Jide
Svartvit
Du har helt rätt men man måste vara medveten om att SAAB har haft oerhört litet inflytande över sig själva. Ovanpå detta har vi GMs marknadsavdelning som måste vara ett av de största skämtet inom bilindustrin. I USA är det V8'or och trucks som gäller!Jag upplever att modellerna inte har legat rätt i tiden och ffa har man inte uppdaterat sig ordentligt.
Dom har inte haft bilar som legat rätt i tiden och inte kunnat stå emot konkurransen.
Gamla motorer som 2,0 och 2,3 har uppdaterats sen 90 talet och avsaknad av ffa konkurranskraftiga dieslar en bil i golfklassen och en Suv.
Nu har dom dessutom tappat hela tjänstebils marknaden och raset fortsätter.
Det fanns en så gott som färdigutvecklad allroad-utmanare (9-3X idag) på 9-3 redan när den kom 2002. GM tyckte att lanseringskostnaden var för hög. Lades ner. Vad hände med BioPower Hybrid? Chevrolet Volt skulle vara först. Fyrhjulsdriftsystem vet jag inte hur många varianter man jobbat på. Nämnde du SUV? Nej nej, vi brand'ar en Trailblazer istället, fungerar precis lika bra. Saabaru 9-2X gick ju fint. It goes on and on and on....
En ägare som satsade, och lyssnade, på företaget skulle betyda så mycket!
Sen är det inte helt lätt heller. Audi A2 lanserades för 10 år sedan! Är fortfarande en riktigt fin bil, byggd i aluminium med låg vikt och väldigt låg bränsleförbrukning. Den ansågs som extremt tillförlitlig men marknaden var inte redo för denna typ av bil. 3L varianten drog 3,6l/100km vid stadskörning. Den bilen är så rätt idag. Produktionen lades ner 2005.
Last edited: