Klart det spelar roll vem som sagt det.
Nej, det är inte bättre att krocka. Men sunt förnuft gäller inte alltid. Jag har själva fått en fortkörningsbot (min enda bot för övrigt) just vid en omkörning. En civilbil låg och tryckte bakom en gubbe som körde nånstans precis över 80 på 90-väg, så jag körde förbi bägge två. Släppte sedan på gasen och återgick till 90.
Efter en kort stund låg civilbilen och blinkade bakom och jag fick 1600kr i böter för 117km/h på 90-väg. (det var några år sedan)
Men.. jag försökte då påtala att jag ju gjorde en omkörning, och att det inte hade varit säkert att köra om i 90.
Det enda svar jag fick var: "Vilken hastighetsbegränsning råder på denna väg?"
Eh, ja, 90, men jag ville ju om snabbt och sedan släppte jag på gasen.
Åter igen.... "Vilken hastighetsbegränsning råder på denna väg?"
Så... det var bara att pynta !
Det är INTE tillåtet att köra snabbare än rådande hastighetsbegränsning, så om du nu sitter på fakta som "någon" har berättat för dig så är det väl inte så konstigt att vi tycker det spelar roll vem som sagt det ?!
Verka vara outlaw på ett forum?? är du seriös eller??
När jag blev tagen för vårdslöshet i trafik så fick jag det själv förklarat av polisen på norrmalm när jag ringde dit att man ska aldrig erkänna på plats!
Och är det så att dom inte har alla papper som jag sa att man skulle kontrollera så är inte mätningen godkänd, och självklart kollar man på mätinstrumentet vilket avstånd man vart prickad på och jämför det med "test och kallibrerings papperna!!!!"
Har du inget vettigt å säga, säg det då inte..
och oftast så står polisen och hänger på en för att man ska antingen erkänna eller då neka om så skulle vara fallet på plats..
och man kanske vill ha lite betänketid, och då begär man "rådrum..."
å andra sidan är det väl inte (egentligen) tillåtet att ligga strax över 80 på en 90 väg...eller? dvs gubben som körde 80 är ju också på sätt och vis en trafikfara. någonting du tänkte på när du snackade med dem (och därmed att det var ok för dig att göra en omkörning)?
Det är fullt lagligt att köra <90 på 90-väg.
Men, jag försökte verkligen allt. Påtalade att jag ville om eftersom dom körde <90.
Oschysstheten att klocka under en omkörning.
etc etc etc...
Men dom enda svar jag fick på mina försök var "Vilken hastighetsbegränsning råder på denna väg?"
"Ja, 90..."
"och du körde 117. Det är för fort"
"Ja, men jag körde om, släppte på gasen och gick tillbaka till 90"
Men samma sak där, åter igen frågan hur fort jag körde kontra begränsningen så det var teori vs praktik och teorin vann
Det gick lixom inte
Men jag är inte den dom är den. Kör jag för fort och blir stoppad så betalar jag min böter. Dock tycker jag klockningen av mig var oschysst.
2994728Det är fullt lagligt att köra <90 på 90-väg.
ok, hajjar.
snutarna hade en väldigt dålig dag och visst ska böterna betalas, enklast så misstänker jag.
fast vad händer om man inte erkänner på plats?
Rådrum används väldigt sällan idag utan det skrivs primärrapporter istället. Ett exempel när rådrum kan användas kan vara att man i princip erkänner det man har gjort men vill kolla upp någon detalj eller att en 15-åring tex cyklat mot rött ljus och vill rådgöra lite med sina föräldrar. Förnekar man brottet så skrivs det i princip alltid en primärrapport och det är inget som går att påverka.
Så länge du inte utgör en fara för andra trafikanter. Om jag inte minns helt fel så ska man anpassa hastigheten efter rådande omständigheter, dvs kan du inte köra fortare än 40 ska man inte köra på 90 väg t.ex. (min tolkning) Är det lågt stående sol, ja då kan det verkligen vara läge för att krypa fram ibland.
