Saab

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
bye-bye-male-smiley-smiley-emoticon-000291-large.gif

.....Fast ska jag vara ärlig förstår jag inte hur man kan lägga ner ett företag som säljer bensinslukande bilar med föråldrad teknik, halvdan kvalité och till ett för högt pris. Det borde varit en framgångssaga.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
RIP SAAB.

Fast i mitt tycke så är det inte en dag för tidigt. Kan man inte generera vinst så har man inget existensberättigande som företag.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tråkigt men kanske inte helt oväntat. Spyke kändes ju t.o.m. mindre seriösa än Koenigsegg.

Hoppas att någon (Opel? GM generellt?) kommer fortsätta använda fabriken, den hade väl väldigt bra produktivitet och kvalitet dom sista åren? Fast det är klart ska det mesta av nuvarande verktygen skickas till Kina så är det väl för stora investeringar för en bilindustri i kris :död

Kneedrag

Guest

.....Fast ska jag vara ärlig förstår jag inte hur man kan lägga ner ett företag som säljer bensinslukande bilar med föråldrad teknik, halvdan kvalité och till ett för högt pris. Det borde varit en framgångssaga.

Du tänk på alla som blir arbetslösa !!!!!!!!!!!!!!! Så lägger du in en gladsmily
PUCKOSKALLE:mad:Så moget

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Jag tycker inte att det är synd att SAAB lägger ner.

Det är däremot synd att SAAB inte har gjort bättre bilar.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Tråkigt men kanske en logisk konsekvens om ett bolag har haft dåliga ägare under lång tid. SAAB blev lite av ett bortslarvat företag.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Du tänk på alla som blir arbetslösa !!!!!!!!!!!!!!! Så lägger du in en gladsmily
PUCKOSKALLE:mad:Så moget

Ribban för hur man uttrycker sig moget ligger inte så högt på SH.

Flåt, jag hittade ingen ledsen Byebye-smiley som vinkade! :(

Edit:
Såg att du tyckte regeringen gjort för lite.
Två korta frågor:
1. Borde regeringen vetat om den globala finanskrisen redan vid valet -06 när den trots allt inträffade först -08?

2. Borde regeringen ha pumpat in skattemiljarder i ett företag som inte gjort vinst på många många år? (Borde inte föregående regering sett till att hjälpa till INNAN det blev för sent om man nu är en förespråkare för att slösa skattemiljarder på privata företag med dålig ekonomi?)

Last edited:

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Det är för övrigt tydligt att marknadsekonomi inte är vänsteranhängarnas starkaste sida. Herre jösses.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
33 Miljarder till EU, 30 miljarder i bistånd och nu 8 miljarder i klimatbistånd...att stödja "svensk" bilindustri i en lågkonjuktur/världskris så finns det inte en spänn.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
33 Miljarder till EU, 30 miljarder i bistånd och nu 8 miljarder i klimatbistånd...att stödja "svensk" bilindustri i en lågkonjuktur/världskris så finns det inte en spänn.

Vi kan sitta och älta budgetposters vara och inte vara samt nivåerna på dessa men frågan återstår:
- Skall staten använda skattepengar för att rädda ett privat företag som gått back i tiotals år?! :va

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Vi kan sitta och älta budgetposters vara och inte vara samt nivåerna på dessa men frågan återstår:
- Skall staten använda skattepengar för att rädda ett privat företag som gått back i tiotals år?! :va

Nej uppenbarligen skall svenska pengar användas av andra än oss själva...

Om andra billänder stöttar sin bilindustri så är marknadsekomin satt ur spel men det kanske finns en mening med att de försöker rädda sina jobb och då är det konstigt att Sverige kommer till andra slutsatser än andra bilnationer. För att "svenska" industriföretag ska kunna spela på samma spelplan så kanske det krävs extraordinära insatser i en lågkonjuktur...

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej

Varför skulle svenska staten ge stöd till ett amerikanskt bolag?

Det är inte regeringens fel, och regeringen hade inte kunnat lösa problemen. SAAB har varit en brännugn som olika ägare eldat med pengar i massor av år. Problemet var att de inte tillverkade bilar som konsumenter ville ha. 99% av bilköparna i världen valde ngt annat istället.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05

Vrid om kniven bara, för all del gör det.:(

Sen håller jag i och för sig med dig om att allt snack om att det här är regeringens fel bara är kvalificerat nonsens. Saab har med GM:s förstklassiga hjälp sänkt sig själva. Vi skall vara tacksamma för att inte skattbetalarna är med på det sjunkande skeppet.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA