Saab

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Jag är skeptisk, hoppas att SAAB försvarskoncernen och Scania inte låter SAABs varumärke ingå i det nya företaget. Man har misshandlat varumärket tillräckligt med GM och Spyker åren. Låt det gå till historien för vad det var. Själv hade jag önskat att det fanns en annan köpare som hade musklerna som krävs för att åter bygga upp SAAB igen, men det finns nog ingen sådan om vi ska vara helt ärliga. Bara en rad opportunister. Skulle vara intressant att veta om staten nu gått in med löften om investeringar i olika dödfödda projekt till det här nya bolaget.

Tyckte den här debattartikeln är värd att ha i åtanke:

http://di.se/Default.aspx?pid=270143__ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=

Första spontana reaktionen är att det kommer aldrig att gå...

Med överkapaciteten som finns inom branschen så var förhoppningen att något ekonomisk stort och lönsamt bilföretag skulle ta över rätt liten. Jämför man sig med den "gamla traditionella bilbranschen" så blir det nog tufft. Starten verkar bli rätt blygsam i alla fall med betydligt mindre volymer.

Men kanske är nischen "stora och mer lyxiga elbilar" för kinesiska marknaden egentligen ett genidrag? Det är lätt att bli hemmablind och som svensk svårt att förstå hur kineser och Asien fungerar men med deras miljöproblem i storstäderna så måste något göras.

De flesta i den gamla bilbranschen försöker väl sig på mindre elcitybilar? Direktörerna i peking vill troligtvis fortfarande köra/åka stora bilar och då kan marknadssegmentet för stora elbilar växa rejält. För "stadstransporter med premiumkänsla" så borde batterierna räcka till.


Jag är nog lite naiv, nyfiken, försiktigt positiv i alla fall då de verkar som de slipper tjafset med GM och diverse rättigheter.

Elbilen är kanske inte framtidens bästa lösning när det gäller naturresurser m.m. men för storstäder med akuta luftproblem så finns det inte så många andra lösningar i dagsläget om man inte vil åka kollektivt.
 
Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Jag är också skeptiskt till detta elbilsäventyr och väntar mig att det kommer falla på någon affärsteknisk detalj i slutändan även om jag innerst inne hoppas att det kommer fungera för SAAB nån gång. Ryktet säger ju att AUDI som faktiskt har stålar i ryggen lägger ned(enligt bland annat AMS) sina elbilsprojekt inom kort. Man kan ju även fråga Nissan och Peugot hur mycket pengar de tjänar på sina elbilar som dessutom verkar vara usla...att då SAAB med lite pengar i fickan skulle lyckats känns föga troligt.

Egget i Ängelholm var nog SAAB Automobiles chans...synd att det inte gick.
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Hm.. Jag måste nog palla upp aeron på bockar och vänta på ett samlarvärde.
Det är coolt att ha ett bilmärke som inte görs mer så det så!
Det kallas faktiskt exklusivt! :mattias

:crash
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag är också skeptiskt till detta elbilsäventyr och väntar mig att det kommer falla på någon affärsteknisk detalj i slutändan även om jag innerst inne hoppas att det kommer fungera för SAAB nån gång. Ryktet säger ju att AUDI som faktiskt har stålar i ryggen lägger ned(enligt bland annat AMS) sina elbilsprojekt inom kort. Man kan ju även fråga Nissan och Peugot hur mycket pengar de tjänar på sina elbilar som dessutom verkar vara usla...att då SAAB med lite pengar i fickan skulle lyckats känns föga troligt.

Egget i Ängelholm var nog SAAB Automobiles chans...synd att det inte gick.

Jag tror inte Koenigsegg hade räddat SAAB och de var kloka nog att inse det innan det var för sent. Antagligen slöt GM SAABs öde redan på förhandlingsbordet, precis som Müller fick veta - eller visste hela tiden men höll fasaden uppe så länge han kunde trolla fram nya intressenter och pengar i sista minuten.

Tror inte vi är redo för rena el-bilar och tror heller inte att det är lösningen på framtidens problem. Elen ska produceras på något sätt och all världens länder har inte tillgång till elproduktion som är skonsam mot miljön. Vi har i norra Sverige tillgång till vattenkraftverk. Men i många länder eldar man fortfarande kol. Kärnkraften har ju åter stött på patrull efter incidenten i Japan med naturkatastrofen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hm.. Jag måste nog palla upp aeron på bockar och vänta på ett samlarvärde.
Det är coolt att ha ett bilmärke som inte görs mer så det så!
Det kallas faktiskt exklusivt! :mattias

:crash

Du får nog satsa på en äldre SAAB i stället. En gammal cab från 80- talet eller turbo modell från slutet av -70 till slutet av 80- talet eller en UrSaab från -50 till -60 tal.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har hört lite insinuationer angående denna synbarligen dödsdömda affär.
Om de stämmer, så kan det bli riktigt bra.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag nämnde ju aldrig hur länge jag tänkte vänta.. :tungan

Vänta ett par tusen år och sätt den i förvaring där den inte utsätts för fukt, sol etc. Även om det trots detta skulle vara järnskrot kanske det ändå är värt något för en framtida Indiana Jones...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Förvånad, lite glad och lite hoppfull.
Tror detta var något av det bästa som kunde hända SAAB. NEVS har inte köpt fabriken för skojs skull, och nu tvingas även teknikfientliga SAAB tänka nytt med ett elbilsbolag i ryggen.
Förhoppningsvis har vi snart svensktillverkade elbilar och elhybrider med den senaste tekniken.

Men produktionsstart redan om 1½ år? Låter lite väl optimistiskt...
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top