Saab

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Jag upplever att modellerna inte har legat rätt i tiden och ffa har man inte uppdaterat sig ordentligt.
Dom har inte haft bilar som legat rätt i tiden och inte kunnat stå emot konkurransen.
Gamla motorer som 2,0 och 2,3 har uppdaterats sen 90 talet och avsaknad av ffa konkurranskraftiga dieslar en bil i golfklassen och en Suv.

Nu har dom dessutom tappat hela tjänstebils marknaden och raset fortsätter.
:död
Du har helt rätt men man måste vara medveten om att SAAB har haft oerhört litet inflytande över sig själva. Ovanpå detta har vi GMs marknadsavdelning som måste vara ett av de största skämtet inom bilindustrin. I USA är det V8'or och trucks som gäller!

Det fanns en så gott som färdigutvecklad allroad-utmanare (9-3X idag) på 9-3 redan när den kom 2002. GM tyckte att lanseringskostnaden var för hög. Lades ner. Vad hände med BioPower Hybrid? Chevrolet Volt skulle vara först. Fyrhjulsdriftsystem vet jag inte hur många varianter man jobbat på. Nämnde du SUV? Nej nej, vi brand'ar en Trailblazer istället, fungerar precis lika bra. Saabaru 9-2X gick ju fint. It goes on and on and on.... :(

En ägare som satsade, och lyssnade, på företaget skulle betyda så mycket!



Sen är det inte helt lätt heller. Audi A2 lanserades för 10 år sedan! Är fortfarande en riktigt fin bil, byggd i aluminium med låg vikt och väldigt låg bränsleförbrukning. Den ansågs som extremt tillförlitlig men marknaden var inte redo för denna typ av bil. 3L varianten drog 3,6l/100km vid stadskörning. Den bilen är så rätt idag. Produktionen lades ner 2005. :död
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Tror du på allvar att allt du läser i tidningen är på riktigt :va

inte allt men så gravt fel har de nog inte i den här frågan, varför skulle de hitta på några sagor i saab fallet? varför skulle de inte bidragit med en massa tidigare med tanke på nedanstående och vilket parti som varit mest styrande tidigare

"Regeringen bör placera egna tjänstemän på Saabs huvudkontor i Trollhättan för att hjälpa till under den 30-dagars-frist som företaget nu fått för att hitta nya ägare."

Det sa oppositionsledaren Mona Sahlin när hon i dag besökte Trollhättan.

http://svt.se/2.22620/1.1796929/sahlin_skicka_regeringspersonal_till_saab


om ex. volvo har jag nog inte läst i tidningen, har ingen anledning att tro att de saknar kunskap om bolagsbeskattning etc.
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Återigen, marknaden bryr sig föga om det emotionella värdet hos en vara.. Om Saab inte kan leverera, goodbye..

just nu bryr sig bara marknaden om gratis parkering ändå..
Den marknaden saab hade tidigare blev bortskrämd av begåvningsreserven som styr landet.
Du tycks tro att jag vill se statligt ägande av saab, det är fel. Men något fragment av de 28 miljarder som utlovades skulle trollhätteborna uppskatta.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Ur en aspekt så förtjänar varumärket, i detta fallet SAAB, att dö ut. Då dom inte kommit med nånting nytt på 10år för fan!

Folket som jobbar där är det dock värre med... Ingen förtjänar att bli varslad från jobbet "utan anledning".
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
i vilken veva utlovade man det?

För ett år sedan:
http://www.dn.se/ekonomi/fokus-pa-framtidens-branslesnala-fordon-1.473503


Ur en aspekt så förtjänar varumärket, i detta fallet SAAB, att dö ut. Då dom inte kommit med nånting nytt på 10år för fan!

Folket som jobbar där är det dock värre med... Ingen förtjänar att bli varslad från jobbet "utan anledning".

I detta fallet har saab kommit med mycket nytt, senare stoppat av gm. Med ditt resonemang är det gm som förtjänar att dö ut.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men något fragment av de 28 miljarder som utlovades skulle trollhätteborna uppskatta.

Och vem säger att Saab inte får ta del av dom pengarna? Tyvärr krävs det ju lite egen insats också för att få del av sådana pengar också och där hindras ju Saab av sin ägare GM.

Här kan du läsa lite om hur det fungerar.
http://www.vinnova.se/
 

MC Doktorn

Guest
Du har helt rätt men man måste vara medveten om att SAAB har haft oerhört litet inflytande över sig själva. Ovanpå detta har vi GMs marknadsavdelning som måste vara ett av de största skämtet inom bilindustrin. I USA är det V8'or och trucks som gäller!

Det fanns en så gott som färdigutvecklad allroad-utmanare (9-3X idag) på 9-3 redan när den kom 2002. GM tyckte att lanseringskostnaden var för hög. Lades ner. Vad hände med BioPower Hybrid? Chevrolet Volt skulle vara först. Fyrhjulsdriftsystem vet jag inte hur många varianter man jobbat på. Nämnde du SUV? Nej nej, vi brand'ar en Trailblazer istället, fungerar precis lika bra. Saabaru 9-2X gick ju fint. It goes on and on and on.... :(

En ägare som satsade, och lyssnade, på företaget skulle betyda så mycket!



Sen är det inte helt lätt heller. Audi A2 lanserades för 10 år sedan! Är fortfarande en riktigt fin bil, byggd i aluminium med låg vikt och väldigt låg bränsleförbrukning. Den ansågs som extremt tillförlitlig men marknaden var inte redo för denna typ av bil. 3L varianten drog 3,6l/100km vid stadskörning. Den bilen är så rätt idag. Produktionen lades ner 2005. :död

Håller med
Audi A2 är ett sånt exempel som var extremt dyr att köpa och fel i tiden då ffa för den var så satans dyr men idag har den ett högt andrahands värde och man får ut hiskeliga belopp för långmilare som rullat 20000+

Saab har verkligen varit innovatörer på mycket men iom GM tappades det på vägen och vad jag innbillar har den amerkanska bilindustrin missat att anpassa sig och Trollhättan får betala ett högt pris.

Se på ett företag som BMW med ett enormt starkt varumärke "jag själv äger en (120D 177hk)" dyra som fan men dom säljer rätt bilar rakt igenom allt ifrån starka snåla dieslar till bensin R4 R6 V8 i alla/många modeller och karosser som passar alla.
Senast har man lanserat320D på 167hk med utsläpp på bara 109g CO2

Hybrider och Diesel är framtiden
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
inte allt men så gravt fel har de nog inte i den här frågan, varför skulle de hitta på några sagor i saab fallet? varför skulle de inte bidragit med en massa tidigare med tanke på nedanstående och vilket parti som varit mest styrande tidigare

"Regeringen bör placera egna tjänstemän på Saabs huvudkontor i Trollhättan för att hjälpa till under den 30-dagars-frist som företaget nu fått för att hitta nya ägare."

Det sa oppositionsledaren Mona Sahlin när hon i dag besökte Trollhättan.

http://svt.se/2.22620/1.1796929/sahlin_skicka_regeringspersonal_till_saab


om ex. volvo har jag nog inte läst i tidningen, har ingen anledning att tro att de saknar kunskap om bolagsbeskattning etc.

Vad har Mona Sahlin med detta att göra?

Du hade läst i "nån artikel" att Saab fått 14 miljarder under 10 år. Har själv jobbat på Saab de senaste 13 åren och mig veterligen har vi inte fått en enda krona från någon regering.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej jag är inte revisor... Men du verkar ha koll på läget och kan säkert visa upp en årsrapport från GM där man redovisar biståndspengar från svenska regeringen.

Nej det kan jag inte men jag har heller aldrig hävdat att jag vet vare sig det ena eller det andra angående detta.
Men det är väl inte allt för långsökt gissning att staten bidragit med lite pengar i något av dessa projekt.
http://www.sae.org/servlets/SiteSea...&pf=0&jsp_name=simplesearch.jsp&REQUEST_FROM=
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Vad har Mona Sahlin med detta att göra?

Du hade läst i "nån artikel" att Saab fått 14 miljarder under 10 år. Har själv jobbat på Saab de senaste 13 åren och mig veterligen har vi inte fått en enda krona från någon regering.

så här var det och ja det är skillnad mellan S och M vad de anser om stöd till SAAB så Mona har med saken att göra.

"Sahlin vill se stort statligt stöd till Saab"

"Maud: Inga statliga miljarder till Saab"

"Staten har de senaste tio åren satsat 14 miljarder kronor eller runt 4,6 miljoner per anställd på Saab i Trollhättan. Därtill kommer hela fordonsindustrin få ett statligt stödforskningsstöd på 450 miljoner kronor under fyra år. "

http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/artikel_1711255.e24
 

Kneedrag

Guest
så här var det och ja det är skillnad mellan S och M vad de anser om stöd till SAAB så Mona har med saken att göra.

"Sahlin vill se stort statligt stöd till Saab"

"Maud: Inga statliga miljarder till Saab"

"Staten har de senaste tio åren satsat 14 miljarder kronor eller runt 4,6 miljoner per anställd på Saab i Trollhättan. Därtill kommer hela fordonsindustrin få ett statligt stödforskningsstöd på 450 miljoner kronor under fyra år. "

http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/artikel_1711255.e24

om du läser texten så har inte en krona gått till fabriken.

citat: Pengarna som staten har pumpat in genom åren handlar framför allt om finansiering av infrastruktur

. Då tidigarelade den dåvarande regeringen bygget av en två sårig järnväg mellan Trollhättan och Göteborg. Dessutom beslutades att en fyrafilig motorväg skulle byggas mellan de två städerna, skriver Dagens Nyheter. Kostnad: 10,5 miljarder kronor.


pengar som nu är bortkastade
 

Kneedrag

Guest
Jag tycker inte att staten ska gå in och bli ägare för Saab.
Men jag tycker regeringen kunde gjort mer för att få Konigsegg affären i hamn. Vad vetitusan det låter jag andra experter spekulera i.

