Söder om landsvägen tour - MCK Vilse™

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
NTV janne skrev:
2483479 RR har som mål att ha max 12 personer i var grupp och jag vill även påtala att viktigt hålla bra avstånd till fram förvarande.

/JANNE

Yeh, right, max 12 pers. Inget mot RR nu, menar jag. Visste inte om detta mål men dem gånger jag har kört så är det inte 12... inte ens i närheten. 12 pers hade varit kanon. Blir mer flyt i körningen. Men med 12 pers så hade vi behövt typ 8-9 RL, tror inte deta varit så lätt att hitta så många. Det tar rätt lång tid att reka rundor, tycker iaf jag. Men det beror ju också på hur mkt man vill reka innan.

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
Ett Stort Tack Till Mck Vilse

Är grymt nöjd med gårdagen. :tummenupp

Alltid tråkigt när det händer olycker men sluta inte o rodda flera " vilse körningar " bara. Ser framemot 3st nästa säsong med. :yoparty

Gick ju riktigt fort o få maten den här gången ett stort +.

Sitter o tittar på filmen nu, vilka flaschbacks man får...
Filmen dyker upp om några veckor.

HA DET BRA ALLA SÅ SES VI PÅ SKÅNEVÅRTUREN 2007!!! KRYA PÅ ER NI SOM KRASCHA IGÅR!!!

NTV janne

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
Honda NTV 650
PGH skrev:
2483491 Yeh, right, max 12 pers. Inget mot RR nu, menar jag. Visste inte om detta mål men dem gånger jag har kört så är det inte 12... inte ens i närheten. 12 pers hade varit kanon. Blir mer flyt i körningen. Men med 12 pers så hade vi behövt typ 8-9 RL, tror inte deta varit så lätt att hitta så många. Det tar rätt lång tid att reka rundor, tycker iaf jag. Men det beror ju också på hur mkt man vill reka innan.

Mitt tips att låta dem som känner varandra och därmed kan sin kompis körstil bilda sina egna grupper och där med skapas automatiskt mindre grupper som tar hand om varandra.

De som kommer och är mindre kända kan speciella Leader leda runt..

På så sätt skapas många grupper och därmed såkrare körningar.

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
SirBarret skrev:
Gick ju riktigt fort o få maten den här gången ett stort +.

Nu när du tagit upp det, hur upplevdes matstället/maten/väntetid? Bra med feedback till nästa års övningar:)

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
PGH skrev:
2483420Kan också säga att jag drog på lite på rakorna men inte öerjävligt, troro jag. Det får ni i min grupp avgöra!

Jag var i din grupp. Det var inte så farligt tycker jag själv fastän jag var 3-5 från sista i gruppen. Det kan vara så att de som tar den snabba gruppen har mer vana att hantera motorcykeln och kan hålla ett jämnare tempo? De som tar lite långsammare grupper bromsar in mer i kurvor och ju längre bak man kommer desto mer avstånd blir det till försteman p.g.a. gummibandseffekten. När man tagit klart kurvan gasar man på för att komma ifatt övriga gruppen.

Motulen

Dislocerad roterad proximal humerus :(
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Ducati
SirBarret skrev:
2483470 Nä der är klart det inte är bra att folk drar fult på rakorna, men visst jag dro på när tillfället gavs men det var ju inte tal om hastigheter 200+ utan mer 150-170km/h men visst det är snabbt det med.

Prboblemet med kurvorna är nog mer om man ligger lite längre bak i gruppen. Men sen vet jag inte hur fort du menar att det går när du skriver att det stod nästan stilla i kurvorna?? En del kurvor körde vi igenom kanske i 100km/h en del andra 70-75km/h. Visst jag körde nästan längst fram och upplevde säkert situvationen annorlunda. :)

------------------------------------------------------------------------

Kommentera gärna, och då menar jag inte kvalité på filmen.

Anledningen till hastigheten är långsam är att endurohojen körde och tuta, så jag drog ner på mitt tempo mycket. Jag låg och körde som 2:a man med Jkay framför mig.

http://sporthoj.years2.com/SirBarret%20-%20innan%20olyckan%20%28Jkays%20grupp%29.wmv
Högerklicka och välj spara som.
Nu när man ser filmen så inser man att det kunde gått riktigt illa. Precis i början av filmen är det många som kör om dig i högern. Den högern är helt dold. Ett möte med en lasbil eller traktor... En fråga, var det på grusvägen efter krönet som ni vände??

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
NTV janne skrev:
2483497 Mitt tips att låta dem som känner varandra och därmed kan sin kompis körstil bilda sina egna grupper och där med skapas automatiskt mindre grupper som tar hand om varandra.

Menar du att vi skall dela ut kartor till grupperna bara? Tror inte vi kör så på marginalerna att vi inte kan köra med "främlingar". Själv så hade jag inte kört på alls samma sätt med bara en KPT utan att ha kört rundan IRL. Vet ej exakt hur många vi var igår men säg 100-110, eller nått. Eller så sätter vi en maxgräns på antalet anmälda...

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
Motulen skrev:
2483507 Nu när man ser filmen så inser man att det kunde gått riktigt illa. Precis i början av filmen är det många som kör om dig i högern. Den högern är helt dold. Ett möte med en lasbil eller traktor... En fråga, var det på grusvägen efter krönet som ni vände??
Jepp det kunde gått mycket värre.
Det var inte vi som gjorde en U-Sväng!

Detta var olycka nr 2.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
rookie skrev:
2483338 Det som stör mig lite på rundor i allmänhet (både RR, denna MCK vilse o annars) är att man känner för att ta en snabbare grupp för tempot i KURVORNA är så fantastiskt lågt medans man får dra fullt ut på rakorna för att hänga med (idag med 45hk motard men senast med 110 hk vtr med RR), Om folk kanske siktade på att få lite högre speed i kurvor o inte bara ta igen allt på rakor så tror jag gruppkörning i allmänhet hade blivit bättre (och säkrare).

Jag har varit först i många turer på jobbet, med kompisar mm för att jag råkar ha ett bra lokalsinne och där kör alla i eget tempo men verkar uppskatta de kurviga partierna bäst. Jag har bara kört en gång med RR samt en gång med MCK Vilse men i båda fallen har det (i långsam grupp) stått still i kurvorna men varit fullt larm ut på rakorna...

Vad vill folk egentligen? Kanske man skulle annordna en tur på E22 med stopp på avfarter för att ge folk tillfälle att dra fullt?

Allt är min egen åsikt o jag tål att ta skiten som säkert kommer nu... (och tror nån jag e bitter så kan jag säga att skadorna från idag kostar förmodligen högst 1000 spänn, det är upplevelsen o folks inställning jag vill provocera...).

I övrigt tackar jag fortfarande för en bra tur, det är härligt att folk har det engagemanget, orken mm att "rodda" en tur som idag. Inget som helst negativt om arrangemanget (som var kanon) eller turen i sig!

Eftersom att du körde i min grupp så är det dem referenserna du använder:

Jag kan hålla med dig till viss del att mer flyt i hela gruppen hade kunnat vara önskvärt MEN med dragspelseffekt, många i gruppen och en förbannat lång sträcka som ska avverkas samt att min totala erfarenhet av hoj är snart exakt 1 år gammalt gör att kurvorna inte tas i några högre hastigheter. JAG vill inte blåsa omkull för att jag kört över min förmåga. Men du ska veta att "Långsamma gruppen" har kört snabbare denna gången, än på de andra turerna, med högre hastigheter i kurvor och inte fullt så snabbt på rakor. Mest för försöka hålla ihop allt (Ja, så gott det går!).
Du är välkommen att byta grupp nästa gång och testa deras kurvtagning även under trippens gång (vid stoppen ;))

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
PGH skrev:
2483498 Nu när du tagit upp det, hur upplevdes matstället/maten/väntetid? Bra med feedback till nästa års övningar:)

MATSTÄLLET
kort väntetid på maten var mycket bra, dock så var den lite kall, men om det berodde på att vi kom senare än beräknat pga omständigheterna så gör det ju inte så mycket.
Litet synd att det inte fanns möjlighet att sita ute om man nu inte ville sitta på backen och äta.

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
SirBarret skrev:
2483516 MATSTÄLLET
kort väntetid på maten var mycket bra, dock så var den lite kall, men om det berodde på att vi kom senare än beräknat pga omständigheterna så gör det ju inte så mycket.
Litet synd att det inte fanns möjlighet att sita ute om man nu inte ville sitta på backen och äta.

Visst hade det varit najs om alla borden stod ute på bakgården och sitta där och inta maten. Skall tänka på det till nästa tillfälle:)

Motulen

Dislocerad roterad proximal humerus :(
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Ducati
SirBarret skrev:
2483509 Jepp det kunde gått mycket värre.
Det var inte vi som gjorde en U-Sväng!

Detta var olycka nr 2.
Precis innan filmen börjar är ett ännu värre ställe. Där går man över ett krön med en dold utfarts väg till vänster. Skönt att höra att allt gick bra i alla fall.

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
PGH skrev:
2483521 Visst hade det varit najs om alla borden stod ute på bakgården och sitta där och inta maten. Skall tänka på det till nästa tillfälle:)

För omväxlings skulle så hade var najs med o stanna till ute i skogan (där vi alla fårplats) och kanske kränga ngt medhavt typ en eller 2 baughetter. Visst då kommer man till problemet var ska man ha maten! Är ju inte alla med Suzuki som får plats med mat under cutsen :yoparty men men, en tanke iaf.

ViRuZ

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
Honda Sp1 -01
Underbar dag med grabbarna måste jag framföra.

Maten var bra, tog inte alls lång tid fast att vi fyllde hela stället både inne och ute på gräset.

Rundan var bra, fina vägar inte mycket grus eller annat trams på vägbanan.

Kanske ska ha något minde grupper nästa gång? det är väll det ända som jag kan komma på som var lite minus kanske.

Annars mycket bra genomfört av ledarna.

Kazta

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Hoj
R6
NTV janne skrev:
2483497 Mitt tips att låta dem som känner varandra och därmed kan sin kompis körstil bilda sina egna grupper och där med skapas automatiskt mindre grupper som tar hand om varandra.

Måste säga att jag tycker att det kommer lite mycket gnäll från dig...
Om du har så många bra tips kanske du ska komma med dom innan turen och inte efter...

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
En Fråga Till Alla Som Var Med På Rundan!

Är det någon som inte tycker om att få med sitt reg.nr på filmen ifall hojen nu skulel vara filmad??? Är det många som säger JA! så blir inte filmen publik då stannar den här hemma! Har inte tid eller kunnande att sudda ut delar av ngt i en scen.

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
NTV janne skrev:

Nog för att vi heter MCK Vilse men vi behöver väl inte bygga in en felfaktor till? Många små grupper, med många som inte är vana att "navigera" och följa karta gör ju att maten som är bestämt till ett visst klockslag kommer att slängas för att den är kall för att grupper inte hittar fram. (Jo, det är fullt möjligt i "lilla" Skåne) Var hittar du sen den sociala framträdelsen i dessa små grupper? Då kan du lika gärna ta din kompis och ge dig ut och köra en lördageftermiddag. Hela grejen ÄR ju gruppkörningen! (Sen o få alla till samma punkt i rimlig tid)

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
NTV janne skrev:

Jo helt rätt, men då kan dom man ju lika gärna själv sticka ut en valfri dag o gazza.... Meningen med rundan är väl ändån grupp körning och ha en trevlig stund tillsammans?? eller?.

Last edited:

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
JKay skrev:
2483543 Nog för att vi heter MCK Vilse men vi behöver väl inte bygga in en felfaktor till? Många små grupper, med många som inte är vana att "navigera" och följa karta gör ju att maten som är bestämt till ett visst klockslag kommer att slängas för att den är kall för att grupper inte hittar fram. (Jo, det är fullt möjligt i "lilla" Skåne) Var hittar du sen den sociala framträdelsen i dessa små grupper? Då kan du lika gärna ta din kompis och ge dig ut och köra en lördageftermiddag. Hela grejen ÄR ju gruppkörningen! (Sen o få alla till samma punkt i rimlig tid)

Instämmer helt. Halva grejen är ju den sociala biten, resterande hälften är psykning av JKay fart o knäskrap, eller ja, uteblivna knäskrap:pannkyss på dig

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Motulen skrev:
2483507 Nu när man ser filmen så inser man att det kunde gått riktigt illa. Precis i början av filmen är det många som kör om dig i högern. Den högern är helt dold. Ett möte med en lasbil eller traktor... En fråga, var det på grusvägen efter krönet som ni vände??

Det var 2 olyckor den dagen med MCK Vilse. Denna filmade olyckan hamnade inte i media.

PGH skrev:
2483552 Instämmer helt. Halva grejen är ju den sociala biten, resterande hälften är psykning av JKay fart o knäskrap, eller ja, uteblivna knäskrap:pannkyss på dig

Psyka på...jag kör ju sakta o säkert.....:rolleyes:

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar