar inte utan bedömer om ett brott har begåtts eller inte på plats och sen skickar ärendet vidare till dömande instans som dribblar bollen vidare under en längre period.

Argumentet för att bötfälla dig för grovt olovlig körning är att du kanske är en person som inte är lämplig för ett körkortsinnehav men kör ändå. Som använder sig av bortförklaringen att han inte visste om att en ny ansökan skulle göras och därmed försöker undgå en ny lämplighetsprövning.

I alla fall är missen inte hos polisen utan det är mellan dig och länsstyrelsen och jag hoppas att Du (bmwjohan) får klarhet i saken.
Tack för att Du delar med dig bmwjohan dina inlägg om den tidigare fortkörningen och nu denna incident har säkert get en tankeställare till många fortkörare.
 

Kneedrag

Guest
Man ska glömma att man måste söka ett nytt KK efter spärrtid..
Man ska få en härlig faktura av trafiksäkerhetsföreningen..
Man ska mecka 2 h i skinnställ innan man hittar dödaren avslagen..
Man ska hitta startnyckeln i tändningen på morgonen..
Man ska köra iväg med bromsskivelåset i..
Man ska komma fram med tom/öppen ryggsäck..
Man ska tappa hojen ifrån sig i garaget..

Man betar av lite saker, helt naturligt:tummenupp

All done
vad vinner jag?

(hihi tackar den satt fint)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tråkigt att du blev av med kortet. Men som många påpekat tidigare är det tyvärr ens eget ansvar att hålla koll på allting, hur dumt och jobbigt det än är.
Bara att bita i det sura äpplet en stund och hoppas på det bästa.
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Det finns utan vidare material för en hel bok med situationer där myndigheters byråkrati förjöjligar och fördummar det (trots allt), i övrigt, välfungerande systemet...

Lider med dig och måste medge att jag beundras din sans ändå!

Jag har inte mycket förståelse för hur länsman förutsättnignsvis att han verkligen förstod den prekära situationen, inte kunde låta dig få åka hem och göra rätt för dig.

I vilken situation kan man anta att du i efterhand kommer ha större respekt och förståelse för såväl rättsystemets byråkrati som polisen? Förmodligen inte där du får tillbaka din beskärda del av skatten för att underhålla alla involverade med lön i denna affär... )=
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Typiskt staten. Sätta åt invånarna för helt meningslösa saker.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Kan det var som så att när dom sökte på ditt personnummer fick dom upp din förrra "lilla" förseelse och tyckte att "själv göra själv ha"?

OT Fundering:
Hade jag varit polis och fått in en rattfylla(näe inte samma sak som du utan värre) i kontrollen som gjort samma fel, hade jag med glädje gjort max för att fördröja nästa lagliga framfart på vägen

Inte en aning då jag aldrig sett vilken info polisen får upp vid slagningar i databasen....
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Polisen var ju trevlig för att han verkligen var det. Jag erkände inget på plats utan vi snackade skit och han skrev rapport. Nästan alla andra poliser jag har träffat på vill man slå ihjäl för att dom är så extremt onödigt dryga och otrevliga. denna polis var klart trevlig
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Helt sanslöst, idag måste man veta vad som gäller INNAN en ny regel eller lag kommer ut:gnissla för så är det. Tyvärr så är myndigheter många ggr helt omöjliga att ha att göra med. Man kan fråga varför det är si eller så och det enda svar man får är bara att så är det. Dem har skygglappar och kan bara läsa paragrafer utan att ha ngn som helst förståelse för det dem säger. Mitt tips är att puscha på att dem INTE informerat dig om detta (att du skulle ansöka om ny lapp) verkligen muntligt eller skriftligt. Det är nog din största och kanske enda chans att få rätt tror jag. Var överygad om att det du säger är rätt (utan att vara otrevlig) och tryck på den punkten så kanske du vinner. Lycka till:tummenupp
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013

ha ha inge illa menat.. men varit me själv i utredningar där trafikpolisinspektörer fixat till historierna för att få till ett åtal..

oftast så handlar det nog om att de "vet" att personen ifråga har gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik etc. sen tidigare....
 

twix

Memory of Shoya Tomizawa
Gick med
20 Jul 2007
Ort
värnamo
Hoj
hojlös
fan lider med dig :galen du får låna mitt kort om du vill:va men de funkar ju inte:huvet man vill ju bara:pangihuve i din sits hoppas de löser sig:tummenupp :pannkyss
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Hmm, nu blir jag nervös. Eftersom mitt körkort är ganska trasigt tänkte jag beställa ett nytt för några år sedan. Enda sättat att få ett nytt verkade vara att anmäla det borttappat/stulet så det gjorde jag. Sen verkade det så jobbigt att fixa foto och grejer så det blev lixom aldrig av... Har blivit stoppad flera gånger med det här gamla körkortet men det har gått bra. :gnissla
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Det stod hur jag skulle gå tillväga för att få ett nytt körkort ja... men jag hade ju redan ett körkort. Dom begärde ju inte in det. Hur ska jag då kunna fatta att jag måste skaffa ett nytt så att jag har två :confused:

Har bara snabbläst igenom tråden så jag hoppas jag inte svarar på nåt någon redan svarat på.
Jag blev av med mitt körkort för några år sedan och fick i samband med det en himla massa papper från länsstyrelsen. Visst är det mycket text skrivet på byråkratisvenska men lik förbannat är det min skyldighet att läsa och (försöka) förstå.


Jag skulle tro att det viktigaste med att söka ett nytt körkort är inte att få en ny plastbit utan att du ska få ett nytt godkännande att vistas i trafik.
Jag har tre körkort liggande hemma men blir jag av med körkortet igen kan jag ju inte hämta ett av dom tre och fortsätta köra.

Men du bör ha fått ett papper med instruktioner angående förnyelse av körkort och ansökningshandlingar? Det fick jag.
Fick du inte det måste nån på Länsstyrelsen gjort fel. :va

Hoppas jag hjälpte lite och inte rörde till det.
Hoppas det löser sig för dig iaf!
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Hmm, nu blir jag nervös. Eftersom mitt körkort är ganska trasigt tänkte jag beställa ett nytt för några år sedan. Enda sättat att få ett nytt verkade vara att anmäla det borttappat/stulet så det gjorde jag. Sen verkade det så jobbigt att fixa foto och grejer så det blev lixom aldrig av... Har blivit stoppad flera gånger med det här gamla körkortet men det har gått bra. :gnissla

Men det är skillnad, ett återkallat körkort innebär att din behörighet är indragen. En trasig id-handling kan jag inte tänka mig bötfälls. Kravet som ställs är att du ska kunna identifiera dig vid eventuell kontroll, detta kan görs med pass, id, körkort etc.
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Men det är skillnad, ett återkallat körkort innebär att din behörighet är indragen. En trasig id-handling kan jag inte tänka mig bötfälls. Kravet som ställs är att du ska kunna identifiera dig vid eventuell kontroll, detta kan görs med pass, id, körkort etc.


Ah, fast jag täkte snarare att eftersom att jag anmält kortet borttappat/stulet så är det inte giltigt längre. Men då verkar ju allt lugnt för min del då. :)

Lider dock med trådskaparen!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top