Jag är skeptisk, hoppas att SAAB försvarskoncernen och Scania inte låter SAABs varumärke ingå i det nya företaget. Man har misshandlat varumärket tillräckligt med GM och Spyker åren. Låt det gå till historien för vad det var. Själv hade jag önskat att det fanns en annan köpare som hade musklerna som krävs för att åter bygga upp SAAB igen, men det finns nog ingen sådan om vi ska vara helt ärliga. Bara en rad opportunister. Skulle vara intressant att veta om staten nu gått in med löften om investeringar i olika dödfödda projekt till det här nya bolaget.
Tyckte den här debattartikeln är värd att ha i åtanke:
http://di.se/Default.aspx?pid=270143__ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=
Första spontana reaktionen är att det kommer aldrig att gå...
Med överkapaciteten som finns inom branschen så var förhoppningen att något ekonomisk stort och lönsamt bilföretag skulle ta över rätt liten. Jämför man sig med den "gamla traditionella bilbranschen" så blir det nog tufft. Starten verkar bli rätt blygsam i alla fall med betydligt mindre volymer.
Men kanske är nischen "stora och mer lyxiga elbilar" för kinesiska marknaden egentligen ett genidrag? Det är lätt att bli hemmablind och som svensk svårt att förstå hur kineser och Asien fungerar men med deras miljöproblem i storstäderna så måste något göras.
De flesta i den gamla bilbranschen försöker väl sig på mindre elcitybilar? Direktörerna i peking vill troligtvis fortfarande köra/åka stora bilar och då kan marknadssegmentet för stora elbilar växa rejält. För "stadstransporter med premiumkänsla" så borde batterierna räcka till.
Jag är nog lite naiv, nyfiken, försiktigt positiv i alla fall då de verkar som de slipper tjafset med GM och diverse rättigheter.
Elbilen är kanske inte framtidens bästa lösning när det gäller naturresurser m.m. men för storstäder med akuta luftproblem så finns det inte så många andra lösningar i dagsläget om man inte vil åka kollektivt.
Last edited: