Så var det böterdags igen...

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
När jag torskade på lasern så tog dom mig på 382 meters avstånd under eller efter omkörning av bil (osäker på när). Hur lätt är det att pricka rätt med lasern på det avståndet? :p
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
å andra sidan är det väl inte (egentligen) tillåtet att ligga strax över 80 på en 90 väg...eller? dvs gubben som körde 80 är ju också på sätt och vis en trafikfara. någonting du tänkte på när du snackade med dem (och därmed att det var ok för dig att göra en omkörning)?

Klart det spelar roll vem som sagt det.



Nej, det är inte bättre att krocka. Men sunt förnuft gäller inte alltid. Jag har själva fått en fortkörningsbot (min enda bot för övrigt) just vid en omkörning. En civilbil låg och tryckte bakom en gubbe som körde nånstans precis över 80 på 90-väg, så jag körde förbi bägge två. Släppte sedan på gasen och återgick till 90.

Efter en kort stund låg civilbilen och blinkade bakom och jag fick 1600kr i böter för 117km/h på 90-väg. (det var några år sedan)

Men.. jag försökte då påtala att jag ju gjorde en omkörning, och att det inte hade varit säkert att köra om i 90.

Det enda svar jag fick var: "Vilken hastighetsbegränsning råder på denna väg?"

Eh, ja, 90, men jag ville ju om snabbt och sedan släppte jag på gasen.

Åter igen.... "Vilken hastighetsbegränsning råder på denna väg?"

Så... det var bara att pynta !

Det är INTE tillåtet att köra snabbare än rådande hastighetsbegränsning, så om du nu sitter på fakta som "någon" har berättat för dig så är det väl inte så konstigt att vi tycker det spelar roll vem som sagt det ?!
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
bara en liten fråga från mig som inte är så insatt i alla dessa saker:

om jag bestämmer mig för att inte erkänna på plats, vad händer då sedan?

Verka vara outlaw på ett forum?? är du seriös eller??

När jag blev tagen för vårdslöshet i trafik så fick jag det själv förklarat av polisen på norrmalm när jag ringde dit att man ska aldrig erkänna på plats!

Och är det så att dom inte har alla papper som jag sa att man skulle kontrollera så är inte mätningen godkänd, och självklart kollar man på mätinstrumentet vilket avstånd man vart prickad på och jämför det med "test och kallibrerings papperna!!!!"
Har du inget vettigt å säga, säg det då inte..

och oftast så står polisen och hänger på en för att man ska antingen erkänna eller då neka om så skulle vara fallet på plats..
och man kanske vill ha lite betänketid, och då begär man "rådrum..."
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
å andra sidan är det väl inte (egentligen) tillåtet att ligga strax över 80 på en 90 väg...eller? dvs gubben som körde 80 är ju också på sätt och vis en trafikfara. någonting du tänkte på när du snackade med dem (och därmed att det var ok för dig att göra en omkörning)?

Det är fullt lagligt att köra <90 på 90-väg.

Men, jag försökte verkligen allt. Påtalade att jag ville om eftersom dom körde <90.
Oschysstheten att klocka under en omkörning.
etc etc etc...

Men dom enda svar jag fick på mina försök var "Vilken hastighetsbegränsning råder på denna väg?"
"Ja, 90..."
"och du körde 117. Det är för fort"

"Ja, men jag körde om, släppte på gasen och gick tillbaka till 90"

Men samma sak där, åter igen frågan hur fort jag körde kontra begränsningen så det var teori vs praktik och teorin vann

Det gick lixom inte

Men jag är inte den dom är den. Kör jag för fort och blir stoppad så betalar jag min böter. Dock tycker jag klockningen av mig var oschysst.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
ok, hajjar.

snutarna hade en väldigt dålig dag och visst ska böterna betalas, enklast så misstänker jag.

fast vad händer om man inte erkänner på plats?

Det är fullt lagligt att köra <90 på 90-väg.

Men, jag försökte verkligen allt. Påtalade att jag ville om eftersom dom körde <90.
Oschysstheten att klocka under en omkörning.
etc etc etc...

Men dom enda svar jag fick på mina försök var "Vilken hastighetsbegränsning råder på denna väg?"
"Ja, 90..."
"och du körde 117. Det är för fort"

"Ja, men jag körde om, släppte på gasen och gick tillbaka till 90"

Men samma sak där, åter igen frågan hur fort jag körde kontra begränsningen så det var teori vs praktik och teorin vann

Det gick lixom inte

Men jag är inte den dom är den. Kör jag för fort och blir stoppad så betalar jag min böter. Dock tycker jag klockningen av mig var oschysst.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
2994728 Det är fullt lagligt att köra <90 på 90-väg.

Så länge du inte utgör en fara för andra trafikanter. Om jag inte minns helt fel så ska man anpassa hastigheten efter rådande omständigheter, dvs kan du inte köra fortare än 40 ska man inte köra på 90 väg t.ex. (min tolkning) Är det lågt stående sol, ja då kan det verkligen vara läge för att krypa fram ibland.

Fast det är synd att det inte gäller på samma sätt när man har solen i ryggen, är skitnödig å har hemlängtan... :rolleyes:
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
ok, hajjar.

snutarna hade en väldigt dålig dag och visst ska böterna betalas, enklast så misstänker jag.

fast vad händer om man inte erkänner på plats?

Jo, så är det.
Och grejen är ju den också att meningen med en tillsägelse och bot borde väl vara att "väcka" personen i fråga. Typ få en att förstå hur illa man betett sig, och att man fan inte skall göra om samma sak igen.

Men det gäller tyvär inte i det här fallet.

Det var raksträcka
Det var fri sikt
Ingen trafikant bakom
Bra väder

Jag skulle göra om samma omkörning varje dag på året. Det är inget just den boten har ändrat på. För det var enligt mig en sund omkörning med tillhörande tillbakagång till 90.

hade jag däremot fortsatt gasa efter omkörningen så vore situationen en annan.

Vet inte riktigt vad som händer om man nekar. Förmodligen blir det en preliminärrapport, sedan beslut, och sedan kanske tingsrätt eller nåt, jag vet inte.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Rådrum används väldigt sällan idag utan det skrivs primärrapporter istället. Ett exempel när rådrum kan användas kan vara att man i princip erkänner det man har gjort men vill kolla upp någon detalj eller att en 15-åring tex cyklat mot rött ljus och vill rådgöra lite med sina föräldrar. Förnekar man brottet så skrivs det i princip alltid en primärrapport och det är inget som går att påverka.

Fast säger du inget, nekar till brottet, eller säger att du vill fundera på det, så kommer de ändå skicka in rapporten, och papper kommer hem till dig efter 1-2 veckor när du kan välja att betala böterna/erkänna eller ej.

Hur skiljer sig det förfarandet kontra rådrum (och vad jag förstått, att polisen faktiskt funnit det befogat och gått med på ens begäran). Väntar polisen med att skicka in rapporten i 24h då?
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Så länge du inte utgör en fara för andra trafikanter. Om jag inte minns helt fel så ska man anpassa hastigheten efter rådande omständigheter, dvs kan du inte köra fortare än 40 ska man inte köra på 90 väg t.ex. (min tolkning) Är det lågt stående sol, ja då kan det verkligen vara läge för att krypa fram ibland.

Fast det är synd att det inte gäller på samma sätt när man har solen i ryggen, är skitnödig å har hemlängtan... :rolleyes:

Precis, utgör man en fara för trafiken genom att köra för sakta så är det förståss rätt av polisen att stoppa, böta, och kanske rapportera för omhändertagande av körkort. Jag vet att det är lätt att säga när man själv är i sitt livs höjdpunkt, men många gamlingar förstår inte när det är dags att lägga kortet på hyllan.

Just den gubben som jag körde om kanske inte riktigt hör dit. 80-85 är trots allt nästan 90, och det enda farliga är väl att han gjorde mig lite gasglad i 15 sekunder.
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Fast säger du inget, nekar till brottet, eller säger att du vill fundera på det, så kommer de ändå skicka in rapporten, och papper kommer hem till dig efter 1-2 veckor när du kan välja att betala böterna/erkänna eller ej.

Hur skiljer sig det förfarandet kontra rådrum (och vad jag förstått, att polisen faktiskt funnit det befogat och gått med på ens begäran). Väntar polisen med att skicka in rapporten i 24h då?

Rådrum används oftast bara när polisen tror att personen kommer att erkänna efter att ha fått fundera eller kollat upp något förhållande. I andra fall skrivs en primärraport till åklagaren. En ordningsbot (med eller utan rådrum) har ju den fördelen att ingen åklagare behöver blandas in och då riskerar man inte att hamna i tingsrätten heller. Detta gäller naturligtvis under förutsättning att man betalar in beloppet inom utsatt tid eller skriver på boten och skickar in, oftast inom 8 dagar. Att det kommer ett brev hem efter 1-2 veckor efter en skriven primärrapport där man kan erkänna eller förneka görs för att åklagaren ska slippa gå till tinget med alla små mål då de flesta (ca 80%) som nekar till brottet betalar in pengarna och erkänner när brevet från åklagaren kommer. Det är dock ingen garanti att man alltid får ett brev hem med valmöjligheter. Åklagaren kan välja att åtala om han/hon vill det.

De flesta poliser använder inte rådrum idag, dels för att en primärraport är så enkel att skriva och dels för att polisen vid ett rådrum helst ska tillhandahålla frankerade svarskuvert till den som fått boten och några sådana finns inte i de flesta polisbilar.

Vilken väg man än går så kommer man inte undan själva brottet, det tar bara olika lång tid innan man måste betala in beloppet. Finns det tveksamheter ska man naturligtvis begära att få sin sak prövad av en åklagare men jag vågar nog påstå att 95% av de som nekar gör det utan att egentligen veta varför. De har väl läst på Zatzy eller Sporthojsforumet :) att det är så man ska göra.

Nekar man till brottet ute vid vägkanten så får man väl neka hela vägen till tingsrätten, annars ser jag ingen vits med det, det kostar bara samhället massa onödiga pengar om man först ska neka och sen erkänna när man får brev från en åklagare.

Då kan man ju vänta i 2 veckor innan man skriver här på forumet att man minsann inte skrev på nån ordningsbot och istället skriva att man erkänner att man gjort fel och nu har gjort rätt för sig :) :). Nog med ironi nu :)
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
det trista är att det också är en enkel och bra inkomstkälla till staten...

ok, då vet jag iaf lite mer antar jag om man inte erkänner på plats.

Jo, så är det.
Och grejen är ju den också att meningen med en tillsägelse och bot borde väl vara att "väcka" personen i fråga. Typ få en att förstå hur illa man betett sig, och att man fan inte skall göra om samma sak igen.

Men det gäller tyvär inte i det här fallet.

Det var raksträcka
Det var fri sikt
Ingen trafikant bakom
Bra väder

Jag skulle göra om samma omkörning varje dag på året. Det är inget just den boten har ändrat på. För det var enligt mig en sund omkörning med tillhörande tillbakagång till 90.

hade jag däremot fortsatt gasa efter omkörningen så vore situationen en annan.

Vet inte riktigt vad som händer om man nekar. Förmodligen blir det en preliminärrapport, sedan beslut, och sedan kanske tingsrätt eller nåt, jag vet inte.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Nekar man till brottet ute vid vägkanten så får man väl neka hela vägen till tingsrätten, annars ser jag ingen vits med det, det kostar bara samhället massa onödiga pengar om man först ska neka och sen erkänna när man får brev från en åklagare.

Tack för förklaringen, men jag tycker ändå Rådrum låter snarlikt förfarandet som sker normalt då man får ett papper hem där man kan "erkänna" eller gå till tingsrätt. Men visst, det _kan_ vara en skillnad då i de fallen åklagare väljer att inte skicka ut ett sådant alternativ till en. Fast då gäller det förmodligen vårdslöshet i trafik snarare än enbart en fortkörning där man ff har kvar körkortet.

Men eftersom det kan handla om 4000+ kronor nu i böter så anser jag ändå att det är dumt att skriva under direkt vid vägkanten. Den typen av ekonomiska utgifter vill åtminstone jag fundera över en eller två gånger i lugn och ro, oavsett om det gäller en ny hjälm eller en fortkörningsbot.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Precis, utgör man en fara för trafiken genom att köra för sakta så är det förståss rätt av polisen att stoppa, böta, och kanske rapportera för omhändertagande av körkort. Jag vet att det är lätt att säga när man själv är i sitt livs höjdpunkt, men många gamlingar förstår inte när det är dags att lägga kortet på hyllan.

Just den gubben som jag körde om kanske inte riktigt hör dit. 80-85 är trots allt nästan 90, och det enda farliga är väl att han gjorde mig lite gasglad i 15 sekunder.

Sedan vet vi ju inte om gubbens hastighetsmätare visade 90, den möjligheten finns också :) Det finns ju glädjemätare på många bilar.
 

njelger

Guest
Nu kommer säkert moralensväktare poängtera det faktum att man får stå sitt kast om man kör för fort osv, vilket jag givetvis håller med om, men såhär med boten framför näsan så blir man lite snål... :mad:

Betala utan krångel så kanske polisen har tid att jaga chappytjuvar?
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Sedan vet vi ju inte om gubbens hastighetsmätare visade 90, den möjligheten finns också :) Det finns ju glädjemätare på många bilar.

Helt korrekt. Dom felsta mätare är väl glädjemätare egentligen.
Funderar på att köpa en GPS och använda den som hastighetsmätare istället.
 

Brejk

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Luthagen
Hoj
KTM 950 SM
Man kan få böter för att man kör för sakta. Om man då hindrar annan trafik. men 80km/h på en 90km/h väg är troligen långt ifrån att klassas som det. Men om man kört 40km/h på en väg utan möjlighet till omkörning och utan bra anledning till varför man kör så sakta. (svarade just på en liknande fråga på vv)

Sen undrar jag om man kan kräva en lite mer specificerad yta än front när de prickar en. Jag har en supermoto den har ju inte mycket till frontytor.
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Nä.

Det är skillnad på brott och brott, jag tycker att polisen borde lägga lite mer tid på riktiga brott istället för att stå en hel patrul (minst 4 bilar och 4 mc) och skjuta laser på medborgare som försöker ta sig till och från jobb för att kunna arbeta och därmed betala skatt som sedan ska finansiera hela cirkusen.

Vilken normalt funtad polis som helst skulle hålla med om att nitiskt bötfälla alla som bryter mot någon lag inte riktigt gynnar det sammhälle vi lever i.

Jag nyttjar min rätt till civilolydnad, vill de ha mina pengar för en sådanhär skitsak så får de lägga manken till. Jag är inte en "visa andra kinden" typ av person, jag hämnas hellre.

Betala utan krångel så kanske polisen har tid att jaga chappytjuvar?
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Nä.

Det är skillnad på brott och brott, jag tycker att polisen borde lägga lite mer tid på riktiga brott istället för att stå en hel patrul (minst 4 bilar och 4 mc) och skjuta laser på medborgare som försöker ta sig till och från jobb för att kunna arbeta och därmed betala skatt som sedan ska finansiera hela cirkusen.

Vilken normalt funtad polis som helst skulle hålla med om att nitiskt bötfälla alla som bryter mot någon lag inte riktigt gynnar det sammhälle vi lever i.

Jag nyttjar min rätt till civilolydnad, vill de ha mina pengar för en sådanhär skitsak så får de lägga manken till. Jag är inte en "visa andra kinden" typ av person, jag hämnas hellre.

Jo det är lite intressant att domlägger ner så mycket resurser på det men det är ju ett brott och det ger dom pengar så....:rolleyes:
Har själv nekat till en fortkörning på 8 km...
Sen det där med glädjemätare spelar ingen större roll...
Jag har mätt upp min hastighetsmätare så jag vet hur mycket för mycket den
visar...

Och civilolydnad ska man utnyttja...
Vill dom ha mina 2k så ska dom få jobba för dom..
Så gör jag med allt... Hade åsikter om att få en påminnelse när dom
höjde fordonskatten för några år sen... Jag fick inte den första räkningen
utan bara påminnelsen... (postkillen missar brevlådan dagligen!)
Efter mycket tjafs så kom jag och skattetanten fram till att jag skulle ringa varje dag och fråga om det hade kommit några nya skatter....
Det gjorde jag också... i 3 månader... :hihi
Så dom fick jobba för mina 100 kronor... Kan man dra det långt så ska man.. :D

Begär protokollet och gå igenom om det stämmer..
åklagaren i mitt fall fick en redigerad kopia på min rapport där polisen hade tagit bort alla uppgifter/anledningar jag hade angett... :confused:

Lycka till!

//Perr
 

Dark_Messenger

Guest
bara en liten fråga från mig som inte är så insatt i alla dessa saker:

om jag bestämmer mig för att inte erkänna på plats, vad händer då sedan?
Nu var det ju inte frågan om att lappen ryker så det kanske är lite overkill men jag tror att...

-De trevliga konstaplarna kommer med förtäckta hot om ditten o datten TILL du erkänner.
-De använder batongen på dig. :skrämd

Slutsats: Erkänn brottet eller stanna inte överhuvud taget!
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Man kan få böter för att man kör för sakta. Om man då hindrar annan trafik. men 80km/h på en 90km/h väg är troligen långt ifrån att klassas som det. Men om man kört 40km/h på en väg utan möjlighet till omkörning och utan bra anledning till varför man kör så sakta. (svarade just på en liknande fråga på vv)

Sen undrar jag om man kan kräva en lite mer specificerad yta än front när de prickar en. Jag har en supermoto den har ju inte mycket till frontytor.

He he... du kan inte kräva någonting utan det väljer polismannen själv. Anledningen till att man inte specificerar mera är säkert att advokater älskar att leta fel och skulle säkert starta en utredning huruvida man i rådande väderlek verkligen kunde se den detalj polisen angivit att han mätt på.

Spelar det någon roll på vilken del av hojen som mätningen sker? Allt annat än precis rakt framifrån blir alltid till det uppmätta fordonets fördel rent mättekniskt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top