Så var hojsäsongen slut för mig.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Vad har du för funktion på fartyget/fartygen du seglar med?
Står säkert i tråden, men den är nu 38 sidor lång och jag försöker jobba lite också.
Jo, det står nämnt ett par olika gånger men det är som du säger några sidor att plöja genom. Dessutom har positionen ändrats ett par gånger på de 19 åren som passerat sen jag startade tråden.

Hursomhelst, jag jobbar som maskinchef som man sa förr, teknisk chef som man säger nu, Chief Engineer som man säger internationellt eller kort och gott Chief.
Ibland the Chief. Ibland sir Chief...

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Väldigt intressant tråd. Kommer på lite frågor.
Hur långa perioder ligger du ute på jobb och hur länge är du ledig emellan varje jobb period?
När ni är på båten hur många timmar per dag jobbar ni? Har man rullande schema så både dag & nattskift?
Jag har ett schema om tio veckor rullande vilket innebär att jag är ombord I tio veckor med minst 10 timmars arbete Per dag, 7 dagar i veckan. Ofta blir det mer. Ibland mycket mer.
Efter 10 veckor ombord åker jag hem och är ledig medan där är en annan person som är ombord och har tjänsten jag har när jag är ombord.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jo, det står nämnt ett par olika gånger men det är som du säger några sidor att plöja genom. Dessutom har positionen ändrats ett par gånger på de 19 åren som passerat sen jag startade tråden.

Hursomhelst, jag jobbar som maskinchef som man sa förr, teknisk chef som man säger nu, Chief Engineer som man säger internationellt eller kort och gott Chief.
Ibland the Chief. Ibland sir Chief...
- Okey, sköna bilder o beskrivningar (y)
Mina bordsgrannar här är chefsingenjörer, fast inte inom civil sjöfart då.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
St Barthelemy idag. Eller St Barths som man ofta säger. En gång i tiden var det en svensk koloni och dess huvudstad heter Gustavia, uppkallad efter Gustav III.

Flygplatsen i Gustavia är en av de mer spektakulära jag har sett. Eftersom det alltid blåser från öster i Gustavia behöver man landa från väster. Landplätten med tillräckligt lång platt mark för en landningsbana ligger vid foten av en hög kulle. Inflygningen blir därefter, planen slickar nästan bilarna som kör på vägen som ligger på toppen av kullen. Eller sjömannen från Sverige som står där med en kamera...

Alla vägar i Gustavia är tvåspråkiga där det svenska vägnamnet står kvar. Mysigt.

I viken söder om Gustavia ligger shell beach som av namnet att döma inte är en sandstrand utan en snäckstrand.

Bra, utökad lunchrast idag.

Ibland kan man gräma sig över att Sverige sålde St Barths till Frankrike 1877 men vi kanske kan få tillbaka det...
2f34cb81a52867aad03ed389fcc9c7f3.jpg
e6b652aa4a74906fdf6cb6f03182da1f.jpg
729dcebae25551edc2bc6a0b6462a673.jpg
fbd431da76eb1b5d6691f2ba5294ae94.jpg
c084169d120689183fd50ad053772d1e.jpg
97fcffef5d8417fc2f0ef8c2265098a9.jpg
7b4f30af0fe483aa26ac31675640333d.jpg
a3aba93ae0a67f9580206aaf84a4acf7.jpg
9fe8d097f330b692ba39fd5d1fa661a7.jpg

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...