Söker hjälp i gbg :)

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Är detta alltså nivån på de som tar körkort nu? :va

Kan visserligen inte svara för torrt underlag men jag råkade låsa mitt bakhjul lite snabbt vid bromstestet med vått underlag. jag rullade förbi och frågade examinatorn om jag misslyckades med bromsningen då jag låste bakhjulet, varpå hans svar var "nej verkligen inte, jag kollar på tekniken och du sköter dig och såg väldigt bra ut med tanke på underlagt".
 

Exxpert

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Bmw R1200rt
Hej!

Ska bara göra ett kort inhopp här och kanske stävja några missförstånd..

Till newsstick00; Nej, sporthojar bedöms inte på något sätt annorlunda än sk. lättkörda hojar vid körprov (eller samma envisa dumheter som tex att privatister skulle bedömas annorlunda) Fick du synpunkter under manöverdelen och dessutom inte fick göra omtag gjordes helt enkelt bedömningen att du inte kunde köra motorcykeln på ett säkert sätt. Det finns inget som säger att inspektören måste medge omtag.

Gällande pratet om ABS-bromsar så gäller ju principen att bromsningen ska vara "hård, kontrollerad och effektiv" sen om då motorcykeln har ABS eller inte borde vara helt orelevant. Och helt ärligt är det som så att om bromsningen uppfyller dessa krav så är inspektören nöjd. Sen är det ju självklart ett dilemma om man inte har förmåga att bromsa sin egna mc i verkliga trafiksituationer.

Ibland slås jag av nivån i vissa av diskussionerna i dessa och liknande forum. Som att inspektörerna på något sätt skulle underkänna för att det är kul. Antingen kan man eller så kan man inte. Sen är det en mänsklig egenskap att bli stressad vilket tyvärr kan stjälpa en del, och då får man helt enkelt öva mer så man vet att man fixar det. Fixar du det inte ens på en bana, vad säger då att det skulle gå bättre i en panikartad trafiksituation.
 
Last edited:

Exxpert

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Bmw R1200rt
Som du sa...både ja och nej.. En utpräglad sporthoj har ofta en sittställning och styrutslag som gör att det krävs mer av föraren för att exempelvis fixa en lågfartsbana än ex. Bmw f800gs el liknande motorcykel. Det är ju likadant med Goldwings eller en långgafflad chopper. Självklart är det tillåtet att köra upp på en sådan motorcykeltyp också. Fyller fordonet de av transportstyrelsen fastställda kraven får du köra upp på vilken MC du än vill komma med.. Men sen finns det ju självkart enklare och svårare motorcykeltyper att framföra.

Men NEJ, själva bedömningen är inte på något sätt annorlunda vilken hoj du än kommer med. Det händer allt som oftast att folk som övat kommer och visar hur banan ska köras på en sporthoj också. Sen händer det tyvärr lika ofta att kunder kommer helt oförberedda och inte ens vet hur banan ska köras och än mindre övat på densamma.

Det är ju inte så att du är begränsad att köra den motorcykeltyp som du använder vid körprovet.

Med vänlig hälsning: Daniel Eklund, Trafikinspektör i Göteborg
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top