Saab

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Hade varit kul om Kagnökgnögsknögög-affären gått igenom, men även om Saab alltid varit mitt favoritmärke så är det väl tyvärr dags att säga hej då nu.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Det finns ett bra citat att använda för såna som inte vill förstå...

"Never argue with an idiot. The idiot will drag you down to his level and then beat you with his experience."

Haha, ja kan ha missat något då jag inte fått något kaffe än, journalisten skriver att staten bidragit med 5 miljoner kronor per anställd(känner er lyxiga :D) och du hävdar att det inte stämmer, om det inte stämmer i vilket syfte skriver en journalist något sådant, fast du hade kanske inte något svar på det....
 
Last edited:

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
tänker jag tokigt när dessa 14 miljarder spänn (eller 5 milj/anställd på saab) som satsats här i krokarna var på saker runt om kring och inte direkt på saab?
blir det inte fel då att påstå att staten plöjer skattepengar i ett företag?

dessutom....
borde inte den skatt som Saab har betalat in (från löner t.ex) vida överstiga dessa potentiella 5 miljoner kr per saabanställd? (på min lönespec finns det iaf en summa som dras i skatt varje månad)

fast vad vet jag.
dålig klyscha kanske men.... att kolla i backspegeln hjälper dej inte att hålla dej på vägen... nu blickar vi framåt å hoppas på en bra lösning.

trevlig helg!
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
dessutom....
borde inte den skatt som Saab har betalat in (från löner t.ex) vida överstiga dessa potentiella 5 miljoner kr per saabanställd? (på min lönespec finns det iaf en summa som dras i skatt varje månad)
Nu blir jag tråkig (igen?) :)

Tänker du på arbetsgivaravgiften så går det till följande: Avgifterna finansierar bl.a. allmän sjuk- och föräldraförsäkring och ålderspension. Dvs. dom pengarna är redan öronmärkta till sånt.

Tänker du på inkomstskatten så är det ju bara summor överstigande ca 31 500 som du betalar statlig inkomstskatt på, innan dess har pengarna bara gått till komunen. Tjänar du 40 000 kr/mån betalar du alltså ungefär 2000 kr/mån i skatt till staten.

Då tar det lite styvt 200 år innan du pröjsat in 5 miljoner till staten via lönekuvertet :)

Eftersom SAAB inte har gjort någon vinst har ingen företagsskatt kommit in på skattekontot heller egentligen. Största summan är nog via vanliga momsen som de vanliga arbetstagarna betalat på varor och tjänster.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Det är inte regeringens ansvar att driva privata företag, speciellt inte företag som inte har gått med vinst på snart 20 år.

Varför kan folk inte bara fatta det!

Att Saab sitter i skiten beror inte på den borgerliga regeringen utan det är för att Saab inte tillverkar en tillräckligt bra produkt som gör att folk vill köpa den.

Svårare än så är det inte...
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Nu blir jag tråkig (igen?) :)

Tänker du på arbetsgivaravgiften så går det till följande: Avgifterna finansierar bl.a. allmän sjuk- och föräldraförsäkring och ålderspension. Dvs. dom pengarna är redan öronmärkta till sånt.

Tänker du på inkomstskatten så är det ju bara summor överstigande ca 31 500 som du betalar statlig inkomstskatt på, innan dess har pengarna bara gått till komunen. Tjänar du 40 000 kr/mån betalar du alltså ungefär 2000 kr/mån i skatt till staten.

Då tar det lite styvt 200 år innan du pröjsat in 5 miljoner till staten via lönekuvertet :)

Eftersom SAAB inte har gjort någon vinst har ingen företagsskatt kommit in på skattekontot heller egentligen. Största summan är nog via vanliga momsen som de vanliga arbetstagarna betalat på varor och tjänster.

tänkte inte på det.... :rolleyes:
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
För ett år sedan:
http://www.dn.se/ekonomi/fokus-pa-framtidens-branslesnala-fordon-1.473503




I detta fallet har saab kommit med mycket nytt, senare stoppat av gm. Med ditt resonemang är det gm som förtjänar att dö ut.

Hmm, du kompis. Skulle du kunna berätta för mig vad saab har kommit med som är nytt och fyller en bra funktion?

Säger du fyrhjulsdrift så blir det inga julklappar.

Stoppat av gm skulle jag inte vilja säga :va Däremot kritiserat.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Det är inte regeringens ansvar att driva privata företag, speciellt inte företag som inte har gått med vinst på snart 20 år.

Varför kan folk inte bara fatta det!

Att Saab sitter i skiten beror inte på den borgerliga regeringen utan det är för att Saab inte tillverkar en tillräckligt bra produkt som gör att folk vill köpa den.

Svårare än så är det inte...

Nej den svenska regeringen plöjer hellre stålarna i Baltikum och Ukraina, är vi uppe i 30 miljarder snart i lån och bidrag?...som grädde på moset så baktalade svenska politiker svensk bilindustri hösten 2008 medan övriga världen räddads sin.
http://www.dn.se/ekonomi/staten-riskerar-mer-an-bankerna-1.970628
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3850391.svd

Angående SAABs vinst eller inte...någonting har SAAB levererat till GM under 20 år för inte har GM drivit social verksamhet i ett gammalt DDR-land som Sverige för att vara snälla? Känns märkligt om så skulle vara fallet eftersom amerikanska bolag inte brukar vara direkt blödiga när det gäller att fimpa dem som inte håller(att det krisade 2008 är väl inte så konstigt med tanke på finanskris och ett slitet modellprogram).

Intressant om SAAB i dagens DI.se..längre artikel i pappersupplagan
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2009%255c12%255c04%255c364773%26SectionId%3DBilMotor%26menusection%3DBilMotor;BilMotornyheter
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Nej den svenska regeringen plöjer hellre stålarna i Baltikum och Ukraina, är vi uppe i 30 miljarder snart i lån och bidrag?...som grädde på moset så baktalade svenska politiker svensk bilindustri hösten 2008 medan övriga världen räddads sin.
http://www.dn.se/ekonomi/staten-riskerar-mer-an-bankerna-1.970628
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3850391.svd

Angående SAABs vinst eller inte...någonting har SAAB levererat till GM under 20 år för inte har GM drivit social verksamhet i ett gammalt DDR-land som Sverige för att vara snälla? Känns märkligt om så skulle vara fallet eftersom amerikanska bolag inte brukar vara direkt blödiga när det gäller att fimpa dem som inte håller(att det krisade 2008 är väl inte så konstigt med tanke på finanskris och ett slitet modellprogram).

Intressant om SAAB i dagens DI.se..längre artikel i pappersupplagan
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2009%255c12%255c04%255c364773%26SectionId%3DBilMotor%26menusection%3DBilMotor;BilMotornyheter

Det är en jäkla skillnad att ha en bankgaranti mot att gå in som ägare till ett företag som producerar produkter som tydligen inte så många vill ha.

Att bankerna med Swedbank i spetsen har tagit höga risker i baltikum håller jag med om var rätt så korkat, men skulle dessa banker gått omkull så skulle dessa efterverkningar ha skakat den svenska ekonomin ganska så massivt.

Saab gick senast med vinst 1995 och det var bara några enstaka miljoner, iaf under GM´s ägande. Det finns fakta på detta och det är bara att söka.

Men du som vill att staten ska gå in som ägare, hur tror du att staten ska lyckas bättre med Saab trots att världens största bilföretag misslyckades?
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Det är en jäkla skillnad att ha en bankgaranti mot att gå in som ägare till ett företag som producerar produkter som tydligen inte så många vill ha.

Sveriges skattebetalare har lånat Baltikum många sköna miljarder samt stödköpt t.ex Estlands valuta, bankgarantin är något annat som man skapat i Sverige för svenska banker. Men att underlätta med lån till "svensk" bilindustri så har man varit väldigt svår även om Maud nu har kommit på att det är val om ett år och börjat låta som hon vill skynda på EU processen(den som andra länder skiter i).

Att bankerna med Swedbank i spetsen har tagit höga risker i baltikum håller jag med om var rätt så korkat, men skulle dessa banker gått omkull så skulle dessa efterverkningar ha skakat den svenska ekonomin ganska så massivt.
Självklart, men faller svensk industri så är det knappast gynnsamt för Sverige det heller(- 80.000 jobb på ett år).

Saab gick senast med vinst 1995 och det var bara några enstaka miljoner, iaf under GM´s ägande. Det finns fakta på detta och det är bara att söka.
Eftersom SAAB Automobile ingår i en stor amerikansk koncern så säger den redovisningen egentligen inte så jättemycket mer än att GM knappast betalar mer skatt än nödvändigt i Sverige. Vad som är sanningen om vad SAAB har tillfört vet bara GM men kreativ bokföring och interndebiteringar(som även SAABs VD pratat om) är knappast ett helt okänt begrepp inom GM.
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FArticleID%3D2009\03\23\329959%26sectionid%3DEttan

Men du som vill att staten ska gå in som ägare, hur tror du att staten ska lyckas bättre med Saab trots att världens största bilföretag misslyckades?
Vet inte om staten behöver gå in som ägare men de kan börja med underlätta lån(med pant) eftersom det verkar finnas en affärsplan som även EIB godkänt så kanske det finns en framtid. Att GM misslyckats beskrivs ju i den tidigare DI-artikeln och verkar mer bero på klantigt schabbel av GM.http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2009%255c12%255c04%255c364773%26SectionId%3DBilMotor%26menusection%3DBilMotor;BilMotornyheter

Skulle SAAB falla i statens händer helt eller delvis så får man väl lösa det då men det kan väl inte vara hela världen(förutsatt att inte de rödgröna får makten för då är det väl verkligen over ´n out med Sverige), VW ägs till 20% av den tyska delstaten Niedersachen och Franska PSA ägs till en femtedel av franska staten. GM ägs idag till stora delar av amerikanska staten och börjar dessutom komma på fötter. Japansk och Koreansk bilindustri hade knappast existerat utan förmånliga lån av respektive stat(Prius är utvecklad av japanska skattepengar). Den Kinesiska bilindustrin som svenska politiker hoppas på i både Volvo och SAABs fall är i händerna på kommunistiska elitpolitiker(Geely) och Pekings kommun(BAIC) vilka båda har den kinesiska staten i ryggen(BAIC fick just lån på 20 miljarder.

Ironin i det hela är att en svensk borgerlig regering hoppas alltså på att kommunismen skall hjälpa Sverige...
 
Last edited:

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Hmm, du kompis. Skulle du kunna berätta för mig vad saab har kommit med som är nytt och fyller en bra funktion?

Säger du fyrhjulsdrift så blir det inga julklappar.

Stoppat av gm skulle jag inte vilja säga :va Däremot kritiserat.

NU försökte jag förklara att de just stoppat många av de goda idéer saabfolket haft genom åren, så det kan bli lite svårt att ge exempel på sådana som blivit genomförda. Men visst, 4wd var på G redan under 9000-tiden.
Biopower är något som stoppades helt av gm men som man lyckligtvis hade möjlighet att genomföra ändå. Hårdings länk (http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelni...BilMotor&menusection=BilMotor;BilMotornyheter) tar upp lite fler knepiga beslut från gm´s sida. En av få vettiga artiklar i ämnet från di.
Några av saabs innovationer genom åren: http://www.saabmuseum.com/innovations/index.html

@KGK
Har du någonsin hört talas om en journalist som gjort en höna av en fjäder? Det senaste året har media frossat i domedagsartiklar om saab. Det här med att få 14 miljarder på vägbygge till att bara gälla saabanställda är en ganska brutal tankevurpa.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hmm, du kompis. Skulle du kunna berätta för mig vad saab har kommit med som är nytt och fyller en bra funktion?

Säger du fyrhjulsdrift så blir det inga julklappar.

Stoppat av gm skulle jag inte vilja säga :va Däremot kritiserat.

Först på listan kommer väl turbo ok att BMW släppte en turbobil före saab men den saknade wastegate och var därmed mindre användarvänlig.
Dom var inte först men tidiga med framhjulsdrift, dom hade bra aerodynamik redan innan övriga bilproducenter ens hört talas om ordet.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Det här hittade jag på ett annat forum. (obekräftade källor mao.)

1958: Först med bilbälten som standard, och inte som tillval
1969: Först i världen med halljusautomatik. Vem? om inte Saab.
1971: Först i världen med eluppvärmda säten
1972: Först i världen med att placera krockbalkar i dörrarna, och detta var Saab ensamma om förvånansvärt länge
1976: Först i världen med att leverera bilar med turbo som var hållbart och pålitligt nog att ha i standardvagnar
1978: Först i världen med elektrostatiskt luftfilter som blev allergikernas kelgris. För att fånga upp partiklar ner till 0,0004mm storlek.
1981: Vidvinkeldelen i ytterbackspegeln för att minska döda vinnkeln. Levererat av Saab så klart.
1982: Först med asbestfria bromsbelägg.
1991: Trionic som fortfarande är världens mest avancerade motorstyrsystem som kan mäta jonisering i cyllindrarna under själva förbränningen.
1991: Freonfria klimatanläggningen
1996: SAHR. Nackstöden som fångar upp huvud vid kollisioner bakifrån. Saab var först, Volvo försökte sno åt sig äran året efter.
1997: Först i världen med ventilerade säten för att hålla passagerare svettfria och så föraren är pigg och alert.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
GM köpte SAAB för att köra i graven, lägga förluster och annat på. Staten ska inte plöja in pengar i ett bolag där ägaren inte är svenskt och inte vill att de ska hända något på marknaden.

Skulle ett vettigt bolag som vill utveckla produkten så borde staten gå in med olika skatteförmåner och annat inte ge bolaget pengar.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Sveriges skattebetalare har lånat Baltikum många sköna miljarder samt stödköpt t.ex Estlands valuta, bankgarantin är något annat som man skapat i Sverige för svenska banker. Men att underlätta med lån till "svensk" bilindustri så har man varit väldigt svår även om Maud nu har kommit på att det är val om ett år och börjat låta som hon vill skynda på EU processen(den som andra länder skiter i).

Nu förstår jag inte alls ditt resonemang, staten har gått in med stöd till svenska banker som har lånat ut för mkt pengar i baltländarna. Bankerna har försökt sig på ett högrisk projekt med chans på hög avkastning men det gick åt skogen. Men hävdar fortfarande att det är viktigare att skydda bankerna än ett bilmärke som gör bilar som ingen köper.

Självklart, men faller svensk industri så är det knappast gynnsamt för Sverige det heller(- 80.000 jobb på ett år).

Det beror på nått som kallas för Finanskrisen och det startade redan i USA av banker som lättvindigt lånade ut pengar till folk som hade svårt att betala tillbaka. Nej detta beror inte på regeringen lika lite som förra krisen på 90-talet.

Eftersom SAAB Automobile ingår i en stor amerikansk koncern så säger den redovisningen egentligen inte så jättemycket mer än att GM knappast betalar mer skatt än nödvändigt i Sverige. Vad som är sanningen om vad SAAB har tillfört vet bara GM men kreativ bokföring och interndebiteringar(som även SAABs VD pratat om) är knappast ett helt okänt begrepp inom GM.
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FArticleID%3D2009\03\23\329959%26sectionid%3DEttan

Det spelar ingen roll hur du vrider och vänder i frågan företaget har inte gått med vinst! Varför ska det vara så himla svårt att fatta?
Tror du GM har använt sig av kreativ bokföring för att göra så företaget går med förlust?
Snarare så borde/har de ha suttit och försökt visa svarta siffror i bokföringen.
Saab har gjort en förlust på 20 000:- på varje bil eller 6 miljoner varje dag de senaste åren.
http://www.e24.se/business/verkstad...rat-45-miljoner-i-veckan-i-elva-ar_911809.e24

Skulle SAAB falla i statens händer helt eller delvis så får man väl lösa det då men det kan väl inte vara hela världen(förutsatt att inte de rödgröna får makten för då är det väl verkligen over ´n out med Sverige), VW ägs till 20% av den tyska delstaten Niedersachen och Franska PSA ägs till en femtedel av franska staten. GM ägs idag till stora delar av amerikanska staten och börjar dessutom komma på fötter. Japansk och Koreansk bilindustri hade knappast existerat utan förmånliga lån av respektive stat(Prius är utvecklad av japanska skattepengar). Den Kinesiska bilindustrin som svenska politiker hoppas på i både Volvo och SAABs fall är i händerna på kommunistiska elitpolitiker(Geely) och Pekings kommun(BAIC) vilka båda har den kinesiska staten i ryggen(BAIC fick just lån på 20 miljarder.

Ironin i det hela är att en svensk borgerlig regering hoppas alltså på att kommunismen skall hjälpa Sverige...

Så du tycker att det skulle vara i sin rätt att staten gick in som delägare i SAAB, med ditt resonmenang så gissar jag på det.

SAAB gör en produkt som knappast är särskilt bra eller nått som kunderna vill köpa. De säger sig göra en "premiumbil" men det är snarare en GM bil med Opel komponenter.

Sen finns det andra stora problem, den nya 9-5an ska ha ärvt en hel del kvalitetsprobilem från Opel Insignia. SAABen ska även ha fått mer problem eftersom de har pressat bilen genom konstruktionsavdelningen med tanke på konkurshotet.
När det gäller 9-3an så behövs den också bytas ut, den börjar bli omodern.

Allt detta leder till oerhörda kostnader med liten chans för nån ev framtida avkastning. Att sen säga som du att staten borde gå in och dela det här kostnaderna finner jag som väldigt oansvarigt för svenska skattepengar.

Under varvskrisen på 70-talet så gjorde man på ett sätt som du förespråkar, det slutade med fartyg som rostade på land och massor av skattepengar som försvann för att hålla liv i en verksamhet som det inte nån marknad.

"1977 inrättades Svenska Varv AB av staten för att försöka lösa problemen med den förlustbringande varvsindustrin. Ett successivt övertagande av de svenska storvarven påbörjades, vilket kom att resultera i omfattande omstruktureringar och nedläggningar. Öresundsvarvet i Landskrona lades ned 1981 i vad som då var Sveriges största arbetsplatsnedläggning där 1800 förlorade jobben. Eriksberg och Lindholmen lades ned ganska omgående, medan Götaverken och Kockums kunde behålla viss verksamhet till slutet av 1980-talet om än med ständiga nedskärningar av arbetsstyrkan. Även det stora Uddevallavarvet lades ned i samband med att statens produktionsstöd till varvsindustrin upphörde 1985. Den politiska ledningen hade nu tröttnat på miljardrullningen till varven och Metall-facket, som hårdnackat motsatt sig att förlora ett enda arbetstillfälle i varvsindustrin, fick se sig besegrat i denna hårdnackade kamp om jobben, som till stora delar mer gällde politisk och facklig prestige än en anpassning till de realiteter som gäller inom all internationell konkurrensutsatt verksamhet. Svenska staten hade sammanlagt betalat ut 34 miljarder i direkta stöd till varvsindustrin då, men merkostnaden för varvsnedläggningen, som drabbade annan industriell och serviceverksamhet på tillverkningsorterna kan räknas i ytterligare tiotals miljarder kronor. Påpassligt bytte Svenska Varv AB namnet till Celsius AB i samma veva."
Från Wikipedia
 
Last edited:

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Det spelar ingen roll hur du vrider och vänder i frågan företaget har inte gått med vinst! Varför ska det vara så himla svårt att fatta?
Tror du GM har använt sig av kreativ bokföring för att göra så företaget går med förlust?
Snarare så borde/har de ha suttit och försökt visa svarta siffror i bokföringen.
Saab har gjort en förlust på 20 000:- på varje bil eller 6 miljoner varje dag de senaste åren.
http://www.e24.se/business/verkstad...rat-45-miljoner-i-veckan-i-elva-ar_911809.e24

Jasså och vad vet du om företaget gått med vinst? Vet du överhuvudtaget hur GM styr SAAB?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top