Så jävla förbannad, känns sjukt orättvist.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Först tar vi bakgrunden.
För några år sedan fick jag 12 månaders körkortsindragning för fortkörning.
Körkortet togs på plats.
Jag överklagade dock till kammarrätten där jag skrev att jag med stor sannolikhet kommer att bli friad i rättegången. De trodde att jag kunde bli det så jag fick tillbaka körkortet. Jag hade då haft det indraget i kanske 4 mån. Jag förlorade dock i tingsrätten i alla fall och fick en dom att det ska va indraget i 12 mån.
Jag fick hem en lapp från länsstyrelsen där det stod att ditt körkort är indraget till 13 aug 2006, dvs resterande 8 mån. I detta papper stod det ingenting om att jag skulle lämna in det körkort jag hade fått tillbaka. Det stod bara lite info om hur man går tillväga för att få ett nytt sen när min spärrtid gått ut.
Jag väntar till 13 aug och sen börjar jag köra igen.

Nu typ 1,5 år senare blir jag stoppad i en nykterhetskontroll och polisen kollar då mitt körkort. Det står då i deras register att det är indraget. Jag säger at det var ju skitlänge sen och jag har fått tillbaks det. Han tar in mig i bilen och jag får kolla på deras dator. Där står det att mitt körkort varit indraget till 13 aug 2006. Det står dock även att det är fortfarande status indraget.
Polisen frågar mig då om jag förnyade mitt körkort. Jag sa nej för det begärdes aldrig in. Han säger då att man måste förnya sitt körkort och rapporterar mig för grov olovlig körning. Jag får lämna min bil på plats och han tar mitt körkort.
Nu sitter jag här och är utan körkort i väntan på rättegång som kanske blir om ett halvår. Brukar ju ta en jävla tid. Om jag förlorar denna rättegång kommer jag att få 6 månaders körkortsindragning samt 15.000kr i böter (50 dagsböter för mig). Det är den dom man brukar få för grov olovlig körning.

Jag är så jävla förbannad så jag vet inte vad jag ska ta mig till. Länsstyrelsen begärde aldrig in mitt körkort och hur fan ska man kunna veta att man måste beställa ett nytt när man redan har ett? Hade dom begärt in mitt så hade jag beställt ett nytt och så hade saken varit klar.

Hur fan ska jag göra för att lösa det här?

Är det någon annan som råkat ut för samma sak?

Jag ringde till länsstyrelsen och dom sa att jag kan ansöka om ett nyttkörkort så får jag hoppas på att jag får ut ett nytt jag kan köra med i väntan på rättegång. Han sa att chansen att jag skulle få ut ett är dock väldigt minimal med tanke på att jag precis blivit rapporterad för grov olovlig körning.

Så som det ser ut nu är ju hela sommaren förstörd trots att jag inte gjort något fel(enligt mig). Jag har följt alla instruktioner till punkt och pricka som jag fått hem från tingsrätt och länsstyrelse och ändå blir det så här.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Oj, verkar vara en jäkla soppa...

Skulle kontakta trafikjuristen, men han hade väl sadlat om och börjat jobba med tv?

Normalt sett krävs det väldigt formellt delgivning för att dom ska kunna dra in körkort (folk som kommit undan genom att hålla sig borta) så det känns lite konstigt att det kan ha varit indraget när det senaste besked du fått var att du fick köra från ett visst datum.

Men folk på länsstyrelsen lever å andra sidan i ett parallelluniversum där tid och logik inte riktigt fungerar på samma sätt som för oss dödliga... :gnissla

Edit: Såg att du hade kortet indraget i 12 månader, då brukar man (väl?) tvingas göra om provet? Fast det borde ju aktuell länsstyrelse i sådana fall ha meddelat dig... hoppas du har kvar brevet där det stod att ditt kort åter gällde 13 augusti för då borde du vara safe.

Last edited:

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
fyfan va jag tycker synd om dig .,
men dra detta till aschberg kan va ett fall för han ..
för det e inte första gången detta händer .. Hände min vän också,.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
"Det stod bara lite info om hur man går tillväga för att få ett nytt sen när min spärrtid gått ut."
Det var nog nyckelmeningen, problemet var ju inte att du skulle lämnat in ditt gammla kort utan begärt ett nytt när indragningstiden var över.

Men jag vet själv att saker man missat och inte fått nåt direkt info om känns surt som fan.
Jag blev stoppad av polisen och fick 1500 i böter (samt lämna bilen på en parkering) för det varit körförbud på bilen jag ägt i ca ett år sen 9 mån.
Visade sig att förre ägaren antagligen fått besiktningslappen (som bara skickas ut en gång) några dagar efter köpet, inte skickat den till mig, och jag inte tänkt på att bliens skulle ha besiktigats.
Skitiriiterande att man inte får nån påminnelse om besiktining eller ens nån varning om när fordonet fått körförbud.

men men, helt eget fel, även om det känns surt som fan.

Graner

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
2005, Yamaha R6
Äh fy f*n!! Det låter ju helt sjukt ! Hade aldrig släppt det, och hade aldrig erkänt en GROV olovlig körning! Hur kommer det sig att den blev grov? Att köra utan kort ger väl bara olovlig körning och en fast bötes summa ?

Lycka till !!

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
har varit med om något likn för många år sen, blev knullad hela vägen genom systemet dom sket i va jag sa. med facit ihand skulle jag ha kostat på mej en advokat om inte annat så för att höra mina chancer. tror inte du klarar det utan en sån kolla dina försäkringar du har kanske rätshjälp på någon av dom.
lycka till

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Edit: Såg att du hade kortet indraget i 12 månader, då brukar man (väl?) tvingas göra om provet? Fast det borde ju aktuell länsstyrelse i sådana fall ha meddelat dig... hoppas du har kvar brevet där det stod att ditt kort åter gällde 13 augusti för då borde du vara safe.

Nej jag behövde inte ta om det. Man måste ta om om det blir mer än 12 mån

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Hade du prövotid? Om inte, så ska du se att det ordnar sig för dig. Det är jag 99.9% säker på.

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Tycker sjukt synd om dig men ta kontakt med länstyrelsen så kanske ni kan lösa det. Säg som det är att du inte visste att man skulle förnya/de aldrig informerade om det. Måste ju gå att lösa på något sätt eftersom det låter som om allt egentligen handlar om en teknisk miss.

Skiter sig allt, så kör utan kk denna säsong.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
"Det stod bara lite info om hur man går tillväga för att få ett nytt sen när min spärrtid gått ut."
Det var nog nyckelmeningen, problemet var ju inte att du skulle lämnat in ditt gammla kort utan begärt ett nytt när indragningstiden var över.

QUOTE]

När man läser detta så tolkar man det ju som att man måste göra så för att få ut en nytt "fysiskt körkort". Dvs sjävla plastbiten man har i handen. Jag hade ju redan ett körkort som de inte begärt in.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Polis och rättsväsende i ett nötskal. Precis som om det ligger i hela förfarandet att dribbla med folk. Någon som träffat en polis som inte ljuger och kör rundor?

Tror dessvärre bara det är till att, "bend over an' think of England". Har inga bra råd, men vill bara uppmuntra dig att kämpa på!

Övertygad om att den enskilt största faktorn, när det gäller gemene mans minskade repekt för lag och ordning, är just sånt här. Varit ute för en mildare, men liknande sak och det "mulade" mitt redan låga förtroende för polis och rättsväsende totalt. Har inte fått en (1) anledning att revidera min uppfattning heller på de gångna 17 åren.

Godtycklighet och instabilitet regerar! Så är det.

Last edited:

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Tycker sjukt synd om dig men ta kontakt med länstyrelsen så kanske ni kan lösa det. Säg som det är att du inte visste att man skulle förnya/de aldrig informerade om det. Måste ju gå att lösa på något sätt eftersom det låter som om allt egentligen handlar om en teknisk miss.

Skiter sig allt, så kör utan kk denna säsong.

Jag har redan pratat med läns och polis och alla och alla säger typ bara det är inte upp till oss. Läns säger ring polisen. Polisen säger ring läns.

Köra utan körkort vet jag inte om jag vågar med den hoj jag har nu. Jag har en ktm 950 sm och det är jävligt rolig att köra, men inte så snabb tyvärr.

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92

QUOTE]

När man läser detta så tolkar man det ju som att man måste göra så för att få ut en nytt "fysiskt körkort". Dvs sjävla plastbiten man har i handen. Jag hade ju redan ett körkort som de inte begärt in.

Det finns en anledning till att du måste begära ut ett nytt körkort...........
Det görs nämligen en ny bedömning över din lämplighet att inneha körkort.
Även om det inte var så i det här fallet, så kunde du ju ha "åkt dit" för tex.
olovlig körning under den tid som ditt körkort var indraget, det är inte alls
ovanligt att man som du behåller körkortet(plastbiten) och fortsätter att
köra under spärrtiden.
Det är anledningen till att du måste förnya ditt körkort.

KentW

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
GSX1000R K2
Men fyf**n vag jag blev arg nu!! halvtaskig snut som satte dit dig på det där..(jaja han gjorde bara sitt jobb).. men blir så trött på myndigheter man är så hjälplös har dom sagt att så är det ja då är det oftast det...känner verkligen sympati.. kör utan kort :)

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
vore jag dig johan så skulle jag köra hoj ändå.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Men fyf**n vag jag blev arg nu!! halvtaskig snut som satte dit dig på det där..(jaja han gjorde bara sitt jobb).. men blir så trött på myndigheter man är så hjälplös har dom sagt att så är det ja då är det oftast det...känner verkligen sympati.. kör utan kort :)

Polisen var för en gångs skull väldigt trevlig. Han var mc-polis. Jag ångrar i efterhand att jag inte frågade han om han inte kunde riva denna anmälan och bara låta mig åka hem och beställa ett nytt körkort. Han visade verkligen meddlidande för mig så det hade kanske kunna funkat.

vore jag dig johan så skulle jag köra hoj ändå.

Själva hojkörningen är inte det största problemet för mig. Jag kan tänka mig att köra runt på min 950 sm i alla fall.

Jag har dock ett jättestort problem. Jag är helt fixerad vid motocross och jag kör motocross flera gånger i veckan. Då måste jag kunna köra min motocrossskåpbil ut till crossbanan. Om jag inte får köra motocross, känns det ungefär som att livet är över för min del. Det går ju inte direkt att göra getaway med min nissan skåpbil som toppar 139km/h :D

Last edited:

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Fy fan

Låter helt sjukt.

1. Skriv ner allting som hänt. Klart och tydligt och med datum för samtliga händelser. Man glömmer med tiden typ.
2. I fortsättningen skicka brev till berörda myndigheter och begär att få skriftliga svar hela tiden.
3. Be en jurist titta på detta. Kolla med ditt försäkringsbolag och hemförsäkringen gäller, du kanske kan få ekonomiskt stöd för jurist.
4. Borde finnas nån juridisk/politisk/justistieombudsmannen instans som kan hjälpa dig.
5. Ta ett djupt andetag och förbered dig på en lång process.

Lycka till!!!!!

relentless

Medlem
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
R6RR 2008
Polisen var för en gångs skull väldigt trevlig. Han var mc-polis. Jag ångrar i efterhand att jag inte frågade han om han inte kunde riva denna anmälan och bara låta mig åka hem och beställa ett nytt körkort. Han visade verkligen meddlidande för mig så det hade kanske kunna funkat.

jag tror han bara var trevlig för att du skulle göra som han sa..så han slapp att stå extra länge å tjafsa med dig.. tyvärr

hoppas det löser sig iallafall...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...