Så säger polisen:)

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Att införa automatisk kameror som fotar oss är integritetskränkande. Idag finns det skylt(jävlar) där det står att personuppgifter registreras vid hastighetsöverträdelse. Med det menas att om man kör för fort så accepterar man att polisen fotograferar en.
Detta vore intressant att få prövat i lagen, eftersom det 'känns' för en lekman som en själv att ett kontrakt (att köra för fort och bli fotograferad) inte kan vara en ensidig handling. Om jag inte accepterar villkoren, får jag åka nån annan väg då? Får jag tillbaks på trafikskatten ? Etc.

Om man DESSUTOM skall införa ägaransvar så verkar det helt snedvridet. Inte nog med att man identifieras utan sin vetskap och utan sitt godkännande, bevisbördan läggs över på ägaren och inte på polisen.

Det känns som att hela iden med automatiska fartkameror innebär en hel massa övertramp på svensk rättspraxis. Någon med rätt kompetens får gärna reda ut det för mig / oss här.

Miss_Orchidee skrev:
Vet inte men den fotograferar nog inte annalfabeter heller, så du simmar lungt..... :tungan

OT//

Det är faktiskt lite roligt när någon kallar någon annan för analfabet och dessutom stavar fel på det viktigaste ordet i meningen... Tack och bock för det skrattet.

Att fela är mänskligt, men gör ingen till analfabet. :mattias

//OT

Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
P@trik skrev:
Vem vet...

Poängen är att det prioriteras för mycket på hastighets sänkande åtgärder och för lite på bla underhåll.Blir lite snevridet..

Japp, ny asfalt, evakuerade alla permanentboende å fler avåkningszoner på lügnernring.

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Pejo skrev:
OT//

Det är faktiskt lite roligt när någon kallar någon annan för analfabet och dessutom stavar fel på det viktigaste ordet i meningen... Tack och bock för det skrattet.

//OT

Förlåt, skall aldrig göra om det.... :3freak

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Pejo skrev:
Att fela är mänskligt, men gör ingen till analfabet. :mattias

Anja är alltid sådan och det var menat personligt till henne, som en uppmaning att läsa det ja skrivit en gång till innan hon yttarde sig (tänka kan det också kallas)
Och som sagt det var inte meningen att nån annan skulle ta åt sig! Ber om ursäkt om nån kände sig träffad! :Bugar FÖRLÅT

dessutom kanske du inte såg det elaka inlägg hon gjorde till mig tidigare? :hihi

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06
Var det inget krux med sprayen att den var tvunget att vara platt och den modellen tillverkades bara under några år? :va

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
adgd
jo

Optimalt skrev:
Var det inget krux med sprayen att den var tvunget att vara platt och den modellen tillverkades bara under några år? :va

jo det sägs att den bara fungerar på skyltarna som är gjorda av plast och har en plan yta.

många länder tar foton bakifrån pga integritetskäl. varför nämns aldrig det i diskussionen?

Bogd

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Kawasaki ER 6-n -06
Jag tycker att det verkar finnas 2 sidor av den här pannkakan .. :corn

Intressant att det finns folk som på fullaste allvar tycker att trafiksäkerhet är skit ..

Jag håller med om att kameraövervakning är farligt i de avseenden så trafikanter inte håller utsatt hastighet utan ska gå 10 - 15 km/h under .. totalt livsfarligt som tidigare nämnt.

Men vi får inte glömma att det mkt väl kan vara vi eller någon annan som vi bryr oss om som förolyckas pga att hastigheterna inte åtföljs, pratar ju inte om 10km/h fortare, men dom som verkligen sopar plattan i botten.
Enligt mig är man inte mogen att ha körkort då, visst om man kunde garantera bara sin egen död så fine, men det går inte alltid att göra det

+att försäkringspremierna blir så jävla höga så jag får sälja min kropp när frugan sover :Rockbanan

Peace an love

Last edited:

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
FZ6S -05
Honken skrev:
Ska verkligen bli intressant att se om dom lyckas få ägaransvar för fortkörningsböter. Tanken är lite skrämmande faktiskt för iom det blir fortkörning inte längre ett brott utan böterna blir nån slags administrativ avgift.
Anthrax skrev:
Men om dom nu inför det här med ägaransvar när det gäller identifiering av motorcykel, hur kommer dom att göra med indragningarna av körkort?
Det är möjligt de får igenom ägaransvar, men någon körkortsindragning lär det ju knappast bli tal om. Det får ju finnas någon nivå på rättssäkerheten. Att det bara blir en avgift, som med parkeringsböter, är samtidigt Tingvalls stora fasa. Jag läste en intressant vinkling på www.stoppafartkamerorna.nu för ett tag sedan. Någon ansåg att hastighetsgränser då bara är till för fattiglappar. Personen skulle kolla upp om det går att ordna autogiro för här skulle köras. :gnissla

Så var det med den trafiksäkerheten... :död

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
I ett reportage lokalblaskan (tror jag det var) visade dom att snutarna kunde få fram reg.-numret även fast man använt den omtalade sprayen. Testet genomfördes dock inte med ett kameraskåp, utan med en sådan kamera som polisen monterat i bak på en polis-minibuss.

Det kan ju dock ha varit så att sprayen fungerar, och att snuten ville genomföra ett test som visar att sprayen INTE fungerar, så att folk slutar köpa sprayen, vilket medför mer klirr i kassan hos polisen.

Har även hört/läst om att den omtalade sprayen enbart skulle innehålla vanlig klarlack. Om jag läste det i ovan nämnda reportage låter jag vara osagt.

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Optimalt skrev:

Kan man inte sätta en tunn plexiglas skiva framför nrplåten?

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Det är förjävla trist det här med hastighetskameror och myndigheternas jakt efter fortkörare, verkar ju som att det är värre att vara bilist/motorcyklist än att vara tungt kriminellt belastad.

Sen så skiter ju de på "högsta tronen" i vad foket tycker t.ex. över 30 000 namnunderskrifter mot biltullar/trängselavgift är bara ett exempel.

Jag har alltid levt i tanken att man lever i en av världens främsta demokrati, nu har jag äntligen insett vilket otroligt fel jag haft! :(

Att det får gå till såhär utan en folkstorm, det är skrämmande!

Shaggy

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
På väg...
Pejo skrev:
Att införa automatisk kameror som fotar oss är integritetskränkande. Idag finns det skylt(jävlar) där det står att personuppgifter registreras vid hastighetsöverträdelse. Med det menas att om man kör för fort så accepterar man att polisen fotograferar en.
Detta vore intressant att få prövat i lagen, eftersom det 'känns' för en lekman som en själv att ett kontrakt (att köra för fort och bli fotograferad) inte kan vara en ensidig handling. Om jag inte accepterar villkoren, får jag åka nån annan väg då? Får jag tillbaks på trafikskatten ? Etc.

Det du beskriver är ganska vanligt och behöver säkerligen inte prövas ytterligare. Jag trodde själv (tills jag läste några juridikkurser) att avtal endast ingicks vid muntlig överenskommelse eller undertecknande. Det du beskriver används exempelvis oftast i samband med plombering. Titta efter nästa gång ni bryter emballaget till ett program eller liknande och ni kommer säkert finna ett avtal som ni ingår OM ni bryter plomberingen.

För övrigt är ägandeansvar en tråkig med förståelig väg att gå. Jämför exempelvis vapen där licensbäraren är ansvarig för sitt vapen och lånehandling måste upprättas vid utlåning. Varför skulle detta vara konstigt för motorfordon. Jag är säker på att såväl myndighet som försäkringsbolag är mycket intresserade av liknande handlingar (pga av orsaker som vi själva skapat dom). Vi får hoppas att det dröjer ett tag till men det är min tro att den dagen kommer, förr eller senare...

/Shag

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Shaggy skrev:
Det du beskriver är ganska vanligt och behöver säkerligen inte prövas ytterligare. Jag trodde själv (tills jag läste några juridikkurser) att avtal endast ingicks vid muntlig överenskommelse eller undertecknande. Det du beskriver används exempelvis oftast i samband med plombering. Titta efter nästa gång ni bryter emballaget till ett program eller liknande och ni kommer säkert finna ett avtal som ni ingår OM ni bryter plomberingen.

Just det exemplet har jag för mig har blivit kritiserat med motiveringen att det är svårt att bedöma om produkten uppfyller de kvalitér det påstår, innan man provat produkten.... vilket man inte kan, då man brutit plomberingen.

Jag vidhåller "either way we're fucked", fast med en :tungan

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Pejo skrev:
<snip>
Nu är jag inte med riktigt på ditt tänk.. Hur får du ihop att jämföra handläggande av en lagöverträdelse med kontrakt?

Jag kan inte tänka mig ett mindre integritetskränkande förfarande.. Bara skyldiga fotograferas ju..

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Bingo skrev:
Än sen då? De ökar trafiksäkerheten. Inget offer är för stort för en säkrare trafikmiljö. Nä fan, automatisk hastighetsreglering är det enda rätta. Ersätt hastighetsskyltarna med transpondrar som reglerar farten åt oss.
Visst. Så länge det bara drabbar Domtm som ju är de riktiga trafikmarodörerna.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Ugluk skrev:
Nu är jag inte med riktigt på ditt tänk.. Hur får du ihop att jämföra handläggande av en lagöverträdelse med kontrakt?

Jag kan inte tänka mig ett mindre integritetskränkande förfarande.. Bara skyldiga fotograferas ju..

Nu är vi fan där igen.

1; Jag har inte gått med på att mina personuppgifter registreras (att en bild tas av mig) när jag färdas på allmän väg, oavsett fart. Jag är tvungen att acceptera det. Jag har inte accepterat detta. [kontrakt].

2; Innan jag befinns skyldig som vill jag fällas i domstol ! Tills dess är jag oskyldig !

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept