Riksdagspolitikern Magnus Manhammar (S) kräver nu att få en ursäkt från Sverigedemokraternas gruppledare Christopher Larsson (SD). Larsson ska i sociala medier ha skrattat åt uppmaningen att kasta dartpilar på Manhammars valaffisch.
www.svt.se
Den här hör fan hemma i #kränktoftheday
"Riksdagspolitikern Magnus Manhammar (S) kräver nu att få en ursäkt från Sverigedemokraternas gruppledare Christopher Larsson (SD).
Larsson ska i sociala medier ha skrattat åt uppmaningen att kasta dartpilar på Manhammars valaffisch.
I ett svar till ett av Larssons inlägg på sociala medier uppmanar en följare att kasta dart på Magnus Manhammars bild – en kommentar som Sverigedemokraternas gruppledare Christopher Larsson (SD) har gillamarkerat med en skrattande smiley.
– Det är hemskt att se och läsa oavsett. Både jag och Christopher har ett ansvar att som offentliga personer att hålla en god ton och rensa bort hotfulla kommentarer på våra sociala medier sidor, säger han.
”Överdriven reaktion”
Nu kräver riksdagspolitikern att få en ursäkt av Larsson.
– Det var inte genomtänkt från min sida, men jag tycker ändå att Manhammars reaktion är överdriven, säger Christopher Larsson (SD) till SVT.
Enligt Larsson är det inte aktuellt med någon ursäkt till Manhammar.
– Jag har ingen respekt för honom eftersom han anmält mig för hets mot folkgrupp."
Marcus Oscarsson skriver om ärendet under rubriken "SD-politiker i blåsväder" (
https://marcusoscarsson.se/just-nu-sd-politiker-i-blasvader/):
Sverigedemokraternas gruppledare i Karlskrona har hamnat i blåsväder.
Christopher Larsson (SD) får nu motta kritik efter att han skrattgillat en kommentar i sociala medier.
Uppmaning i sociala medier
Kommentaren var riktad mot den socialdemokratiska riksdagsledamoten Magnus Manhammar från Blekinge.
Bakgrunden är att en person gått ut på sociala medier med en uppmaning om att kasta dart på Magnus Manhammars bild på Socialdemokraternas valaffischer.
Skrattande smiley
Sverigedemokraten Christopher Larsson ska därefter ha emojimarkerat kommentaren med en skrattande smiley.
Magnus Manhammar är upprörd och orolig efter påhoppet och lyfter fram vikten av att motarbeta hat och hot i sociala medier.
– På sin egen Facebooksida tillåter och skrattar gruppledaren Christopher Larsson (SD) när en person skriver att den vill kasta dart på mig.
– Antingen syftar den som skriver bara på Socialdemokraternas valplakat på mig eller så vill den som skriver också kasta dart på mig som person och politiker, framhåller Manhammar på Facebook.
Inte genomtänkt
– Både jag och Christopher har ett ansvar att som offentliga personer att hålla en god ton och rensa bort hotfulla kommentarer på våra sociala medier sidor, betonar Manhammar.
– Det här verkar tyvärr SD:s gruppledare helt ha missat.
– Istället bidrar han till en allt mer hotfull valrörelse genom att först tillåta kommentaren och sedan också trycka på skratta-knappen för den.
Det här är verkligen inte okej.
Sverigedemokraternas gruppledare medger nu att hans agerande inte var lyckat.
– Det var inte genomtänkt från min sida, säger Christopher Larsson (SD) till SVT.
Vill ha en ursäkt
Samtidigt indikerar Larsson att han inte tycker att det är lika allvarligt som Manhammar anser.
– Jag tycker ändå att Manhammars reaktion är överdriven, säger Larsson (SD).
Nu vill Manhammar att Larsson ber om ursäkt för det inträffade.
– Jag vill ha en ursäkt av SD:s gruppledare i Karlskrona, betonar Manhammar.
– Jag är en av många politiker som pga av mitt engagemang för demokrati utsätts för hot och därmed tvingas leva med skyddad identitet både för mig och min familj. Även mina små barn tvingas leva med detta, poängterar S-politikern.
Bilden som kommenterades föreställer SDs Cristopher Larsson poserande bredvid sin och Manhammars valaffischer, och en av Larssons följare har alltså kommenterat bilden med "Heja Christopher! Den andra kan vi ha som måltavla vid dartspel" vilket Larsson satte en skrattsmiley på. Det tycker Manhammar är att uppmuntra till våld mot honom som person, för han anser på något magiskt vänster att bilden kan tolkas så. "Antingen syftar den som skriver bara på Socialdemokraternas valplakat på mig eller så vill den som skriver också kasta dart på mig som person och politiker"...
Jadu, du som person och politiker var inte ens med på bilden. Din valaffisch däremot var det, så det känns ju som tämligen uppenbart vad det var som åsyftades... Men med god vilka kan man tydligen läsa in lite vad man vill
"Magnus Manhammar är upprörd och orolig efter påhoppet", alltså....
Sossarna greppar verkligen efter halmstrån i denna valrörelse