Jag måste erkänna att jag är en av dem som trodde ,drömde lite om affären med Konigsegg. Han är galen och djärv nog för att få det att fungera om man gav Saab och Konigsegg tid. Mycket var tvunget att klaffa men men nu får man aldrig veta.

Det är som ni andra skriver att producera något som folk vill köpa, något som tar världen med storm, Nya tekniska lösningar som inte andra har (något Saab på senare år tappat mot om man jämför Volvo, det kan man skylla på GM för).
Jag skulle va den första at köpa en elbil som har lång räckvidd med saabs säkerhet.
( fö.v. var det inte Konigsegg som skulle bygga en sportbil helt eldriven, 50 mil på 20 min laddning och solcellsskal urcool.) Jag vet ej hur det gick med det men rykten florerade ju då.

Synd att lägga ner fabriken i Trollhättan när man har en fabrik som fungerar och bygger bra bilar.

Ja ja lite rabblande från min sida.

de lär ju inte gjort det bara sådär, saab ställde säkert krav.



staten borde kanske haft en klausul om järnvägen som gett dom pengar tillbaka.

Saab ? du menar GM
 
Last edited:

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
"Staten har de senaste tio åren satsat 14 miljarder kronor eller runt 4,6 miljoner per anställd på Saab i Trollhättan. Därtill kommer hela fordonsindustrin få ett statligt stödforskningsstöd på 450 miljoner kronor under fyra år. "

http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/artikel_1711255.e24
Artikeln som du hänvisar till säger att:
1. Man har tidigarelagt stora satsningar på infrastrukturen. Detta vill du få till att SAAB direkt fått dessa pengar i sin egen ficka? Pengarna har gått till vägarna och de som byggt dem.
2. "Fordonsindustrin har också fått 2,2 miljarder i forsknings- och utvecklingspengar av staten." WOW!! Sveriges fordonsindustri har fått dela på 2 miljarder kronor under denna tid.

Antal anställda på Saab 2008 var 3867 st.
Antal anställda på Powertrain 2008 var 679 st.
Detta speglar knappast genomsnittet under perioden 2000-2009 utan kan nog ses på rätt blygsamt. Vi tar inte med några konsulter eller övriga..

Ta en snittlön på 25000kr/mån. Tittar vi endast på sociala avgifter (~40% av lönen) samt kommunalskatt (30%) så hamnar vi på 17500kr/månad.

4546*17500*12 blir ungefär 1 miljard kronor och då har jag räknat lågt. Sen tillkommer såklart övriga som jobbar där, underleverantörer m.m. Läggs SAAB ner så ska samma personer ha ungefär lika mycket pengar i form av A-kassa. Fast nu är det inte bilköpare i USA, Storbrittanien m.fl. som betalar. Nu ÄR det staten.


Staten har inte finansierat SAAB. Det har bilägarna samt GM.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Saab ? du menar GM

ja, vet inte hur länge GM ägt Saab men man kan ju fundera på vad deras tanke med Saab var.

Frågan är väl hur länge en insats från staten räcker. Kanske finns bättre saker att lägga pengarna på.

Artikeln som du hänvisar till säger att:
1. Man har tidigarelagt stora satsningar på infrastrukturen.

troligt bara för att fylla saabs krav annars skulle de väl inte skriva som dom gör, satsningar som nu förmodligen är till mindre nytta.

edit: finner någon lönsamhet i Saab och driva fabriken vidare så kommer de köpa Saab utan statens inblandning, fast det är ju lätt att klämma staten på pengar i det här läget
 
Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
så här var det och ja det är skillnad mellan S och M vad de anser om stöd till SAAB så Mona har med saken att göra.
"Sahlin vill se stort statligt stöd till Saab"
"Maud: Inga statliga miljarder till Saab"
"Staten har de senaste tio åren satsat 14 miljarder kronor eller runt 4,6 miljoner per anställd på Saab i Trollhättan. Därtill kommer hela fordonsindustrin få ett statligt stödforskningsstöd på 450 miljoner kronor under fyra år. "
http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/artikel_1711255.e24

Nej det kan jag inte men jag har heller aldrig hävdat att jag vet vare sig det ena eller det andra angående detta.
Men det är väl inte allt för långsökt gissning att staten bidragit med lite pengar i något av dessa projekt.
http://www.sae.org/servlets/SiteSea...&pf=0&jsp_name=simplesearch.jsp&REQUEST_FROM=

Ja, ni båda har ju fått ganska utömmande svar från både Gixxertina och Jide.

Man börjar bli ganska van med att folk i allmänhet hostar ur sig både det ena och det andra om Saab. Det är länkar hit och dit, gissningar och spekulationer men väldigt, väldigt sällan är det konkret fakta.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Det är länkar hit och dit, gissningar och spekulationer men väldigt, väldigt sällan är det konkret fakta.

Är artikeln om Saab och fordonsindustrin helt felaktig? har dom skrivit den i något illasinnat syfte?

det är väl bra med lite gissningar etc. då man får nya perspektiv ibland.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top