Fast det är synd att det inte gäller på samma sätt när man har solen i ryggen, är skitnödig å har hemlängtan...
Fast säger du inget, nekar till brottet, eller säger att du vill fundera på det, så kommer de ändå skicka in rapporten, och papper kommer hem till dig efter 1-2 veckor när du kan välja att betala böterna/erkänna eller ej.
Hur skiljer sig det förfarandet kontra rådrum (och vad jag förstått, att polisen faktiskt funnit det befogat och gått med på ens begäran). Väntar polisen med att skicka in rapporten i 24h då?
Jo, så är det.
Och grejen är ju den också att meningen med en tillsägelse och bot borde väl vara att "väcka" personen i fråga. Typ få en att förstå hur illa man betett sig, och att man fan inte skall göra om samma sak igen.
Men det gäller tyvär inte i det här fallet.
Det var raksträcka
Det var fri sikt
Ingen trafikant bakom
Bra väder
Jag skulle göra om samma omkörning varje dag på året. Det är inget just den boten har ändrat på. För det var enligt mig en sund omkörning med tillhörande tillbakagång till 90.
hade jag däremot fortsatt gasa efter omkörningen så vore situationen en annan.
Vet inte riktigt vad som händer om man nekar. Förmodligen blir det en preliminärrapport, sedan beslut, och sedan kanske tingsrätt eller nåt, jag vet inte.
Nekar man till brottet ute vid vägkanten så får man väl neka hela vägen till tingsrätten, annars ser jag ingen vits med det, det kostar bara samhället massa onödiga pengar om man först ska neka och sen erkänna när man får brev från en åklagare.
Precis, utgör man en fara för trafiken genom att köra för sakta så är det förståss rätt av polisen att stoppa, böta, och kanske rapportera för omhändertagande av körkort. Jag vet att det är lätt att säga när man själv är i sitt livs höjdpunkt, men många gamlingar förstår inte när det är dags att lägga kortet på hyllan.
Just den gubben som jag körde om kanske inte riktigt hör dit. 80-85 är trots allt nästan 90, och det enda farliga är väl att han gjorde mig lite gasglad i 15 sekunder.
Nu kommer säkert moralensväktare poängtera det faktum att man får stå sitt kast om man kör för fort osv, vilket jag givetvis håller med om, men såhär med boten framför näsan så blir man lite snål...
Sedan vet vi ju inte om gubbens hastighetsmätare visade 90, den möjligheten finns också Det finns ju glädjemätare på många bilar.
Betala utan krångel så kanske polisen har tid att jaga chappytjuvar?
Nä.
Det är skillnad på brott och brott, jag tycker att polisen borde lägga lite mer tid på riktiga brott istället för att stå en hel patrul (minst 4 bilar och 4 mc) och skjuta laser på medborgare som försöker ta sig till och från jobb för att kunna arbeta och därmed betala skatt som sedan ska finansiera hela cirkusen.
Vilken normalt funtad polis som helst skulle hålla med om att nitiskt bötfälla alla som bryter mot någon lag inte riktigt gynnar det sammhälle vi lever i.
Jag nyttjar min rätt till civilolydnad, vill de ha mina pengar för en sådanhär skitsak så får de lägga manken till. Jag är inte en "visa andra kinden" typ av person, jag hämnas hellre.
Nu var det ju inte frågan om att lappen ryker så det kanske är lite overkill men jag tror att...bara en liten fråga från mig som inte är så insatt i alla dessa saker:
om jag bestämmer mig för att inte erkänna på plats, vad händer då sedan?
Man kan få böter för att man kör för sakta. Om man då hindrar annan trafik. men 80km/h på en 90km/h väg är troligen långt ifrån att klassas som det. Men om man kört 40km/h på en väg utan möjlighet till omkörning och utan bra anledning till varför man kör så sakta. (svarade just på en liknande fråga på vv)
Sen undrar jag om man kan kräva en lite mer specificerad yta än front när de prickar en. Jag har en supermoto den har ju inte mycket till frontytor.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |