Så jävla förbannad, känns sjukt orättvist.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Om du är medlem i SMC kan du får gratis juridis rådgivning. Ring SMC:s kansli så får du numret.

/HW

det var någon som tipsade om det lite tidigare i tråden och jag har redan utnyttjat det och snackat med en advokat. hon tyckte att det hela lät helt sjukt. hon ska hjälpa mig skriva ett överklagande till åklagarmyndigheten på måndag.

insider skulle jag inte vilja vara med i för då skulle de säkert ta upp min körkortsindragning jag fick för grov vårdslöshet och jag fick ju fängelse för detta. det är inte många i min närhet som vet om det och jag vill behålla situationen på det sättet.

Har inte läst hela denna tråd...
Men...

För att kunna dömmas för olovlig körning krävs att det finns uppsåt.
Enligt körkortslagen! http://lagen.nu/1951:649#P3S1

Dvs Du måste vara medveten om att du gör en olaglig handling. I ditt fall så verkar det ju inte riktigt så!

Finns massor att läsa om detta bla predjukat.
Bestrid.. och överklaga


jag kan läsa såna där lagtexter tio gånger i rad utan att fatta någonting. vad är det för språk dom skriver på? inte är det svenska i alla fall :D
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Jadu.. När man formar lagar så måste man skriva dem så att de går att tolkas på många sätt.. Det är därför vi behöver jurister och advokater.. ;)
Du har iaf fått hjälp av en jurist.. Lycka till nu!!
 

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vasastan
Hoj
R1
samma sak hände mig !

Jag vart av med mitt kk 1månad p.g.a fortkörning, började köra med mitt giltiga pass som leg när månaden hade gått och vart stannad i en rutinkontroll, då vart det olovlig körning och rättegång.
Kontaktade Ingmar Jeanlo, Trafikjuristen och han var mycket hjälpsam, han hade haft liknande fall och jag vart helt frikänd i rättegången. Han hänvisade till andra friande domar.

Lycka till, men advokat hjälper !! kostade inte mig ett öre. :tummenupp
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
samma sak hände mig !

Jag vart av med mitt kk 1månad p.g.a fortkörning, började köra med mitt giltiga pass som leg när månaden hade gått och vart stannad i en rutinkontroll, då vart det olovlig körning och rättegång.
Kontaktade Ingmar Jeanlo, Trafikjuristen och han var mycket hjälpsam, han hade haft liknande fall och jag vart helt frikänd i rättegången. Han hänvisade till andra friande domar.

Lycka till, men advokat hjälper !! kostade inte mig ett öre. :tummenupp

Jag ska försöka hitta några liknande mål jag kan hänvisa till. han hade ett på sin hemsida.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Idag när jag satt och jobbade på min överklagan till åklagaren så fick jag hem ett brev från åklagaren där han skriver att "åtal väcks inte" :D :tuttar :tummenupp :)

Det står:

Det föreligger inte tillräckliga skäl att väcka åtal, eftersom man med hänsyn till bevisningen på objektiva grunder inte kan förvänta sig en fällande dom.
Det går inte att bevisa att den misstänkte har haft sådant uppsåt som krävs för att förfarandet skall vara brottsligt. Vid detta tillfälle kan inte uppsåt bevisas bortom varje rimligt tvivel.

Jag är så jäääääävla glad idag :yoparty
 

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
samma sak hände mig !

Jag vart av med mitt kk 1månad p.g.a fortkörning, började köra med mitt giltiga pass som leg när månaden hade gått och vart stannad i en rutinkontroll, då vart det olovlig körning och rättegång.
Kontaktade Ingmar Jeanlo, Trafikjuristen och han var mycket hjälpsam, han hade haft liknande fall och jag vart helt frikänd i rättegången. Han hänvisade till andra friande domar.

Lycka till, men advokat hjälper !! kostade inte mig ett öre. :tummenupp

kan du hänvisa till dom fallen?? har precis råkat ut för det... (och varit uppe i tinget) o nu vill dom ha 6k för det...vilket ja hellre lägger på hojen... :huvet :mad:
o trafikjuristen kan man jue inte vända sig till längre...(ingen som tagit över det ännu lr hur???)
 

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vasastan
Hoj
R1
kan du hänvisa till dom fallen?? har precis råkat ut för det... (och varit uppe i tinget) o nu vill dom ha 6k för det...vilket ja hellre lägger på hojen... :huvet :mad:
o trafikjuristen kan man jue inte vända sig till längre...(ingen som tagit över det ännu lr hur???)

jag minns inte vilket han hänvisade till, och mitt fall vet jag inte hur man hittar?? Hände ju -03 eller nåt sånt..
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
kan du hänvisa till dom fallen?? har precis råkat ut för det... (och varit uppe i tinget) o nu vill dom ha 6k för det...vilket ja hellre lägger på hojen... :huvet :mad:
o trafikjuristen kan man jue inte vända sig till längre...(ingen som tagit över det ännu lr hur???)


Jag pratade med före detta trafikjuristen idag och han skulle maila mig målnr på ett likdant mål där föraren blivit friad. nu behöver ju inte jag det längre, men jag kan skicka det till dig så fort jag fått det av honom
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Man kan även råka smälla till dödaren på E4:an i rusningstrafik och tro att motorn bara dog. Sen ringer man polaren, som jobbar på Öhlins..., och börjar arrangera hjälp/bärgning innan man (själv) kommer på den lilla röda knappen på höger sida. Det var en kompis kusins bekants svåger som råkat ut för det.

I och med denna händelsen har jag avklarat hela listan.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nu är jag helt jävla fucking brutalförbannad igen. Vad fan i helvete håller länsstyrelsen på med :mad: :huvet
Dom säger att det tar flera månader innan jag kan få ut nytt körkort. Jag skickade in alla ansökningshandlingar för typ två veckor sedan, samt betalade och bifogade synundersökning och sånt. Ändå säger dom att det kommer att dröja flera månader. Man blir ju för fan tvungen att bli outlaw nu och köra i alla fall.
 

Gabor

Guest
Nu är jag helt jävla fucking brutalförbannad igen. Vad fan i helvete håller länsstyrelsen på med :mad: :huvet
Dom säger att det tar flera månader innan jag kan få ut nytt körkort. Jag skickade in alla ansökningshandlingar för typ två veckor sedan, samt betalade och bifogade synundersökning och sånt. Ändå säger dom att det kommer att dröja flera månader. Man blir ju för fan tvungen att bli outlaw nu och köra i alla fall.

Det är för att de statuerar exempel och inte proriterar de som de ser som trafikförbrytare.

Efterssom du inte fälldes i domstolen, så tar de ut det på detta sätt efter tips från polis/åklagarmyndigheten.

Detta hindar ju dig att lagligt vistas i trafiken i ytterligare ett par månader.
sen sätter de span på dig utifall du skulle komma på att köra utan Körkort.

Då kan de sätta dit dig igen, vinst igen för övervakningsmakten.

Är det värt att köra utan Körkort ??


Min gissning i det hela .
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jag förstår inte?
Du har behörigheten men saknar körkortet i nuläget?
Då kan det väl inte vara ett brott att köra utan det fysiska körkortet??
Länsstyrelsen skall väl kunna ge ett intygspapper till dig som du kan visa om du blir stoppad?

Är det krav på ny synundersökning för förnyande av körkort, känns lite omständigt. Är det så även när man byter körkortet för att det är för gammalt?
 
Last edited:

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Ort
Åkarp
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
Du får ingen lapp du kan köra med så länge innan du får det riktiga kortet, typ sånt man fick när man hade nytaget kort?
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Gabor har nog en poäng där, bäst att kolla upp hur det förhåller sig. Annars är väl risken stor att du "råkar" bli stoppad...
Jag tror det finns en lag som säger att om en myndighet har gjort fel så skall pappersarbetet som återställer felet prioriteras och utföras skyndsamt. Fast jag kan ha fel.

FAST:
Det du skriver i inlägg 125 tolkar jag som att du fortfarande har indraget körkort. Dock så åker du inte på olovlig körning därfar att du vid det tillfället inte visste det. Kör du igen så torskar du för det argumentet är redan förbrukat. Kan det vara så?
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
När man blir av med körkortet i några månader så får man typ ut ett nytt direkt bara, men när man blir av med det längre som i mitt fal 12 mån så måste de undersöka om man är lämplig att överhuvudtaget få köra igen tydligen. om det är rattfylla så ska dom prata med läkare och massa såna grejer. jag fattar dock inte varför det ska ta så jävla lång tid för mig eftersom att det bara handlar om en fortkörning. jag måste alltså vänta tills att länsstyrelsen ger mig ett ok, dvs om jag kör nu och blir stoppat så kommer jag garanterat att åka dit för det jag var åtalad för. men va fan ska man göra. jag måste köra motocross 2-3 ggr i veckan och jag har en helt ny ktm 950 supermoto hemma. ska jag bara sitta och vänta och kolla på grejerna i garaget. tror inte det.
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Okej, då förstår jag. Det är en lämplighetsprövning.
Fytte helvete, dom är hyfsat godtyckliga.
Då är det ju långt ifrån säkert att du får körkortet tillbaka ens...
Dom kan ju kräva drogtester och allt skit i oändlighet, tror jag.

Då lär du ju garanterat åka dit om du kör nu, och blir stoppad.

Du kanske skall ändra devicen under din avatar, bara för att påverka ditt beslut positivt?:tummenupp :)
Till typ: Helt ofarlig för allmänheten och ett föredömme för ungdomen

Det är svårt med detta för nu har du hamnat i en utredning.
Om du kollar på sidan 13-15 i detta arbete:
http://www.jur.lu.se/Internet/Biblioteket/Examensarbeten.nsf/0/C86C5DF27A3B6065C12572EB006A27F2/$File/exam.pdf?OpenElement
Så ser du att du har hamnat i ett förvaltningssärende men utan allmän intresse. Då ligger mycket av utredningsansvaret hos dig, dvs. du skall bevisa att du bör få ett körkort. Kan vara läge att anlita juridisk hjälp...

Jag har få poäng inom juridik, så jag kan inte detta själv så bra.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top