Så var det böterdags igen...

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Spelar det någon roll vem som har sagt det?

Klart det spelar roll vem som sagt det.


Javisst, det står så skrivet, paragraf-svenne, det är väl bättre att krocka då. Klart det måste finnas regler men lika klart är det att det kan finnas undantag beroende på situation.
En sak till...man börjar undra varför man ska dela med sig av tips till de som inte är torra bakom öronen och än mindre villiga att lära sig nåt nytt.

Nej, det är inte bättre att krocka. Men sunt förnuft gäller inte alltid. Jag har själva fått en fortkörningsbot (min enda bot för övrigt) just vid en omkörning. En civilbil låg och tryckte bakom en gubbe som körde nånstans precis över 80 på 90-väg, så jag körde förbi bägge två. Släppte sedan på gasen och återgick till 90.

Efter en kort stund låg civilbilen och blinkade bakom och jag fick 1600kr i böter för 117km/h på 90-väg. (det var några år sedan)

Men.. jag försökte då påtala att jag ju gjorde en omkörning, och att det inte hade varit säkert att köra om i 90.

Det enda svar jag fick var: "Vilken hastighetsbegränsning råder på denna väg?"

Eh, ja, 90, men jag ville ju om snabbt och sedan släppte jag på gasen.

Åter igen.... "Vilken hastighetsbegränsning råder på denna väg?"

Så... det var bara att pynta !

Det är INTE tillåtet att köra snabbare än rådande hastighetsbegränsning, så om du nu sitter på fakta som "någon" har berättat för dig så är det väl inte så konstigt att vi tycker det spelar roll vem som sagt det ?!
 

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Spelar det någon roll vem som har sagt det? Var fan tog ni mopperaggare körkort någonstanns? När du kör om ska du köra om!! Inte sega och skapa fara för dig själv och andra. Det säger sig väl självt!? Min trafikskolelärare påtalade det då jag tog körkort(14år sedan), och de efter mig som tagit hojkort säger likadant. Intilligensen och förståelsen om trafiken borde inte ha minskat, men där kan jag ha fel.
-------------
Javisst, det står så skrivet, paragraf-svenne, det är väl bättre att krocka då. Klart det måste finnas regler men lika klart är det att det kan finnas undantag beroende på situation.
-------------
En sak till...man börjar undra varför man ska dela med sig av tips till de som inte är torra bakom öronen och än mindre villiga att lära sig nåt nytt.

Tips är toppen...och logiken säger ju sig självt att ska man om..gasa så man kommer om fort..men tyvärr..10km för fort i en omkörning i vintras resulterade i 1500kr i böter...Även fast jag blev tvingad att köra om..hade jag inte gjort det hade jag suttit fast i baken på en liten postbil som fick för sig att tvärbromsa...
Men det struntade lilla konstapeln högaktningsfullt i...:-(
 

NilleR1

Burn Baby Burn!!
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Södermalm
Hoj
STULEN!!!!! R1 -05
2400kr kostar det att köra 20km/h för snabbt på 70-väg nuförtiden som ni kanske vet. Blev uppmätt på E118 med laser så jag antar att det inte är så mycket att dividera om tyvärr. Nu blev jag iofs lite vresig så jag bestred boten och skrev inte på något, men det känns bara som att man slänger skattebetalarnas pengar i sjön såhär i efterhand, är man prickad med laser så det väl helt omöjligt att slingra sig ur? Vilket leder till min fråga:

Någon som lyckats komma undan en "laserbot"?

Nu kommer säkert moralensväktare poängtera det faktum att man får stå sitt kast om man kör för fort osv, vilket jag givetvis håller med om, men såhär med boten framför näsan så blir man lite snål... :mad:


Tja...
Mitt tips e att aldrig erkänna på plats.
Först skulle jag be och få se på polisens mätning, (kameran, så jag ser att det e jag dom mätt in) sen skulle jag be och få se på utbildningsbeviset, så jag vet att polisen som lasrat mig är utbildad på utrustningen han använt.
Efter det så skulle jag be och få se på kallebrerings papprena, så jag vet att lasern är kallibrerad på det avståndet jag blivit prickad på, sen vill jag även se på "test" papprena som dom måste ha innan dom börjar lasra!
Skulle det inte funka mot all förmodan så skulle jag hävda "rådrum" vilket betyder att jag i stort sett fått för mycket information och behöver ett par dagars betänketid på mig innan jag erkänner eller nekar. vilket man har all rätt till att göra.

Detta är mitt tips iaf :)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Detta är mitt tips iaf :)

...och så börjar man med att be polisen visa legitimation, så man vet att det inte är några spexare man råkat ut för. Men var för all del hövlig, för det är inte alla poliser som orkar vara detsamma när de träffar på så jobbiga rättshaverister :D
 
Last edited:

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Tja...
Mitt tips e att aldrig erkänna på plats.
Först skulle jag be och få se på polisens mätning, (kameran, så jag ser att det e jag dom mätt in) sen skulle jag be och få se på utbildningsbeviset, så jag vet att polisen som lasrat mig är utbildad på utrustningen han använt.
Efter det så skulle jag be och få se på kallebrerings papprena, så jag vet att lasern är kallibrerad på det avståndet jag blivit prickad på, sen vill jag även se på "test" papprena som dom måste ha innan dom börjar lasra!
Skulle det inte funka mot all förmodan så skulle jag hävda "rådrum" vilket betyder att jag i stort sett fått för mycket information och behöver ett par dagars betänketid på mig innan jag erkänner eller nekar. vilket man har all rätt till att göra.

Detta är mitt tips iaf :)

Hur ska du kunna se polisens mätning i en kamera? Det görs en mätning mot ditt fordon och det enda som visas i displayen är din hastighet och mätavståndet. Några kalibreringspapper eller bevis om godkänd utbildning på instrumentet brukar inte finnas ute vid vägkanten, däremot brukar det sitta en klisterlapp på instumentet med information om när kalibrering senast gjordes.

Det som du beskriver som "testpapper" måste vara platsprotokollet. Visst... får du ut något av att läsa dagens datum, instrumentets serienummer och vilken tid den dagliga kontrollen, sikteskontrollen och manuella funktionskontrollen är gjord så kan jag aldrig tänka mig att någon skulle hindra dig att få titta på det.

Jag kan inte förstå vitsen med att begära in handlingar och kolla varenda liten detalj om man ändå tänker neka i sten oavsett vad som står i papperen.

Varför vill du begära rådrum? Tänker du på det du vinner i form av bankränta om du får anstånd med betalningen i ytterligare två veckor? Om du nekar skrivs ingen O-bot utan en primärrapport som går till åklagaren.

Har man skrivit på en ordningsbot och det senare skulle visa sig att något var fel så kan man överklaga den lagakraftvunna domen hos en domstol, men det är klart... då kan man ju inte verka tuff på forumet och vara outlaw...
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
man prickad med laser så det väl helt omöjligt att slingra sig ur?

http://www.polisen.se/static/fap/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf

bara börja leta efter något fel de gjort :)

tycker själv dethär låter lite intressant

5 § Mätkontrollanten skall placera sig så nära vägen, körbanan, skoterleden
eller terrängfordonets tänkta färdriktning som möjligt utan att utsätta
sig för risker. Instrumentets sikte skall riktas så att rikthjälpmedlet är fokuserat
på fordonets registreringsskylt eller annan lämplig målyta.

8 § Målytan skall preciseras och antecknas i platsprotokollet.

få tag i en kopia på platsprotokollet och se vad de skrivit som målyta, finns ju inte direkt några platta fina ytor att mäta på i fronten på en modern sporthoj

Lycka Till :banana
 

NilleR1

Burn Baby Burn!!
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Södermalm
Hoj
STULEN!!!!! R1 -05
Hur ska du kunna se polisens mätning i en kamera? Det görs en mätning mot ditt fordon och det enda som visas i displayen är din hastighet och mätavståndet. Några kalibreringspapper eller bevis om godkänd utbildning på instrumentet brukar inte finnas ute vid vägkanten, däremot brukar det sitta en klisterlapp på instumentet med information om när kalibrering senast gjordes.

Det som du beskriver som "testpapper" måste vara platsprotokollet. Visst... får du ut något av att läsa dagens datum, instrumentets serienummer och vilken tid den dagliga kontrollen, sikteskontrollen och manuella funktionskontrollen är gjord så kan jag aldrig tänka mig att någon skulle hindra dig att få titta på det.

Jag kan inte förstå vitsen med att begära in handlingar och kolla varenda liten detalj om man ändå tänker neka i sten oavsett vad som står i papperen.

Varför vill du begära rådrum? Tänker du på det du vinner i form av bankränta om du får anstånd med betalningen i ytterligare två veckor? Om du nekar skrivs ingen O-bot utan en primärrapport som går till åklagaren.

Har man skrivit på en ordningsbot och det senare skulle visa sig att något var fel så kan man överklaga den lagakraftvunna domen hos en domstol, men det är klart... då kan man ju inte verka tuff på forumet och vara outlaw...


Verka vara outlaw på ett forum?? är du seriös eller??

När jag blev tagen för vårdslöshet i trafik så fick jag det själv förklarat av polisen på norrmalm när jag ringde dit att man ska aldrig erkänna på plats!

Och är det så att dom inte har alla papper som jag sa att man skulle kontrollera så är inte mätningen godkänd, och självklart kollar man på mätinstrumentet vilket avstånd man vart prickad på och jämför det med "test och kallibrerings papperna!!!!"
Har du inget vettigt å säga, säg det då inte..

och oftast så står polisen och hänger på en för att man ska antingen erkänna eller då neka om så skulle vara fallet på plats..
och man kanske vill ha lite betänketid, och då begär man "rådrum..."
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Spelar det någon roll vem som har sagt det? Var fan tog ni mopperaggare körkort någonstanns? När du kör om ska du köra om!! Inte sega och skapa fara för dig själv och andra. Det säger sig väl självt!? Min trafikskolelärare påtalade det då jag tog körkort(14år sedan), och de efter mig som tagit hojkort säger likadant. Intilligensen och förståelsen om trafiken borde inte ha minskat, men där kan jag ha fel.
-------------
Javisst, det står så skrivet, paragraf-svenne, det är väl bättre att krocka då. Klart det måste finnas regler men lika klart är det att det kan finnas undantag beroende på situation.
-------------
En sak till...man börjar undra varför man ska dela med sig av tips till de som inte är torra bakom öronen och än mindre villiga att lära sig nåt nytt.

Militantmoraltantmode: PÅ

Om du kör om ett fordon och därmed behöver öka hastigheten till en hastighte över gränsen för vad som är satt på den vägen så skall du inte köra om PUNKT! Spelar ingen roll vad din farmors cykels bästa kompis barnbarns gräsklippares förare eller för den delen vad din gamla lärare tycker o tänker.
För alla normala lag förhållanden så finns det inget att diskutera här. oavsett vad du anser vara sunt förnuft eller inte.

Visst kan man anse att det handlar om sunt förnuft att flytta sig ur en farlig situation, men du får inte glömma att du inte får försätta dig i denna farliga situation. Du får inte köra om om det blir en farlig situation av det.

Nej sådana här tips kan du hålla för dig själv. luktar mest troll.

Militantmoraltantmode: OFF
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
och man kanske vill ha lite betänketid, och då begär man "rådrum..."

Betänketid får man automatiskt om man inte skriver på några papper på plats. Ärendet går då till åklagare och efter 1-2 veckor dimper det ner ett papper i lådan där man har möjlighet att erkänna eller ej. Förstår inte syftet med rådrum?

Om du kör om ett fordon och därmed behöver öka hastigheten till en hastighte över gränsen för vad som är satt på den vägen så skall du inte köra om PUNKT!

Varför upprepa vad flera andra redan sagt?
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Betänketid får man automatiskt om man inte skriver på några papper på plats. Ärendet går då till åklagare och efter 1-2 veckor dimper det ner ett papper i lådan där man har möjlighet att erkänna eller ej. Förstår inte syftet med rådrum?



Varför upprepa vad flera andra redan sagt?


Jag blev av med lappen för 1 månad sedan, nekade men har inte fått nån möjlighet att erkänna.. För nån dag sedan kom dock ett brev från tingsrätten om att jag skulle förbereda mig på att bli ditkallad, skicka in beskrivning på min bevisning osv..

Det enda jag funderar på är om dom inte sköt mig på 70-sträckan istället för 50-sträckan och jag ringde därför till polisen idag och bad dom kolla vilket avstånd jag blev skjuten på. Dom kunde inte hitta några uppgifter om det och skulle återkomma senare...

Bad idag tingsrätten skicka ut ett "erkännandebrev" så jag slipper åka in dit, ska se vilket avstånd dom sköt mig på innan jag erkänner bara. Det brevet var dock inget som kom "av sig själv". Kan vara bra att veta :)
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Bad idag tingsrätten skicka ut ett "erkännandebrev" så jag slipper åka in dit, ska se vilket avstånd dom sköt mig på innan jag erkänner bara. Det brevet var dock inget som kom "av sig själv". Kan vara bra att veta :)

Måhända annat förfarande om man torskat lappen, vid endast böter verkar de skickas ut automatiskt. Betalar man då böterna som uppges i brevet så erkänner man iom det.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag käbblar ALLTID...det ska inte vara gratis att bötfälla mig. Det finns dessutom ett par tricks som man kan ta till. Kalibreringen av lasern, om snuten som mäter är behörig osv. Du har inget att förlora i att bestrida. Det är likadant som med parkeringsböter...de betalar man dessutom i 100 kr chunks..och til slut 50 kr för mycket he he..då ska de betala tbx de där 50 kr och vipps har hela boten de gav mig kostat de mer i admin än vad de fick int...Åtm lite skadeglädje för mig...jag VET att de går back på mig. Sakttebetalares pengar kommer att slösas bort iaf, bättre att de slösas på att göra mig lite glad än på hemspråkslektioner i Polska.
 

RedKnight

Bränt gummi luktar gott
Gick med
23 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
En sån där ..... Ninja
Kolla att de har kalibrerat pistolen. Dyk inte upp på rättegången, va allmänt dryg bara har fått tipset från en nämndeman. Lycka till. :tummenupp
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Fick svar från polisen nu, dom skall enligt sina protokoll ha stått 108m ifrån 50-skylten och sköt mig på 82m. Är lite tveksam till det, tror att dom stod närmare skylten än så... Ska dit och mäta imorgon.

Hinner man ens bromsa från 82km/h till stillastående på 26m?
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Fick svar från polisen nu, dom skall enligt sina protokoll ha stått 108m ifrån 50-skylten och sköt mig på 82m. Är lite tveksam till det, tror att dom stod närmare skylten än så... Ska dit och mäta imorgon.

Hinner man ens bromsa från 82km/h till stillastående på 26m?

Varför ska du bromsa till stillastående, du körde in på 50 väg med för hög hastighet!!!

Jag gjorde samma sak från 90 till 70 dom sköt mig på 8 meter efter 70 skylten, blev böter där med!!!
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Därför att polisen stoppade mig kanske? Men kom på att jag tänkte fel, hade ju 82m att bromsa på... Inte 26m :rolleyes:
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Verka vara outlaw på ett forum?? är du seriös eller??

När jag blev tagen för vårdslöshet i trafik så fick jag det själv förklarat av polisen på norrmalm när jag ringde dit att man ska aldrig erkänna på plats!

Och är det så att dom inte har alla papper som jag sa att man skulle kontrollera så är inte mätningen godkänd, och självklart kollar man på mätinstrumentet vilket avstånd man vart prickad på och jämför det med "test och kallibrerings papperna!!!!"
Har du inget vettigt å säga, säg det då inte..

och oftast så står polisen och hänger på en för att man ska antingen erkänna eller då neka om så skulle vara fallet på plats..
och man kanske vill ha lite betänketid, och då begär man "rådrum..."

Nu pratar vi om lite olika saker, vårdslöshet i trafik är inget brott som polisen kan skriva ut böter på direkt ute vid vägen. Dessa brott skrivs det alltid primärrapport på och det får sedan visa sig utredningsvägen om körningen var vårdslös eller ej i den specifika situationen.

Vad menar du med "test och kalibreringspapperna"? Är det platsprotokollet du menar? Det finns ingen skyldighet att visa upp själva instrumentet för dig även om det flesta poliser gör det för att direkt visa vad resultatet blev. Dessa uppgifter fylls sedan i på platsprotokollet och det är dessa uppgifter som gäller.

Har du inget vettigt å säga, säg det då inte..

Jag baserar mina inlägg på fakta, om det är vettigt eller ej får väl var och en bedöma... Vilka källor har du?

få tag i en kopia på platsprotokollet och se vad de skrivit som målyta, finns ju inte direkt några platta fina ytor att mäta på i fronten på en modern sporthoj

Det behöver inte vara någon platt yta. Oftast anges "front" som målyta och en front har ju alla fordon.

Förstår inte syftet med rådrum?

Rådrum används väldigt sällan idag utan det skrivs primärrapporter istället. Ett exempel när rådrum kan användas kan vara att man i princip erkänner det man har gjort men vill kolla upp någon detalj eller att en 15-åring tex cyklat mot rött ljus och vill rådgöra lite med sina föräldrar. Förnekar man brottet så skrivs det i princip alltid en primärrapport och det är inget som går att påverka.

Det kommer alltid att finnas personer som ska neka till allt och vara rättshaverister oavsett om de är överbevisade. På något konstigt sätt brukar det alltid slå tillbaka på dem själva till slut.
 

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
Berätta hur det gick sen!? Det här är lite intressant trots allt, att vissa klarar sig medans andra åker dit bums kan bero på konstapelns humör, hur man bestrider brottet, vittnen, omständigheter etc. I ditt fall ser det mörkt ut.
---------
Lycka till iaf!! :pannkyss
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top