Saab

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Håller med..

SAAB gör bra bensin turbos, men säljer totalt värdelösa dieslar.. Men en bensinhybrid lär väll bli prio ett med Spyker som ägare antar man.

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
En fråga till Sporthojare här, Vad skulle få dig att köpa en Saab i framtiden?

Detaljarbete på denna nivå. Växelspaksupphängningen är så jäkla läcker :yoparty rattnavet likaså.

Vippströmbrytare i metall istället för sladdriga plastknappar, vackert!

Tänk om man kunde få in liknande detaljer inspirerade av SAABs egen historia i nästa generation SAAB.

Bifogat

• spykerInterior.jpg
    spykerInterior.jpg
    208.7 KB · Visningar: 104

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Posetivt för västsverige och jobben.

Nu har Spiker och SAAB en mycket, med betoning på MYCKET tuff utmaning att utveckla bilar med teknik och design som folk vill ha. Omöjligt Nej, tror jag!! Hoppas att ingenjörerna får det lättare att jobba nu när GM förhoppningsvis är ute ur bilden helt.
Av vad som kommit fram i tråden har de ju knappt fått utveckla Saabbilen något alls förut för GM ju utan blivit skickade till Opel.

För mig är det enkelt,
1. Design.
2. Billig i drift , bränsleförbrukning vad den nu går på spelar mindre roll bara det är billigt som tusan. Kan tänka mig ett högre inköpspris än andra märken om den slår driftkostnad mot andra bilar.
3. Säkerhet
4. Kvalitet
5. Inga konstiga saker som att (vi bygger en bil som det inte går att byta glödlampor på Renault m.fl ) CP
6. Bilen ska vara lätt att serva själv om det behövs.

Att alla andra bil tillverkare gick i konkurs? :tummenupp

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
En vettig ny" dieselmotor.. Inget isuzu junk..
typ 50% av alla bilar som säljs idag är det diesel motorer i ..

och säger man diesel är saab det sista märke man tänker på tyvärr.

svara mig själv nu :krama

Gjorde en snabb sökning på blocket.
bilmärke + diesel som drivmedel.. oavsett årsmodell.

Saab = 383 träffar.
Volvo = 2008
audi = 1036
BMW = 1405
peugeot= 1010

Verkar som man missat den utvecklingen på Saab? gått bara åt e85 hållet :huvet
Ta en provtur i en 9-3 TTiD, Teknikens värld gjorde det år 2007:
http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/saab/93-aero-19-ttid-nya-2007/index.xml

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Posetivt för västsverige och jobben.

Nu har Spiker och SAAB en mycket, med betoning på MYCKET tuff utmaning att utveckla bilar med teknik och design som folk vill ha. Omöjligt Nej, tror jag!! Hoppas att ingenjörerna får det lättare att jobba nu när GM förhoppningsvis är ute ur bilden helt.
Av vad som kommit fram i tråden har de ju knappt fått utveckla Saabbilen något alls förut för GM ju utan blivit skickade till Opel.

För mig är det enkelt,
1. Design.
2. Billig i drift , bränsleförbrukning vad den nu går på spelar mindre roll bara det är billigt som tusan. Kan tänka mig ett högre inköpspris än andra märken om den slår driftkostnad mot andra bilar.
3. Säkerhet
4. Kvalitet
5. Inga konstiga saker som att (vi bygger en bil som det inte går att byta glödlampor på Renault m.fl ) CP
6. Bilen ska vara lätt att serva själv om det behövs.
Varför i hela friden ska du serva själv? För att sänka andrahandsvärdet?

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM

joo jättekul att det lyckats trycka i en fiat!? snurra med lite fart i...

Saab och diesel är ingen kombination som folk sätter ihop, som jag skrev innan..

Så länge det är så kommer inte jag, och bevisligen många många andra inte göra det heller.. andrahandsvärdet måste vara bra jädra kasst.. totalt 380 diesel saab på hela blocket talar sitt tydliga språk.

Ska de hänga med i matchen får de lägga mer krut/marknadsföring på diesel.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
En vettig ny" dieselmotor.. Inget isuzu junk..
typ 50% av alla bilar som säljs idag är det diesel motorer i ..

och säger man diesel är saab det sista märke man tänker på tyvärr.

svara mig själv nu :krama

Gjorde en snabb sökning på blocket.
bilmärke + diesel som drivmedel.. oavsett årsmodell.

