blacktriple
Har två Aprilior!
Det skall de nog få göra. Garanterat.Du var hemma när barnen var små & dom behövde dig som mest.
nu kanske dom får följa med ngn gång ?
Frågan är bara om ett 6-stjärnigt fartyg är redo för mina yrväder...
Det skall de nog få göra. Garanterat.Du var hemma när barnen var små & dom behövde dig som mest.
nu kanske dom får följa med ngn gång ?
Klart en sjöman älskar havets våg. Sjön suger som bekant också...Vilka trådar man får upp när man leker med inställningarna i tapatalk.
En sjöman älskar havets våg?
Vad är det för gradsystem i nöjesflottan?
Klart en sjöman älskar havets våg. Sjön suger som bekant också...
Gradbeteckningarna är inte helt hugga i sten utan är lite upp till var och ett rederi. Dock brukar det baseras på att kapten och maskinchef har 4 streck, överstyrman och förste maskinist har 3 streck, andre styrman och andre maskinist har 2 streck.
Beroende på fartyg finns det sen mellanpositioner.
Klart en sjöman älskar havets våg. Sjön suger som bekant också...
Gradbeteckningarna är inte helt hugga i sten utan är lite upp till var och ett rederi. Dock brukar det baseras på att kapten och maskinchef har 4 streck, överstyrman och förste maskinist har 3 streck, andre styrman och andre maskinist har 2 streck.
Beroende på fartyg finns det sen mellanpositioner.
Maskinrummet, kontrollrummet för maskin och bryggan är bemannade 24/7. Processen som ett kryssningsfartyg är ur ett tekniskt och operativt synsätt är så pass komplex och intensiv att den kontinuerligt kräver övervakning.Aha. Bemannas maskin hela tiden eller förlitar man sig på övervakning?
Maskinrummet, kontrollrummet för maskin och bryggan är bemannade 24/7. Processen som ett kryssningsfartyg är ur ett tekniskt och operativt synsätt är så pass komplex och intensiv att den kontinuerligt kräver övervakning.
Förresten, receptionen är också bemannad 24/7.
Men det stod orört mellan 91 och 99?
Vi ligger I Kotor idag. Kotor ligger längst in I en fjord I Montenegro. En gammal stad med gamla anor. Bland annat finns det en stadsmur som dels löper runt hela staden och dels fortsätter upp längs fjällsidan med lite försvarsanläggningar. 400 meter upp ligger högsta punkten. Dit ville jag.
Jag började att gå, gå och gå. Svettitg men väl värt klättringen då utsikten verkligen var hänförande. Fartygen I fjorden såg ut som leksaksbåtar.
På vägen ner gick jag på baksidan av en bergskam och kom ner I en dal där det var helt tyst, gräs och inget folk. Så skönt I kontrast till det ständiga ljudet man hör när man är ombord. Eller, helt tyst var det inte. Jag stötte på en bergsget som förde liv. Bäää...
View attachment 433628
View attachment 433629
View attachment 433630
Idag ligger vi I Porto Grande på Kap Verde.
Första gången jag är på Kap Verde så jag passade på att ta en liten promenade under lunchen.
Det sags ju att öbor är lite speciella, att saker och ting går lite långsammare när man bor på en ö och ju längre från övrig civilization ön befinner sig, desto långsammare går det.
Kap Verde är en ö mitt I Atlanten med 5000 meter djupt vatten omkring sig och två dagars sjöresa till närmsta fastland som råkar vara Senegal.
Ett sånt ställe. Riktigt nergånget och ingen som riktigt verkar vilja göra något åt det. Öriket har nog alla möjligheter till att vara ett riktigt paradis, men inte så som det är nu.
Nåväl, lite bilder;
1. Många Helsingborgare har nog bade turat en och två gånger på Betula. Nu ligger hon som ett rostigt vrak med slagsida I Kap Verde
View attachment 434064
Denna bilden florerar ganska mycket på facebook just nu
Igår var vi I Dakar. Idag är vi I Gambia. Två nya lander avbockade på listan.
Nya länder brukar göra mig nyfiken, jag brukar unna mig en liten promenad runt I staden, ta lite foton och känna lite av atmosfären.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|