Söker: Bush-klippen från letterman

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
korvgubbe skrev:
Inte demokratiskt valde i den bemärkelsen att han hade flest röster. Men det behöver de å andra sidan inte ha i USA... Så vad det gäller själva valet tror jag du kommer få stånga dig blodig om du ska försöka övertyga någon om att han inte är demokratiskt vald..

...det som förvånar mig mest är att ens någon demokrat blivit president med tanke på att 4 av de 5 största nätverken har republikanska ägare och värst då FOX news som har direkta blodsband till herr Buske..

Mm och förvånansvärt att vi haft ens en borgerlig regering i Sverige på 50 år då hälften av landet jobbar för Persson och det mesta är kopplat till honom i detta land.

Sen att man i USA har privata företag med vinstintresse (visa publiken vad de vill se) som driver på medierna ser jag inga större brister ur demokratisk synpunkt då vem som vill får och kan starta eget medium.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Baltazar skrev:
"The Iraqi regime is a threat to any American and to threats who are friends of America."

Herregud, visst är det där bara en olycklig felsägning men han verkar ju inte direkt vara en mästare av engelska/amerikanska språket om man ser till alla andra hysteriks roliga citat och ljudupptagningar :)

Han verkar faktiskt, om möjligt, annu mer korkad när han inte kan uttrycka sig bättre...

Ja och om du haft en kameralampa på dig 24/7 så skulle du säkert kunna kläcka ur dig något mer idiotiskt. Som du säger en felsägning, och även om det finns ett antal så kan det ju ha något att göra med att man försöker svårtmåla honom genom att just samla på såna där kommentarer med mera och det är inte värst svårt att göra med någon offentlig person som ständigt måste yttra sig.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Villee skrev:
Tex. snackar han så mycket skit om att ingen bryr sig om de mindre lottade osv. men ändå gör han en film om att det är hemskt när GE startar ny fabrik i Mexico och poänterar då endast att stackars amerikanerna förlorar sina jobb på andra sidan gränsen. Protektionister har jag inte mycket tillövers.

Där har du helt klart en poäng och jag är nog benägen att hålla med dig. I min värld förtjänar Mexikanarna arbete minst lika mycket om inte mer än Jänkarna själva....
...men däremot gissar jag att han redovisar det för att angripa herr Buskes trovärdighet när han står och talar sig varm om hur han ska ge amerikaner jobb o.s.v....

Men det jag försökte säga i mina tidigare inlägg är nog:
- ta Michael Moore med en nypa salt.
- Följ källhänvisningar och skapa sig en egen bild utifrån den informationen..
- Man behöver inte köpa hela paketet. Att tycka att han pekar på viktiga saker och företeelser är inte detsamma som att se honom som frälsare.

....Att däremot blunda helt och sluta lyssna bara för att den som talar är någon av annan politisk åskådning är korkat. Viss information är viktig och intressant även om den som förmedlar den är en tvivelaktig figur.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
BillSkullman skrev:
Demokratisktiskt vald i mina ögon är någon som med majoriteten av folkets röster blir vald. I det här fallet fifflades det ju enormt mycket med rösterna, vissa fick inte rösta, sen fick dom det helt plötsligt när det gynnade Bush, och sen bröts regler för att Bush skulle få fler röster..

Ja så enligt dig måste vi införa rösttvång i alla världens länder? Över hälften av befolkninge ville inte rösta, och det finns flera hundra miljoner röstberättigade så sluta klaga på de få tusen röster det var oklarheter med och som USAs domstolar och befolkningen sig självt har accepterat - inkl. motkandidaten som kunde driva på saken vidare.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
korvgubbe skrev:
Nu är jag bara datanörd och inte statsvetare så någon får gärna upplysa mig om jag har rätt i mitt påstående om "skogslänens" överrepresentation i riksdagen.

Vill ju inte lura i Bill här en massa nonsens!

Samerna har ju iaf sin plats i riksdan och det är väl lagstiftat? I granlandet i öster har ju iaf. Ålänningarna en kvot i riksdagen och det finns flera liknande exempel på olika sätt att driva på demokrati.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Villee skrev:
Ja och om du haft en kameralampa på dig 24/7 så skulle du säkert kunna kläcka ur dig något mer idiotiskt. Som du säger en felsägning, och även om det finns ett antal så kan det ju ha något att göra med att man försöker svårtmåla honom genom att just samla på såna där kommentarer med mera och det är inte värst svårt att göra med någon offentlig person som ständigt måste yttra sig.

Om en big-brotherdeltagare kläcker ur sig något korkat är det inte riktigt samma sak som när ledaren för världens största vapenmakt, i ett tal till media säger saker som:
- Måste varit en rätt kass pilot!
...som svar på vad hans första tanke var när han såg WTC träffas av det första planet..

Vi snackar trots allt om mannen som kan avgöra om kärnvapen skall sättas in eller inte.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Villee skrev:
Samerna har ju iaf sin plats i riksdan och det är väl lagstiftat? I granlandet i öster har ju iaf. Ålänningarna en kvot i riksdagen och det finns flera liknande exempel på olika sätt att driva på demokrati.

Enligt min världsbild tycker jag det är ganska sunt att även svaga grupper skall ha en röst. Annars får vi ju en majoritets-diktatur!

Solidaritet för mig handlar inte om att alla ska ha det lika(som socialdemokratisk politik tyvär kan tendera till). Solidaritet för mig handlar snarare om att ALLTID ha råd att hålla de svagaste "över ytan".. Det gäller allt från att ge ensamstående trebarnsmammor bostadsbidrag till att kunna ge arbetslösa vård och det innebär att även glesbefolkade län ska ha en röst.

Beträffande samerna blir jag inte särskillt upprörd om det är som du säger så att de har en röst i riksdagen. Tycker nog vi kan unna vår urbefolkning detta medbestämmande...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Biturbo skrev:
Inte för att jag är någon expert men är ni inte lite väl :felämne

Är inte nån expert men detta är väl ett OT-forum?
Beror väl på om vi lyckas vandra tillbaka till diskussionen om Bush..

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
Villee skrev:

Nä, det är klart men jag är inte en representant/ledare för en världens mäktigaste nationer.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
korvgubbe skrev:
Är inte nån expert men detta är väl ett OT-forum?
Beror väl på om vi lyckas vandra tillbaka till diskussionen om Bush..

Då är vi två lekmän :)

Topicen efterfrågar ju Bush-klippen från Letterman inte eran åsikt om Bush är en idiot eller inte!?

Ni kanske ska starta en ny tråd om detta?

Men jag behöver ju iofs inte läsa...

Over an out..

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Villee skrev:
Ja så enligt dig måste vi införa rösttvång i alla världens länder? Över hälften av befolkninge ville inte rösta, och det finns flera hundra miljoner röstberättigade så sluta klaga på de få tusen röster det var oklarheter med och som USAs domstolar och befolkningen sig självt har accepterat - inkl. motkandidaten som kunde driva på saken vidare.

Läser du ens inläggen innan du kommenterar? :kocko
Har du nån koll på hur många röster Bush egentligen vann med? Det rör sig inte om tusental om vi säger så..
Sen kan det vara svårt att driva på nåt sånt när motkandidaten har högsta domstolen på sin sida..

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
korvgubbe skrev:
Enligt min världsbild tycker jag det är ganska sunt att även svaga grupper skall ha en röst. Annars får vi ju en majoritets-diktatur!

Solidaritet för mig handlar inte om att alla ska ha det lika(som socialdemokratisk politik tyvär kan tendera till). Solidaritet för mig handlar snarare om att ALLTID ha råd att hålla de svagaste "över ytan".. Det gäller allt från att ge ensamstående trebarnsmammor bostadsbidrag till att kunna ge arbetslösa vård och det innebär att även glesbefolkade län ska ha en röst.

Beträffande samerna blir jag inte särskillt upprörd om det är som du säger så att de har en röst i riksdagen. Tycker nog vi kan unna vår urbefolkning detta medbestämmande...

Visst är det skillnad på bigbrother och Bush men han är trots allt också en människa. Du kan trycka upp en kamera i arslet på Nelson Mandela och vänta tills du hör något konstigt. Detta trycks dock inte upp i medierna över hela världen då han har annan sorts respekt som åtnjutes medan Bush får bara ros från ett håll och ris från det andra.

Visst är det sunt med solidaritet och hålla svaga grupper flytande men oftast är det bara rent skitsnack speciellt i Sverige och andra västländer när man vill ha högre bidrag hit och dit. De som egentligen behöver bidrag och hållas flytande är folk i tredje världen som inte kan gå till närmaste härbärge och hämta sin matranson och få tak överhuvet.

Och nej, jag är inte heller speciellt urrörd om samerna finns i riksdagen trots de saknar rösterna.

Biturbo:
Visst är det lite OT det här men det är som sagt OT forum och jag tror inte nån bryr sig om vi i denna tråd om Bush pratar lite politiskt svammel. Sen om någon faktiskt hittar de där bushklippen eller ej kan ju fritt posta de här. Det jag först syftade till var just om att bushklippen är bara onödiga idiotiseringar. Visserligen tycker jag också att de är roliga ibland.

Baltazar: så du menar att han borde vara bortom mänskliga brister?

Bill:
Nej jag läser faktiskt inte inläggen nu när jag kommenterar då jag sovit för lite i natt och skriver mest för att hålla mig vaken över dagen så jag får någolunda bra dygnsrytm.

Om jag inte missminner mig så handlade mycket av svamlet i Florida om några tusen röster som inte kunde räknas och rådde andra oklarheter kring (och som kunde avgöra elektorsrösten i Florida). Medan Gore fick 245 000 fler röster (?) dock var dessa inte spridda över rätt delstater för att vinna elektorsrösterna? Och den amerikanska formen av demokrtin handlar ju om elektorsrösterna och de flesta därborta e nöjda med det. Därav handlade det om några tusen röster som avgjorde valet.

Att HD i USA skulle vara ett republikanskt högnäste är ungefär lika absurt som att HD i Sverige bestod av Göran Perssons kusiner (eller det kanske inte är absurt?).

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Villee skrev:
Att HD i USA skulle vara ett republikanskt högnäste är ungefär lika absurt som att HD i Sverige bestod av Göran Perssons kusiner (eller det kanske inte är absurt?).

Högsta domstolen i USA är ett republikanskt fäste.
Hmmm man kanske måste kolla genetisk samhörighet mellan GP och HDs ledamöter i Sverige :va

gladh

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
gladh skrev:
Högsta domstolen i USA är ett republikanskt fäste.
Hmmm man kanske måste kolla genetisk samhörighet mellan GP och HDs ledamöter i Sverige :va

gladh

Visserligen är lagarna drygt konservativa och de som sitter där är väl det likaså och mer än gärna dömer folk efter dessa men tror inte att det händer något där som direkt strider mot lagarna. Vad som än sägs ser jag det som rätt troligt att det trots allt är objektiva och kompetenta jurister där.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Villee skrev:
Visserligen är lagarna drygt konservativa och de som sitter där är väl det likaså och mer än gärna dömer folk efter dessa men tror inte att det händer något där som direkt strider mot lagarna. Vad som än sägs ser jag det som rätt troligt att det trots allt är objektiva och kompetenta jurister där.

Lite kött på benen skadar inte:

Det är alltså presidenten som nominerar HD:s ledarmöter och såhär ser det ut i nu sittande "Supreme Court". 7 tillsatta av republikaner, däribland högsta hönset... 2 tillsatta av Demokrater.

Läs biografierna så ser ni att samtliga haft många andra uppdrag och ofta då i direkt samröre med sittande regering...

William H Rehnquist - Chief Of Justice
Valdes in i HD av Nixon. Nominerades till COJ av Reagan(R)

John Paul Stevens - Associate
Valdes in av Ford (R)

Sandra Day O'Connor - Associate
Reagan (R)

Antonin Scalia - Associate
Reagan(R)

Anthony M Kennedy -Associate
Reagan(R)

David Hacket Souter -Associate
Bush den äldre (R)

Thomas Clarence
BUsh den äldre (R)

Ruth Bader Ginsburg
Clinton (D)

Stephen G Breyer
Clinton (D)

...läs mer:
http://www.supremecourtus.gov/about/biographiescurrent.pdf

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
Villee skrev:
Baltazar: så du menar att han borde vara bortom mänskliga brister?

Givetvis inte. Men jag tycker inte att han är särskilt vältalig för att både vara _amerikan_ samt nationens ledare.
Det är ju inte lite dumma saker han kläcker ur sig _utan_ att ens märka av det själv och ändra sig..

Trodde det var mer eller mindre underförstått att jag menade så.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Baltazar skrev:
Givetvis inte. Men jag tycker inte att han är särskilt vältalig för att både vara _amerikan_ samt nationens ledare.
Det är ju inte lite dumma saker han kläcker ur sig _utan_ att ens märka av det själv och ändra sig..

Trodde det var mer eller mindre underförstått att jag menade så.

Så amerikanerna är vältaliga nuförtiden? Visst är han nationens ledare men demokrati är ju lustigt verktyg som gör att de som har pengar (i USA) eller de som är populistiska sossar (i sverige) blir ledare och inte de bäst lämpade eller de med högsta betyg i det angivna språket.

Han kläcker nog inte mer dumma saker ur sig än någon annan men det är honom det ligger fokus på så klart det verkar som mer.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
korvgubbe skrev:
Lite kött på benen skadar inte:

Det är alltså presidenten som nominerar HD:s ledarmöter och såhär ser det ut i nu sittande "Supreme Court". 7 tillsatta av republikaner, däribland högsta hönset... 2 tillsatta av Demokrater.

Läs biografierna så ser ni att samtliga haft många andra uppdrag och ofta då i direkt samröre med sittande regering...

William H Rehnquist - Chief Of Justice
Valdes in i HD av Nixon. Nominerades till COJ av Reagan(R)

John Paul Stevens - Associate
Valdes in av Ford (R)

Sandra Day O'Connor - Associate
Reagan (R)

Antonin Scalia - Associate
Reagan(R)

Anthony M Kennedy -Associate
Reagan(R)

David Hacket Souter -Associate
Bush den äldre (R)

Thomas Clarence
BUsh den äldre (R)

Ruth Bader Ginsburg
Clinton (D)

Stephen G Breyer
Clinton (D)

...läs mer:
http://www.supremecourtus.gov/about/biographiescurrent.pdf

Ja visst är det så, men då kanske man ska se till vad de gör också. Det är inte enbart sitta och sätta folk bakom lås och bom utan de arbetar ofta mycket med självaste lagarna som gör att tjänsterna blir politiska men när de väl sitter och dömer så är de nog så objektiva som någon annan domare.

Om du syftar till att det är fel att väljas av president till olika tjänster så har vi ju hela generalsekreterar tjohejset i Sverige där det sitter mer än nog av sossar och det kan knappast handla om att man inte kan hitta en kompetent borgerlig näringsidkare.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Villee skrev:
..de som är populistiska sossar...

Han kläcker nog inte mer dumma saker ur sig än någon annan men det är honom det ligger fokus på så klart det verkar som mer.

Det är ju skrattretande om du på allvar tror att sossar är mer populistiska än politiker i andra partier.. Däremot hävdar jag ju inte heller att de är mindre populistiska än någon annan.. Samma skrot och korn.
...är det några som däremot är snabba med att försöka rida på folks känslor så är det partierna till höger om moderaterna.. ND, SD..

LÄkare har oftast toppbetyg i ALLA ämnen... Då borde man väl kunna kräva att killen som sitter med makten att skicka "nukyular"-weapons borde ha bättre än snitt "C" när han pluggade eller!?

()
nukylar-weapons

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...