Saab = 383 träffar.
Volvo = 2008
audi = 1036
BMW = 1405
peugeot= 1010

Verkar som man missat den utvecklingen på Saab? gått bara åt e85 hållet :huvet

Fattar inte hur ni kunnat missa TTid. Den har ju faktiskt funnits ett tag nu.
Helt underbar maskin från FIAT som återfinns i 9-3

Isuzu'n la dom ju ner ganska omgående, och det var ju inte heller SAAB's beslut att använda den motorn.

Siffrorna från blocket kan man ju tolka som man vill. Antingen är SAAB's diesel så himla bra att ingen vill sälja den, eller så finns det helt enkelt inte lika många.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
De måste ju börja tillverka SMÅBILAR!!! Det är ju för fan en superviktig marknad som Saab inte ens har ögnat åt sedan 70-talet egentligen. Halva Europa är intresserade av småbilar med lagom lyx och kvalité.
Honda har ju fattat hela grejen, därför är de världens största biltillverkare helt enkelt. Allt från de minsta "skitbilarna" till stora "lyxkryssare". Och allt med bra kvalité till vettiga priser på ALLA marknader.
Saab har inte haft vettigt pris på alla marknader då de ska framstå som lite "finare". Det kanske fungerade på 80-talet, men det är ju det som är deras problem med att de inte har hängt med.

Om de gör något liknande så kan det fungera. Japan stoltserar inte med lågpristillverkning så det går att tillverka konkurrenskraftiga bilar i Sverige också antagligen.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, om man vill gå under ekonomiskt.

Tvärtom, om de ska klara sig ekonomiskt så måste de ha småbilar på menyn för att klara sig på andra marknader än i Sverige. Du vet att det finns länder utanför våra gränser? Inte alla är lika korkade som oss svenskar som envisas med att sitta och pendla i stora bränsleslukande bilar gjorda för 5 fullvuxna personer.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
De måste ju börja tillverka SMÅBILAR!!! Det är ju för fan en superviktig marknad som Saab inte ens har ögnat åt sedan 70-talet egentligen. Halva Europa är intresserade av småbilar med lagom lyx och kvalité.
Honda har ju fattat hela grejen, därför är de världens största biltillverkare helt enkelt. Allt från de minsta "skitbilarna" till stora "lyxkryssare". Och allt med bra kvalité till vettiga priser på ALLA marknader.
Saab har inte haft vettigt pris på alla marknader då de ska framstå som lite "finare". Det kanske fungerade på 80-talet, men det är ju det som är deras problem med att de inte har hängt med.

Om de gör något liknande så kan det fungera. Japan stoltserar inte med lågpristillverkning så det går att tillverka konkurrenskraftiga bilar i Sverige också antagligen.
Småbilar kommer inte att funka för SAAB. Det krävs sjuka volymer av småbilar för att det ska bli lönsamt.

Ett exempel, det såldes ~470kst Ford Fiesta under 2009. I Europa. EN av Fords alla småbilsmodeller. You do the math...

Mitt företag "vann" precis en order på artiklar till Volkswagens nästa MQB-platform, med en årsvolym på 1,2MILJONER enheter. Dessa prylar säljs med förlust under ett par år, för att på sikt bli lönsamt och möjlighet till kostnadsbesparande lösningar. Detta scenario skulle ALDRIG kunna funka med/mot/hos/tillsammans med SAAB.

Hur som helst, SAAB kommer inte, och ska inte fokusera på högvolymbilar eller småbilssegmentet. Det gäller att få ut några fler modeller och befinna sig i mellan- och storbilklassen, samt med nischprodukter som 9-4X och kanske ytterligare någon liten sportcab eller motsv.. Det är det enda som är rimligt.

Ädit: Har för mig att Fiestaproduktionen är förlagd till inte mindre än 5 plantor, runt om i världen...

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Tvärtom, om de ska klara sig ekonomiskt så måste de ha småbilar på menyn för att klara sig på andra marknader än i Sverige. Du vet att det finns länder utanför våra gränser? Inte alla är lika korkade som oss svenskar som envisas med att sitta och pendla i stora bränsleslukande bilar gjorda för 5 fullvuxna personer.
Jag vet att det finns mördande konkurrens på småbilsmarknaden. Det krävs hundratusentals enheter för att nå lönsamhet,

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hur som helst, SAAB kommer inte, och ska inte fokusera på högvolymbilar eller småbilssegmentet. Det gäller att få ut några fler modeller och befinna sig i mellan- och storbilklassen, samt med nischprodukter som 9-4X och kanske ytterligare någon liten sportcab eller motsv.. Det är det enda som är rimligt.

Du har säkerligen rätt när du säger att de inte kommer fokusera på småbilar. Det bör de inte göra heller.
Ska de hålla på och nischa sig som du säger så är de borta inom kort igen, det kommer inte fungera i framtiden.
Med småbilar menar jag förvisso även mindre mellanbilsklassen och inte polo-klassen först och främst.
De måste hur som helst våga satsa på ett vinnande koncept, sen får vi se om de lyckas få rull på det. Nya lösningar och innovativitet krävs helt enkelt.

Jag vet att det finns mördande konkurrens på småbilsmarknaden. Det krävs hundratusentals enheter för att nå lönsamhet,

Ja, och med tanke på att det är den största marknaden så är det där de har möjlighet att plocka marknadsandelar som är lönande till skillnad från Cabriolet-marknaden eller Suv-marknaden. Men de måste ju göra det bra och vara nyskapande för att klara av det såklart, men det är en annan femma.

Edit/ Är det någon som tror på fullaste allvar för övrigt att Spyker kommer klara av det här, samt att det kommer gynna Saabs verksamhet i Sverige mer än på bara kort sikt? Jag tror inte det.

Edit No2/ Är det alltså klart nu förresten? Jag har bott under en sten de senaste två dagarna och hört lite svammel men är det bekräftat att det blir ett köp? På riktigt alltså?

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror defintivt att det finns marknad för en intelligent, smart småbil. Med lägre strukturvikt än någonsin tidigare, lättviktskonstruktion i robottillverkad återvinningsbar komposit, men ändå krocksäker. Med en nydanande skandinavisk design och hybriddrift. En bil som inom kort skulle vara det absolut trendigaste en kändis skulle kunde dyka upp i till en premiär, som skulle få limosarna att se hopplöst gubbiga ut. Som tog det fulla steget isf för 1/3-del som Toyota Prius.

Samtidigt ska den vara mer riktig bil än tex den rena city/design-bilen "Smart" . Det ska vara en bil som markerade ett väsentligt tekniksteg, en ny era vad gäller energiförbrukning, payload/strukturvikt, materialval, framdrivningsteknik osv. Som med råge uppfyllde alla miljö-rabatter osv. Men som samtidigt är status att äga för trendiga företag och privatpersoner. Som markerar en ny era och snabbt välkomnas av borgmästare i världens storstäder osv.

Inte bara en vanlig konventionell plåtburkssmåbil där allt är som vanligt fast lite klenare, med samma gamla tunga energikrävande design och lösningar.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
500kr per svensk kommer det här kosta vad jag förstått.
Hoppas det går till en valseger, annars var det ju bortkastat.
Synd att regeringen svängde och gick in med skattemedel för att haschrökarna ska få leka bilfabrik.

Skriv gärna ärligt vad som skulle få dig att köpa en Saab i framtiden.:)

Om GM köpte tillbaks dem.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det skulle vara om dom gör som alla andra tillverkare.

Gör en modern Saab 96!!!! Jag köper två, den ena med 2.3turbon och den andra med en trevlig turbodieselsnurra.
(eller som ren elbil med bra prestanda, men det är en utopi)

Men tyvärr tror jag att Spyker är slutet för Saab.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Trots att jag har noll och intet förtroende för SAAB blev jag glad över försäljningen. Hoppas verkligen att de börjar utveckla och sälja BRA bilar nu och inte skräp som de påstår är BRA.
Kunskaperna finns definitivt här i Sverige, kanske nu också viljan.
1. Teknik i framkant.
Inte bara teknik man påstår är i framkant, utan verkligen ÄR i framkant. Jag vill ha både laddhybrider och rena elbilar. Bränslemotorerna i laddhybriderna skall naturligtvis kunna köras på alla möjliga bränslen.
2. Bättre kvalitet.
SAAB har hittills varit rent jävla bajs när det gäller kvaliteten. Förvisso lite bättre än Volvo och många andra bajsbiltillverkare, men det duger inte på en internationell marknad i konkurrens med vissa tyska och japanska märken.
2. Ny design.
Jag är så jävla less på att alla europeiska biltillverkare är stockkonservativa med designen. Uppfattningen bland biltillverkarna tycks vara att utseendet måste spegla märkets historia ända tillbaka till stenåldern. Ge mej en SAAB som inte ser ut som en SAAB!

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad