De som föjlt med i tråden har sett att jag vid flera tillfällen gjort undervattensinspektioner av bland annat bogpropellern. Vi har två bogpropellrar och den aktra av dem har inte mått så bra på sistonde. Därför ska nu hela den bytas ut medan båten är i drift!
För de som vet vad en bogpropeller är och hur en sån ser ut förstår ni att det är ett stort jobb!
För er som inte vet kan jag säga att det är ett stort jobb. Det som ska göras är att bladen plockas av, det svetsas fast en massa lyftöglor inne i trustertunneln, en vattentät dome byggs över axelgenomförningen, hela trusterhubben lyfts ut, en ny sätts in, bladen skruvas fast och drivaxeln sätts på plats igen. Lätt som en plätt...
Hursomhelst, vi har ett gäng yrkesdykare ombord för undervattensjobben. I dag var det en svetsdag. Givetvis ville jag ner för att se hur jobber fortlöper, givetvis hade jag kameran med mig och givetvis var jag tvungen att prova att svetsa under vatten. Det var riktigt häftigt!
När dagens jobb var avklarat frågade jag om jag inte fick prova att dyka tungdyk med riktig dykhjälm. Det fick jag! Något av det coolaste jag gjort på länge!
Bilder såklart;
1. Hela stora klumpen ska bytas ut.
2. Jag provar att undervattenssvetsa.
3. Jag provar att dyka med dykhjälm. Ankarkättingen skymtar till vänster i bild.