Saab

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Jag skulle va den första at köpa en elbil som har lång räckvidd med saabs säkerhet.
( fö.v. var det inte Konigsegg som skulle bygga en sportbil helt eldriven, 50 mil på 20 min laddning och solcellsskal urcool.) Jag vet ej hur det gick med det men rykten florerade ju då.

Läste någonstans att Koenigseggs bil med solcellsteknik som de visade fram, inte var en bil med fungerande teknik utan bara ett visningsex om vad som skule kunna bli något. Dessutom var visst företaget som låg bakom tekniken och som koenigsegg skulle samarbeta med inte speciellt seriösa, typ. Har tyvärr ingen länk.

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Läste någonstans att Koenigseggs bil med solcellsteknik som de visade fram, inte var en bil med fungerande teknik utan bara ett visningsex om vad som skule kunna bli något. Dessutom var visst företaget som låg bakom tekniken och som koenigsegg skulle samarbeta med inte speciellt seiösa, typ. Har tyvärr ingen länk.

det är väl lätt hänt att det dyker upp mindre bra idéer/mindre seriösa i en situation där man kan klämma staten på pengar.

Kneedrag

Guest
Läste någonstans att Koenigseggs bil med solcellsteknik som de visade fram, inte var en bil med fungerande teknik utan bara ett visningsex om vad som skule kunna bli något. Dessutom var visst företaget som låg bakom tekniken och som koenigsegg skulle samarbeta med inte speciellt seiösa, typ. Har tyvärr ingen länk.

Ofasiken där ser man. Kanske därför dom drog sig ur Saab affären då?.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Varför ska alla från Trollhättan vara så himla stolta över "sin" industri?
Om det inte skylls på GM så är det den elaka kreditkrisen eller kanske dumma svenska staten som inte fjäskar för industrin tillräckligt.
Den här tråden handlar mer om folk med en relation till SAAB än någon vettig diskussion om varför läget är som det är.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Varför ska alla från Trollhättan vara så himla stolta över "sin" industri?
Om det inte skylls på GM så är det den elaka kreditkrisen eller kanske dumma svenska staten som inte fjäskar för industrin tillräckligt.
Den här tråden handlar mer om folk med en relation till SAAB än någon vettig diskussion om varför läget är som det är.

Vi är bara väldigt trötta på att svenska folket anser att vi är en börda för samhället och "bara" kostar skattebetalarna en massa pengar.

Är artikeln om Saab och fordonsindustrin helt felaktig? har dom skrivit den i något illasinnat syfte?

det är väl bra med lite gissningar etc. då man får nya perspektiv ibland.

Ta bara överskriften: Saab har kostat staten miljarder

Menar man att Saab en börda för samhället? Varför ska Saab bära skulden till ett galet riksdagsbeslut om utbyggnad av 45:an? Varför startade man i så fall utbyggnaden flera år efter beslutet om Rüsselsheim?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Vi är bara väldigt trötta på att svenska folket anser att vi är en börda för samhället och "bara" kostar skattebetalarna en massa pengar.

Men varför ta det personligt och försvara ett företag som knappt är svenskt på ett internetforum för MC?

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Men varför ta det personligt och försvara ett företag som knappt är svenskt på ett internetforum för MC?

Jag försvarar inte, jag är anställd på Saab och förklarar läget. Om ämnet stör dig undrar jag varför du läser i denna delen av forumet och varför du ens svarar. :va

det tycker jag inte men det är väl bra om regeringen är eftertänksam i frågan.
en annan industri som fick problem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Varvskrisen

Jag har aldrig ifrågasatt varför regeringen är eftertänksam till att vara borgenärer till EIB-lånet om det är det du syftar på. Däremot är jag är väldigt säker på min sak att vi hittills inte kostat skattebetalarna en enda krona.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Eftertänksamma plöjer ner miljarder på väg och järnväg :rolleyes::rolleyes:
Du är rolig du.
Ursäkta vet du överhuvudtaget vad du pratar om när du diskuterar satsningarna på vägen och järnvägen? Tror du det enbart byggdes p.g.a. att Saab skulle få igenom en vilja så tror du verkligen fel. Väldigt mycket folk pendlar från Thn och söderut längs med 45:an till Gbg. På detta sätt lyckas man öka möjligheten för kollektivtrafiken samt underlätta för bil och järnväg upp till thn samt även vidare norrut, men för nån som knappt varit i de trakterna kan det vara svårt att sätta sig in i, men då ska man också vara tyst innan man har alla fakta. Sen finns det ett annat litet företag som heter Volvo som också varit med i diskussionerna då de har sin anläggning Volvo Aero i Thn. Sen att påstå att infrastruktursatsning är att slänga pengarna i sjön tyder på mer okunskap än som ens förtjänas kommenteras här.

Ursäkta för mitt lilla vredesbrott, men när folk överhuvudtaget inte har nån fakta underliggande sina påståenden så kan man fråga sig om de har någon rätt att uttala sig.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Ursäkta för mitt lilla vredesbrott, men när folk överhuvudtaget inte har nån fakta underliggande sina påståenden så kan man fråga sig om de har någon rätt att uttala sig.

Om jag fattar rätt skulle du alltså vilja läxa upp tidningen nedan, är det helt fel så kan man ju undra varför dom skriver så, finns det någon konkurrent som skulle bli glad över att Saab läggs ner?

"Staten har de senaste tio åren satsat 14 miljarder kronor eller runt 4,6 miljoner per anställd på Saab i Trollhättan."

http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/artikel_1711255.e24

Kneedrag

Guest
Ursäkta vet du överhuvudtaget vad du pratar om när du diskuterar satsningarna på vägen och järnvägen? Tror du det enbart byggdes p.g.a. att Saab skulle få igenom en vilja så tror du verkligen fel. Väldigt mycket folk pendlar från Thn och söderut längs med 45:an till Gbg. På detta sätt lyckas man öka möjligheten för kollektivtrafiken samt underlätta för bil och järnväg upp till thn samt även vidare norrut, men för nån som knappt varit i de trakterna kan det vara svårt att sätta sig in i, men då ska man också vara tyst innan man har alla fakta. Sen finns det ett annat litet företag som heter Volvo som också varit med i diskussionerna då de har sin anläggning Volvo Aero i Thn. Sen att påstå att infrastruktursatsning är att slänga pengarna i sjön tyder på mer okunskap än som ens förtjänas kommenteras här.

Ursäkta för mitt lilla vredesutbrott, men när folk överhuvudtaget inte har nån fakta underliggande sina påståenden så kan man fråga sig om de har någon rätt att uttala sig.
Jag ursäktar ditt vredesutbrott det här är ju SH. :)
Jag bor i Trollhättan så du är ju ute och cyklar när du påstår annat.

Satsningen skulle gjorts för 20 år sen då tror jag saab kunde dra nytta av den. Visst man har Volvo Aero där men nu när Saab försvinner villket man utan tvekan kunnat räkna ut länge (innan det ens blev tal om bohusbanan och motorvägbygge) Så följer en del underlervrantörer med i fallet. Trollhättan kommer nog få många som flyttar härifrån som följd. Jag är lite rädd att trollhättan blir en sovstad.

Förövrigt så pendlar jag Trollhättan - Götebrog varje dag och kommer flytta
inom en framtid till GBG.

Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Om jag fattar rätt skulle du alltså vilja läxa upp tidningen nedan, är det helt fel så kan man ju undra varför dom skriver så, finns det någon konkurrent som skulle bli glad över att Saab läggs ner?

"Staten har de senaste tio åren satsat 14 miljarder kronor eller runt 4,6 miljoner per anställd på Saab i Trollhättan."

http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/artikel_1711255.e24

Det finns ett bra citat att använda för såna som inte vill förstå...

"Never argue with an idiot. The idiot will drag you down to his level and then beat you with his experience."

Nyheter
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende