Det finns ett bra citat att använda för såna som inte vill förstå...
"Never argue with an idiot. The idiot will drag you down to his level and then beat you with his experience."
blir det inte fel då att påstå att staten plöjer skattepengar i ett företag?
Nu blir jag tråkig (igen?)dessutom....
borde inte den skatt som Saab har betalat in (från löner t.ex) vida överstiga dessa potentiella 5 miljoner kr per saabanställd? (på min lönespec finns det iaf en summa som dras i skatt varje månad)
Nu blir jag tråkig (igen?)
Tänker du på arbetsgivaravgiften så går det till följande: Avgifterna finansierar bl.a. allmän sjuk- och föräldraförsäkring och ålderspension. Dvs. dom pengarna är redan öronmärkta till sånt.
Tänker du på inkomstskatten så är det ju bara summor överstigande ca 31 500 som du betalar statlig inkomstskatt på, innan dess har pengarna bara gått till komunen. Tjänar du 40 000 kr/mån betalar du alltså ungefär 2000 kr/mån i skatt till staten.
Då tar det lite styvt 200 år innan du pröjsat in 5 miljoner till staten via lönekuvertet
Eftersom SAAB inte har gjort någon vinst har ingen företagsskatt kommit in på skattekontot heller egentligen. Största summan är nog via vanliga momsen som de vanliga arbetstagarna betalat på varor och tjänster.
För ett år sedan:
http://www.dn.se/ekonomi/fokus-pa-framtidens-branslesnala-fordon-1.473503
I detta fallet har saab kommit med mycket nytt, senare stoppat av gm. Med ditt resonemang är det gm som förtjänar att dö ut.
Det är inte regeringens ansvar att driva privata företag, speciellt inte företag som inte har gått med vinst på snart 20 år.
Varför kan folk inte bara fatta det!
Att Saab sitter i skiten beror inte på den borgerliga regeringen utan det är för att Saab inte tillverkar en tillräckligt bra produkt som gör att folk vill köpa den.
Svårare än så är det inte...
Nej den svenska regeringen plöjer hellre stålarna i Baltikum och Ukraina, är vi uppe i 30 miljarder snart i lån och bidrag?...som grädde på moset så baktalade svenska politiker svensk bilindustri hösten 2008 medan övriga världen räddads sin.
http://www.dn.se/ekonomi/staten-riskerar-mer-an-bankerna-1.970628
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3850391.svd
Angående SAABs vinst eller inte...någonting har SAAB levererat till GM under 20 år för inte har GM drivit social verksamhet i ett gammalt DDR-land som Sverige för att vara snälla? Känns märkligt om så skulle vara fallet eftersom amerikanska bolag inte brukar vara direkt blödiga när det gäller att fimpa dem som inte håller(att det krisade 2008 är väl inte så konstigt med tanke på finanskris och ett slitet modellprogram).
Intressant om SAAB i dagens DI.se..längre artikel i pappersupplagan
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2009%255c12%255c04%255c364773%26SectionId%3DBilMotor%26menusection%3DBilMotor;BilMotornyheter
Det är en jäkla skillnad att ha en bankgaranti mot att gå in som ägare till ett företag som producerar produkter som tydligen inte så många vill ha.
Självklart, men faller svensk industri så är det knappast gynnsamt för Sverige det heller(- 80.000 jobb på ett år).Att bankerna med Swedbank i spetsen har tagit höga risker i baltikum håller jag med om var rätt så korkat, men skulle dessa banker gått omkull så skulle dessa efterverkningar ha skakat den svenska ekonomin ganska så massivt.
Eftersom SAAB Automobile ingår i en stor amerikansk koncern så säger den redovisningen egentligen inte så jättemycket mer än att GM knappast betalar mer skatt än nödvändigt i Sverige. Vad som är sanningen om vad SAAB har tillfört vet bara GM men kreativ bokföring och interndebiteringar(som även SAABs VD pratat om) är knappast ett helt okänt begrepp inom GM.Saab gick senast med vinst 1995 och det var bara några enstaka miljoner, iaf under GM´s ägande. Det finns fakta på detta och det är bara att söka.
Vet inte om staten behöver gå in som ägare men de kan börja med underlätta lån(med pant) eftersom det verkar finnas en affärsplan som även EIB godkänt så kanske det finns en framtid. Att GM misslyckats beskrivs ju i den tidigare DI-artikeln och verkar mer bero på klantigt schabbel av GM.http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2009%255c12%255c04%255c364773%26SectionId%3DBilMotor%26menusection%3DBilMotor;BilMotornyheterMen du som vill att staten ska gå in som ägare, hur tror du att staten ska lyckas bättre med Saab trots att världens största bilföretag misslyckades?
Hmm, du kompis. Skulle du kunna berätta för mig vad saab har kommit med som är nytt och fyller en bra funktion?
Säger du fyrhjulsdrift så blir det inga julklappar.
Stoppat av gm skulle jag inte vilja säga Däremot kritiserat.
Hmm, du kompis. Skulle du kunna berätta för mig vad saab har kommit med som är nytt och fyller en bra funktion?
Säger du fyrhjulsdrift så blir det inga julklappar.
Stoppat av gm skulle jag inte vilja säga Däremot kritiserat.
Sveriges skattebetalare har lånat Baltikum många sköna miljarder samt stödköpt t.ex Estlands valuta, bankgarantin är något annat som man skapat i Sverige för svenska banker. Men att underlätta med lån till "svensk" bilindustri så har man varit väldigt svår även om Maud nu har kommit på att det är val om ett år och börjat låta som hon vill skynda på EU processen(den som andra länder skiter i).
Självklart, men faller svensk industri så är det knappast gynnsamt för Sverige det heller(- 80.000 jobb på ett år).
Eftersom SAAB Automobile ingår i en stor amerikansk koncern så säger den redovisningen egentligen inte så jättemycket mer än att GM knappast betalar mer skatt än nödvändigt i Sverige. Vad som är sanningen om vad SAAB har tillfört vet bara GM men kreativ bokföring och interndebiteringar(som även SAABs VD pratat om) är knappast ett helt okänt begrepp inom GM.
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FArticleID%3D2009\03\23\329959%26sectionid%3DEttan
Skulle SAAB falla i statens händer helt eller delvis så får man väl lösa det då men det kan väl inte vara hela världen(förutsatt att inte de rödgröna får makten för då är det väl verkligen over ´n out med Sverige), VW ägs till 20% av den tyska delstaten Niedersachen och Franska PSA ägs till en femtedel av franska staten. GM ägs idag till stora delar av amerikanska staten och börjar dessutom komma på fötter. Japansk och Koreansk bilindustri hade knappast existerat utan förmånliga lån av respektive stat(Prius är utvecklad av japanska skattepengar). Den Kinesiska bilindustrin som svenska politiker hoppas på i både Volvo och SAABs fall är i händerna på kommunistiska elitpolitiker(Geely) och Pekings kommun(BAIC) vilka båda har den kinesiska staten i ryggen(BAIC fick just lån på 20 miljarder.
Ironin i det hela är att en svensk borgerlig regering hoppas alltså på att kommunismen skall hjälpa Sverige...
Det spelar ingen roll hur du vrider och vänder i frågan företaget har inte gått med vinst! Varför ska det vara så himla svårt att fatta?
Tror du GM har använt sig av kreativ bokföring för att göra så företaget går med förlust?
Snarare så borde/har de ha suttit och försökt visa svarta siffror i bokföringen.
Saab har gjort en förlust på 20 000:- på varje bil eller 6 miljoner varje dag de senaste åren.
http://www.e24.se/business/verkstad...rat-45-miljoner-i-veckan-i-elva-ar_911809.e24
SAAB håller på att bli en riktig BAJS-bil!
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |