Saab

Kneedrag

Guest
Vad händer med Saab tror ni?

Själv sitter jag med en klump i magen, som säger nedläggning och
försäljning av maskinpark till Kineserna för 2 miljarder. Inte konstigt då GM
är så desperata på pengar för att själva överleva.

Sen tycker jag regeringen inte gjort någonting. Var är jobben de lova vid valet?:död

tommi

Guest
Vad skulle regeringen kunna göra?om ingen vill köpa deras produkter ska vi som skattebetalare gå in och skuldsätta oss mera? nej låt saab gå i graven det blir billigast i längden.

Men det är klart om man är sosse så skulle man ju alla ha samma lön och/eller leva på bidrag det är ju ett drömsamhälle :rolleyes:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Oavsett ev köpare så försvinner nog all Saab-biltillverkning från Sverige.

Förstår inte riktigt vad regeringen ska göra för att rädda SAAB, de är inte ägare och företaget är inte svenskt. Regeringens jobb blir att ta hand om de som blir arbetslösa och försöka hitta nya lösningar för dem, men jag är inte speciellt hoppfull. Väntar också på alla jobben som de lovade och som de troligtvis vann valet på.

• Gilla
Reaktioner: rBy

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Väntar också på alla jobben som de lovade och som de troligtvis vann valet på.
Allt annat än en kommunistisk regim kan/bör inte skapa jobb. De kan bara skapa förutsättningar för jobb och det finns nog ingen regering i världen som kan visa en positiv sysselsättningstrend det senaste året.

Ur det perspektivet får vi nog bedömma regeringens "jobbvänlighet" med hur lite arbetslöseheten har ökat jämfört med andra länder. (Huruvida det är mycket eller lite jämfört med andra länder vet jag inte, den frågan är öppen).

Angående SAAB och presumptiva köpare anser jag följande. Har en produkt ett marknadsmässigt pris finns det till slut en entreprenör/riskkapitalist/kund som köper varan (företaget SAAB). Vill ingen företagare i hela världen köpa SAAB, som alla i hela världen vet är till salu, ställer jag mig enormt frågande till varför staten skall köpa företaget. Det är ju bara ett tecken på att produkten är felaktigt prissatt. Ergo betalar staten betalar vi för mycket.

Liten räkneövning som är halv-OT
Vid ett köp behöver staten (vi) då pumpa in dels köpeskillingen på 3-6 mdr och sedan 5-10 mdr per ny bil som måste nyutvecklas omedelbart (dvs. 10-20mdr för en ny 9-5 och 9-3)...

Räknar vi enkelt med 20mdr totalt fördelat på 4000 anställda i SAAB har vi en förvärvskostnad på 5mkr per anställd. För det har vi råd att låta 4000 personer med a-kassetak på 18 700 kr/mån gå på a-kassa i 22 år och 3 månader ungefär.

Något säger mig att de anställda hittat ett nytt jobb innan dess.

Edit: På ett personligt plan lider jag med alla som riskerar att bli av med jobbet eller rent av blivit arbetslös. Har själv hamnat i den sitsen vid två tillfällen och med risk för att låta "hurtig" så är det bara att försöka lösa skiten själv, det går inte att ropa på staten efter mer cash till en affärsidé som fallerat :)

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
var ju en artikel häromdagen om hur många miljarder regeringen lagt ut för SAAB, 14 miljarder tror jag det var för de senaste 10 åren.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Regeringen har ju inte förbättrat klimatet för industrin i Sverige till att börja med, inte konstigt att flertalet företag flyr landet när politikerna tänker kortsiktigt för att rädda sina egna skinn under 4 år.
Att de däremot skulle ha skänkt pengar till ett sjunkande skepp SOM dessutom inte är svenskt längre rimmar ju lite illa.
De skulle helt enkelt försökt behålla Saab, Volvo, Systembolaget mfl och satsat långsiktigt och behållt jobben i Sverige där de behövs, och inte skänka bort grejjerna till staterna eller Kina.
Det är vad jag anser åtminstone, men Sverige har visat sig vara så jävla urbota korkat genom århundraden så varför börja vara smarta nu? Kolla bara när vi emottog Finland istället för att behålla Norge...

• Gilla
Reaktioner: rBy

manneman

Guest
Tyvärr känns det som att SSB har fullständigt rätt.

Det är inte lönt att koppla defibrillatorn på SAAB.

Koenigsegg group drog sig slutligen ur och tog nog hoppet med sig.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
hur menar du? det var ju en artikel som visade på hur man ex. hjälpt saab

Vart ska vi börja? Att man "straffskattar" dem när de gör stora vinster, varför inte bara ge dem skattefritt så länge de låter pengarna rulla till svenska leverantörer mm? Då har de råd att anställa fler troligtvis och då får vi än mer ruljans etc. Men icke, vi ska tänka KORTSIKTIGT i det här förbannade landet.

De talar om konkurrensskydd mm men det ska väl gälla INOM Sverige och inte mot utlandets företagare? Vi bör ju se om de våra först, det är ju bara att kolla på hur Ericsson har hanterat det hela och om jag inte missminner mig så efterfrågade tidigare VD'n där liknande åtgärder annars skulle flera företag flytta produktionerna

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
eh, nu vet jag inte om jag är med riktigt, minns jag rätt så kan du ex. kolla hur mycket skatt ex. volvo betalade på ex. 90-talet, de vet hur man fixar med siffror.

De ska inte behöva "veta" hur man trixar, de ska vara sanktionerade när det gäller vinstskatt mm.

Men jag finner ingen mening i att diskutera detta vidare, det hela är en tråkig historia som vi kommer se mer av i framtiden, tyvärr.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
I ärlighetens namn förstår jag inte riktigt varför det går så dåligt för SAAB som det gör/gjort. (Visst, ingen vill köpa deras bilar, men jag förstår inte "varför inte?")

Visst, deras bilar ser inte ut som volvo-containrar, men dom är ju knappast fulare än resten av det som finns på marknaden generellt (i samma genre om man säger så).
Schyssta motorer, moderna materialval och finish, okej design - hela företaget har haft ett bra varumärke/image.

Var har det gått fel? (och hur stor del av skadan står GM för?)

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
De ska inte behöva "veta" hur man trixar, de ska vara sanktionerade när det gäller vinstskatt mm.

well pengarna försvinner ju ut i det blå i alla fall så kanske inte så dumt att ta ut skatt, volvo diskuterade med Renualt(tror jag det var) sen blev det Ford, saknade nog betydelse hur man beskattade, för saab blev det GM.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ja, det är frågor som du aldrig lär få något svar på, självklart ser GM gärna att fabrikerna i USA visar fina siffror.

Saab har ju på senare tid tvingats dela en massa plattformar med GM, frågan är hur stor del av utvecklingskostnaden som har lagts på respektive del.

Är det förmånligare att plocka ut vinsten i USA så får självklart SAAB bära kostnader medans företagen i USA plockar ut vinsten.

Så hur siffrorna skulle ha sett ut, det lär vi aldrig få veta, men SAAB har helt klart inte gått bra hur man än bollar med kostnadsställen.

Saabs enda chans just nu är att Kineserna köper skiten och låter trollhättan bygga en handfull svindyra lyxvarianter per år för att kunna säga att SAAB minsann visst är Svenskt.

Kineserna är inte dummare än att dom vet att Made in Sweden smäller högre än Made in China...

(Dessutom finns det ju vissa marknader som inte handlar med Kina/ straffskattar saker som köps från Kina)

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
I ärlighetens namn förstår jag inte riktigt varför det går så dåligt för SAAB som det gör/gjort. (Visst, ingen vill köpa deras bilar, men jag förstår inte "varför inte?")

Visst, deras bilar ser inte ut som volvo-containrar, men dom är ju knappast fulare än resten av det som finns på marknaden generellt (i samma genre om man säger så).
Schyssta motorer, moderna materialval och finish, okej design - hela företaget har haft ett bra varumärke/image.

I mina ögon är GM den stora skurken, eller klantskallen. De gick in i SAAB 1990 och blev 100% ägare 2000. Att låtit 9-5 rulla från 1997 fram till nu betyder helt enkelt att man valt att inte utveckla produkten.

De kan mycket väl medvetet ha tagit över 100% av företaget år 2000 och tänkt att nu säljer vi bilar med den utvecklingskostnad vi redan tagit och när ingen längre köper bilerna lägger vi ned eller försöker sälja vidare. 2005 är dom så förvånade att liket fortfarande lever att de börjar ta fram en ny 9-5 redo för lansering 2010...eller nåt, sen kom en finanskris ivägen.

Modellcykler på bilar ligger på 5-7 år. Att då låta en bil gå 13 år är inget annat än vanskötsel. Toyota Avensis kom också 1997, dom har just släppt generation 3. Då är det inte konstigt att man tappar mark i en så pass trendkänslig marknad som bilar.

Bara att konstatera, utan produktutveckling (riktig sådan, inte facelifts) så dör vilket företag som helst till slut.

R6.a från 97 vs Cbr 600 från 08 någon? Du förstår säkert vad jag menar, även om R6.an kom först 99 :)

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Allt annat än en kommunistisk regim kan/bör inte skapa jobb. De kan bara skapa förutsättningar för jobb och det finns nog ingen regering i världen som kan visa en positiv sysselsättningstrend det senaste året.

Utryckte mig slarvigt. Menade naturligtvis att regeringen ska skapa bra förutsättningar för nya jobb.

Ja, det är frågor som du aldrig lär få något svar på, självklart ser GM gärna att fabrikerna i USA visar fina siffror.

Saab har ju på senare tid tvingats dela en massa plattformar med GM, frågan är hur stor del av utvecklingskostnaden som har lagts på respektive del.

Är det förmånligare att plocka ut vinsten i USA så får självklart SAAB bära kostnader medans företagen i USA plockar ut vinsten.

Så hur siffrorna skulle ha sett ut, det lär vi aldrig få veta, men SAAB har helt klart inte gått bra hur man än bollar med kostnadsställen.

Saabs enda chans just nu är att Kineserna köper skiten och låter trollhättan bygga en handfull svindyra lyxvarianter per år för att kunna säga att SAAB minsann visst är Svenskt.

Kineserna är inte dummare än att dom vet att Made in Sweden smäller högre än Made in China...

(Dessutom finns det ju vissa marknader som inte handlar med Kina/ straffskattar saker som köps från Kina)

Håller med om siffrorna. Hur man än trixar och vem som tar kostnaderna så gick SAAB med förlust innan GM tog över och de har inte fått upp försäljningssiffrorna eller marginalerna per bil till lönsamma nivåer.

Däremot tror inte jag att SAAB som namn (bilindustrin) har någon större marknadsvärde, de har de förlorat successivt under GM-åren.

Det pratas ju om att Kineserna vill köpa SAAB för att börja tillverka själva bilen i Peking under ett annan namn...

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
var ju en artikel häromdagen om hur många miljarder regeringen lagt ut för SAAB, 14 miljarder tror jag det var för de senaste 10 åren.
Omsättningen de senaste TRE åren är drygt 67 miljarder. Att staten då finansierat med 1,4 miljarder per år känns inte lika stort längre, va?

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03

Jag minns inte den totala siffran men det var nästan 5 miljoner per anställd. dvs en halv miljon per anställd och år.

Vart ska vi börja? Att man "straffskattar" dem när de gör stora vinster, varför inte bara ge dem skattefritt så länge de låter pengarna rulla till svenska leverantörer mm? Då har de råd att anställa fler troligtvis och då får vi än mer ruljans etc. Men icke, vi ska tänka KORTSIKTIGT i det här förbannade landet.

De talar om konkurrensskydd mm men det ska väl gälla INOM Sverige och inte mot utlandets företagare? Vi bör ju se om de våra först, det är ju bara att kolla på hur Ericsson har hanterat det hela och om jag inte missminner mig så efterfrågade tidigare VD'n där liknande åtgärder annars skulle flera företag flytta produktionerna

Nu är jag själv ordentligt högervriden men att skattebefria alla företag som återinvesterar vinsten i inköp från andra svenska företag är en riktigt dålig ide eftersom det enda det skulle leda till är ökat fiffel. Då skulle man få ett mycket bättre resultat på att göra en generell sänkning på skatten för företag. Svenska företag och privatpersoner är sjukt högt beskattade och har därigenom blivit riktigt duktiga på att skatteplanera.

IKEA fick massa skit i media för att de skatteplanerade för ett tag sen men jag kan inte för mitt liv förstå varför IKEA ska skänka bort sin vinst till svenska staten. Ingen privatperson skulle ju göra det och IKEAS uppdrag är inte att dra in skattepengar åt staten utan att vara ett vinstdrivande företag. Om vi inte hade haft så högt skattetryck i Sverige skulle inte våra företag tvingas att öppna verksamheter utomlands vars enda syfte är att användas för skatteplanering.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...