Plåtniklas
Liten, rädd och ensam™
Kan man inte tillverka en vara som marknaden vill ha så är det enkelt.
var ju en artikel häromdagen om hur många miljarder regeringen lagt ut för SAAB, 14 miljarder tror jag det var för de senaste 10 åren.
hur menar du? det var ju en artikel som visade på hur man ex. hjälpt saab
eh, nu vet jag inte om jag är med riktigt, minns jag rätt så kan du ex. kolla hur mycket skatt ex. volvo betalade på ex. 90-talet, de vet hur man fixar med siffror.
Nu är jag själv ordentligt högervriden men att skattebefria alla företag som återinvesterar vinsten i inköp från andra svenska företag är en riktigt dålig ide eftersom det enda det skulle leda till är ökat fiffel. Då skulle man få ett mycket bättre resultat på att göra en generell sänkning på skatten för företag. Svenska företag och privatpersoner är sjukt högt beskattade och har därigenom blivit riktigt duktiga på att skatteplanera.
IKEA fick massa skit i media för att de skatteplanerade för ett tag sen men jag kan inte för mitt liv förstå varför IKEA ska skänka bort sin vinst till svenska staten. Ingen privatperson skulle ju göra det och IKEAS uppdrag är inte att dra in skattepengar åt staten utan att vara ett vinstdrivande företag. Om vi inte hade haft så högt skattetryck i Sverige skulle inte våra företag tvingas att öppna verksamheter utomlands vars enda syfte är att användas för skatteplanering.
Men det är förbannat respektlöst mot en hel stad som behöver den här industrin.
I ärlighetens namn förstår jag inte riktigt varför det går så dåligt för SAAB som det gör/gjort. (Visst, ingen vill köpa deras bilar, men jag förstår inte "varför inte?")
?)
Liten räkneövning som är halv-OT
Vid ett köp behöver staten (vi) då pumpa in dels köpeskillingen på 3-6 mdr och sedan 5-10 mdr per ny bil som måste nyutvecklas omedelbart (dvs. 10-20mdr för en ny 9-5 och 9-3)...
Räknar vi enkelt med 20mdr totalt fördelat på 4000 anställda i SAAB har vi en förvärvskostnad på 5mkr per anställd. För det har vi råd att låta 4000 personer med a-kassetak på 18 700 kr/mån gå på a-kassa i 22 år och 3 månader ungefär.
Om ändå vår svenska biltillverkare haft lite koll och införlivat småbilar i deras sortimen för sisådär 15 år sen.
0 stycken SAAB, men med lite tur kanske ett antal producerade Volvo, serverade Hamburgare, klippta frisyrer, byggda hus eller vad personen nu blir anställd att producera istället för att bygga 9-5r.Hur många bilar per år brukar en person som går på a-kassa producera?
Absolut, och det är bara bra att du instämmer.Ungefär de kostnaderna har väl alla biltillverkare.
Det tillverkades 67 miljoner bilar i världen sist jag läste något om saken. Problemet för bl.a. SAAB är att det köptes cirka 55 miljoner bilar. Lösningen är givetvis att producera bilar folk vill köpa men det är lättare sagt än gjort. Lyckas SAAB bygga en bil som lockar fler än drygt 600 svenskar till köp blir jag bara glad, jag har inget emot SAAB.Är lösningen att ingen tillverkar bilar?
Jag har två.Behöver vi inte bilar?
Problemet för SAAB är att de inte säljer tillräckligt många bilar med tillräcklig vinstmarginal för att tjäna tillbaka 20 miljarder på 5-7 år för att finansiera utvecklingen av nästkommande modellprogram. Det här är ju huvudanledningen till att 9-5 är 13 år gammal medan andra biltillverkare som gjort vinst genom åren har lanserat både en och två nya modeller under samma tidsperiod.
Dessutom skall du ju helst tjäna mer än dessa 20 miljarder för att kunna påvisa en verklig vinst som kan bekosta t.ex. aktieutdelningar och nyetableringar. Med 20 miljarder i vinst över 5-7 år har du ju annars bara gjort ett reellt nollresultat.
Det tillverkades 67 miljoner bilar i världen sist jag läste något om saken. Problemet för bl.a. SAAB är att det köptes cirka 55 miljoner bilar. Lösningen är givetvis att producera bilar folk vill köpa men det är lättare sagt än gjort. Lyckas SAAB bygga en bil som lockar fler än drygt 600 svenskar till köp blir jag bara glad, jag har inget emot SAAB.
Jag har två.
Men om ingen annan behöver denna industri, ska de ändå fortsätta tillverka varor? Vem vill finansiera något som kanske aldrig kommer att generera vinst?
Hur vet du hur SAABs ekonomi skulle se ut i framtiden.
Jag tror att de bilar vi borde åka i i framtiden ser annorlunda ut än de bilar vi köper, och
åker i, idag. Någon i bilindustrin behöver göra en massa saker i framtiden som inte görs
idag. Det kanske blir SAAB som gör det.
Japp, och dessa saker kostar pengar. Därför är det tyvärr mer troligt att dessa nya saker tas fram av något japanskt eller tyskt bilbolag ety de har visat sig kapabla att generera vinst och sitter därmed med pengar i kassakistan.Någon i bilindustrin behöver göra en massa saker i framtiden som inte görs idag. Det kanske blir SAAB som gör det.
Återigen, marknaden bryr sig föga om det emotionella värdet hos en vara.. Om Saab inte kan leverera, goodbye..Vem? På två dagar hade 4 olika bud lagts på saab.
Det är inte heller klokt att underskatta saabs roll i västsverige. Tillsammans med volvo finns ett unikt och känsligt kluster underleverantörer.
Faller saab börjar dessa trappa ner sin verksamhet, tills slut får även volvo svårt att klara sig och sen är det adjöss med svenska bilar.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |