Spelar det någon roll vem som har sagt det?
Klart det spelar roll vem som sagt det.
Javisst, det står så skrivet, paragraf-svenne, det är väl bättre att krocka då. Klart det måste finnas regler men lika klart är det att det kan finnas undantag beroende på situation.
En sak till...man börjar undra varför man ska dela med sig av tips till de som inte är torra bakom öronen och än mindre villiga att lära sig nåt nytt.
Nej, det är inte bättre att krocka. Men sunt förnuft gäller inte alltid. Jag har själva fått en fortkörningsbot (min enda bot för övrigt) just vid en omkörning. En civilbil låg och tryckte bakom en gubbe som körde nånstans precis över 80 på 90-väg, så jag körde förbi bägge två. Släppte sedan på gasen och återgick till 90.
Efter en kort stund låg civilbilen och blinkade bakom och jag fick 1600kr i böter för 117km/h på 90-väg. (det var några år sedan)
Men.. jag försökte då påtala att jag ju gjorde en omkörning, och att det inte hade varit säkert att köra om i 90.
Det enda svar jag fick var: "Vilken hastighetsbegränsning råder på denna väg?"
Eh, ja, 90, men jag ville ju om snabbt och sedan släppte jag på gasen.
Åter igen.... "Vilken hastighetsbegränsning råder på denna väg?"
Så... det var bara att pynta !
Det är INTE tillåtet att köra snabbare än rådande hastighetsbegränsning, så om du nu sitter på fakta som "någon" har berättat för dig så är det väl inte så konstigt att vi tycker det spelar roll vem som sagt det ?!