Så var hojsäsongen slut för mig.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Var ett tag sen jag skrev här nu...

Just nu är vi på väg på vår sista veckokryssning i karibien. Nästa lördag när vi lämnar Houston går vi öster ut, österut och österut för att så småningom komma till civilicerade trakter. :)

Nu är vi i alla fall på väg till Progreso. Det ligger på norra änden av Yacatanhalvön som tillhör Mexico. Det som Progreso är känt för är sin pir. Botten utanför Progreso är vääääldigt långgrund. Så, för att få till att båtar ska kunna komma till Progreso, hur gör man då? Muddra en lång ränna? Nja, för mycket jobb att hålla rännan tillräckligt djup? Bygga en pir, en överdrivet lång pir? Kanske världens längsta pir?
Jo, i progreso finns världens längsta pir. Från fastlandet har de byggt en 6 kilometer lång pir rakt ut i maxicanska gulfen. När vi är här ligger vi till kaj men 6 kilometer från land... :tungan

Förra veckan hade vi ett gäng dykare i just Progreso. De var här för att tvätta skrovet. trots att botten är målad med speciell bottenfärg som ska förhindra beväxtning växer det. Med hjälp av state-of-the-art-equipment kom dykarna och gjorde rent botten. De hade en alldelses speciell teknik också. Hålla borsten mot skrovet och andas ut. Utan luft i lungorna sjönk de längs skrovsidan tills att de nådde botten och flyttade sig där 10 centimeter åt ena hållet och andades in. Med luft i lungorna flöt de upp, fortfarande med borsten mot skrovet...
Det ar sin lilla tid att göra rent en hel båt med den metoden...:gnissla

1. Piren i Progreso.
2. Hi-techutrustningen dykarna använde

Bifogat

• Resize of IMG_0451.JPG
    Resize of IMG_0451.JPG
    28 KB · Visningar: 166
  • Resize of IMG_0681.JPG
    Resize of IMG_0681.JPG
    74.4 KB · Visningar: 166

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Trevligt trevligt. Själv drar jag också till Mexico imorgon. Dock så skall jag till västra sidan av detta land. Närmare bestämt en liten håla som heter Los Mochis och ligger vid topolobamba ca 40 min bilfärd från stilla havskusten eller den rättare sagt den kaliforniska gulfen. Varmt som bara den skall det svara enligt mina rapporter men man skall ju inte klaga. Förhoppningsvis kommer jag att få lite tid över till att åka och titta på delfiner och kanske lite Big game fiske. Ha det så trevligt hemma Sverige mina vänner.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Nu är det definitivt slut på karibiensäsongen. Tidigare idag var vi i Miami. Första hamnen på vår repositioncruise. Sista hamnen i USA på länge!

I dag tog vi en massa proviant, vi fick en massa reservdelar plus att vi fyllde upp lite smörjolja. Jag signade faktiskt för 50,000 liter smärjolja. De dricker en del olja, de skrammlande gamla, tyska MAN-maskinerna som driver holken framåt... :tungan

Två och en halv timme sen lämnade vi kaj med sikte på Bermuda dit vi kommer om några dagar. Ytterligare några dagar senare kommer vi till Azorerna innan vi efter ytterligare några gungiga dagar kommer till Irland.

Europe, Here I COME!!! :banana

För en halvtimme sen såg det ut så här väster om oss. Solnedgången över Miamis skyline. Nu går vi österut, österut och österut! :)

Bifogat

• Resize of IMG_9032.JPG
    Resize of IMG_9032.JPG
    38.1 KB · Visningar: 143
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nu är det definitivt slut på karibiensäsongen. Tidigare idag var vi i Miami. Första hamnen på vår repositioncruise. Sista hamnen i USA på länge!

I dag tog vi en massa proviant, vi fick en massa reservdelar plus att vi fyllde upp lite smörjolja. Jag signade faktiskt för 50,000 liter smärjolja. De dricker en del olja, de skrammlande gamla, tyska MAN-maskinerna som driver holken framåt... :tungan

Två och en halv timme sen lämnade vi kaj med sikte på Bermuda dit vi kommer om några dagar. Ytterligare några dagar senare kommer vi till Azorerna innan vi efter ytterligare några gungiga dagar kommer till Irland.

Europe, Here I COME!!! :banana

För en halvtimme sen såg det ut så här väster om oss. Solnedgången över Miamis skyline. Nu går vi österut, österut och österut! :)
Välkommen till Europa, hoppas du har tid på dig att vänja dig vid tanken på detta:

Bifogat

• Dublin.png
    Dublin.png
    12.4 KB · Visningar: 99

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Nu är vi mitt i ingenstans. Vi var i Bermuda i förgår. Vi har två sjödagar kvar till Azorerna. Det innebär att vi är mitt på Atlanten. Vi har ungeför 1000 sjömil till närmaste land. 1000 sjömil är knappt 200 landmil. Under kölen har vi 5000 meter vatten. Vi är verkligen mitt i ingenstans.
Lite mysko kännsla faktiskt. Vi är helt utlämnade åt oss själva. :)

Hursomhelst, vi var ju i Bermuda i förgår. Var i land 30 minuter mest bara för att kunna säga "Jodå, jag har varit i Bermuda. Har inte du det?" :tungan
Kameran var förstås med så några fot ska jag bjuda på från Bermuda:

Bifogat

• Resize of IMG_0819.JPG
    Resize of IMG_0819.JPG
    55.2 KB · Visningar: 119
  • resize of IMG_0831.jpg
    resize of IMG_0831.jpg
    32.8 KB · Visningar: 135
  • Resize of IMG_9040.JPG
    Resize of IMG_9040.JPG
    52.8 KB · Visningar: 153
  • Resize of IMG_9042.JPG
    Resize of IMG_9042.JPG
    51.3 KB · Visningar: 123

röris

Rätar ut böjarna
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
Gsx-r 1000 K7
Ta gärna några foton när du anländer till Azorerna skall dit i september.
Bermuda såg ju inte tråkigt ut.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
I går var vi på Azorerna. De sista timmarna gick vi över en nästan spegelblank nordatlanten med strålande sol innan vi ankom Ponta Delagarda vid lunchtid.
Vi fick en Portugisisk port state control och jag hade en massa jobb med en av mina huvudmaskiner men när det var avklarat passade jag på att smita i land två timmar.
Det var ett ganska mysigt ställe. Arkitekturen och stadsbilden var medelhavslik, något åt Italien-Spanien-Portugalhållet med små trånga gator och mysiga trottoarcafeer. Dock var det mycket mer avstressat än vad man upplever att det brukar kunna vara i motsvarande städer vid medelhavet.
De två timmarna jag tillbringade i land fick mig att få mersmak. Hit skulle jag absolut kunna tänka mig att åka på semester. Det är inget ställe att åka till om man vill ha sol-och-bad-och-nattklubbar-med-sprit-till-fem-på-morgonen utan mer ett ställe att njuta av, att gå runt och koppla av och ladda batterierna på.
Ska nog fråga Sara om hon vill åka hit på semester. :)

Det är sällan jag går i land utan min kamera...

Bifogat

• Resize of IMG_0856.JPG
    Resize of IMG_0856.JPG
    31.5 KB · Visningar: 108
  • Resize of IMG_0846.JPG
    Resize of IMG_0846.JPG
    57.1 KB · Visningar: 116
  • Resize of IMG_0845.JPG
    Resize of IMG_0845.JPG
    44.8 KB · Visningar: 127
  • Resize of IMG_0863.JPG
    Resize of IMG_0863.JPG
    41.4 KB · Visningar: 162
  • Resize of IMG_9089.JPG
    Resize of IMG_9089.JPG
    59.1 KB · Visningar: 105
  • Resize of IMG_9091.JPG
    Resize of IMG_9091.JPG
    52.7 KB · Visningar: 108

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
2942410 Jag stod ju på bryggvingen och vinkade som besatt... :hej

Du tog inget foto på oss? :va
Nej, men det kunde jag kanske gjort om du skött maskinerna bättre..
Gick och tittade till lite då och då mellan 13-13:30 men då kom det ingen båt.
I den slöa farten passerade ni ju inte försen ca 13:40 och när jag tittade så hade ni redan kommit en bit förbi mig :p

När/var mönstrar du av?

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
I dag går vi genom Kielkanalen. Just nu har vi passerat första slussen i Brunsbüttel eller hur det nu kan tänkas stavas. Som jag nämnde för ett år sen är vi tvugna att flippa skorsten och fälla radarmasten för att ta oss under de låga broarna genom kanalen.
Vi kommer gå genom kanalen hela dagen och troligtvis inte slussa ut förrän sent i kväll. Är ni sugan på att se webbkameran för om båten så klicka på länken: http://164.109.173.40/shipcams/dreamcam/fullsize.jpg

8 dagar kvar nu förrästen! :)

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Är rätt mörk bild där nu ju :)

När det inte är natt och kolsvart ute ser det ut ungefär så här för om båten när vi går genom kanalen.

Dessutom, på en av broarna är där en billinbana. Rätt cool faktiskt! :)

Bifogat

• Resize of IMG_1039.JPG
    Resize of IMG_1039.JPG
    29.1 KB · Visningar: 107
  • Resize of IMG_1041.JPG
    Resize of IMG_1041.JPG
    30.4 KB · Visningar: 161
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...