Hej!
Ska bara göra ett kort inhopp här och kanske stävja några missförstånd..
Till newsstick00; Nej, sporthojar bedöms inte på något sätt annorlunda än sk. lättkörda hojar vid körprov (eller samma envisa dumheter som tex att privatister skulle bedömas annorlunda) Fick du synpunkter under manöverdelen och dessutom inte fick göra omtag gjordes helt enkelt bedömningen att du inte kunde köra motorcykeln på ett säkert sätt. Det finns inget som säger att inspektören måste medge omtag.
Gällande pratet om ABS-bromsar så gäller ju principen att bromsningen ska vara "hård, kontrollerad och effektiv" sen om då motorcykeln har ABS eller inte borde vara helt orelevant. Och helt ärligt är det som så att om bromsningen uppfyller dessa krav så är inspektören nöjd. Sen är det ju självklart ett dilemma om man inte har förmåga att bromsa sin egna mc i verkliga trafiksituationer.
Ibland slås jag av nivån i vissa av diskussionerna i dessa och liknande forum. Som att inspektörerna på något sätt skulle underkänna för att det är kul. Antingen kan man eller så kan man inte. Sen är det en mänsklig egenskap att bli stressad vilket tyvärr kan stjälpa en del, och då får man helt enkelt öva mer så man vet att man fixar det. Fixar du det inte ens på en bana, vad säger då att det skulle gå bättre i en panikartad trafiksituation.